Galatský most

Galatský most

Počas histórie Istanbulu bolo postavených veľa mostov, ktoré zjednotili dva brehy Zlatého rohu. Podľa historických zdrojov prvý most cez Zlatý roh dal postaviť Justinianus I. v 6. storočí, v blízkosti Theodosiánskych hradieb na západnom konci mesta. Počas dobytia Istanbulu sultán Mehmed II. Dobyvateľ nechal postaviť provizórny most. Keď Konštantínopol padol v roku 1453, tento most slúžil na prechod armády z jednej strany Zlatého rohu na druhú. Po dobytí mesta Osmani postavili v nasledujúcich storočiach ešte tri mosty.

V rokoch 1502 a 1503 si sultán Bayezid II vyžiadal plány na nový most, ktorý by stál na súčasnom mieste. Taliansky umelec Leonardo da Vinci ponúkol svoj projekt s využitím troch známych geometrických princípov: luku, parabolickej krivky a klinového oblúka. Navrhol nevídaný most s dĺžkou 240 metrov a šírkou 24 metrov. Ak by most postavili, stal by sa najdlhším mostom na svete. Ambiciózny návrh však sultán neschválil, neveril, že by konštrukcia bola možná. Následne bol oslovený aj Michelangelo, ten však ponuku odmietol, a tak myšlienka postaviť most cez Zlatý roh bola odložená až do 19. storočia.

Leonardov projekt sa nakoniec dočkal dokončenia. Nórsky maliar a umelec Vebjørn Sand skonštruoval menšiu verziu Leonardovho návrhu mosta neďaleko Osla, pri dedine Ås, v Nórsku. Je to zároveň prvý realizovaný stavebný projekt, ktorý navrhol Leonardo. V novembri 2001 ho oficiálne otvorila nórska kráľovná Sonja.

Štvrtý most, ktorý sa už nazýval Galatský most, bol postavený v roku 1912 nemeckou spoločnosťou s názvom Hüttenwerk Oberhausen AG za 350 000 zlatých lír. Bol dlhý 466 metrov a 25 metrov široký. Na spodnej strane sa už nachádzali bary a reštaurácie. Označuje sa ako dôležité miesto pre rozvoj modernej tureckej rockovej hudby, pretože v týchto priestoroch sídlil aj vplyvný bar Kemanci. Množstvo tureckých moderných kapiel začínalo práve v tomto klube.

Most sa používal až do požiaru 16. mája 1992. Dôvod, prečo most zhorel, je stále záhadou. Po oprave mosta bol tento umiestnený medzi istanbulské štvrte Balat a Haskoy. Aktuálny moderný Galatský most (v poradí už piaty), bol postavený tureckou firmou STFA. V roku 2003 bol na spodnú stranu mosta pridaný pás reštaurácií napodobňujúcich tie ošarpanejšie, ktoré sa nachádzali na spodnej strane predchádzajúceho mosta.


Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
K

Ázia   Európa  

Turecko


náročnosť

10 dní

Trvanie

1427 2195€
K

Ázia   Európa  

Azerbajdžan, Turecko


náročnosť

7 dní

Trvanie

1744 2325€
K

Ázia   Európa  

Turecko


náročnosť

3 dní

Trvanie

850
Najfantastickejšie festivaly sveta
Prémiový blog

Prémiový blog Najfantastickejšie festivaly sveta

Ste už ostrieľaný cestovateľ, ktorý toho videl dosť a chce teraz svoje cesty povýšiť na iný level? Nejde totiž iba o to KAM ísť, ale aj KEDY tu byť…

Ľuboš Fellner 36 min. čítania
Najväčší európsky cestovateľ
Prémiový blog

Prémiový blog Najväčší európsky cestovateľ

Bol, či nebol v Číne? Priniesol Marco Polo špagety do Číny, papierové peniaze a okuliare z Mongolska a vyspal sa so stovkou Tibeťaniek? Do konca…

Ľuboš Fellner 19 min. čítania
Marco Polo – sex a najťažšia časť cesty
Prémiový blog

Prémiový blog Marco Polo – sex a najťažšia časť cesty

V druhej časti môjho blogu o veľkom cestovateľovi nejde samozrejme iba o sex na cestách. Mladý Marco Polo prechádzal Arménskom, kde pod nedostupným…

Ľuboš Fellner 20 min. čítania

Ďalšie dovolenky do krajiny: