Fórum

12 príspevkov

07

02:12

máj

2019

Panamské postrehy

Panamské postrehy

Čo Vám hovorí Panama? Krajina v strednej Amerike, o ktorej sme sa učili v súvislosti so známym Panamským prieplavom. Mohutná stavba, ktorá prepojila Tichý oceán s Atlantickým cez Karibské more, otvorila nové možnosti v doprave. Prieplav dokončený v roku 1913 už kapacitne nestačil, a preto bolo hlasovanie o rozšírení. Obyvatelia Panamy dali svoje “áno”, a tak sa v roku 2016 po 10 rokoch stavby kanál rozšíril, aby mohli cez jeho útroby preplávať aj lode s kapacitou 14 000 kontajnerov (pred rozšírením to bolo “len” 5 000 kontajnerov). Aktuálne cez kanál vedie 144 námorných trás, ktoré prepájajú Áziu cez Ameriku s Európou. Ako také Gabčíkovo, len oveľa, oveľa väčšie. A dôležitejšie. Niektorí Panamu poznajú ako jednu zo siedmych banánových republík, ale to už dávno neplatí. Spolu s Kostarikou sú to bohaté krajiny, kde prichádzajú turisti kvôli krásnej prírode, kvalitným službám a bezpečnosti. Krajina veľká ako Slovensko (5 miliónov obyvateľov) je dnes líder v regióne. Keď prechádzame z Kolumbie (dlhé storočia tvorili spolu jeden štát, až do roku 1903), tak Panama je o poznanie drahšia. Platí sa tu americkým dolárom, ktorý je v kurze 1:1 k panamskej mene balboa. Akceptujú aj vydávajú obe meny. V potravinách americké potraviny, ceny benzínu ako v USA. Človek má až pocit, že sa nachádza v jednom zo štátov USA, len v Latinskej Amerike. Panoráma mrakodrapov, kde sídlia rôzne firmy (spomeňte si na Panama papers), a hotelov, a všade naokolo Latinos, no úplné Miami. Včera v nedeľu 5.5. boli v Paname voľby. V poradí už 6. demokratické voľby v post- diktatúrnom období, kedy bol panamský generál a diktátor (ale nikdy zvolený prezident) Manuel Noriega v roku 1989 zvrhnutý. Magický tento rok 1989. Pre veľa štátov znamenal nový začiatok. Ale späť k voľbám. Na korektný priebeh dohliadalo 213 zahraničných pozorovateľov a tisícky domácich. Zákaz predaja alkoholu platil, už pre istotu, od soboty 12:00 až do pondelka 12:00. Nekúpili ste si ani pivo. Voľby trvajú jeden deň, od 7:00 do 16:00. Obyvatelia si volili prezidenta, vládu a v rámci komunálnych aj primátorov a starostov. Skrátka, stihlo sa všetko. Všetko sa sčítava elektronicky. Pár minút po voľbách majú prvé odhady a o 19:00 už majú oficiálne výsledky. Banánová republika, spomínate si? Kandidáti sľubovali nové, ďalšie investície. Uvidíme, kde bude Panama za pár rokov. A sľuby si splnia. Len pred pár dňami, 24.apríla, sa v Panama City otvárala druhá linka metra. Ešte je v skúšobnej prevádzke, a preto premáva zadarmo. Chýbajú dokončené detaily, reproduktory na niektorých staniciach ešte nevybalili zo svojich technických obalov. Ale miestni sú trpezliví a z nového metra sa tešia. Veď 10 miliónové metropoly ako Lima alebo Bogota metro nemajú. Inak je lístok relatívne lacný, jedna jazda vás stojí 0,35 centov. Učme sa od Panamy, ako má tiger v regióne naozaj ísť dopredu. Foto: Pohľad na panorámu nočného Panama City. Autor: Ľ.Kučera.  

Panamské postrehy

Ľubor Kučera

04

05:23

apr

2018

Zájazd Panama- Kolumbia  (2 kontinenty)

Zájazd Panama- Kolumbia (2 kontinenty)

Vysvetlenie pojmov: Severná Amerika (565 mil. obyvateľov) Južná Amerika (420 mil. obyvateľov) Stredná Amerika (46 mil. obyvateľov) Latinská Amerika (640 mil. obyvateľov)   Jednotlivé pojmy sa prelínajú, no je dobré si ich vysvetliť. Nech vieme, kde sa to nachádzame. Stredná Amerika geograficky neexistuje a tak sa Panama nachádza na najbohatšom kontinente sveta – Severná Amerika. Ten má 24.7 milióna km2, 565 miliónov obyvateľov v 23 nezávislých štátoch. Takto sa na Severnú Ameriku nezvykneme pozerať a na Slovensku málo kto vidí delenie k džungli Darienu. Pre väčšinu z nás končí Severná Amerika v 200 km širokej šiji Tehuantepec v mexickom štáte Oaxaca. Kontinent Južná Amerika má 17.8 milióna km2, 420 miliónov obyvateľov a 12 suverénnych štátov a to nerátam Falklandy a Francúzsku Guyanu (kam letím opäť na krásnu cestu v auguste). Niekedy sa k Južnej Amerike radí aj Trinidad a Tobago a Holandské Antily (ABC) a dokonca aj Panama. Panama je ako keby vo vákuu. Často sa píše: “krajiny Strednej Ameriky a Panama” Panamčania tvrdia, že krajiny Strednej Ameriky ich nechcú a svojim odtrhnutím od Veľkej Kolumbie v roku 1903 si zasa poštvali aj túto stranu. V skutočnosti je Panama najbohatším štátom Strednej Ameriky (na obyvateľa) a mestská panoráma Panama City je oproti plechovým strechám susedov ako z inej planéty. Najväčšou krajinou Severnej Ameriky, čo sa týka rozlohy, je Kanada. Jednoznačne najväčšou krajinou Južnej Ameriky je Brazília. No málo kto vie, že druhou najväčšou krajinou Južnej Ameriky, čo sa týka počtu obyvateľov je … Kolumbia! Bogota so svojimi vyše 8 miliónmi obyvateľov je až 5. najväčšou metropolou kontinentu. Panama city je oproti tomuto (s 1.5 miliónmi obyvateľov) maličká, aj keď toto mesto (a jeho okolie) združuje polovicu obyvateľov štátu. Kolumbia nominálnym HDP predbehla veľkého konkurenta Peru (a je aj pred Chile) a ekonomika ide zatiaľ perfektne. To je pre väčšinu prekvapením. Niektorí delia Severnú od Južnej Ameriky v Panamskom kanáli, ktorý chodíme na našich cestách aj na tomto zájazde samozrejme pozerať (a to kvalitne). Stredná Amerika – tu nejde o kontinent, ale ide o zoskupenie krajín na najjužnejšom bode kontinentu Severná Amerika. Je to 7 suverénnych krajín a 46 milióna obyvateľov. Najbohatším mestom je Panama City. Latinská Amerika je ďalším, nie geografickým, pojmom. Zahŕňa krajiny, kde sa hovorí rečami vychádzajúcimi z latinčiny: španielčina, portugalčina. Ide o Mexiko, krajiny Strednej Ameriky, Južnej Ameriky a Karibiku – ale nepatria sem Jamajka, Belize, Surinam, Britská Guyana, Dominica, Barbados atď., atď., kde sa hovorí po anglicky či holandsky. Latinská Amerika má 640 milióna obyvateľov a ide teda o ohromnú silu! Každopádne na jednej ceste prejdeme dva kontinenty, dva štáty, ktorým sa ekonomicky značne darí a aj keď dnes väčšina Slovákov nevie prečo by sem išla, turizmus týchto krajín ide raketovo hore (omnoho rýchlejšie než turizmus na Slovensku) a ja viem, že sem budeme z roka na rok posielať viac turistov aj my. Severná Amerika: 24.7 mil km2/ 565 mil. obyvateľov Južná Amerika: 17.8 mil. km2/ 420 mil. obyvateľov Stredná Amerika 0.5 mil. km2/ 46 mil. obyvateľov Latinská Amerika 19.2 mil. km2/ 640 mil. obyvateľov Pozrite si zájazd Kolumbia- Panama, je to spojenie maximálnej exotiky so slušnou úrovňou služieb. Foto: opice naskákali na našu prenajatú lodičku v Panamskom prieplave na Lago Gatun.  

Ľuboš Fellner, BUBO

02

15:59

apr

2018

Všetko čo potrebujete vedieť o návšteve kanála

Všetko čo potrebujete vedieť o návšteve kanála

Najúžasnejšie stavebné dielo, čo kedy ľudská ruka zrealizovala. Ak nie ste stavbár, ťažko to viete posúdiť. Čo je na tom také ťažké? Keď ide o výnimočne dlhotrvajúcu stavbu, hovorí sa o egyptských pyramídach, Veľkom Čínskom múre či novej budove SND v Bratislave. No laik, vrátane mňa, si nevie predstaviť, čo to znamená spojiť Atlantický s Tichým oceánom. Dnes sme si boli toto veľdielo pozrieť a opäť viem viac. V Dubaji si pamätám, že sa predávala ako turistická atrakcia návšteva stavby Burj aj Khalífa – proklamovanej najvyššej stavby sveta. Nikto vtedy nevedel ako vysoká budova presne bude, no vyfasovali ste prilbu a mohli ste sa prejsť staveniskom. Niečo podobné vymysleli aj tu v Paname.Itinerár prehliadky Panamského kanála:Z hotela v Panama City vyrážame o 8.00Pozorovanie lodí v komorách Miraflores (8.30 - 9.50)Kino 10.00 - 10.10 (pred kinom o 9.50)Múzeum 10.10 - 10.30Transfer do Gamboa 25 minútPrivátna loď na jazere Gatun 11.00 - 12.30.Transfer do Panama City 25 minút.Obed 13.00 až 13.30Vyrazíme z centra mesta o 8.00 našim kvalitným prenajatým klimatizovaným autobusom s profesionálnym domorodým sprievodcom - čas využívame na 100%! Prileteli sme z Európy a všetci sme vstali aj tak o 5.00 ráno, raňajky sme mali o 6.00 ráno a o 8.00 ráno sa cítime skvele (doma sú 3 poobede). Po 25 minútach zastaneme na parkovisku pri komorách Miraflores. Náš lokálny sprievodca nás počas cesty oboznámi so základom histórie kanála a rozdá lístky. Lístky máme vopred (je to ďalšie ušetrenie času) a tie sú v tejto chvíli dôležité – nemôžete ich stratiť – lebo na všetky atrakcie ich treba priložiť k čítačke kódu a až potom vás turniket pustí dnu. Takže držíme lístky v ruke a uzučkým eskalátorom sa vyvezieme o poschodie vyššie. Celé je to také americké, nemusíte sa vôbec hýbať, veď Američania vlastnili kanál od roku 1914 až do roku 1999. Oskenujeme náš lístok, vyjdeme na najvyššie poschodie výťahom a dostávame sa na plošinu nad dvoma komorami. Je ráno a to lode putujú z Pacifickej na Atlantickú stranu. Poobede je to naopak (kanál funguje 24/7). Vychádzame na okachličkovanú plošinu s lacným chrómovým zábradlím, ako keby ju stavali Číňania (tých je v Paname veľa, až 5% celkovej populácie), a pod nami sa premieta živý film. Prichádzajú 3 obrovitánske lode a postupne vchádzajú do komôr. Unudené sú iba naše 7 ročné deti, inak to baví všetkých, dokonca aj ženy a aj tých, čo nevyštudovali technické odbory. Prechod jednej lode trvá 8 až 10 minút. No komory sú 2x dve, jedna je vzdialenejšia a jedna je bližšie k vám a tu lepšie nafotíte – keď nechcete fotiť, tak môžete ušetriť čas. Každá komora v Miraflores zdvihne loď o 8 metrov. My sme si pozreli prechod dvoch lodí a zrealizovali časozbery. Oplatí sa mať statív. Zámky na komorách vymyslel Leonardo da Vinci a fungujú perfektne aj dnes. Loď vstúpi do komory, kde ju dotiahnu vláčiky, ktoré lodisko zaháknu na jednej aj druhej strane. Potom sa komora zavrie a nechá sa napustiť. Voda v komorách je sladká, napúšťa sa vždy samospádom, a pochádza z okolitých riek, zväčša z rieky Chagres, ktorá je aj najväčšou riekou, ktorá napĺňa jazero Gatun. Žraloky tu nenájdete, ale zblúdilého krokodíla áno. Keď sa hladiny vyrovnajú, komora sa otvorí a loď je posunutá vláčikmi ďalej. Takto teoreticky to znie ťažko a nudne, no na vlastné oči je to ohromné divadlo. Minimálny čas je hodinka a pol, no aj s múzeami to nakoniec bude 2.5 hodiny.Nad pôvodnými plavebnými komorami, kde je na historickej bielej budove hrdý nápis 1914, je ďalšia “rampa”, po ktorej chodia väčšie kontajnerové lode. To je nový kanál s komorami Cocoli, ktorý bol otvorený v roku 2016. Na to, či postaviť nový prieplav, prebehlo celonárodné referendum (2006) a Panamčania povedali “sí”. Panamská vláda si požičala ohromné peniaze (stavba stála vyše 17 miliárd dolárov), a kanál postavili. Je omnoho modernejší a dokážu po ňom prejsť až 3x väčšie lode (merané počtom kontajnerov). Nové komory sú 40% dlhšie a 60% širšie. Keď sa na to pýtam Ricarda, veľmi dobrého sprievodcu, povie mi, že najväčšia loď, čo prešla novým panamským prieplavom, zaplatila 1.5 milióna dolárov. Takže toto je správne KPI, načo sledovať brutoregistrované tony či počet kontajnerov? Keď je loď ochotná za “skratku” zaplatiť takúto obrovskú sumu, je jasné, že to bola obrovská loď a je jasné, že sa jej to stále, aj pri takejto sume, vyplatí. Apropo, najmenšia uskutočnená platba bola 0.36 USD v roku 1928 a zaplatil ju Richard Halliburton, ktorý kanál preplával. Nový kanál zdvihne loď o 26 metrov priamo v Miraflores. Starý kanál tu urobí 2x po 8 metrov. Ďalších 10 metrov loď zdvihne (ak ide z Pacifiku do Atlantiku) v komorách Pedro Miguel a potom už môže vplávať (po prekonaní úzkeho prieplavu vo vrchoch s názvom: Culebra Cut) na hladinu jazera Gatun. Z jazera Gatun potom musí loď v troch komorách Gatun klesnúť na hladinu Atlantiku. Starý kanál v Miraflores je to, čo turisti chodia pozorovať a je to značne romantické a fotogenické.Po prejdení troch lodí sme zišli výťahom na prízemie a vošli do kina. Kino trvá 10 minút, ale film (v angličtine) vám o stavbe Panamského kanálu povie veľa. Film začína o 9.00, 10.00, 11.00 a každú ďalšiu hodinku, no musíte byť pred vstupom minimálne 10 minút vopred s vaším lístkom v ruke. Film sa oplatí vidieť. Následne vychádzame druhými dverami von a priamo vstupujeme (krížom cez 10m širokú chodbu) do múzea. Múzeum má 4 poschodia, začnete dole a postupne (samozrejme, eskalátorom) vystúpite hore. Ja som si nechal na múzeum 15 minút, no treba si nechať minimálne 30 minút, a aj to stačí iba na prebehnutie. Neviete si veci presne načasovať, lebo to záleží od lodí a tie nie sú pre turistov, tieto lode naozaj kanálom prechádzajú. Keď námorníci, ktorí trávia dlhé mesiace na mori, vidia turistov, tak nám kývajú, a aj pre nich je to veľká vec prechádzať Panamským kanálom. Keď vyjdete z múzea hore na štvrtom poschodí, tak je koniec, zbehnete dole na prízemie a spoločne odchádzame k autobusu. No predtým treba skočiť na WC, lebo potom už najbližšie hodiny nebude kde. Ako sa ráno nachystať? Z raňajok si zoberte ovocie Fľašku s vodou Opaľovací krém Ochranu hlavy, aby Vám pri jazde loďou neodletela Svetrík do klimatizovaného autobusu Dlhší objektív Statív na časozber Menšie dolárové bankovky (na obed, zmrzlinu, pivko) Vychádzame von, omráči vás celoročné teplo, zbehneme schodmi (uzučký eskalátor ide iba jedným smerom) a pokračujeme naším autobusom. O 5 minút stojíme pri druhých komorách v Pedro Miguel, ale my sme ani nevystúpili, je tu plot a nie je to príliš fotogenické, a práve teraz nejde žiadna loď. Radšej venujeme čas ďalším atrakciám. Tichý oceán je logicky v rovnakej výške ako Atlantický – veď ide o spojené nádoby – no ja som na tomto vyhral fľašku rumu Abuelo, lebo aj základy fyziky my Slováci spochybníme. Tak prečo tu máme komory, ktoré zdvíhajú lode o 26 metrov? Dôvodom je, že stavbu si americkí inžinieri uľahčili tým, že veľkú časť územia zatopili. Na tú dobu vznikla najväčšia priehrada sveta vyrobená ľudskou rukou –jazero Gatun. Už dávno sú väčšie priehrady, no Lago Gatun je jednoznačnou súčasťou Panamského kanála a bez jeho návštevy by pochopenie tohoto veľdiela nebolo dokonalé. Hladina jazera Gatun je o 26 metrov vyššie než hladina oceánov a to je vlastne dôvod, prečo sa komory vystavali. Aj tak to bolo ľahšie, než prekopať Panamu krížom celú. Všetci vieme, že Panamský kanál je dielom Američanov. No málokto vie, že predtým sa o to pokúšali Francúzi. Diplomat Ferdinand Lesseps, ktorý bol za stavbou Suezského kanála, presvedčil investorov a začalo sa v Paname makať dlhé roky (1881-1894). Francúzi mali v pláne prekopať Panamskú šiju krížom. Na maláriu, žltú zimnicu umrelo neuveriteľných 35 000 ľudí (niektorí hovoria že “iba” 22 000). A nakoniec sa Francúzi vzdali a nechali celú stavbu tak. Asi až táto informácia mne osobne niečo napovedala o výnimočnosti kanála a podporila prvú vetu tohoto blogu. Toľko energie, toľko peňazí a žiaden výsledok. Suezský kanál bol síce dlhší, no bol budovaný na rovine. Tu sú vrchy, tu je to všetko iné. V Sueze je teplo, zato sucho, bez tropických chorôb. Panama, to sú nebezpečné trópy, kde v letných mesiacoch prší, čo sťažuje stavbu. Apropo, posledný prípad žltej zimnice bol v Paname zaznamenaný v roku 1974. Panama, ešte v rámci Kolumbie, sa pod Simonom Bolivarom oslobodila spod vyše 300 ročnej kolonizácie Španielov v roku 1821. No a v novembri 1903 sa odtrhla od materskej Kolumbie (ktorá im to dodnes nevie zabudnúť), a o 14 dní podpísala zmluvu s USA o stavbe kanála. Áno, totálne chápem rozčarovanie Kolumbie, veď toto je klasické ponímanie diplomacie USA a jasný “ofajč”. Dohoda znela, že USA dostavajú kanál a 80 km dĺžky a 8km na jednu aj na druhý stranu bude územie spravované USA. USA tu malo 11 vojenských posádok a bolo jasné, že kanál si nedajú. Išlo o ohromnú strategickú stavbu. A toto zasa Američanom nemôžem vziať. Ten drive, dokázanie nemožného, vytvorenie si ohromnej konkurenčnej výhody. Maximalizácia ziskov je v kapitalizme normálom a USA proste so všetkými vypiekli. Panamský kanál spája dva najväčšie svetové oceány Najvyššia platba za preplavbu kanála: 1.5 milióna USD Najnižšiu platbu 0.36 USD zaplatil Richard Halliburton Za nezdar Francúzska pri stavbe kanála bol súdený aj Gustave Eiffel Guayacan lemujúci kanál je najžltším stromom sveta a je prekrásny Nastupujeme na loď v Gamboa, ešte na Rio Chagres. Cesta z Miraflores trvá 25 minút (aj s minútovou zastávkou v Pedro Miguel) a my sa snažíme nájsť leňochody a tukany na okolitých stromoch. Tento rok kvitnú guyacany na žlto už tretí krát, a je to prekrásne. Je to taká Hollywoodska žltá, veľmi silná farba, podobne akú majú japonské sakury, no toto je sýtožlté. Prekrásne. Celú cestu lemuje džungľa a národné parky. Malé parkovisko a k loďke to máme 30 metrov. Všetko je už také latinoamerické, na pontón, kde nasadáme, tečie voda, hýbe sa to… no prinútia nás navliecť si oranžové plávacie vesty. Naša loďka má aj striešku, ale to nie je vždy pravda a preto treba byť pripravený na páľavu. Plavba trvá 1.5 hodiny. Pokrývka hlavy, fľaška s vodou, “dlhý” objektív a ovocie. Ovocie? Nie pre vás, ale pre opice. Banány, či papya, niektoré opice sú vyberavé a majú radi nové druhy ovocia, napríklad hrozno. Banány sa im už prejedli. Po 300 metroch vchádzame pod most a vstupujeme na jazero Gatun do provincie Colon (to je bezcolná zóna). Putujeme vedľa tých obrovitánskych lodí po rovnej hladine jazera Gatun a to je obrovitánsky zážitok. Máme silné motory a skúseného lodivoda. Až teraz si uvedomíte, aké sú tieto moderné lode kolosy. Ricardo ovláda náklad každej lode. “Táto preváža autá z Japonska. Tieto biele kontajnery, to sú chladničky….”No a potom prekrižujeme jazero a vstupujeme vpravo do národného parku. Rieka Chagres zaliala ohromné územie (kedysi to bola najväčšia priehrada sveta) a teraz sú z kopčekov ostrovčeky, a my tu hľadáme Stredoamerické opice s dlhým chvostom. A aj nachádzame 3 druhy. Opice skáču na našu loď, na našu strechu sme od nich doslova na dotyk. Opice nám berú banány z rúk a máme ich nádherne nachystané na fotografovanie. Hľadáme aj krokodíly a kajmany, no dnes nemáme šťastie. Je pre mňa prekvapujúce, že zo "stavby" odbočíme kúsok vpravo a sme v džungli akú som videl napríklad v Gabone, či na Papua Nová Guinea - naozaj ide o veľmi pekné pohľady na primárny prales. Celá táto plavba je však veľkým zážitkom z plavby kanálom, ale aj zážitkom z plavby hustou džungľou. Dáva nám to celkový pohľad na Panamský kanál. Miraflores, to bola Pacifická časť a Gatun to je Atlantická časť. Prehliadku končíme o 12.40 (meškali sme, lebo sme v prírode chceli byť dlhšie - je to prekrásne plaviť sa džungľou) a to je akurát čas na 30 minútový presun späť do Panama City, aby sme stihli náš obed. Ten si dávame v lokálnych reštauráciách zozadu rybieho trhu v centre mesta. Surové marinované ryby a chobotnice – ceviche (2 až 5 USD -porcia) a čerstvé rybky /red snapper/ a k tomu pivko Balboa. A po obede pokračujeme v prehliadke ďalej do starého mesta pod patronátom UNESCO.Panamský prieplav je jedným z najúžasnejších stavebných diel ľudstva. Podľa rozmerov kanála sa stavali celé storočie lode – dĺžka 305 metrov a šírka 33.5m, takže lode boli maximálne 294m dlhé a 32.3 m široké. Každopádne ide o najúžasnejšiu svetovú skratku. S profesionálnym sprievodcom a s prenajatou dopravou za krátky čas zažijete viac!Foto: vezieme sa v našej prenajatej lodičke jazerom Gatun, plávacie vesty na sebe a okolo chodia obrovitánske lode naložené kontajnermi - tieto biele sú chladničkami. Nielenže vidíme Panamský kanál, my sa ho doslova dotýkame a cez zážitky sa snažíme pochopiť viac. 

Ľuboš Fellner, BUBO

30

19:21

mar

2018

Turizmus dnes a zajtra

Turizmus dnes a zajtra

Vždy keď navštevujem novú krajinu, nové mesto, mám akúsi predstavu, no skutočnosť je nakoniec iná. My v BUBO Paname veríme a preto som tu. Realizujeme sem dosť zájazdov, jedna skupina tu bola pred 10 dňami, ďalšia príde o 2 týždne. No moja práca je dať veciam smer. Dotiahnuť veci tak, aby sa rozbehli vo vysokej kvalite- to musíte mať nadhľad a ten v mojom veku (pred 10 dňami som mal opäť narodeniny) už mám.Zrealizovať kvalitnú prehliadku mesta je ťažké. Kde začať? Ako prejsť mesto, aby ho človek urobil čo najefektívnejšie? Nie tak, aby sa páčilo Američanom, či Peruáncom (toto je teraz najväčšia časť turistov), ale páčilo sa nám, Slovákom? Tak, aby slnko osvetľovalo pamiatky ideálne na fotografie? Aby sme boli na obed na najlepšom mieste? Aby boli múzea otvorené? Aby sme zažili výmenu stráží. A hlavne, aby sme na konci nezistili, že tam na začiatku sme vynechali niečo veľmi dôležité. Mám informácie od našich sprievodcov, stretol som sa s našou skvelou partnerkou –profesionálkou a tak sme ďaleko pred Trip Advisorom, ktorý je po BUBO vždy pár rokov dozadu a pozýva vás na miesta, kde sú všetci. Hnus, priemer, dobre na zničenie chute do cestovania- turistický fast food.Panama? No čo vás napadne? Okrem kanála som tu ani ja nič nečakal. Banánovú, nezaujímavú republiku zdecimovanú americkým kapitálom – vysať a odhodiť - krajinu ktorá kvôli dolárom stratila dušu. Aké bolo moje prekvapenie, keď som tu našiel mesto pod patronátom UNESCO nádherne položené na brehoch Tichého oceánu. Otvorených a kultúrnych ľudí. Nádhernú prírodu. Mne sa hneď zdalo, že veci sú “úprimnejšie”, než v populárnej Kostarike. Vtedy som hneď pochopil, že Panama má veľkú turistickú budúcnosť. No trošku (asi 10 rokov) to trvalo. Niekedy sme v krajinách zbytočne skoro – aj Kolumbiu v BUBO postihlo to isté, aj v nej sme boli dlho pred ostatnými turistami ešte v dobe kedy bola Kolumbia považovaná za nebezpečnú… No teraz sa zdá, že Panama (a aj Kolumbia) sa vybrala smerom k dobytiu turistického neba. K tomu musí štát dospieť. Turizmus, to je ťažká a sústavná práca. Musíte mať rozvinutú infraštruktúru a byť iN. Slovensko, malá krajinka podobná Paname tie ťažkosti pozná – sme na rovnakej úrovni. No Panama vo svojom rozvoji ide bod po bode a robia to lepšie než Slováci. Ako sa môže mať Panama lepšie? Najprv, samozrejme, zveľadili svoj najväčší zdroj príjmov, Panamský kanál. Všetko je už urobené (napíšem neskôr). Kde ešte zobrať peniaze na rozvoj krajiny? Škandál s Panama papers rozvoj bankovníctva pozastavil. Tak kde? Drogy, to nie je dobrá cesta… spôsobuje priveľa problémov. A tak Panama po vzore svojho západného suseda, Kostariky, pristúpila k rozvoju turizmu. Tak ako sa kedysi Dubaj rozhodol, že bude akýmsi „hub” - teda centrom pre biznis a turizmus, tak isto sa rozhodla Panama. Ďalším vzorom bol Singapur. Tieto tri prelínajúce sa vzory cítiť na každom kroku. Z Kostariky si zobrali zameranie na prírodu a vy sa kúsok od centra mesta plavíte v národnom parku plnom krokodílov, v meste, v parku Metropolitano, sa naháňate s opicami. Po vzore Singapuru to je prístav, čisté mesto a atrakcie. Po vzore Dubaja to je stavba nových hotelov. Výhodou je, že tieto sú all inclusive a alkohol je normálnou vecou, nielen tolerovanou. Výhodou je, že v Singapure ani Dubaji nemáte žiadne pamiatky UNESCO a staré centrum Panama city pod patronátom UNESCO je. Dnes sme ešte v Paname o rok skôr, no o rok už otvoria nové letisko – je hneď vedľa aktuálneho letiska Tocumen. V Ulanbátare otvoria tohto leta letisko, ale to je na úplne opačnej strane sveta – no turizmus v Mongolsku by som prirovnal k tomu Panamskému. O 10 rokov bude tento článok historickým, lebo turizmus v oboch krajinách vzrastie násobne a nikto o 10 rokov nebude chápať, že kedysi sa ľudia pýtali “Prečo ísť do Panamy?”  Nepotrebujeme víza Žiadne povinné očkovanie Voda sa dá piť v Panama city z kohútika Pite rum Abuelo (fabrika patrí terajšiemu prezidentovi) Platí sa USD – domáca mena Balboa sa nepoužíva (mince – centesimos- ako suvenír) Panamský klobúk – Panamák – sa vyrába v Ekvádore  

Ľuboš Fellner, BUBO

18

19:51

mar

2018

Ako náš autobus skončil vo vode

Ako náš autobus skončil vo vode

Krásne Panamské poobedie. Všade modrá obloha a teplo nad teplo. Deň ako stvorený na vyhliadkovú jazdu po Panama City. Najväčšie vychytávky máme v Bubo samozrejme už v programe zájazdu. Nastúpili sme do busu. Prechádzali sme okolo jednej pamiatky, ďalšej budovy a všetkým už známej Avenida Balboa. Tam šofér odbočil k malému jachtovému prístavu a vošli sme dnu. Plno krásnych jácht a katamaranov. Stačilo si len vybrať. Potom sme zišli na mólo a vtedy sme sa spustili s veľkým špľachnutím do vody. Náš autobus bol jednoducho obojživelný. Jeden jediný v Strednej Amerike. Veľký zážitok. V jednej chvíli ste na brehu a čakáte na zelenú na preplnenej križovatke a za moment plávate akoby na lodi. Videli sme mrakodrapy moderného mesta úplne inak ako po súši. Takéto zážitky lovíme v Bubo. 

P

Peter Droba, BUBO

03

13:24

mar

2018

Vitajte v Paname

Vitajte v Paname

A aká je Panama? Prvá noc v Paname je vždy očarujúca. Horúca a voňajúca exotikou. Chutí po rume a vonia po všetkých druhoch kvetov, ktoré tam u nás kvitnú len v zimných záhradách.  Počujete ju v hluku z každej strany, od áut ale aj od sladkého večerného spevu vtákov. Vidieť ju všade, lebo je tak pestrofarebná. Nájdete ju v skromnom jedle, najmä z rýb, v pive ale aj v rume, ktorý neobídete. V exotickom ovocí. Čerstvej cigare. Je hmatateľná hlavne pri morskom vánku, ktorý za teplých nocí vanie na pobrežie. Pri horúcom latinskom slnku. Ale aj v hviezdnej oblohe, plnom mesiaci. Hlavne vieme, že je plná dobrodružstiev a silných zážitkov už len na ulovenie. Kto vie či niektorá deva odolá ponuke na sobáš práve tu na promenáde Avenida Balboa?Pripravujem pôdu, lebo Ľuboš Fellner sem letí so skupinou počas Veľkonočných sviatkov. Váš hotel je najlepším v celej Paname a all inclusive pri Tichom oceáne je super! Máte sa na čo tešiť! 

P

Peter Droba | BUBO

10

22:44

máj

2014

Panama

Panama

Dobre ráno, dobrý deň, dobrý večer!!! Naša miniskupinka o počte kusov 9, so mnou 10, aby sa nam to lepšie počítalo, dnes už balí kufre v Paname!!! Včera nam na pozdrav "Bubo zdravi Panamu" zamávala prvá dáma, ktorá sa práve vracala domov. Považujem to za prvý krok bubobilaternych vzťahov :) ukecali sme sbskara, nech nas pusti si z blízka obzrieť biele volavky v prezidentskom paláci a zrazu mi oficier vraví: "môžem vás poprosiť krok vzad, idem otvárat bránu".. no OK, odpovedam a vtom mi za chrbtom zasvistia asi 4 veľké auta, z ktorých vyskakujú muži v čiernych sakach a la Kevin Costner v Osobnom strážcovi..nestíham sa spamätať a uskokom preskakujem na chodník..každý so skupiny robí podobne variácie, aby si chytil bezpečne miesto.."kto to je?, kto prichádza?" Spočiatku to vôbec nie je jasné.."prvá dáma republiky", ozrejmuje mi Panamský Kevin Costner..stojíme len pár metrov od nej.len my a ona..a teda nejaký ten strážnik..nedá mi nezakričať..slušne, s úctou, samozrejme, ale tak aby nas počula..otáča sa na schodoch, venuje nam krátky úsmev, zamava..my jej ako stari známi späť a potom si už každý ide svojou cestou..my do Panamskeho prieplavu..a ona..neviem, neprezradila nam..beriem to férovo. Ani my sme jej nepovedali,kam ideme.. Prieplav nas dostal..ako malé deti na Vianoce sme rozbaľovali postupne informácie a prenikali do tajov, dovolim si tvrdiť, stavby storočia..skupina sa nedala odtrhnúť od zábradlia..a Hej, mali sme šťastie, práve prechádzalo po sebe niekoľko obrovských lodí..Impozantné!!! Našťastie nas zmohla únava. Vstávali sme totiž o 3 nadránom. Zo San Jose je to hodinovy príjemny let. Aj raňajky v bizniske boli fajn a tak sme rovno vhupli do víru veľkomesta..Panama má všetko, čo svetove mesto má mať..má nádherne sa rozkvitajúce historické centrum. Keď som sem pred pár rokmi prišla po prvýkrát, všetko bolo inak. Centrum bolo ako Havanska rozpadávajuca sa krása..dnes sa tu prerába, rekonštruje a stavia. Ale vždy so zachovanim historických fasád. Naozaj s citom..to sa už o modernom vonkajšku nedá povedať. Panamu porovnávaju s Hongkongom, Shanghajom alebo Singapurom..mrakodrapy všemožnych tvarov a veľkosti tiahnuc k nebesiam..v jednom takom menšom aj spime..pozerám dolu oknom na tých mravčekov a hovorím si, čo všetko ten človek ešte dokáže postaviť!!!!

K

Katka z BUBO

27

06:56

apr

2011

Panama Canal...

Panama Canal...

Dnes sme zazili naozaj intenzivny den. Plny zmien,prekvapeni a v prvom rade humoru a nadsenia. Vstavali sme na okraji San Jose v case ked sa prave najvytrvalejsi tanecnici porucali z parketu :-). Kratky prelet ponad zelene horstva Kostariky a Panamy a ani sme poriadne nestihli zjest ranajky v bussines clase ( ano takto cestuje BUBO skupina v Strednej Amerike) a uz sa nam pomedzi mracna ukazal ten NAS vytuzeny fesak "Panamsky prieplav". Pilot zjezil fuz a urobil velky lavotocivy obluk ajhla pred nami v diali svietil maly Manhattan&Sky line of Panama City.Nasledovalo hladke pristatie. Bienvenido a Panama! Ako spravni Bubaci sme priniesli pekne pocasie. My ani posledne dni nasej expedicie nezahalame a preto sme este po ceste na hotel stihli navstevu Panama Viejo. Keby ste sa trosku zamysleli alebo skor srkli vasho oblubeneho napoja tak by ste urcite uhadli kto v roku 1671 znicil prve mesto Panama&Panama Viejo (indicia v tej dobe v tomto meste zilo 10000 ludi. Prva spravna odpoved na BUBO fore bude odmenena trickom).Panama Viejo sme vystriedali za Casco Viejo. Svorne sme sa zhodli,ze sme vstupili do druhej Havany. Co viac dodat treba vidiet. Po vidatnom obede sme striedali Ameriky akoby sa nechumelilo vdaka mostu Las Americas,ktory bol postaveny v roku 1962. Nuz a na zaver nasho intenzivneho dna navsteva Panamskeho prieplavu. Plavebne komory Miraflores nesklamali zaoceanske lode naozaj putuju tymto na oko uzkym priestorom bez problemov. Toto je jedine miesto na svete kde za chod lode ako aj navigaciu nezodpoveda kapitan ani kormidelnik ale male navadzajuce vlaciky,ktore bezpecne prevedu obrovske zaocenske lode cez toto strategicke miesto. Vecera v nasom sympatickom hotely priamo v centre mesta a zaroven mozme bilancovat ako bolo na tejto unikatnej expedicii za poznanim statov Strednej Ameriky. Chcete sa dozvediet viac? Zastavte sa v Poluse 10.maja radi vam o tom porozpravame. Hasta luego!

R

Riso z BUBO

07

04:53

dec

2010

den na maximum

den na maximum

Panama Vas jednoducho dostane!!Na prvy pohlad mozno mala a nie prilis zaujimava zem, ktorou cestovatelia len tak prechadzaju, ale ked sa na chvilku zastavite a do nozdier Vam vbehne ten kludny karibsky vanok zmiesany s noblesou pacifiku, priehrst farieb a voni od prastarych ciernych otrokov, cez farbenych indianov s opletenymi goralkovymi lytkami, stipka vone z orientu, kde sa na Vas miestny Cinan usmeje a s perfektnou spanielcinou a galantnostou americkeho dandyho spyta, co si zelate, kde sa ind v saree prechadza popri zidovi ponahlajucemu sa do synagogy...Panama je jednoducho stredoamericky New York v malom, mensom, minimalistickom trosku ufulanom baleni. Nie s takou velkou maslou a nacancanou vyzdobou ale o to srdecnejsie...dnes nas napriklad prekvapila dokonala galantnost miestneho obyvateltsva..od straznikov v Panamskom prieplave, ktori nas pustili dnu jednoducho na nase dobre slovo az po prezidentovu osobnu straz...no povedzte mi, v ktorej krajine sa len tak vysokopostaveny vojak len tak usmeje a povie "welcome to Panama" a hned na to si s usmevom a trpezlivostou v nabliskanej uniforme spravi fotku s nadsenymi Slovenkami...v ktorej krajine Vas pozvu na ministerstvo zahranicnych veci pozriet si prenadhernu vianocnu vyzdobu priamo v starobylom mieste, presne tam, kde samotny Simon Bolivar snival svoj sen o zjednotenej Latinskej Amerike!! A nas zaver este trefne nakupy...niekto chodi nakupovat do New Yorku, my ale vieme, ze Panama ma nieco navyse...kto nezazil neuveri :)

K

Katka z BUBO

20

02:49

apr

2010

Panama a blaznivy vylet>(

Panama a blaznivy vylet>(

Mensia neplanovana zastavka na ceste domov. Mali sme letiet priamo z Mexico city, ale islandska sopka sa rozhodla inac a tak letime mensou obklukou. Musim podakovat kancelarii ze napriek ze miliony ludi caka, my mame let. Medzizastavku sme mali v Paname. Co urobit s 5 hodinovym cakanim na letisku? Co tak obzriet panamsky prieplav? A hajdemo, netvarime sa ze sme navstivili dalsiu krajinu, ale za 5 hodin clovek stihne vela. taxikar nechapal ze sme prisli na par hodin ale zakazka je zakazka a ta znela cez Panama city k prieplavu. Ja osobne radim tento maly trip k tomu najblaznivejsiemu co som zazil. taxikarka ako vo filme Taxi, sliapla na plyn a krizom cez hlavne mesto-pripominalo nam to Dohu, velke mrakodrapy, sice nedostavane... V dialke velke vysvietene zaoceanske lode a nakoniec plavebne komory. Videli sme 7 stavebny div sveta. Nadhera. Nemyslel som si ze kus betonu ma zaujme. Povedali sme si raz sa sem vratime. Z Panamy pozdravujeme.

m

martin z BUBO

08

16:08

dec

2008

Bocas del Toro

Bocas del Toro

Nasa skupina posiela pozdravy z nadherneho, stavnateho a hlavne tropickeho Bocas del Toro. Splet ostrovov a ostrovcekov, ktore su popretkavane kanalmi a zatokami. Nadherna opustena plaz, kokosove orechy . Nicim nerusiaci karibsky klud ale hlavne stale sa stupnujuca intenzita cestovatelskych zazitkov nas dostava do varu. To je Panamsky Karibik. Zajtra nas caka svetovy unikat Panamsky kanal. Uz teraz sa tesim na dalsie zazitky...

R

Riso z Bubo

24

14:51

nov

2008

Panama

Panama

Prvoexpedicia ( Nicaragua, Costa Rica, Panama, Kolumbia) zacala.Vcera vecer sme sa vsetci stretli bez problemov na letisku v Paname. Privitalo nas klasicke pocasie v tropoch. Po burke 29 stupnov a 100% vlhkost. Prave sa balime odchadzame na letisko smer Nicaragua. Sme plny energie a elanu. Posielame pozdravy na zasnezene Slovensko.

R

Riso z Bubo

BUBO HISTÓRIA

Pozrite si históriu slovenského cestovateľstva