Fórum

71 príspevkov

15

19:22

jan

2021

Spomienky na Afriku Viac o krajine

Spomienky na Afriku

Spomienky na Afriku Jeden z najznámejších filmov s tematikou Afriky, ktorý bol natočený na základe knižnej predlohy. Celý príbeh si pripomíname pri návšteve Múzea Karen Blixen v Nairobi. Veď kto by už nevidel tento slávny film, v ktorom hlavné postavy stvárnili Meryl Streep a Robert Redford. Alebo ste priamo čítali knihu z pera tejto slávnej dánskej autorky? Návšteva tohto unikátneho múzea nám priblíži koloniálny život zo začiatku dvadsiateho storočia. Aké to bolo sem vtedy prísť a začať nový život na čiernom kontinente? Venovať sa novému biznisu - pestovaniu kávy, ktorý nemusel dopadnúť vôbec úspechom. Zamestnávať a spolupracovať s komunitou miestnych kmeňov Kikuyov a Masajov musela byť rozhodne výzva. No Karen si ich srdce jednoznačne získala. Aj keď jej život nebol jednoduchý, dom, ktorý navštívime, nám rozpovie viac. No nechá nás zamyslieť sa aj nad tým, či by sme boli schopní toto všetko v tej dobe podstúpiť. Ako múzeum slúži pôvodný dom z roku 1912, do ktorého sa Karen s barónom Blixenom presťahovala v roku 1917 a stal sa ich druhým farmárskym domom pre ich 4500 akrovú farmu, ktorej 600 akrov bolo čisto na produkciu kávy. V dome Karen zostala žiť aj po rozvode s barónom, a jeho miesto až do tragickej leteckej nehody zaujal jej priateľ a životná láska Denis. V roku 1931 sa napokon Karen vrátila do jej rodného Dánska a začala sa venovať písaniu. Aký bol príbeh tohto domu po jej odchode a čo prezradí tento dom zo súkromia Karen Blinxen sa dozviete na našom zájazde v Keni.

13

15:27

jan

2021

Žirafie centrum v Nairobi Viac o krajine

Žirafie centrum v Nairobi

Žirafie centrum v Nairobi Súčasťou nášho programu v Nairobi je návšteva a podpora žirafieho centra, ktoré bolo založené v roku 1979 rodinou Melville. Jeho hlavnou úlohou je rozmnožovanie a vypúšťanie do voľnej prírody ohrozené žirafy Rothschieldových (Núbijských). Tento druh je pomenovaný po zakladateľovi múzea v Tringu, pánovi Lionelovi Walterovi Rothschildovi, ktorý pochádzal zo slávnej britskej bankárskej rodiny. Všetky žirafy Rothschildove, ktoré žijú vo voľnej prírode sú chránené. V súčasnosti ich nájdeme už iba v chránených oblastiach Kene a Ugandy. V minulosti žili aj v Sudáne, ale tam podľa všetkého vyhynuli. Zatiaľ čo ostatné žirafy sú všeobecne klasifikované ako “menej ohrozený druh”, tento druh je v kategórii “ohrozený”, kvôli svojej nízkej populácii. Kvôli tejto skutočnosti existuje iba málo miest na svete, kde sa dá pozorovať v divočine, a tým je N.P. Nakuru v Keni a N.P. Murchison Falls v Ugande. Tento druh žiráf sa dá pomerne jednoducho odlíšiť od ostatných druhov (poddruhov). Najviditeľnejším rozdielom je sfarbenie srsti. Typické sú tmavohnedé machuľovité alebo obdĺžnikové škvrny so slabšími sfarbenými líniami okolo. Ich počet vo svete sa odhaduje do 2000 kusov. V Keni máme možnosť na našich zájazdoch okrem nich vidieť aj žirafy masajské a sieťované. Samce sú v centre držané samostatne od samíc a pripúšťané sú k sebe cielene pre účely rozmnožovania. Akonáhle mladé žirafy dosiahnu určitého veku, sú prevážané do voľnej prírody. V prípade Kene je to najčastejšie do národného parku Nakuru. BUBO so svojimi klientmi navštevuje toto žirafie centrum pravidelne a veľa rokov. Platením vstupného a šírením osvety takto aj naši klienti prispievajú na chod tohto ušľachtilého projektu. Pri návšteve nevynecháme ani možnosť nakŕmiť žirafy rôznych veľkostí a spraviť si tak unikátne fotky. Žirafy kŕmime špeciálnymi granulkami, ktoré sú pre ne doslova ako magnet, a tak si veľmi jednoducho získate ich pozornosť. Pri najbližšej návšteve Nairobi toto centrum rozhodne opäť nevynecháme. Pridáte sa k nám a podporíte tak dobrú vec?

10

11:04

jan

2021

Hanblivé Kili Viac o krajine

Hanblivé Kili

Hanblivé Kili Rok 2021 zahajujeme presunom z Nairobi do druhého najpopulárnejšieho národného parku Kene. Je ním NP Amboseli, ktorý okrem slonov preslávili krásne výhľady na najvyššiu horu Afriky. Práve tú sme koncom roka spolu s našou skupinou zdolali. BUBO Expedícia na Kilimandžáro pod vedením bratov Fellnerovcov bola úspešná a viac sa o nej dočítate vo výbornom Blogu Ľuboša Fellnera: https://bubo.sk/blog/kilimandzaro-bubo-route. Je obed a my prichádzame na bránu NP Amboseli, kde naši šoféri vybavujú formality a platia nemalý vstup do parku. Niektorí vystupujeme z auta, aby sme sa ponaťahovali, využili čas na toaletu, no iní už zjednávajú cenu s vytrvalými masajkami, ktoré okamžite priskočili k nášmu aute, len čo sme zastavili. S miestnymi masajmi a rangermi NP si želáme všetko dobré do nového roku 2021 a smerujeme na našu Ol Tukai Lodge. Tá bola otvorená v roku 1996 a od tejto doby je jedným z najpopulárnejších ubytovacích zariadení v Amboseli. Lodge je charakterizovaná ako eco-friendly (priateľská k životnému prostrediu) a získala za tieto aktivity niekoľko ocenení. Po príchode sa ubytujeme, dáme si výborný obed a pred štvrtou hodinou poobede sa stretávame, aby sme opäť vyrazili; tentokrát na Safari. Hneď neďaleko našej africkej lodge si užívame krásne divadlo presunu sloníc s mláďatami cez močarisko. Míňame plameniakov, množstvo vtáctva, gaziel, pakoní, no stretávame aj šakalov, hyeny a dokonca aj levy. Scenéria Amboseli je úchvatná a rôznorodá, no každý čaká na jediné. Výhľady na majestátne Kili. Nie všetci majú to šťastie a niekedy si treba na neho naozaj počkať, byť trpezlivý, veriť do posledných lúčov zapadajúceho slnka, alebo si privstať na jeho východ. Večer sa nám ukázala aspoň časť Kilimandžára, bude to lepšie ráno? Naši šoféri tvrdia, že áno, a ja im z vlastných skúseností dávam za pravdu. Polovica skupiny sa tak ráno rozhodne privstať si a vyraziť o 6:30 na skoré ranné Safari. Ako nám to vyšlo vidíte na titulnej fotografii. Za hodinku sa Kilimandžáro opäť prikrylo perinou z mrakov a v nás zanechalo jeden z najkrajších pocitov zo zájazdu.

18

20:40

nov

2020

Slávny kmeň Masajov Viac o krajine

Slávny kmeň Masajov

Slávny kmeň Masajov Tento kmeň preslávila kniha Biela Masajka, ktorá bola neskôr aj sfilmovaná, aj keď autorka tejto knihy v skutočnosti žila v kmeni Samburu, ktorí sú veľmi blízki príbuzní masajov. Masajovia sú východoafrickým kmeňom, ktorý prišiel na územie Kene približne 500 rokov dozadu. Kmeň migroval južným smerom z regiónu horného toku Modrého Nílu, niekde z oblasti Sudánsko - Etiópskych hraníc, cez jazero Turkana až do úrodnej oblasti priekopovej prepadliny. V súčasnosti ho nájdeme roztrúsený na pohraničí Kene a Tanzánie. V 19. storočí si Masajovia vyslúžili reputáciu silných a krutých bojovníkov, ktorí často realizovali invazívne výpady v skupinách do susedných teritórií. Získavali tak väčšie územie pre svoje pastviny, kradli dobytok a vyberali poplatky (clá) z pobrežných obchodných karaván. Masajovia sú známi ako nomádski pastieri, pre ktorých je práve dobytok tým najcennejším bohatstvom. Počas koloniálnej éry sa Briti rozhodli Masajov vysťahovať do oblasti s menej úrodnými pastvinami a savanami na juhu krajiny. Aj napriek tomu sa však stále venovali tradičnému nomádskemu spôsobu života a pásli svoj dobytok na obrovských územiach. Postupne sa však začali koncentrovať v dočasných dedinách, kde si stavali okrúhle chatrče z trusu a hliny, pričom si dediny ohradzovali pichľavými akáciovými plotmi, ktoré im slúžili na obranu proti divokým zvieratám. Oblasť, v ktorej sú dnes v Keni najviac koncertovaní, sa nazýva Maasailand a zaberá územie medzi slávnou prírodnou rezerváciou Maasai Mara a národným parkom Tsavo west. Masajovia majú dodnes výnimku a majú povolené pásť svoj dobytok aj v rámci území prírodných rezervácií a národných parkov. Jedálniček Masajov pozostáva najmä z mlieka a krvi, ktorú získavajú z ich dobytka. Masajské bohatstvo sa meria v počte dobytka, ktoré sa zabíja iba pri výnimočných príležitostiach a ceremóniách. Mäso, ktoré väčšinou konzumujú, pochádza z kôz a oviec. Veľké slávnosti, počas ktorých sa zabije veľa domácich zvierat a hoduje sa, sa nazýva ORPUL. Je sa mäso takmer do prasknutia. Mäso z diviny je zakázané, pričom výnimku tvoria byvoly a antilopy losie. V dnešnej dobe masajovia kupujú aj zeleninu, z ktorej si pripravujú pokrmy, no v minulosti to tak nebolo. Počas mladých rokov sú masajskí chlapci zasvätení ako noví mladí bojovníci (Moran) a ich povinnosťou je dozerať na dobytok a ochraňovať ho pred nepriateľmi. Majú zákazy, ktoré sa týkajú sobáša a alkoholu, až dokým nedospejú a nestanú sa z nich EUNOTO, čo znamená starší, resp. dospelí (cca 30 rokov života). Masajskí bojovníci zahajujú skúšku dospelosti každých 10-15 rokov. Hlavný rituál zahájenia tejto ceremónie je EMORATA - mužská obriezka. Po tomto ceremoniáli chlapci majú právo nosiť tradičné kárované rúcha zvaného SHUKA. V minulosti masajovia skladali skúšku dospelosti v lovení levov, čo sa už dnes nepraktizuje. No hovorí sa, že levy majú dodnes geneticky zafixovaný strach z Masajov, keď ich zacítia. Masajovia tradične vykonávali aj ženskú obriezku, ktorá je od roku 2011 zakázaná. Výroba náhrdelníkov a náramkov z gorálok je dôležitým aspektom masajských dekorácií tela a často reprezentuje aj sociálne postavenie. Tie sú častokrát príjemným suvenírom pre nás, turistov. Rozhodne zaujímavé je súťažné skákanie do výšky, pri ktorom Masajovia z pomedzi seba hľadajú toho najlepšieho bojovníka, ktorí má právo vybrať si ženu a nemusí za ňu platiť dobytkom. Toto skákanie si vyskúšala aj naša skupina, no žiadnu masajku sme si domov neodniesli, aj keď dámy dostali ponuky na prespanie v dedine. Z našej BUBO výpravy sa ale ani jedna nerozhodla stať novodobou “bielou masajkou”, a tak si Masajovia musia počkať na ďalšiu skupinu.

18

20:38

nov

2020

Safari pod Kilimandžárom Viac o krajine

Safari pod Kilimandžárom

Safari pod Kilimandžárom Z Nairobi vyrážame do druhého najpopulárnejšieho parku v Keni, ktorým je národný park Amboseli. Názov Amboseli pochádza z masajského slova “Empusel”, čo by sme mohli preložiť ako “slané a suché miesto”. Park sa nachádza v jedinečnom prírodnom ekosystéme na úpätí najvyššej hory Afriky - Kilimanjáro. V minulosti bolo Amboseli tvorené trávnatou savanou, lesom a rozľahlým jazerom Amboseli. Jazero však koncom minulého storočia vyschlo a v dnešnej dobe sa plní vodou počas obdobia dažďov, no stalo sa z neho silne alkalické jazero. Les, ktorý v minulosti pokrýval v minulosti väčšinu územia bol zdecimovaný stádami slonov. Dodnes je vidieť zvyšky koreňov veľkých akácií roztrúsených po savane a polopúšti. Les sa takto postupne zmenšil a ustupuje smerom ku Kilimandžáru. Amboseli bolo vždy známe ako raj slonov. Pri obrovskom niekoľkoročnom suchu, ktoré sa skončilo v roku 2009, však veľká časť slonov spolu s ďalšími zvieratami opustila tento národný park. Malo to za následok aj výrazný pokles turizmu, pričom niektoré lodge v parku čakal krach. V súčasnosti sa každým rokom vracia späť viac a viac slonov a iných zvierat a spolu s nimi sa vracia aj atraktivita tohto národného parku. V roku 1972 tu vznikol unikátny projekt sledovania a výskumu slonov, ktorý bol vedený biologičkou Cynthie Mossovou. Tá sledovala viacero slonov, pričom k srdcu jej najviac prirástla slonica Echo. Práve o nej a jej slonej rodine bolo natočených niekoľko známych prírodovedných dokumentov. Tie sledovali jej život až do momentu veľkého sucha, keď v roku 2009 v svojich 60tych rokoch uhynula. V parku sa nachádza močiar Longinye, ktorý je domovom hrochov, byvolov a denne sa sem prichádzajú napiť stáda slonov. Práve okolo močiara a jazera Leakey sa denne koncentrujú zvieratá z parku a prichádzajú sem loviť aj predátory. Tie sú tu v zastúpení levov, leopardov, gepardov, šakalov a hyen. Ich útočiskom je les a na savanách majú dostatok potravy v podobe pakoní, gaziel a zebier. Jediné atraktívne zviera, ktoré tu už žiaľ v dnešnej dobe neuvidíme, je nosorožec, ktorý tu bol pytliakmi v minulosti vyhubený. Park má rozlohu 392 km2 a ako národný park bol založený v roku 1974, pričom ako rezervácia bol vedený už v roku 1906. Vďaka jeho jedinečnosti bol v roku 1991 zapísaný do svetového kultúrneho dedičstva UNESCO.

13

10:16

nov

2020

Africká lodge Sanctuary Olonana Viac o krajine

Africká lodge Sanctuary Olonana

Africká lodge Sanctuary Olonana Jedna z vecí, ktorú si na Africkom safari zamilujete je ubytovanie. Tradičné africké lodge, sú ozajstným zážitkom. Sú citlivo a s ohľadom na prírodu umiestnené v krásnom prostredí prírodných rezervácií a parkov. Existujú rôzne kategórie: od príjemných kempov až po tie 5*. Počas momentálnej situácie je v parkoch otvorených iba niekoľko z nich. Lodge si delia klientov tak, aby boli optimálne vyťažené počas tohto pre turizmus neľahkého obdobia. Vďaka našim kontaktom sme počas posledných zájazdov mali možnosť využívať tie TOP služby nádhernej Sanctuary Olonana lodge. Táto lodge rozhodne patrí k tým najlepším, aké máte možnosť v Keni zažiť. Úžasný dizajn tu prepája prírodu s modernou. Z veľkých izieb sa otvára výhľad na rieku Mara, ktorá tvorí prirodzenú hrádzu s nespútanou prírodou rezervácie. Veľká privátna terasa v srdci dokonalej prírody, z ktorej budete pozorovať život v okolí slávnej rieky. Zážitok na celý život. Lodge je maximálne pripravená na turizmus aj v týchto neľahkých časoch. Pri vstupe vám vždy zmerajú teplotu a na každom kroku je k dispozícií dezinfekcia. Personál nosí ochranné rúška a je pravidelne testovaný. Samotná lodge pozostáva z centrálnej časti, kde nájdete recepciu, obchodík so suvenírmi a časť s jedálňou, spoločenskou miestnosťou, barom, obrovskou terasou a okrúhlym ohniskom, v ktorom sa každý večer rozhorí oheň. Minimalistický moderný dizajn sa krásne dopĺňa s africkými doplnkami, maskami, masajskými oštepmi a bohatou safari knižnicou. Lodge v sebe zahŕňa štrnásť luxusných suít, ktoré sú romanticky rozmiestnené pri rieke. Suity obsahujú privátnu obývaciu časť, priestrannú terasu s oddychovým kútikom a presklenú kúpeľňu. Práve z nej si môžete vychutnávať kúpeľ s výhľadom na rieku, v ktorej sa kúpu hrochy. Ranné vstávanie vám spríjemní východ slnka nad riekou a zážitok z pozorovania zvierat v ich prirodzenom prostredí v okolí rieky Mara. Výnimkou tak nebudú ani žirafy, ktoré sa ráno prichádzajú napiť k rieke, hrochy vracajúce sa z pastvín, množstvo vtáctva a neposedné opice zbierajúc plody zo stromov. Zážitok z ubytovania dopĺňa skvelý šéfkuchár, ktorý sa postará o dokonalý gurmánsky zážitok. Vďaka tejto kombinácii budete zrelaxovaní a s radosťou vyrážať na nezabudnuteľné safari v Maasai Mara.  

11

10:33

nov

2020

Bodkovaná Maasai Mara Viac o krajine

Bodkovaná Maasai Mara

Bodkovaná Maasai Mara Približne 270 km od hlavného mesta Kene, Nairobi, sa nachádza Maasai Mara. Prírodná rezervácia s rozlohou 1510 km². Rozsahom sa radí k tým menším, no rozhodne je tou najobľúbenejšou, akú na území Kene nájdete. Charakterom sa jedná o typickú savanu, kde žije veľké množstvo zvierat. Územie je súčasťou chránenej oblasti, ktorá smerom na juh prechádza do Tanzánie - NP Serengeti. Práve tento jednotný ekosystém národného parku a prírodnej rezervácie bol vytvorený v roku 1961 za účelom ochrany jedného z najväčších divov prírody - Veľkej migrácie. Celá prírodná rezervácia je rozdelená na 3 základné časti. Východnú časť, ktorá je tvorená lesom, centrálna oblasť - prevažne savana, Mara Triangle - miesta za riekou Mara. Maasai Mara získala svoje pomenovanie na základe kmeňa Masajov, ktorí v tejto oblasti dnes žijú, a tak isto podľa slávnej rieky Mara. Mara v preklade znamená bodkovaná (škvrnitá), čo môže byť aj interpretáciou modrej oblohy posiatej bielymi mrakmi, ktoré vrhajú na savanu bodkované tiene. Park je izolovaný od väčších miest a aj vďaka tomu si zvieratá v tejto oblasti vychutnávajú väčšiu slobodu a pokoj. Maasai Mara je miestom, kde ak máte šťastie, máte možnosť vidieť celú veľkú päťku, no okrem nej aj množstvo iných zvierat. Ako som už písal vyššie, Maasai Mara sa spolu so Serengeti vo svete preslávila jedným z najväčších prírodných divadiel, ktorým Veľká migrácia jednoznačne je. Nemá začiatok a koniec, prebieha neustále, pričom zvieratá sa zhromažďujú v rozličných obdobiach a na rôznych miestach, z ktorých sa spoločne presúvajú. V Maasai Mara sa na konci obdobia sucha (naša jeseň) postupne míňajú trávnaté porasty a voda v napájadlách. Pri tejto príležitosti sa v septembri v centrálnej časti stretávajú pakone bielobradé, zebry a gazely, aby spoločne vyrazili na pochod do tanzánskeho Serengeti. Tam v severnej časti od krátera Ngorongoro samice pakoňa koncom januára a začiatkom februára rodia svoje mláďatá. Keď opúšťajú Maasai Maru, alebo keď sa do nej vracajú, prekonávajú pri tom brody rieky Mara, a to je to najväčšie divadlo. Keďže v rieke na ne čakajú hladné krokodíly... pričom na množstvo potravy sa tešia aj iné predátory. V parku spíme dve noci a tak máme možnosť užiť si safari hneď niekoľkokrát. Ako sa býva v Maasai Mara? O tom nabudúce.

08

17:36

nov

2020

Slony v Maasai Mare Viac o krajine

Slony v Maasai Mare

Slony v Maasai Mare Je 6:00 ráno a my sa prebúdzame na našej africkej lodge pri rieke Mara. Do šálky si nalievam kávu a kochám sa prvými rannými lúčmi, ktoré dopadajú na rieku, v ktorej sa prebúdzajú hrochy. Je na čase vyraziť, čaká nás ranné safari, na ktoré sme si privstali, a my sa už nevieme dočkať, čo dnes ráno uvidíme. Prechádzame bránou prírodnej rezervácie Maasai Mara a v diaľke sa už črtá veľké stádo slonov, ku ktorému smerujeme. Je ideálne svetlo na fotenie a my zastavujeme pri týchto najväčších suchozemských cicavcoch, aby sme sa nachvíľu stali ich nestrannými tichými pozorovateľmi. Milujem interakciu zvierat a to, keď vidím, že sa správajú prirodzene, ako by sme tam ani neboli. A presne také je dnešné ráno. Pasúce sa slony, presúvajúce sa okolo nás z jednej strany na druhú. Veľká slonica, mladé slonice a sloníčatá, ktoré sa ešte len učia používať svoj chobot. Priblížme si trošku tieto krásne zvieratá. Slony bežne dosahujú výšku 3-4 metre. Dĺžka tela sa pohybuje medzi 7-9 metrami s váhou 6-7 tonami. Samice sú oproti samcom menšie a merajú 5,5-6,5 metra s váhou približne 4 tony. Za najväčšieho zmeraného slona sa považuje samec zastrelený v roku 1955 v Angole, ktorý meral na výšku 4,2 metra a vážil 8 ton. Je vystavený v Národnom prírodovednom múzeu vo Washingtone D. C. V prírode sa slony dožívajú 65-70 rokov. Napriek svojej veľkosti a zdanlivej neohrabanosti, dokážu vyvinúť rýchlosť až 40 km/h. Bežne sa však pohybujú pomaly, iba 6 km/h. Kvôli svojej vysokej váhe sa pri pohybu dotýkajú zeme vždy tromi končatinami. Ich hmotnosť je na chodidlá rovnomerne rozložená a na 1 cm² tak pôsobí hmotnosť približne 600 g. Koža slonov je veľmi silná a skoro bez potných žliaz. Ich veľké uši sú veľmi prekrvené a slúžia na odvádzanie prebytočného tepla z tela. Kly majú obe pohlavia slona a sú to predĺžené rezáky hornej čeľuste. Rastú po celý život a môžu dosiahnuť až 3,5 metra a váhu až 100 kg. Slony používajú na prežúvanie potravy 4 stoličky, ktoré sa im v priebehu života až 6 krát vymenia. Slony sú bylinožravce, ktoré pre svoj slabý metabolizmus a veľkosť tela musia denne zjesť až 225 kg potravy, pričom denne vypijú 130-190 litrov vody. Kvôli nedostatku potravy migrujú aj na veľké vzdialenosti a častokrát kvôli svojmu veľkému apetítu výrazne pretvárajú vzhľad krajiny. Slony sú spoločenské zvieratá, ktoré žijú v stáde, ktoré je tvorené príbuznými samicami a ich mláďatami. Vedúcou celej skupiny je vždy najstaršia samica, pričom v skupine vždy panuje prísna hierarchia. Samci žijú samotársky alebo v menších skupinách, pričom ku stádam sa približujú iba v období párenia, keď bojujú o samice. Tehotenstvo slonice trvá až 22 mesiacov. Mláďa slona po narodení meria približne 85 cm a váži okolo 110 kg. Samica ho kojí počas 2 rokov, pričom sloníča denne vypije až 12 litrov mlieka. Každý mesiac priberie 9-20 kg. Od štyroch mesiacov začína prijímať aj pevnú potravu. Slony dospievajú, keď majú desať rokov, a začínajú sa rozmnožovať až o ďalších 5 až 10 rokov neskôr. Samice zostávajú v stáde, pričom samci skupinu opúšťajú. Slony majú výbornú pamäť, ktorá je spájaná s čuchovým zmyslom. Vďaka svojej veľkosti nemá dospelý slon prirodzeného nepriateľa, okrem človeka. Mláďatá sa môžu stať korisťou levov, krokodílov, leopardov a hyen. Žiaľ najväčším nepriateľom slonov zostáva človek, ktorý slony lovil pre mäso, kožu, kosti a kly (slonovinu), a, žiaľ, dodnes sa stáva obeťou pytliakov. My sme dnes slony lovili našimi fotoaparátmi a kamerami, no v prvom rade našimi očami, a aj vďaka tomu nám v pamäti ostávajú krásne spomienky na toto ráno.

05

10:15

nov

2020

Z Nairobi do Maasai Mara Viac o krajine

Z Nairobi do Maasai Mara

Z Nairobi do Maasai Mara Z hlavného mesta Kene Nairobi sa vydávame smerom na západ. Naším cieľom je jedna z prírodných rezervácií a zároveň asi najznámejšie miesto veľkej migrácie - Maasai Mara. Približne po štyridsiatich minútach stojíme na vyhliadke a obdivujeme veľkú priekopovú prepadlinu - Escarpment. Úžasný výhľad na Great rift valley. Prepadlina vznikla prepadom africkej tektonickej dosky a následným vzďaľovaním núbijskej platne od arabskej a somálskej platne. Smerom na juh sa prepadlina rozdelila na dve vetvy. Východná je známa sopečnou činnosťou a v západnej vetve vznikli veľké africké jazerá ako Tanganika (druhé najhlbšie jazero sveta) a Viktóriino jazero, ktoré je najväčšie na Africkom kontinente. Východnou časťou Afriky sa ťahá od severu Sýrie až po stred Mozambiku, s celkovou dĺžkou približne 7000 km. Šírka údolia sa pohybuje od 30 až 100 km a hĺbka od 100 do niekoľko tisíc metrov. Tento proces sa odštartoval pred vyše 15 miliónmi rokov a veľká priekopová prepadlina sa dodnes neustále prehlbuje o niekoľko milimetrov za rok. Opúšťame túto vyhliadku a zostupujeme na dno, kadiaľ vedie cesta smerom na západ až k Viktóriinmu jazeru. Na dne prepadliny sú umiestnené veľké telekomunikačné satelity, ktoré komunikujú s tými orbitálnymi. Po pravej strane prechádzame popri sopke Longonot, čo je 2776 metrov vysoký vulkán. Kráter sopky je veľký v rozmedzí 8 x 12 km. Vo vnútri krátera sa nachádza les v ktorom žijú zvieratá. No slony a žirafy v ňom nenájdete. Z tých najväčších sú to byvoly africké. Do vnútra je zakázaný vstup a NP je akýmsi rajom pre zvieratá, ktoré nie sú rušené návštevníkmi. Scenériu krajiny, ktorou prechádzame, dopĺňajú mliečniky. Sú to sukulenty, ktoré mnohým na prvý pohľad pripomínajú kaktusy. Sú dobre prispôsobené na život v suchom prostredí, a tak prežívajú aj počas obdobia sucha. Postupne vstupujeme do masailandu. Masailand je v spoločnom vlastníctve komunity a o zemi, kde kto žije, pasie a napája svoj dobytok rozhoduje rada starejších. Hlavným mestom tejto oblasti a tak isto kmeňa Masajov je Narok. Pred 10timi rokmi malo toto mestečko približne 8 tisíc obyvateľov, no dnes tu žije niečo vyše 100 tisíc ľudí. Mesto je dodnes jedným z najrýchlejšie sa rozrastajúcim v Keni a určite k tomu prispela aj asfaltová cesta vedúca z Nairobi až k Viktóriinmu jazeru do mesta Kisumu, z kadiaľ pochádza otec bývalého amerického prezidenta Baracka Obamu. Schádzame z pohodlnej asfaltky a pokračujeme po prašnej ceste, ktorá nás vedie popri masajských príbytkoch až k bráne prírodnej rezervácie Maasai Mara. Naša skupina sa už nevie dočkať safari.

11

08:49

máj

2020

Masajovia Viac o krajine

Masajovia

Masajovia Afrika je úžasný kontinent; už mi chýba v týchto časoch. Preto chcem spomenúť práve jeden z najzaujímavejších kmeňov na čiernom kontinente. Prvý dojem vie byť pre niekoho dosť šokujúci. Pri návšteve masajskej dediny na našom safari vo Východnej Afrike uvidíme skutočnosť. Navštívil som mnoho miest na svete, kde zastal čas. Niekedy si myslím, že ani nežijeme v 21. storočí. Ale zrazu masaj vytiahne z pod Shuky (masajský tradičný odev, najčastejšie v červenej farbe) smartfón a pýta si moje číslo. Veľa storočí dozadu prišli kočovní masajovia so svojimi stádami kráv na územie Maasai Mara. Ich najväčším bohatstvom sú kravy a ich deti. Veľmi húževnato si vydobyli svoje postavenie ako v krajine, tak aj medzi okolitými kmeňmi. Vždy vás privíta štrbavý úsmev od ucha k uchu. Sú spoločenskí, tolerantní, a svoj typ života milujú. No my ako turisti chodíme do ich domova na exkurzie. Pre nich sme vždy boli blondiaci. Chcú sa podobať Európanom, či Američanom. Chcú ísť do Európy alebo do Ameriky. S jedným klientom som raz bol na prechádzke s masajmi. V africkej savane sa teda vyznajú. Ukázali nám a naučili nás úžasné veci. Rozprávali sme sa práve pri čiernom čaji z ich domova o ich a našom svete. Bola to veľmi zaujímavá debata. Oni chceli ísť k nám a my k nim. Prečo? Ich svet nepozná hodinky, termíny, či dedlajny. Náš zasa nepozná stopy afrických zvierat, ktoré čítajú ako noviny. Spev vtákov na savane, podľa ktorého načasovania spieva každý vtáčik v inú dobu dňa, a tak vedia koľko je hodín. Ich svet sa točí okolo detí, kráv a putovania po savane. Lenže to je len zlomok. Ich svet vidíme našimi očami. Oni sú zážitkom pre nás a my sme zážitkom pre nich. Už sa teším na ich spevy, tance, smiech, aj na naše debaty. Vždy sú nezabudnuteľné. Či tam človek zavíta raz, alebo tam chodí často. (Foto autor: masajské ženy počas spevu, ČB)

26

16:49

feb

2020

Spomienky na Afriku Viac o krajine

Spomienky na Afriku

Spomienky na Afriku Román, ktorý nejednému čitateľovi alebo divákovi utkvel v pamäti. Aj to sa dá povedať o svetoznámom románe slávnej dánskej spisovateľky Karen Blixen, „Spomienky na Afriku“ (Out of Africa). Jej život a jej začiatky nie sú také známe, ako samotný prierez jej žitia v Afrike, v Keni. Karen Blixen je dodnes považovaná za jednu z najznámejších osobností, ktoré kedy v Keni žili. Je deň, keď sa s BUBO skupinou presúvame z Nairobi do Národného parku Amboseli, no ešte pred jeho návštevou nás čaká prehliadka "múzea", resp. domu, v ktorom spisovateľka bývala. Múzeum Karen Blixenovej sa nachádza v oblasti Karen, ktorá je pomenovaná práve na jej počesť. Dnes táto oblasť v Nairobi patrí medzi tie najluxusnejšie štvrte, kde sa ceny majetkov pohybujú v rozmedzí od 500 tisíc do 2 miliónov dolárov. Múzeum je oficiálne otvorené od 9:30 hod., ale BUBO tu už veľmi dobre poznajú, tak máme prednostný VIP vstup už o ôsmej hodine. Je úžasné, keď nás strážnici a správcovia múzea vítajú ako prvých. Celý tento areál sa nachádza na hore Ngong, ktorá je vysoká cca 2000 m.n.m. Vďaka tejto vysokej nadmorskej výške nebola pôda vhodná na pestovanie kávy a Karen Blixenovej to nevyšlo tak, ako si predstavovala. Narodila sa ako Karen Dinesen v roku 1885 v Dánsku, v oblasti Rungsted. Ako 28 ročná sa vydala za bratranca z druhého pokolenia, baróna Bror van Blixen - Finecke, v roku 1913. O rok neskôr manželský pár odišiel do Kene, kde si založil kávovú plantáž na okraji mesta Nairobi. Vtedy malo Nairobi populáciu iba niečo menej ako 15 tisíc obyvateľov. Manželia tu však nenašli radosť, ale len problémy a trápenie. Rozišli sa v roku 1921, nakoľko barón mal slabosť pre černošky a podvádzal svoju ženu. V roku 1925 sa rozviedli a Karen sa zostala starať o farmu. V roku 1918 sa stretla s anglickým lovcom zveri Denysom Finchom Hattonom, dôstojníkom anglickej armády, ktorý ju pri pobyte v Afrike navštevoval. Po jej rozvode si vytvorili blízke priateľstvo, ktoré vyústilo do dlhodobej milostnej aféry, ale ich vzťah nebol stabilný. Finch Hatton si v rokoch 1926-1931 urobil z jej farmy svoju domácu základňu. V marci 1931, na safari, zomrel pri havárii svojho dvojplošníka "Gypsy Moth" krátko po štarte, neďaleko od dnešného parku Východné Tsavo. Dom, kde spisovateľka bývala, bol postavený v roku 1912 švédskym inžinierom Ake Sjogrenom. Karen a jej manžel ho odkúpili v roku 1917 a stal sa ich farmárskym domom pre ich 4500 akrovú (1821 hektárovú - 18,2 km²) farmu, z ktorej 600 akrov (2,5 km²) vyčlenili len na produkciu kávy. Keď začali pestovať kávu, netušili, že oblasť v ktorej žijú, na jej pestovanie nie je vhodná. Káva by sa mala pestovať v nadmorskej výške od 1200 do 1800 m. Ak je to menej alebo viac, káva môže byť napádaná rôznymi plesňami, parazitmi a inými chorobami. Okrem kávy však pestovala aj rôzne druhy zeleniny, ktorým sa tu darilo. Vo svojom najznámejšom diele, ktoré publikovala v roku 1937, opisuje nielen začiatky a život na farme, ale najmä každodenné povinnosti a problémy s miestnymi kmeňmi Kikuyu a Maasai, somálskymi chlapcami, hindskými obchodníkmi, či európskymi svetobežníkmi a farmármi. Práve tí bieli farmári boli pre ňu najväčším tŕňom v oku, nakoľko závisť a túžba ublížiť jej farmárčeniu bola obrovská. Román Karen Blixenovej dodnes ostáva bestsellerom a jej farma je v Nairobi otvorená pre verejnosť. Keď jej milenec, Denys Hattom, padol s lietadlom, tak jej život už nemal v Afrike zmysel a rozhodla sa vrátiť naspäť do Dánska. Jej dom však neskôr odkúpil obchodník Remy Marin, ktorý rozdelil pozemky na 20 akrové parcely kvôli rozvoju oblasti. Tieto parcely boli začiatkom súčasnej štvrte Karen. Záznamy hovoria, že poručík Lloyd, ktorý bol dôstojníkom britskej armády, si kúpil tento dom v roku 1935 a žil tu až do svojej smrti v r. 1954. Dom zanechal svojim dvom dcéram, no tie oň nemali záujem. Dom bol neskôr sporadicky osídľovaný až do roku 1964, keď ho kúpila dánska vláda a darovala ho kenskej vláde ako dar nezávislosti, ktorú Keňa presne v tom istom roku získala. Vláda tu zriadila strednú školu výživy a múzeum bolo najskôr používané ako dom riaditeľa. V roku 1985 sa tu natáčal film podľa autobiografie samotnej autorky a Národné múzeum Nairobi prejavilo záujem o dom s cieľom vytvorenia múzea. To bolo oficiálne otvorené v r. 1986 a funguje až dodnes. Je veľmi pekné pozerať sa na dom pri predstave, že boli obdobia, kedy chátral. Tento dom nebol nikdy vyrabovaný alebo zničený, aj napriek tomu, že na tú dobu bol považovaný za extrémne prepychový. Pre Keňanov to však nemalo žiadnu hodnotu, a tak aj preto ostalo mnoho vecí v pôvodnom stave. My máme možnosť nahliadnuť do miestností, kde Karen žila, spala, jedla, písala a prežívala krásne, no aj veľmi bolestivé chvíle. Keďže je dom významnou súčasťou Národného múzea Kene, tak je zakázané fotografovať interiér. Exteriér však nie je problém odfotiť. Po zhruba 45 minútovej návšteve tohto domu sme nabažení luxusom vtedajšej doby, a s pocitom, že sme tu boli ako prví a počas prehliadky jediní, odchádzame so spomienkami na Afriku a spisovateľku Karen Blixen.

23

08:01

feb

2020

Unikát s názvom Amboseli Viac o krajine

Unikát s názvom Amboseli

Unikát s názvom Amboseli Na zájazde Keňa, Tanzánia, Zanzibar, ako aj v prípade iných kombinácií spojených s Keňou, prišlo k miernej, ale veľmi pozitívnej zmene. Po približne 10-tich rokoch sme sa v BUBO rozhodli zaradiť do nášho zájazdu „Národný park Amboseli“. Národný park Amboseli sa rozprestiera na juhu štátu Keňa v provincii Rift Valley, len pár kilometrov od hraníc s Tanzániou. Tento malý park je populárny predovšetkým výhľadom na vrch Kilimandžáro a bohatou divokou prírodou, vrátane voľne žijúcich zvierat a 600 druhov vtákov. Tu zažijete to najlepšie safari. Po dlhých rokoch sucha sa park opäť prebral k životu a my sme pripravení ho dôkladne preskúmať. Tento park je známy najmä bažinami, ktoré sú plné vtáctva, hrochov, pakoňov, byvolov, zebier, žiráf, taktiež aj levov a gepardov; ale predovšetkým slonov. Práve v tomto parku si viete spraviť jednu z najgýčovejších fotiek z Afriky, t.j. fotka slona v popredí a najvyššia hora Afriky – Kilimandžáro v pozadí. Po rannej návšteve múzea Karen Blixenovej v Nairobi, v oblasti Karen, vyrážame juhovýchodným smerom a po obchvate na juhu Nairobi sa napojíme na diaľnicu A109, známu aj ako Mombasa Road. Je to cesta, ktorá je hlavným dopravným ťahom pre kamióny do a z Mombasy. Po tejto ceste pôjdeme približne 140km až do mesta Emali, kde si spravíme prestávku; je optimálne kúpiť aj suveníry a po 20 minútach pokračujeme ďalej. Kúsok za mestom Emali je odbočka doprava na cestu C102, ktorou sa asi za pol hodiny dostaneme až k bránam parku. Táto oblasť je domovom Masajov, a práve pri bránach parku postávajú otravné masajské predavačky, ktoré neodbytne ponúkajú svoje výrobky a nechcú pochopiť, že nemáme záujem. Treba však povedať, že suveníry majú veľmi pekné a v prípade záujmu sa dá s nimi dobre o cene vyjednávať. Po krátkom čase sa dostávame do priestorov, kde sa nachádza aj naše ubytovanie. Naše obľúbené lodge v BUBO sú Ol Tukai alebo Serena lodge. Pravdou však je, že všetky ubytovacie zariadenia v parku Amboseli sú na vynikajúcej úrovni a ponúkajú nám neskutočné, dych vyrážajúce výhľady na Kilimandžáro, ak nie je, pravda, pod oblakmi. Asi o 13.30 - 14.00 hodine prichádzame na našu lodge, dáme si obed a o 16.00 hodine sme pripravení na večerné safari. Práve podvečer nám dáva šancu, že oblaky zahaľujúce Kilimandžáro sa rozplynú a táto majestátna hora odhalí svoju krásu; pri bránach parku sme Kili videli iba ako veľký hustý oblak. Tento park má veľké množstvo slonov a tie chceme vidieť aj my. Názov Amboseli pochádza z masajského slova "Empusel", čo v preklade znamená "slané a suché miesto". Slané preto, lebo je tu silne alkalické jazero Amboseli a suché preto, lebo dlhé roky tento park trpel na nedostatok vody. Dnes sme však radi, že park je opäť zdravý a plný zvierat. My s našimi skúsenými kenskými BUBO šoférmi hľadáme stáda slonov, čo sa nám aj veľmi rýchlo podarilo. Tie sa počas dňa zdržujú v bažinách a vždy na noc smerujú k úpätiu Kilimandžára, aby mohli prenocovať. Lepšie sa im spí tam, kde ich "neotravujú" komáre. A my vieme, že pred západom slnka nám budú križovať prašné cesty parku. Je to presne tak, ako sme predpokladali, a aj vďaka dobrému počasie sa nám naskytol ten najgýčovejší pohľad na africkú savanu - putujúce stáda slonov a v pozadí čerstvo odokrytá snehová pokrývka Kilimandžára. Je to tak fascinujúce, že všetky autá na chvíľu stíchnu a ich pasažieri si vychutnávajú úžasné výhľady na krásu nevídanú. My v BUBO sme radi, že opäť môžeme okrem národnej rezervácie Masai Mara ponúknuť aj druhý najobľúbenejší park v Keni, Amboseli. Práve tieto dva parky sa zaraďujú do naj safari v Afrike, nielen v Keni. Takže asante sana Kili za to, že si sa nám ukázalo.

BUBO Covid garancia

Vrátenie peňazí pri pozitívnom teste