Ras al Basít

Ras al Basít Turecko - sýrske hranice v Hatay

Pred hrdzavou závorou musíme zastať. Po pravej strane je veľmi špinavé volejbalové ihrisko na ktorom sa volejbal hral naposledy asi za Muhammadových čias. Ľudia musia počkať v autobuse a ja idem do malej schátralej budovy, ktorá je colnicou. Prvá vec, ktorá upúta Vašu pozornosť je obrovský nápis v Angličtine ?My nie sme vojnový štváči, len sa bránime? a pri ňom plagát sýrskeho prezidenta Háfiza Asasa. Neskôr po prejdení Sýrie, každý pochopil, že majú veľmi ďaleko od tých ?teroristov a nepriateľov svetového mieru? ako ich vykresľuje USA. Už prvý pohľad na úradníka na pasovom oddelení mi napovedá, že si ma pamätá z predošlých zájazdov. Je to fajn a hneď sa mi lepšie vybavuje. Dostanem kartičky, ktoré teraz majú len v arabčine, ktoré musí každý vyplniť. Po polhodine prekladania, radenia a kričania každý kartičku vyplnil a začala sa úmorná procedúra. Totižto každého účastníka zájazdu musí pasovák zapísať do veľkej, šedej knihy s rozmermi meter x dva pokrytej prachom. To by ani tak nevadilo keby chcel len meno. Lenže on to chudák musí prepísať do arabčiny a takisto aj adresu, povolanie, číslo pasu a množstvo podobných vecí. Cakom prask trvá to asi dve hodiny kým sa dostaneme cez pasovú kontrolu. Ľudia postávajú vonku a s úsmevom sledujú moje snaženie sa ako prepísať do arabčiny Zlaté Moravce alebo Hontianske Nemce a ako chudák colník snaží každé meno vysloviť. Po pasovej kontrole nás pustia za rampu a ideme na colnú. Tam musím najprv vybaviť autobus. Ľudia čakajú v autobuse a mi ideme vyplatiť poplatok za naftu a poistku. Obe banky stoja za to. V každej je jedna rozvŕzganá ruská posteľ, malý ohrievač a vybité okno. Všetko, ale funguje a Vy viete, že ste v Sýrii. Keď sme vybavili autobus každý išiel vymeniť aspoň časť dolárov miestnu menu čiže sýrske líry. Funguje tu aj čierny trh, ale keďže tu vládne tvrdý režim veľa ľudí sa bojí meniť peniaze na ulici. Kurz je za dolár 46 sýrskych lír. Potom si každý nastúpil a prišla posledná časť colnej kontroly. Začali kontrolovať batožinu. Ešte nikdy predtým nás nekontrolovali a ja som neuveriteľne tŕpol či neobjavia náhodou nejakú knižku alebo náznak niečoho, že chceme ísť do Izraela. Ako náhle by nám to našli vznikol by veľký problém. Ešteže si ľudia zobrali moje rady k srdcu a všetko dobre ukryli. Ten pocit, ale neprajem nikomu. Po pohľad, ktorý sa nám naskytol boli rozsiahle borovicové lesy a vysoké kopce. Tie však ležia v okolí kontrole zdvihli aj poslednú rampu a ocitli sme sa v Sýrii. Prvý tohto hraničného prechodu a kúsok ďalej sme už začali klesať k moru k zátoke Ras al-Basít. Turkov vystriedali Arabi s čierno-bielymi, červeno-bielymi alebo bielymi šatkami na hlave. Moderné autá nahradzujú kolosy z päťdesiatich rokov a rapídne stúpa počet, traktorov ktoré šoférujú ?12 ročný chlapci. Na prvej sýrskej pumpe chceme natankovať. Už sama pumpa stojí za pohľad. Stojany zo 17.st a na nich honosný nápis Shell. Nejaká bezpečnosť pri práci je tu neznámy pojem a všetci našinci sa fotia pri stojanoch. O kúsok ďalej je pumpa tiež, ale tam sa tento krát čapuje nafta šlapacím spôsobom priamo zo 200 litrových sudov. Náš Fero sa najedol, pomaly sa stmieva a mi sa blížime na miesto nášho nocľahu v zátoke Ras al-Basít. Je to asi 30 km z hranice. Oblasť je prímorským letoviskom domácich a je tu rušno. Našťastie sa tu našli tri voľné bungalovy so sprchou, kde sme sa mohli osprchovať a v každom bola aj kuchynka a postele. Niektorý spali na balkóne a oný na pláži. Ak by to nevyšlo tak by sme tam ostali kempovať, ale myslím, že toto je lepšie. Voda v mori je výborná, pláž z jemného čierneho piesku a sem tam kamienky. Peknú idylku narušuje pohľad naokolo. Špina- plno čiernych igelitových sáčkov do ktorých Sýrčania balia asi všetko od chleba až po mŕtvoly. A takisto hora iných odpadkov. Proste Sýria. Domáci trávia väčšinou celý deň na pláži a aj tam spia. Pijú pri čaj, piknikujú a hlasno sa zabávajú. Život beží 24 hodín a nie je ničím čudným keď sa o tretej ráno začne ozývať miešačka hneď pri vašom bungalove. Ale aj tým je táto krajina nádherná. Ľudia sú veľmi priateľský a pohostinný. 


Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
K

Ázia  

Sýria, Irak, Libanon


náročnosť

10 dní

Trvanie

2880 4500€
E

Ázia  

Sýria, Libanon


náročnosť

10 dní

Trvanie

2594 3990€
Bezpečnosť v cestovaní 2025
Prémiový blog

Prémiový blog Bezpečnosť v cestovaní 2025

Báť sa či nebáť sa? Ako rozlúsknuť Hamletovskú otázku o tom, kam cestovať? Možno sa pýtate, či je daná krajina, ktorá je vaším snom, bezpečná na…

Ľuboš Fellner 15 min. čítania
Abrahám - prorok, ktorý mal zabiť svojho syna
Prémiový blog

Prémiový blog Abrahám - prorok, ktorý mal zabiť svojho syna

Putujem po stopách proroka Abraháma od mesta, kde sa narodil, až po jeho hrob. Prichádzam na jednotlivé miesta, pýtam sa a hľadám odpovede. Prečo…

Ľuboš Fellner 27 min. čítania
Alexander Macedónsky
Prémiový blog

Prémiový blog Alexander Macedónsky

Najúspešnejší Európan? Vzor každého ambiciózneho muža? Aj po vyše 2 000 rokoch jeho meno pozná každý. Na človeka, ktorý sa rozhodol dobyť celý…

Ľuboš Fellner 64 min. čítania

Ďalšie dovolenky do krajiny: