Džidda, Saudská Arábia - Brána do Mekky

Džidda, Saudská Arábia - Brána do Mekky Al Balad a stará Džidda

Džidda, toto slovo vo mne evokovalo vždy niečo nepoznané, tajomné. Hneď ako sme s našou skupinou pristáli na letisku JED tak sa mi tieto slová potvrdili. Tisícky ľudí, každý ináč oblečený, sediaci, stojaci, biely, tmavý, modrý. V očiach každého bola akási radosť, veľké očakávanie a väčšina smerovala samozrejme do Mekky na púť svojho života. A áno presne s týmto som si Džiddu vždy spájal. Na púť sa chodí v tradičnom ale zároveň najlepšom oblečení. V tej trme vrme som mal pocit, že som sa preniesol na starozákonný trh a už tomu chýbalo len, že ma Eva poklepká po pleci a spýta sa na cestu za Adamom. Zo snívania ma prebrala žiadosť o heslo na wifi :) Toto mesto má však na viac ako len byť vstupnou bránou do Mekky a mám pocit, že posledných 10 rokov je ten rozvoj brutálny.  Cesta z letiska, ktoré som očakával, že je novšie, je po perfektnej diaľnici, ktorú lemujú novopostavené obchodné centrá, futbalový štadión na ktorom akurát hrala Barcelona  a množstvo výškových budov. Džiddu som si predstavoval úplne inú. Staršiu, zaostalejšiu. Musím povedať, že prekvapovala od prvého momentu. Ale poďme od začiatku. Prístav na pobreží Červeného mora cez ktorý prúdia pútnici do Mekky. Vďaka svojej polohe sa stará Džidda vždy mohla spoľahnúť nato, že deň čo deň príde loď a v nej pútnici smerujúci do Kaaby. Islam v tej dobe ešte neexistoval, svätyňa Kaaba už áno. Aj Džidda sama o sebe bola pútnickým mestom. Veriaci smerovali k hrobu pramatky Evy po ktorej má mesto aj názov. Džidda „ stará matka“. Z tohto obdobia, ktoré je zahalené rúškom tajomstva sa nezachovalo veľa dôkazov. Maličké usadlosti okolo prístavu existovali od nepamäti ale o meste ešte nemôžeme hovoriť. Základy starej Džiddy položili jemenské kmene. Jemen alias Arabia Felix bol nesmierne vyspelý a svoj vplyv ľahko preniesol aj medzi kočovné kmene Arábie. Celý región bol ale veľmi riadko obývaný a tak ani význam Džiddy netreba nejako preceňovať. A potom prišiel Islam. Ako blesk z jasného neba a Džidda sa stala jedným z najdôležitejších miest sveta. Lebo veď Mekka. Jej rozvoj sa nezastavil od roku 647 keď dal jej prístav opraviť tretí kalif Uthmán. Dnes je Džidda Islamic port v prvej päťdesiatke najväčších prístavov na svete a nedá sa ho prehliadnuť keď valíte po obrovských viaduktoch smer Mekka a po pravej strane stoja stovky žeriavov a lodí. Jedna arabská dynastia sa striedala s druhou a Džidda rástla až do podoby v akej ju vidia BUBO klienti dnes. Džidda je najobľúbenejším miestom BUBO klientov. Skvelá poloha na brehu jagavého Červeného mora, príjemné horúce počasie počas celého roka a kompaktnosť mesta z nej robia veľmi atraktívnu turistickú destináciu. Ako vraví Muhammad z hotela Ritz Carlton Jeddah „ Každý Saud, každý turista chodí najprv do Džiddy a potom do Mekky.  Bez Džiddy si nevidel Saudskú Arábiu.“ Prvý dotyk s mestom je väčšinou zo strany čo ide z letiska po Madinah road a tak pre mnohých je prvým prekvapením fantastická promenáda, corniche po brehu Červeného mora. Promenáda má niekoľko kilometrov a je lemovaná množstvom miest na piknik. Najrušnejšia je v noci po 21:00 keď na ňu prichádza množstvo ľudí a piknikujú do druhej či tretej ráno. Reštaurácie pozdĺž promenády sú tiež otvorené do neskorých hodín. Voľný čas na promenáde vždy spríjemní gigantická fontána kráľa Fahda, ktorá je najväčšou na svete. Tá sa tiež spúšťa chvíľu po západe slnka a chrlí vodu do skorých ranných hodín. Na hru svetla a vody sa dá pozerať stále. Cez deň sa tu môžete prejsť, zašportovať si. Jedinou nevýhodou je neprístupnosť mora. Proste kúpať sa nedá. Na promenáde je množstvo hotelov, no ten najlepší je The Ritz Carlton Jeddah. Po pokojnej promenáde je čas presunúť sa do starej Džiddy, známej aj pod názvom Al Balad. Toto je historická časť mesta a vidno to prvý pohľad. Uzučké tmavé uličky, vysoké tehlové budovy postavené v typickej miestnej ( jemenskej architektúre, podobne ako Sanaa) s roshanmi. Práve roshany sú najpozoruhodnejšou časťou a okamžite si ich všimnete. Okná, ktoré sú vytlačené pred obvodný múr a vyčnievajú z neho. Tieto okná majú väčšinou obdĺžnikový tvar a sú z exotického dreva. Roshany vznikli asi ako časť „klimatizácie“ v týchto horúcich oblastiach a umožňovali prúdenie vzduchu. Veľmi často sa to skladovala voda či nápoje. Zároveň plnili funkciu balkóna, diskrétneho balkóna. Vy vidíte von ale Vás nevidí nikto. Roshany a niekoľkoposchodové vyše 500 rokov staré budovy starej Džiddy sa stali aj súčasťou svetového dedičstva UNESCO. Al Balad má zatiaľ podobný osud ako Benátky. Veľa ľudí sa sťahuje mimo tejto časti a domy ostávajú opustené. Toto všetko sa má ale zmeniť a do rekonštrukcie sa vrážajú milióny dolárov. Al Balad sa má vrátiť k svojej zašlej sláve. Už teraz je to skvelé miesto, kde cítite starý Orient, jeho zvuky, jeho vône. Počas prechádzky al Baladom nezabudnite navštíviť múzeum Naseef house, krásne zrekonštruovaný dom vrátane roshanov premenený na lokálne múzeum. Mešity sú síce neprístupné ale nevynecháme možnosť nakuknúť do najstaršej mešite v starej Džidde Al Shafi'i, ktorá tu stojí cca. od roku 1250. Ak máte radi mešity a islamskú architektúru tak odporúčame aj nakuknúť na mešitu Uthmán bin Affán, ktorá sa volá vďaka ebenovým stĺpom aj ako Ebenová mešita.  Zaujímavosťou je, že ju spomína aj slávny Ibn Battúta. Mimo al Balad leží hrobka pramatky Evy. Tá je momentálne neprístupná. Každopádne miesto nájdete neďaleko mešity al Amarí a Old Makkah road. Ak hľadáte nejaké suveníry tak tých je stále v Džidde a okolí málo. Jeden z menších obchodov je priamo v Al Balad, volá sa Jeddah souvenirs. Je to jasne značené. Nuž a atmosféru tradičného bazáru zažijete v Souq al Jama a môžete nakupovať ako lokálci. Luxusné značky Saudi milujú a tiež si tiež prídete na svoje. Saudi milujú luxus a pre luxusné značky sú veľmi doležití. Práve na ulici Tahlia v Džidde sa koncentruje väčšina z nich. Prada, Louis Vuitton, Versace a ďalší. Ak hľadáte lokálne arabské luxusné značky tak vyskúšajte Nora Al Shaikh, Razana al-Zouniho alebo trebárs veci od Arwy al-Banawí. Pozdravujeme Vás akurát z nočnej Džiddy a z reštaurácie Khayal. Viete čo tu robia? Najdlhšie kebaby v Saudskej Arábii. Môžete si vybrať metrový alebo polmetrový. Zajtra smerujeme do Medíny. 


Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
K

Ázia  

Saudská Arábia


náročnosť

11 dní

Trvanie

4986 5420€
K

Ázia  

Saudská Arábia


náročnosť

9 dní

Trvanie

3841 3960€
K

Ázia  

Saudská Arábia, Bahrajn


náročnosť

10 dní

Trvanie

22700
Cestovatelia, ktorí navštívili zakázanú Mekku
Prémiový blog

Prémiový blog Cestovatelia, ktorí navštívili zakázanú Mekku

Mekka je úžasná a ak niekde jasne cítite Boha, tak je to tu. Saudská Arábia sa dnes extrémne rýchlo mení, a preto je tento blog pre skutočných…

Ľuboš Fellner 24 min. čítania
Pravda o Katare
Prémiový blog

Prémiový blog Pravda o Katare

Mám ísť rozprávať do RTVS o Katare a asistentka redaktorky ma vopred taktne upozornila, že sa budú pýtať aj nepríjemné otázky, lebo s Katarom nie…

Ľuboš Fellner 26 min. čítania
Abrahám - prorok, ktorý mal zabiť svojho syna
Prémiový blog

Prémiový blog Abrahám - prorok, ktorý mal zabiť svojho syna

Putujem po stopách proroka Abraháma od mesta, kde sa narodil, až po jeho hrob. Prichádzam na jednotlivé miesta, pýtam sa a hľadám odpovede. Prečo…

Ľuboš Fellner 27 min. čítania

Ďalšie dovolenky do krajiny: