Fórum

21 príspevkov

14

10:53

sep

2019

Glencar, Benbulben a Sir W.B.Yeast

Glencar, Benbulben a Sir W.B.Yeast

Poznáte Williama Butlera Yeatsa? Pán spisovateľ, držiteľ Nobelovej ceny za literatúru z r. 1923, ktorý mal neľahký život kvôli jeho vzťahu s otcom, brata Jacka, skvelého maliara, a šťastie objaviť nádhernú krajinnú scenériu, ktorá ho pri jeho tvorbe ovplyvnila bezpochyby najviac. To je okolie mesta Sligo, kde BUBO v 2. deň svojej okružnej jazdy prespáva v úplnom centre, v luxusnom hoteli The Glasshouse Sligo. Hneď ráno sa vyberáme mimo mesta, smerom do Drumcliff, dedinky, kde sa priamo pri ceste nachádza kostol Sv. Columba. Na tomto mieste je pán Yeast pochovaný na počesť jeho dedka, ktorý tu dlhé roky pôsobil ako farár. Cesta však nekončí, autami sa presunieme len 10 minút k najkrajšiemu vodopádu celého Írska - Glencar, s výhľadom na írsku “stolovú horu” Benbulben. Kopec s výškou 526m, ktorý má p. Yeast obehaný z každej strany. Bubáci okamžite chápu, prečo sme sem prišli. To, že tu nik (!) okrem nás nebol svedčí aj o snahe domácich zachovať si toto miesto v jeho pôvodnej autenticite. Pasúce sa ovečky, rovnomenné jazero Glencar hneď pri nás, prechádzka po drevených schodíkoch až k vodopádu.. A ošpliechaní, plní úsmevov nasadáme do áut, pozrieť si samotné mestečko Sligo a jeho ďalšie zákutia (nie je ich málo!). Oblasť celého Benbulben oplýva nejednou legendou, najznámejšia je o boji medzi Fionnom a Diarmuidom, ktorý utiekol s Fionnovou krásnou snúbenicou Grainne. Na jazere Glencar si postavil tzv. crannog, opevnené sídlo, kde Diarmuid pred Fionnom skrýval svoju krásavicu. V ich príbehu je mnoho zápletiek a mystických miest, pri ktorých platí viac ako kdekoľvek inde - 100x počuť je menej ako raz vidieť. Vedeli ste, že tak malá krajina ako Írsko sa pýši ďalšími 3 rodnými Nobelátmi, ocenenými za ich literárnu tvorbu? George Bernard Shaw (1925), Samuel Beckett (1969) a Seamuse Heaney (1995) - traja páni, ktorých krása a neľahká história Írska inšpirovala k ich úžasným dielam. Prídete sa presvedčiť na vlastné oči? https://bubo.sk/poznavacie-zajazdy/komfort/irsko-a-severne-irsko

Glencar, Benbulben a Sir W.B.Yeast

Diana Vozárová

11

12:54

sep

2019

Najkrajšia pláž v Írsku. Áno, v Írsku

Najkrajšia pláž v Írsku. Áno, v Írsku

S BUBOM chodíme tam, kam iní nechodia. Jedným z takých miest je aj najkrajšia pláž Írska - 5 kilometrov dlhá Inch Beach, Inch Strand alebo írsky An Inse. Krajina je známa svojou zeleňou všade navôkol, škriatkom Leprikonom, trojlístkom, sviatkom Svätého Patrika, harfou, keltským krížom, plemenom írskeho vlkodava… Je toho viac, než dosť. Málokto však tuší, že Inch Beach je miesto, kam ak by ste nešli, akoby ste v pravom Írsku ani neboli. Víta nás slnečné počasie, pieskové, miestami 5 metrov vysoké duny, ktoré sú ako jediné v Írsku neporušené, keďže ich zozadu pred vplyvom veterného počasia chránia kopce Slieve Mish. Spredu nádherne rozbúrený Atlantický Oceán, najkrajší pocit. Gurmánsky zážitok pre BUBO lovcov sme nenechali náhode a v populárnej reštaurácii Sammy’s priamo na pláži sme ochutnali najznámejšiu írsku pochúťku - Chowder - hustú mliečnu polievkovú omáčku so zeleninou a tromi rôznymi druhmi rýb (losos, hnedá a biela treska), čerstvo vylovených priamo z Atlantického oceánu. Mušle nesmeli chýbať, Írsko je predsa najväčším exportérom mušlí v Európe. Nechávame klientom dostatok času, aby sa prešli až na koniec pláže objaviť 350 miliónov rokov staré skameneliny. Niektorí dýchame atmosféru romantickej pláže s netypickým slnečným počasím. V momente stretávame Andrewa, lokálneho inštruktora surfu s blonďavými dredami, ktorý nám po krátkej konverzácii podáva neoprény a surfy, a hor sa do 10 stupňovej vody Atlantiku. Adamovi z BUBA som dala rýchlokurz surfovania, tzv. suchý tréning, ktorý po pár minútach “chytá” svoju prvú vlnu! BUBO klientky Naďka a Anetka nás napäte sledovali a nahrávali, spoločne sa tešili z našich úspechov. Luxusná pláž v Európe nesklamala, Andrew nás ubezpečuje, že máme najkrajšie počasie za posledný mesiac. Pláž môžete vidieť aj vo filme režiséra Davida Leana - Ryanova Dcéra z roku 1970, ktorý zobrazuje náročný život rodiny počas Veľkonočného povstania z roku 1916. Alebo ju zažijete na vlastnej koži s BUBOM?  

Najkrajšia pláž v Írsku. Áno, v Írsku

Diana Vozárová

11

11:58

sep

2019

BUBO na Conor Pass s Jarom a lagúnou

BUBO na Conor Pass s Jarom a lagúnou

Predstavte si 50 odtieňov zelenej trávy, voľne pasúce sa ovečky a kravy, vodopády tečúce do prírodných jazier, Atlantický Oceán v nie tak ďalekej diaľke a najzápadnejší horský priechod v EÚ, na ktorý sa autobus svojou šírkou nezmestí. Toto je Conor Pass, nachádzajúci sa vo výške 456 metrov nad morom, ktorý BUBO absolvuje v rámci svojej okružnej poznávacej cesty Írskom. Peninsula Dingle, na ktorej sa tento horský priechod nachádza je tvorený pre dobrodružné povahy. Oproti idúce autá, absolvujúce Wild Atlantic Way, ktorej je Conor Pass súčasťou, spoza mohutných írskych hôr zbadáte až pri strete s nimi, častokrát cúvajúc k najbližšej výhybke. Príroda ako vystrihnutá z gýčových katalógov naživo. Zastavujeme na fotopauzu pri oficiálnom parkovisku pre 10 áut, kde v sobotu ráno pri našej prvej zastávke ešte nestojí a nefotí tieto dych berúce výhľady žiaden turista okrem nás a Jara. Mladý pán z Nových Zámkov, ktorý pricestoval za prácou prvotne do Dublinu. Po pár rokoch ho však oblasť okolo Dingle nadchla natoľko, že sa tu rozhodol stráviť život pri venovaní sa jeho najväčšej vášni - foteniu. V sobotu ráno si tu rozloží svoje ručne poskladané stolíky a ponúka návštevníkom fotografie z celej oblasti Kerry. Bubáci sú nadšení, všetci vášnivo kupujú Jarove jedinečné fotografie na pamiatku toho, čo práve vidia pred sebou, pretože na tieto pohľady nechce nikto z nás zabudnúť. Jazero Lough Doon (názov si všetci zapamätáme ako “lagúna”) si fotíme z každého uhla - geologicky významné jazero, ktoré je plochou o polovicu menšie ako naše Popradské pleso, avšak hĺbkou vyše 200 metrov, je dodnes záujmovým bodom vedcov skúmajúcich jeho pôvod. Vysoká koncentrácia sírovodíka a jeho blízka poloha pri Atlantickom Oceáne nabáda na rôzne názory jeho vzniku. Jednou z nich je aj veľká biblická Potopa sveta, avšak miesto usadenia tohto prírodného divu úplne nesedí. V roku 2020 sme tu opäť - Jaro s novými, autentickými fotografiami a BUBO s luxusnými pohľadmi Írskej nádhery v súkromí.  

BUBO na Conor Pass s Jarom a lagúnou

Diana Vozárová

09

00:33

máj

2018

Vzťah Írska a Severného Írska dnes

Vzťah Írska a Severného Írska dnes

Vnoriť sa hlbšie do tohoto problému bolo dlho mojím snom už od čias keď Simple Minds vydali Belfast Child. Ako dieťa som sa v televíznych novinách s témou Belfast stretával veľmi často. Výbuchy bômb (hotel, ktorý na svete vybuchol najviac razy sa nachádza v centre Belfastu), plač, skaza, nerozumel som o čo ide, ale Belfast bol pre mňa niečím, čím musí byť pre dnešných 12 ročných Sýria – neustála vojna.Taxikár, ktorý nás vezie je miestny katolík. Problémy s protestantmi sú stále, stále máme múry, ktoré nás rozdeľujú. Či sa nebojí Brexitu? Nie, veď Európa aj tak o chvíľu skončí, je si totálne istý, Európa sa rozpadne. Ich to nepostihne, obchod si cestu nájde všade, nepotrebujú spoločný trh, veď Severné Írsko je súčasťou 3 najväčšej ekonomiky sveta. Rozumieť mu každé tretie slovo aj keď sa snaží byť slušný. Je to tvrďas. Máme sa lepšie než Íri, sú tu vyššie príjmy. Oni pred 10 rokmi skrachovali. Nie každý je s Brexitom taký, v pohode. Pýtam sa troch ľudí a všetci pokrčia ramenami, že čo už, no nie je to dobré, vieš, nie je to dobré. V rovnakom duchu sa nesie článok redaktora Guardian – článok vyšiel 6.mája (pred pár dňami) takže tá téma je horúca: https://www.theguardian.com/global/2018/may/06/no-one-wants-border-ireland-belfast-barriers-stay-up Pre mnohých pri tak rozvinutom turizme je to prekvapujúce, ale aj dnes existujú v Belfaste ploty. Aj dnes nie je Belfast jednotný, no rozdeľuje sa na katolíkov a protestantov, ktorí sa síce tvária, že OK, ale pritom sa stále nenávidia. Aj dnes sú tu múry a ostnaté ploty rozdeľujúce komunity. Redaktor sa v článku pýta, či sa Obnovia hraničné búdky medzi Írskom? po Brexite. Nedávno to tu bolo… Prechádzame mestečkom Enniskillen medzi jazerami Lough Eme. Vždy to bolo centrum grófstva Fermanagh. V Írsku bolo mnoho slovenských turistov, ešte viac čašníkov, upratovačiek, robotníkov v supermarketoch… V zaostalom Írsku robia Slováci najpodradnejšie práce- to je smutné –a hovorí sa tomu učiť sa jazyk. No jazyk v primitívnej komunite je iný než medzi vzdelancami – spoločnosť je v Írsku značne rozkastovaná. Vidíte to na tvárach ľudí, na oblečení a hneď akonáhle prehovoria. V supermarkete sa nenaučíš v spisovnej angličtine ani vetu. No verme, že terajší mladí Slováci budú v budúcnosti v Írsku robiť v IT sektore. Každopádne Enniskillen je od ruky. No je tu nádherný hrad, po rieke Erne sa plavia jachtičky, rybári na takých špeciálnych stoličkách chytajú ryby v centre mesta. Cítite vysokú kultúru. Práve po obrovskom výbuchu v Enniskillene, kedy zahynulo 11 ľudí zložili Simple Minds, tklivú pieseň Belfast Child.A aby som ukázal ako vyzerá vzťah teraz, aká láska Írska k severnému Írsku? To najlepšie vidieť na tomto referende, ktoré sa bude konať 25. mája. https://www.irishtimes.com/news/politics/abortion-referendum/abortion-facts  Nedovoľte to, čo v Anglicku. Tam jedno z 5 detí zomrie pri potrate. Kampaň sa mení na politickú a výpady proti Anglii sú časté. Tak ako počujete Slovákov a Čechov na seba hovoriť väčšinou pozitíva, až na také drobnosti, ktoré pichajú, ale nie sú nebezpečné. Tu je to naopak. Íri a Angličania sú nepriateľmi.Veľmi zaujímavú príhodu mám z Omagh, ktorý je mestom v Severnom Írsku. V nedeľu sa ide do kostola a potom sa ide na pivo. Sme síce vo Veľkej Británii, ale tu vlajú vlajky Írska, všetci chlapi majú biele košele a zelené kravaty, akési rovnošaty. Pozývajú nás na pivo, sú opití, ale veľmi milí, v celej sále je iba jediná žena. Politická strana Sinn Fein sa pred rokom 1998 hlásila k bombovým útokom, či ich aspoň neodsudzovala. Gerry Adams, jasný zástanca republiky, bojujúci proti lojalistom vtedy po prvý raz danú akciu odmietol. V auguste 1998 zomrelo v Omagh 29 ľudí a 200 bolo zranených. Bomba vybuchla 3 mesiace potom, čo ľudia odvolili za takzvaný Good Friday Agreement = zloženie zbraní. Za útokom bola Real IRA (Írska republikánska armáda), ktorá sa volala aj New IRA. Teraz to vyzerá, že Sinn Fein v Omagh vyhrajú voľby demokraticky. Čím ideme ďalej na juh, tým je viac katolíkov a tí väčšinou chcú spojenie. Protestanti chcú väčšinou ostať s Britániou. Teda, až do Brexitu chceli…Foto: plagát, ktorý hovorí o vzťahu Anglicka a Írska jednoznačne. Nafotil som v Írsku: “V Anglicku je 1 z 5 detí potratené. Nedoneste toto do Írska!” 

Ľuboš Fellner, BUBO

08

23:58

máj

2018

Titanic

Titanic

Mladý Leo (Jack) drží za pás mladučkú Kate Winslet (Rose) na prove lode a jej vlajú vlasy vo vetre. On je chudobný no nadaný a priebojný Ír, ktorý sa v Novom svete určite uchytí a ona je z bohatej rodiny, vychovaná, no rebelujúca. Do toho hudba, ktorú všetci poznáme. Toto je to, čo o Titanicu všetci vieme. Loď, ktorá sa potopila nárazom na ľadovec. Do dnešných dní žijú všetky tie masové “cruises” na tom, že ľudia zaplatia 300 dolárov a predstavujú si luxus Titanicu. Titanic bol luxusom a film bol taktiež veľkým zážitkom. Mám pre vás tip! Obdobne silný a kultivovaný zážitok získate, ak navštívite štvrť Titanic Quarter v Belfaste a v nej nové, hypermoderné múzeum. Architektonicky jedno z najkrajších múzeí sveta. Z centra ideme peši asi 10 minút k trhu St George Market, ktorý je jediným tradičným trhom, ktorý v Belfaste ostal. Trh sa na tomto mieste konal od roku 1604 a Viktoriánsku budovu postavili koncom 19. storočia. Trh otvárajú iba zopár dní v týždni, dnes je sobota, najlepší deň a aj keď majú otvoriť až o 9.00, tak už o 7.30 sú tu ľudia a o 8.00 kupujeme prvé ustrice. Platí sa cash a eurom sa zaplatiť nedá, no je tu ATM (bankomat) kde vyberiete bez poplatku libry. Potom sa týchto libier treba zbaviť, lebo v Londýne ich neradi prijímajú. No je to fajn suvenír, vytlačené v Belfaste. Za 1 libru čerstvá ustrica. Za 5 libier 6 ustríc. Je to zážitok. Potom je to ďalších 15 minút peši, prejdeme cez most a sme v novej štvrti, ktorá sa podobá na bratislavskú Eurovea. Tú štvrť stále stavajú, je tu jachtový prístav, štadión, rezidenčná časť, obchody a my mierime do múzea. Múzeum Titanic je postavené na mieste, kde túto loď vyrobili. Architektúra znázorňuje náraz lode do ľadovca. Keď vchádzame, tak nás privítajú ako “dobrý deň, dnes ste naši pasažieri prvej triedy”, chytím do ruky taký starý kufor a urobia nám s Miškou fotografiu so starým Titanicom v pozadí. Keď si predstavujete, že je to pekné, tak je to ešte krajšie. Interaktívne a prenesie vás v čase do dôb, kedy sa Belfast živil výrobou látok z ľanu a kedy po roku 1888 (britská kráľovná Victoria) z Belfastu urobila skutočné mesto a na margo toho sa vybudovali najväčšie lodenice sveta. V prostriedku prehliadky nasadnete do lanovky ako v lunaparku a okúsite teplo vyhní, doslova zažijete, ako sa robili nity na lodi. Tvrdá tvrdá a nebezpečná práca. Už chápem prečo je lístok tak drahý. Ako sa tkali látky, aké druhy kobercov boli v Titanicu? Ukážka ako vyzerala 1. 2. 3. trieda, ako spala posádka, ukážka jedálneho lístka, ako fungovala strojovňa…všetko, až na osobné výpovede svedkov, čo potopenie lode prežili. Samozrejme, na konci obchod so suvenírmi, to je také americké, ako celé Írsko. No múzeum je európskej kvality. Také dobré spojenie, presne ako film, aj múzeu by som dal 11 Oskarov. 

Ľuboš Fellner, BUBO

08

13:47

máj

2018

Írsko?

Írsko?

Ožratí bitkári.V zelenom krátkom tričku a roztrhaných gaťách oblečení sedláci s okrúhlimi červenými tvárami zapíjajú whisky čiernym hnusným pivom. Teda whiskey. New York Times musel zmeniť svoju politiku pravopisu v tomto slove. Whiskey s “e” sa píše v krajinách, ktoré majú vo svojom názve “e” ako Ireland, America. Naproti tomu whisky je ten istý nápoj z krajín, ktoré v názve “e” nemajú ako Škótsko, Kanada, Japonsko. To len ako vsuvka.Ír, hrdzavý boxerista dostáva päťdesiatu ranu a padá k zemi, súper zdvíha ruky, no ten malý opäť vstáva. Nikdy sa nevzdá. Zelená rovinatá krajina s útesmi, do ktorých búši studené more. Ak nevyrastú zemiaky, nie je čo jesť. Aké je Írsko? Čo o Írsku viete Vy? Mali by ste, veď krajina a ľudia sú vraj podobní Slovensku. No to vyššie potom neplatí. My zapíjame borovičku zásadne svetlým pivom. A Slovenky sú o svetelné roky krajšie od týchto tu. Írky sú otrasne tlsté, úboho oblečené skydy. Snažil som sa byť mierny. Možno toto bol dôvod tej masívnej emigrácie?Keď som povedal mojim vzdelaným kamarátom, že mojím hlavným cieľom je Severné Írsko, väčšina nevedela, že idem do inej krajiny. “Myslíš sever Írska?” “No áno, myslím sever Írska, sever ostrova Írsko, ale zároveň myslím iný štát” A toto je trošku chaotické. Viete o čom rozprávam? V Severnom Írsku majú iného predsedu vlády, dokonca sa tu platí inou menou. A už málo kto vie, že tá mena je naozaj iná, a keď si Severoírske poundy necháte, väčšinou vám ich v Londýnskej krčme odmietnu vziať. Vyzerajú inak a nie je to ako s talianskymi či slovenskými eurami, ktoré nikto navzájom nerieši.Írsko je väčšie než Slovensko, ostrov má 84 000km². No 1/5 severovýchodnej časti patrí inej krajine. Íri sú milí sedliaci. To je pravda. No zároveň mnoho umelcov, ktorých aj ja osobne uznávam sú Íri. Oscar Wilde – v jeho dome v Dubline východne od centra, v ktorom býval od roku 1855 až do 1878, sídli teraz American College. Celkovo, Republika Írsko mi pripadala ako kolónia USA. Tvária sa, že sú proti Británii, ale USA, aj keď sú s Britániou bratia, robia svojmu bratovi Írskom riadne napriek. Požičovne áut, múzeum Guinness, zvučky v rádiách –ako keby som bol v Kalifornii. Dom Oscara Wilde´a takto zapredať, uff. V USA žije 5x toľko potomkov Írov než ich žije tu na ostrove a 7ˣ toľko než ich žije v republike Írsko. Massachusetts je írsky, ale aj južný Boston či severovýchodná Philadelphia. Vo svete sa začiatkom 21. storočia k írskej diaspóre hlási neuveriteľných 80 miliónov ľudí.Mnohí z Írov sa uchytili, napr. rodina Kennedyovcov, a prísť domov a -mudrovať- to nerobia iba zahraniční Slováci. Vyše 20 prezidentov USA má v génoch írsku krv, včítane Baraca Obamu (po matke, samozrejme). Theodore Roosevelt bol írskym Škótom, čiže bol z oblasti dnešného Severného Írska (Ulsteru) a bol z protestanstskej rodiny. John F. Kennedy bol praktizujúci katolík. Katolíci a protestanti sa aj v USA zďaleka obchádzali. Dnes mi pripadá, že bohatí Američania lacné Írsko, pôvodnú domovinu, skúpili.No späť k umelcom, aby to nebolo také jasné, že ide o chudobných zaostalých sedliakov. James Joyce – včera som kvôli nemu putoval mestom na jeho západný koniec. Génius, blázon, presne taký, ako sa páči mne. A na mojom vrchole je Samuel Beckett, dramatik, tvorca Godota a absurdnej drámy. Sedával som na zemi v divadle a pozeral tu hru stále dokola. Žil síce v okrovej dedinke Roussillon, či v Paríži a písal po francúzsky, ale bol to jednoznačne Ír. Teraz je po ňom pomenovaný pekný nový most cez rieku Liffey, veď sa v Dubline narodil. No cesta na letisko je aj napriek novému mostu smrť. Jedna z najhorších ciest na letisko – nechajte si o hodinku viac. Títo spisovatelia väčšinu života žili mimo Írska, no dušou ostali Írmi. Boli to výnimoční intelektuáli, svojskí, veľmi múdri ľudia. Aj toto sú Íri a bohužiaľ, my Slováci nemáme ani jedného podobného. Keď píšem o literátoch, nesmiem zabudnúť na vtipkára G.B. Shawa a, naopak, zahĺbeného Yeatsa. Spoločne s Beckettom dostali Nobelovu cenu za literatúru. No Íri získali nobelovku aj za vedu a môj otec, ktorý je fyzikálny chemik, mi keď som bol dieťa, s nadšením rozprával o Ernestovi Waltonovi.Írsko je zelené, bez vrchov, iba kopčekovitá krajina s miliónmi uzučkých cestičiek. Do vysokých útesov bije more a žili tu obri a víly a točí sa tu Games of Trones. So Škótmi, ktorí sú na vyššej úrovni sa hádajú o to, kto vodu života vymyslel. Ish-kuh ba-ha je írske slovo pre whiskey. Všade tu sa píše akýmsi čudným jazykom, ktorým tu málokto vôbec rozpráva. Po 750 rokoch nadvlády Angličanov, alebo aspoň 380 rokov jasnej nadvlády, sa Íri chcú odlíšiť čímkoľvek. Ich whiskey sa nielen inak píše, no nie je údená a to, že je 3x destilovaná je podľa mňa chybou, veď ja mám radšej tvrdý charakter. No na druhej strane, Íri majú tvrdý charakter a poviem vám, bol by som rád, keby sme sa ako Slováci na tento národ podobali. To na začiatok. Sláinte! Na zdravie! 

Ľuboš Fellner, BUBO

05

07:51

máj

2018

Najbombovejší hotel sveta

Najbombovejší hotel sveta

Nerobím si srandu. Naozaj. Dnes spím v hoteli, ktorý vyletel do vzduchu najviac razy na celom svete. Sýria? Jemen? Irak? Somálsko? Zima zima zima. Tento hotel sa nachádza na omnoho chladnejšom území. V hoteloch v Afganistane sme spávali na hornom poschodí. Pred hotelom stál ozbrojenec, ktorý mal zabrániť vstupu mudžahedínov. No počul som prípady, že strážcu odstrelili a potom vbehli hore a proste všetky izby vystrieľali. Keď som prišiel do tých hotelov, vždy som pozeral kam dopadnem, keď vyskočím z okna…. Hotely v Afganistane som ´book´ol na tri dni a po prvom sme odišli. Keby dostali mudžahedíni tip, tak určite “hej chaloši – príďte na druhý deň, tí hostia sú tu dlhšie” Recepčný bol vždy prekvapený, keď sme odchádzali. No toto je jeden z mojich drobných trikov. Veď v Afganistane vybuchovali bomby aj minulý týždeň. Stále je to zlé. V Jube, v Južnom Sudáne som spal teraz v marci v oddelenom trakte pre UN, UNHCR, Lekári bez hraníc, Magna atď.. za takými pancierovými dverami, ktoré sa dali otvoriť na čip. Až potom sa bolo možné do hotelového traktu dostať. Izby tu boli drahšie, ale táto investícia sa vraj oplatí. Do hotela v Somálsku sme našimi autami kľučkovali pomedzi obrovské betónové kocky. Tieto by ani tank neprerazil. Aj v pohodových krajinách ako Papua Nová Guinea či Libéria sú naše hotely obohnané vysokým múrom a na ňom kotúče ostnatého drôtu. Plus, stráži ich slušná ochranka s ostrými nábojmi. No ani tu nie som – zima zima zima. Žiadny z týchto hotelov nevybuchol, tieto opatrenia sú proti krádeži. Zopár hotelov, v ktorých som spal, napr. v Bamako či Ouagadougou či Grand -Bassam, neskôr vybuchlo. No to bolo raz. Hotely fungovali 20 rokov a raz vybuchli. Hotel, kde spím túto noc vybuchol vyše 30 razy. Medzi rokmi 1970 až 1994 bol môj hotel zničený explóziou dokonca 33 krát. Presne tak – najbombovejší hotel na celom svete!! Tak prečo tu spím?Nebol v okolí iný hotel? Tento dávajú zadarmo?Opak je pravdou! Tento hotel je drahý, stojí cca 200 Euro (bez raňajok). Ok, ide o termín, kedy bol hotel trochu plnší, ale on je plný vkuse. Ide o najlepší hotel v meste položený na takzvanej Golden mile (Zlatej míli), na významnej ulici Great Victoria Street, a práve kráľovná Victoria udelila mestu v roku 1888 mestské výsady a vlastne ho tým založila. Tak už viete kde som? A viete prečo tu spím? Áno preto, lebo ide o najbombovejší hotel sveta! Bomba! Zbieram zážitky, zbieram TOP hotely a toto je presne ono. Tento hotel práve vynovili a ide o značne luxusný hotel. Služby sú TOP. A história je neuveriteľná. Za unikátnosť sa platí. Kedysi proste prišiel na recepciu balíček a na ňom bol lístoček “IRA.” Kým to recepčný uvidel bolo neskoro, potom už nevidel nič. Tak vám to prezradím. Dnes hotel Európa nielen že stojí hrdo v centre Belfastu, ale teší sa značnej prosperite. Ide o jediný “international” hotel v Severnom Írsku. Aj keď idú čoskoro otvoriť ďalší. Tá istá spoločnosť otvára práve hotel Grand Central. Z piano baru počujete pokojnú hudbu. Sviečky vo veľkej bálovej (Grand Ballroom) miestnosti sú vyrovnané. Na vrchnom poschodí sa nachádza Penthouse, kde si môžete pochutnať na zakázanom ovocí – bielych flambovaných broskyniach a porozprávať sa medzi štyrmi očami: tete-a-tete. No dá sa skočiť aj oproti do kráľovského salónu, kde zastal čas. The Crown Liquor Saloon má vyrezávané drevené kabínky. Dole si dajte načapovať + kalíšok Bushmills a hore na poschodí sa môžete klasicky najesť. Samozrejme, moja manželka nevie o aký hotel ide a tak si pochvaľuje. Poviem jej to až odídeme – verím, že nevybuchne (od hnevu). “Hotel Europa nikdy nebude jedným z hotelov, ide o unikát, je tu duša, história a Európa je ukážkou odhodlania Belfastu prežiť. Boli to hrozné časy. Britskí vojaci by radšej išli bojovať do Iraku, než byť nasadení tu proti IRA,” píše Harpera Browna, vtedajší generálny riaditeľ, ktorého ste nevideli inak než odetého v smokingu a úsmeve. Belfast bol dlho okupovaným mestom. Europa bola otvorená pre turistov, ale v hoteli nikto takýto nebýval, boli tu iba vojnoví žurnalisti. Tí vtipne hotel popisovali. Napríklad John Sergeant z BCC hovoril “veľký moderný hotel bez normálnej klientely” Každý prichádzal do tohoto hotela. Zástupcovia tlače a ľudia, ktorí sa stretávali zo zástupcami tlače. Politici, vojaci, partizáni. Toto nebol hotel, to bol hlavný štáb. Keď sa niečo v Belfaste udialo, von vybehol len jeden, možno dvaja novinári, ostatných 10 to opísalo od neho. Iba trochu zmenili slová. V Grand Ball sa dnes koná zápas medzi Írskom a USA, boxerský zápas- aké príznačné. V USA žije mnohonásobne viac Írov než ich je doma na ostrove. S kokteilom Irish smile (Írsky úsmev) sa prechádzam po točitých schodoch z recepcie k Piano baru a čítam si tú dlhú históriu, ktorá je vo fotografiách a krátkych textoch vyobrazená na stene. Bolo obdobie, kedy sa celá redakcia Irish Time presunula do Europy. To vtedy, keď explodovalo auto a redakciu zničilo. Bolo to najkrajšie leto redakcie, v hoteli boli niekoľko mesiacov v lete 1973. Redaktori boli celé noci hore dole v bare. Boli pod vysokým tlakom a boli mladí, a írska whisky je tri krát destilovaná… Hotel Europa bola hlavným cieľom IRA, veď tá budova predstavovala investície, bola najviditeľnejšou. Plus, keďže tu boli novinári, bolo zrejmé, že výbuch bude mať najlepšiu publicitu. Okná vylietavali každý týždeň. Volali ho Hardboard Hotel- hobrový hotel. Sklári mali každú tabulu vyrobenú trojmo, aby ju vedeli ihneď vymeniť. No rámy okien sa postupne zničili, a tak namiesto skla zatĺkli lacnú hobru. Keď vypadla elektrina, provinčné Penthouse Poppets servírovali drinky pri sviečkach a šéfkuchár navaril na ohni na zadnom dvore. Generálny riaditeľ povedal, že sa nedajú. Ír sa predsa nikdy nevzdáva. Nielen v boxe. Nikdy. Raz, keď vybuchla bomba na hornom poschodí a voda sa valila cez strop priamo do baru, si hostia jednoducho otvorili dáždniky, aby im to nenakvapkalo do ich “pinty”, a pivo s kľudom dopili. Hrdinstvo teda bolo na oboch stranách. “Najhoršie bombové útoky boli tie posledné v rokoch 1991 a 1993, ktoré hotel značne poškodili. Museli prísť mnohomiliónové reparácie.“ vysvetľuje mi šéf cpncierge Paul. Už 25 rokov sa neudialo nič. No posledná miliónová investícia sa zrealizovala v lete 2017. Hotel je teraz vynovený a tip top.Hotel navštívil Bob Dylan, Brad Pitt, Julia Roberts, U2 a v novembri 1995 Hillary a Bill Clintonovci. BBC o ňom natočila The Europa Hotel – Bombs, Bullets and Business as Usual. Takže toto je jeden z nezabudnuteľných hotelov, v ktorých som kedy spal. Ďakujem Tomášovi Hušekovi za geniálny tip! BUBO know how sa nezaprie. Foto: na recepcii je plášť posledného pracovníka v lodeniciach na Titanic, ktorý tu v Belfaste vyrobili 

Ľuboš Fellner, BUBO

08

15:12

sep

2016

Cliffs of Moher, Írsko

Cliffs of Moher, Írsko

Prišli sme...konečne. Po dlhej ceste tvárou k slnku, ktoré nás dnes potešilo nás vítajú írske Cliffs of Moher. Útesy vysoké cez 200 metrov kolmo padaju do Atlantického oceánu. Sú úžasné! Najnavštevovanejšie útesy Írska patria k jedným z najvyšších v Európe. Statočne odolávajú silnému vetru a my tiež. Roztočila sa nám poriadne hlava. Počasie nám praje, BUBO vybavilo aj to :) a v diaľke vidíme dokonca aj Aranské ostrovy. Výstražné tabule zákazu vstupu a extrémneho nebezpečenstva ignorujeme a s búšiacim srdcom preskakujeme menší plot na vychodenú cestičku len pár centimetrov od strmého okraja útesov. Kamila naťahuje ruku s foťákom čo najďalej od seba, aby spravila skvelú fotku divokého oceánu búšiaceho o tmavé útesy. Naokolo prezelené scenérie, ktoré uchvátili aj režiséra slávneho Harryho Pottera objavili sa aj vo filme. Cítime sa takí maličkí, ale nabití neskutočnou energiou. Adrenalín stúpa každou užšou cestičkou. Pohľad z druhého konca útesov po hodine odvážnej "prechádzky" stojí však za to! Tak tento pocit si budem pamätať ešte veľmi dlho.

Cliffs of Moher, Írsko

Andrejka z BUBO

04

12:01

jún

2012

tyzden v zelenom irsku

tyzden v zelenom irsku

Ahojte, rada by som pridala aj svoj komentar do serie dakovnych komentarov na temu sprievodca. Nedavno cca pred tyzdnom sme sa vratili z inspirativnej cesty z Irska. Stravili sme tam cca 5 dní, ale cesta bola tak efektivne navrhnutá, že sme mali pocit, že sme videli včetko čo vidiet bolo treba.Velmi by som sa chcela podakovat nasmu sprievodcovi Adrianovi, ktorý od začiatku vytvoril veľmi prijemnú atmosféru medzi všetkými nami. Hneď na začiatku si šplhol svojou ustretovosťou pri hľadaní vhodného pubu na pozeranie MS v hokeji, kedže sme boli v rugby krajine. Jeho úsilie bolo neylomné a nakoniec sa nam podarilo hokej pozerat rovno v pube s asi 8 obrazovkami a polovicou ruskych priaznivcov. No odhliadnuc od hokeja, Adrian kedže mal našu trasu dokonale zmapovanú sa snažil mimo planovanej cesty ukazať nám čo možno najviac krás Irska. Pri ceste na sever krajiny sme okrem planovaných Giant´s Causeway videli aj krásnu časť severneho pobrežia, kedže naš sprievodca presvedčil šofera, že aj autobus tieto cesty zvládne. Rovnako sme videli aj časť južne od Dublinu, krasne zahrady a miesta datovane do obdobia neolitu. Vdaka Adrianovi si odnašame nielen veľa pozitívnych zážitkov, ale aj veľa vedomostí o krajine, historii krajiny a samozrejme :)))) o pive Guinness a wiskey Jamesson. Vdaka za tvoju ustretovost, profesionalitu a pozitivny pristup v každej chvíli.

a

adriana

15

17:24

jan

2011

Ako je to s Yemenom???

Ako je to s Yemenom???

Zdravim, chcel by som sa spytat ci je bezpecne cestovat po Yemene.Pozeral som nejaku relaciu na Ta3 myslim a chlapik z Buba rozpraval o yemene,omane a qatare a tvrdil ze yemen je uplne bezpecny nic nehrozi,okrem nejakej oblasti.Lenze ked som si pozeral nejake informacie na nete napr.lonely planet tam tvrdia ze je vysoke riziko unosov a atentatov a ze neodporucaju cudzincom cestovat do jemenu.chcel by som tam stravit cca 3tyzdne niekedy v aprili,pozicat si auto a vidiet sanu,hadramawt,socotru a hory.Vie mi niekto povedat ci je to v pohode a nic tam nehrozi. presiel som na aute cele maroko a nikde som nemal ziadny problem aj ked som sem tam videl na nete nejake upozornenie,je Yemen na tom podobne alebo je to nieco uplne ine? Dakujem.

M

Martin

02

22:13

feb

2008

Len za 7 libier do Ameriky, no nekup to....

Len za 7 libier do Ameriky, no nekup to....

Nie to nie je reklamny putac nizkonakladovej leteckej spolocnosti ale lodnej spolocnosti z roku 1912. reklamny putac, ktory nabadal, aby ste sa nalodili 10 aprila zo Southamptonu na 45 tisis tonovu lod. V tychto dnoch je vystava o Titanicu a ked sa pozeram na ten putac priam ma zmrazilo. Vonku prebiehaju oslavy vitazstva nad talianskom a este ich umocnuje pocit, ze anglicania dostali potupnu porazku od walesu vo wembley. Anglicania vyhravali uz 18: 12 a ostavalo len 8 minut, ale hromotlci z lesov walskych ich prevalcovali a vyhrali 25:18... Anglicko place a Ir sa raduje.

m

martin z BUBO

ODPORÚČANÉ ZÁJAZDY

Priekopníci luxusných expedícií

Najvyššie zľavy teraz!