MHD v Tallinne

MHD v Tallinne Tere, pán šofér... zveziete nás?

Púšťam sa za jednou z podarených zeleno-bielych krabičiek na kolesách. Prebieham cez cestu, preliezam zábradlie a nastupujem do novotou voňajúceho malého autobusíka, ktorý mi trochu pripomína kabínu lanovky. Nechať si ujsť premiérovú jazdu samohybným tallinským autobusom? To nie je BUBO štýl. Po Slovensku a Malte sa do predsedníctva Európskej únie po prvý krát púšťa aj Estónsko. Očakáva sa, že v druhej polovici roka 2017 nádherný Tallin, ktorý je ešte stále málo objaveným klenotom Pobaltia, privíta značne vyšší počet návštevníkov. Stane sa totiž dejiskom udalostí na vysokej úrovni, ako aj neoficiálnych stretnutí ministrov z celej Európy. A aj preto, aby dokázal verejný dopravný systém v meste čeliť tomuto tlaku, spustil Tallin práve dnes (!) do prevádzky prvé dva mikrobusy, kde nenájdete sedadlo šoféra. 3 sedačky na jednej a 3 na druhej strane, plus ďalších šesť miest pre cestujúcich na stojáka. Zvonku na nás mieria fotoaparáty a začudovaní chodci na prechodoch neveriacky ostria zrak, keď vnútri nevidia šoféra či šoférku, ktorí by im dali na zebre prednosť. V každom mikrobuse je však zodpovedný operátor, ktorý dokáže prípadnému riziku stlačením gombíka zabrániť. Kalju nám počas jazdy vysvetľuje, že nateraz dokážu autobusy odľahčiť dopravu o 24 cestujúcich zhruba každých 5-10 minút. Vzhľadom na to, aký je Estónsko v technologickej oblasti macher ale nepochybujeme, že inovácia na kolesách, v ktorej sa práve vezieme, je začiatkom ďalšieho sľubného estónskeho projektu. Menej áut v centre mesta, menšia záťaž pre životné prostredie, zlepšenie infraštruktúry vo vidieckych oblastiach... A že sa jazdí zadarmo som už spomenula? Prvá trasa, ktorú autobus využíva mapuje koľaje električkovej trate, ktorá sa práve prerába. Na najvyššiu možnú rýchlosť 40 km/h si ale ešte chvíľu počkáme. Senzory a bezpečnostné lasery na busíku totiž registrujú okolité kúžele, ktoré mu vymedzujú trasu a zodpovedne na ne berú ohľad. 30 cm pred závorou označujúcou konečnú, mikrobus elegantne zastáva. Na otázku, kedy sa na tallinských cestách autobusy úplne udomácnia mi Kalju, ktorý si podobne ako my premiérovú cestu samohybným tallinským autobusom zjavne užíva, s úsmevom odpovedá: „Keď naši vodiči zistia, že hromžiť sa dá aj na roboty :)"  


Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
K

Európa  

Škandinávia, Švédsko, Lotyšsko, Fínsko, Estónsko, Dánsko


náročnosť

8 dní

Trvanie

2460 3195€
K

Európa  

Škandinávia, Lotyšsko, Litva, Fínsko, Estónsko


náročnosť

8 dní

Trvanie

1526 1795€
Tallinn – romantická perla Pobaltia
Tallinn

Tallinn Tallinn – romantická perla Pobaltia

Po dvojhodinovej plavbe z Helsínk cez Fínsky záliv sa vylodíme v Tallinne - najväčšom estónskom prístave a metropole krajiny. Sme v hlavnom meste…

Ivana Tomášová 23 min. čítania
Klaipeda a Kuršská kosa – kúsok Sahary v Európe
Klaipeda

Klaipeda Klaipeda a Kuršská kosa – kúsok Sahary v Európe

Neďaleko mesta Klaipeda, najrušnejšieho prístavu Litvy, sa na Baltskom mori tiahne úzky a 98 km dlhý polostrov zvaný Kuršská kosa. Hoci sa tento…

Filip Bobek 9 min. čítania
Nórska kultúra je nadradená iným (List zo Škandinávie 3)
Blog

Blog Nórska kultúra je nadradená iným (List zo Škandinávie 3)

Luxusný hotel pri Modrej lagúne, aplikácia na dobrovoľný sex, štyri veveričky v Estónsku a nórsky Chuck Norris na túre. Prečítajte si, čo riešili v…

Ďalšie dovolenky do krajiny:

Viac informácií o krajine: