Prehliadka Turks and Caicos Toto nie je samostatná krajina, ale neznámy šperk v britskom impériu. Krajina zameraná na tú najbohatšiu klientelu sveta, ktorá stavia na najkrajšom mori Karibiku. Aj keď je Union Jack základom vlajky, vládnu tu americké doláre. Prízvuk nie je britský ako na Barbadose, ale americký. 90% turistov sú Američania a Kanaďania. Všetko vyzerá ako v USA. Platíte a zrazu Vám k tomu prihodia dane, a hotel, čo mal stáť 205 USD, stojí 250 USD. Bez raňajok. To isté ako na Bahamách a v USA. Inde v Karibiku to takto nefunguje. A ceny sú rádovo vyššie než inde. A permanentne je vypredané. Vitajte v TCI (Turks and Caicos Islands). Turks a čo? Kde to je? Britské zámorské územie s celkovou rozlohou 430 km² pozostáva z väčších ostrovov Caicos a menších Turks. Ide o 3. najľudnatejšie Britské zámorské územie s vyše 33 000 obyvateľmi. Treba však povedať že 75% žije na jednom ostrovčeku, na Providenciales. Turk and Caicos sa nachádzajú severovýchodne od Kuby a juhovýchodne od Bahám. Hlavným mestom je Coburn Town na ostrove Grand Turk, ale keby Vám to nepovedali, nikdy by vás to nenapadlo., Je to historická záležitosť, a hlavné mesto, totálny zapadákov, je tu od roku 1766. Ostrovy boli vždy riadené nepriamo, napríklad, cez Bermudy, alebo, od roku 1873, cez Jamajku a až po tom, čo sa Bahamy od Británie v roku 1973 odtrhli, vyslali na TCI guvernéra. Zaujímavá história Prvými obyvateľmi boli indiáni Taino, ktorí sa sem dostali značne neskoro, až v 5 storočí, a na niektoré ďalšie ostrovy až v 8. storočí nášho letopočtu, z južne ležiaceho ostrova Hispaniola. Ešte trošku neskôr Taino osídlili aj Bahamy a títo ľudia sa postupne odlíšili a vyvinuli v skupinu Lucayan. Keď Španieli pristáli na ostrovoch v roku 1512, začali chytať domorodcov, aby ich “zaradili do systému”, a mysleli tým otroctvo a prácu v nových kolóniách. O rok nato nebolo na ostrovoch ani nohy a takto to ostalo až do 17. storočia. V roku 1680 prišli Bermuďania, ktorí tu zbierali soľ v množstve lagún, ktoré na suchých ostrovoch nájdete. Najviac nárastu počtu obyvateľstva pomohli stroskotané lode s otrokmi, ktorí tu po roku 1830 dostali slobodu, a dokonca ich zaučili ako učňov. Potrebovali ľudí. Išlo o portugalskú loď Esperanza, ktorá brala otrokov z terajšej Angoly, a španielsku loď Trouvadore, ktorá prepravovala otrokov z Centrálnej Afriky. Zaujímavosťou je, že Kanada mala na tieto ostrovy vždy zálusk a už v roku 1917 kanadský premiér Róbert Borden vyhlásil, že ostrovy by mali pripadnúť im. Max Saltsman, ďalší premiér Kanady, sa o anexiu ostrovov pokúsil v roku 1974. A aj dnes Kanaďania po ostrovoch pokukujú a ich turisti tvoria značnú časť návštevníkov Turks and Caicos. 10 násobné ceny Ostrovy sú iba 1000 km od Miami a už dávno to nie je ten neobjavený raj. Podľa cien hotelov je zrejmé, že severná Amerika sa má veľmi dobre a je ochotná platiť veľa. Ceny sú doslova otrasné. Keď som to prvý raz uvidel, myslel som si, že sa mi pokazil mobil. Normálne máte najlacnejší hotel za 30 či 40 USD, tu to bolo 300 a 400 USD a ceny presahovali 1000 USD. Taxíky majú fixné sumy a miestna doprava nechodí, nefunguje, načo. Keď turisti platia takéto nekresťanské peniaze, načo niečo robiť. Taxikárka ma naloží do toho veľkého Forda, ktorým by ste previezli celú vietnamskú dedinu. Cena je 33 USD, jedna cesta za 15 minút jazdy. Bývam v hoteli Sibonney a zdalo sa mi to veľa: 250 USD (bez raňajok, v hurikánovej teda najlacnejšej sezóne), no teraz vidím, že ide totálne o najlacnejší hotel na ostrove a ja som chytil úplne poslednú izbu. Mal som naozaj šťastie. Prechádzam pešo krížom ostrovom a naprieč som ho prešiel za 30 minút až k lagúne smerom k Juba Point. Turks and Caicos mali dlhé roky hlavnú činnosť: vývoz soli z týchto slaných jazier. Pešo prichádzam ku King’s Townu a za reštauráciou Mr Groupers odbočím doľava. Kráľovské mesto? Toto? Rozpadnuté domčeky, bieda väčšia než na Haiti, špina. Hneď vidím že som zle. “Nefilmuj, nefoť”, kričia na mňa. Som na uličke, kde sa chodí kupovať ´zboží´. Všade cítiť marihuanu, ale tým to nekončí. Rastovia predávajú všetko. Alright, alright pozdravím ako sa zdravia domáci a zrazu oni vidia, že som OK. “Všetko v poho kámo, tu na Provo je poho” ‘poznámka autora: Provo skratka pre Providenciales. V Mr Groupers si dám filet z groupera v kokosovej krustičke so super čili -pepers a lokálne pivko zo severných ostrovov. Výborný, ale -“Ejl” (Go-Ta Nort), ako keby z Británie. Severné Caicos je známe medzi domorodcami ako “Záhrada” pre kvalitnú pôdu. Rybári svoje úlovky menili za ovocie a zeleninu. “ I am Gota Nort for some fresh crab” Jedlo malo na jedálnom lístku cenu 20USD a pivko 6 USD, ale účet s daňami a s prepitným nakoniec presiahol 40 USD. Nie je to veľa, no Mr. Grouper je asi najzapadlejšia reštaurácia na ostrove. TCI majú 6x menej turistov než susedné Bahamy. Ale bohatších Geografia Auto, ktoré ma berie z letiska je veľké, aj madam je veľká. Hovorím jej, že toto nie je Karibik, lebo naozaj to nie je, a ona sa na mňa pozrie ako na zjavenie: “Toto je Karibik, toto teda Karibik je” zahlási hlbokým hlasom, a je to. Dostanete tu mapy s názvom Carribien. Karibik je dnes po filmoch Piráti z Karibiku menom, ktorého sa nechcú vzdať. Veď pre 99% ľudí sú tieto ostrovy stelesnením toho, čo si pod Karibikom predstavujú. 8 veľkých ostrovov je obývaných, ostatné nie. Áno, geograficky nepatria do Karibiku, každý ostrov je z každej strany obmývaný Atlantickým oceánom. Spoločne s Bahamami ich radíme medzi súostrovie Lucayan. No je to teplučké nádherné more, nie studený Atlantik. 8 veľkých ostrovov a 299 malých Turks sú od Caicos oddelené 2200m hlbokou Turks Island passage. Majú iba 5000 obyvateľov, z toho na Salt Cay žije menej ako 200. Je logické, že títo ľudia poznajú slovenských investorov. “Poznám Maria a Štefana, sú nižší než ty, ale podobáte sa”. Hovorili, že ten projekt sa im páčil, bola v ňom marína pre jachty, pomohlo by to komunite. “Ale to územie patrí britskej kráľovnej, a preto ten projekt padol” dozvedám sa od nich. Najväčší ostrov v Caicos je Middle Island 144 km².ale obýva ho iba 169 ľudí. Najľudnatejším ostrovom je Providenciales ( 3. najväčší rozlohou), ktorý domáci “ belongers” volajú Provo. Ešte v roku 1964 tu nebolo ani jedno auto či motorka. Dnes sú tu diaľnice. Providenciales je malý ostrov, ale aj tak sa tu dá bádaním stráviť dlhý čas. Prejsť ho od Wiley Pointu, kde sa v Pigeon Pond nachádza prírodná rezervácia, až po Alexandra Natural Reserve na opačnej strane, nechá aj najaktívnejšieho človeka zaneprázdneného na pár dní. Na začiatku (najbližšie k letisku) Grace Bay Beach je zátoka Turtle Cove, kde nájdete potápačské centrum, môžete si prenajať loď na rybačku a, samozrejme, sú tu reštaurácie. Úradná reč je angličtina, ale rozpráva sa aj kreolsky - reč je podobná ako na Bahamách. Zdalo sa mi, že všetci robotníci na stavbe rozprávajú španielsky (Kuba a Dominikánska republika) a všetci taxikári rozprávajú francúzsky, a boli z Haiti. Vyše 70% populácie sú kresťania a väčšinou protestantské cirkvi, baptisti, anglikáni. Stále vyvážajú soľ a živé špongie, ale to ich už dávno neživí. Turizmus, financie, stavebníctvo a reality. Turks and Caicos sú finančným rajom. Panama je proti nim batoľa. Turizmus začal nedávno, keď USA postavili prvé letisko a Club Med ho v roku 1980 rozšíril. Prešiel som dnes ráno celý Club Med na Grace Bay Beach, a je to nádherný rezort. Páči sa mi, že budovy nepresahujú kokosové palmy. Bazén je hypermoderný, celé to má francúzsky šarm. Susedné hnusné americké hotely vedľa sú, bohužiaľ, už vyššie a kopírujú architektúru Paradise Island z Bahám. Táto hotelová americká architektúra má, zrejme, kopírovať európske paláce, ale má to byť aj lacná stavba, a to vypáli vždy ako také gýčové baroko. To je obrovská škoda a ničí to Grace Bay Beach. Keď som sa pýtal tej mojej veľkej taxikárky, tak nespomenula Club Med, ale práve hotel 7 star, ktorý podľa mňa porušuje základné pravidlá - ktoré tu nastavil Club Med - ktorý tu bol prvý. Američania vedia predávať a vedia, že okázalý luxus predajú ľahšie než decentnosť. Na vzdelanej vrstve z New Yorku a Kalifornie by nezarobili, oni potrebujú Texasanov. No stále je to oveľa lepšie než Bahamy. Provo golf club, musí byť. Providenciales je zamerané na bohatých. Je to jasne postavené. TENTO OSTROV CHUDOBNÝCH NECHCE, IDE O PRÉMIOVÝ KLUB. Golfové ihrisko je jedným z 5 najlepších v Karibiku. Nebezpečenstvo a ako ušetriť? Ak chcete ušetriť, tak sem nechoďte! Na týždeň najlacnejšieho prežitia si pripravte 2500 Euro. Keď chcete jesť v lepších reštauráciách, piť lepšie vínko, uskutočniť každý deň nejakú aktivitu a bývať v lepšom hoteli, tak 6000 Euro/týždeň/osoba. Toto je, samozrejme, bez letenky. Nemusíte jesť v hotelových reštauráciách. Tie majú priestory často od hotela iba prenajaté, ale ide o samostatnú prevádzku. No čím lepší hotel, tým drahšia reštaurácia. Na ostrove je mnoho iných nezávislých reštaurácií - spomínam ich -a tam stojí conch 12 Euro aj s prílohou. Podobne aj iné jedlá, a do 20 USD sa dá dostať aj s nápojom. Pozor, ceny sú uvádzané bez Sales tax a tak sú na konci vyššie + sa očakáva sprepitné vo výške minimálne 10%, ale lepšie 15 až 20%. Taký je zvyk. Ľahko si prenajmete auto - jazdí sa vľavo - a vtedy ste samostatní, a sú tu veľké nákupné centrá a veľkoobchody s vínom. Súčasťou vašej izby bude často malá kuchynka, a ak ste ochotní nabehnúť na americký štýl dovolenky a variť si sem tam sami, ušetríte. Oficiálni taxikári majú fixné ceny a na Grace Bay Beach to z letiska stojí nad 30 USD. Malé autíčka-vždy na vás zatrúbia, aby ste vedeli, že je to ono - a títo vás na letisko zoberú za 10 USD. A zoberú vás všade za pár dolárov. Ostrov je bezpečný. Žiadne choroby, žiadne násilné krádeže, iba pohodička. Domorodci mi nepripadali príliš milí. Veď ich rodičia turistu ešte nevideli, na ostrove bol pokoj, a teraz toto - to je šok - a tak ešte nepochopili, ako sa majú správať. Tí istí ľudia (rovnaká história, rovnaké DNA) na Bahamách, sú príjemní a milí. Tu domácich otravujeme ako u nás čašníka v Tatrách. No to sa zmení. Po pár rokoch zistia, že turista nie je nepriateľ. Teraz ešte ide o “firmu”, ktorá sa zabeháva, kde sú síce zamestnanci školení, ale cítiť to školenie, a chýba úsmev. Zákaz fotiť na letisku. Briti tu majú 3 obrnené transportéry a nechcú, aby sa tieto obrázky dostali von. Ten zákaz je najprísnejší v celom Karibiku. Všade je zakázané fotiť na letisku, ale tu je to imperatív. Drogy sú ilegálne, napriek obrovskému výskytu. Z tohto obchodu profituje hŕstka domorodcov, ale keď sa britský guvernér k tejto problematike negatívne vyjadril, pohrozili odtrhnutím sa od kráľovstva. V mori plávajú raje a žraloky, ale nikdy sa žiadnemu turistovi nič nestalo. Najväčším nebezpečenstvom je, že Vás trafí kriketová či golfová loptička, dostanete úpal, či sa utopíte po prílišnom požití drinkov. No utopiť sa v tom “veľkom tyrkysovom bazéne” je dosť ťažké, a asi sa to ani nedá. Zaútočil na mňa pelikán. Stalo sa to oproti Club Med. Je tu širokánska, nádherná pláž a pred ňou rozpadnuté drevené mólo. Vyzerá to romanticky. No a na jednom tom drevenom kole sedel pelikán. Bol celý čierny, veľmi zaujímavý a obrovský. Oficiálne meno má Pelikán hnedý (Pelecanus Occidentalis). Priznám sa, mne išlo o to, aby som ho videl s roztiahnutými krídlami, kde má rozpätie vyše 2.5 metra. Je to obrovský vták a teraz si iba sedí, a tak idem bližšie a bližšie, aby som ho trošku vystrašil. Tento pelikán je naozaj výnimočný, a nevšimol som si to iba ja. Pelikán sa tu volá hotel, jedno kondomínium, niekoľko reštaurácií, pláží a zátok. Migruje sem do teplých krajín, kde má viac jedla, viac rýb. Idem bližšie, už som tak na 5 metrov, som bosí po kolená vo vode a on sa na tom kole tak nemotorne točí. Nemotorný vták, myslím si, zvláštny, asi sa ma bojí, a uletí... No v tej chvíli sa stane čosi presne opačné. Nemotorný vták sa zmení na strelu a vyrazí na mňa, je to zlomok sekundy, ako vidím ten obrovský zobák rútiť sa dole zo stĺpa. Prerazí mi to hlavu na polovicu, stihne mi preblesknúť myšlienka. Však až tak zle som mu nerobil... Asi som zatvoril oči, no keď som ich otvoril, tak vidím šťastného pelikána predo mnou. Zdá sa mi, že sa smeje, ale to sa smejem asi ja, že žijem a jemu vyteká zo zobáku slaná voda a trčí mu z nej plutva. To neútočil na mňa, ale práve ulovil rybu. Tá ryba musela byť maximálne meter odo mňa, ja som si ju nevšimol, ale pelikánovi neušla. Tak ako je neobratný na súši, je skvelým lovcom a potápačom. Jeho zobák je ako sitko a prebytočná voda vytečie. Potom priletí jeho partnerka a vidím ich spoločne lietať tesne nad hladinou. Majú skutočne obdivuhodné rozpätie krídel. Budú sa pri sedení na svojich dvoch či troch vajciach striedať. A loviť a loviť a loviť, aby potom nasýtili svoje potomstvo. Hnedých pelikánov na Turks and Caicos uvidíte na 100%. Najkrajšia pláž sveta. Už 30 rokov hľadám najkrajšiu pláž sveta a stále idem ďalej a ďalej. No základná otázka je, čo tvorí najkrajšiu pláž? Je to biely piesok? Je to more krásnej tyrkysovej farby? Je to čistota mora a šírka pláže? Dostatočná hĺbka, aby sa dalo plávať a pri odlive ste sa nemuseli brodiť desiatky, stovky metrov? Sú to kvalitné služby, ktoré dokáže pláž poskytnúť, včítane hotelov a reštaurácií? Sú to aktivity, ktoré tu môžete podniknúť, ako potápanie, parasajling, plachtenie? Poznám pláže, ktoré vynikajú v jednom, dvoch atribútoch. No ak si prečítate všetky body vyššie, tak Grace Bay Beach ich spĺňa všetky. Je to 5 km unikátnej pláže s bielučkým pieskom, tyrkysovou a absolútne čistou vodou. Je to svetový unikát, s perfektnými službami, objavený pirátsky poklad. Zaplaťte si večernú plavbu pri západe slnka, popíjajte šampanské a užívajte si pokojnú vodičku. Jedno z najčistejších morí, aké som kedy videl - Zážitok navyše. Beh či luxusná prechádzka? Na svoje ranné behy nikdy nezabudnem. Bosé nohy po členky v teplej vodičke a dlhé kilometre príjemného ranného behu. Čiže nepotrebujete baliť ani tenisky. Teplota je tu príjemnejšia než inde v Karibiku, a menej prší a nie je tak dusno. Beží sa príjemne. Vy máte v hlave európsky čas a tak ľahko vstanete o šiestej ráno, no keďže všetci ostatní turisti sú z Ameriky, tak do 8.00 máte pláž iba pre seba. To je ohromný luxus! Skutočne ide o veľmi príjemný zážitok. Keď sa Vám nechce behať, tak sa poprechádzajte. V prostriedku na Grace Point je taký malý výbežok, smerujúci do mora, a tu som si musel dávať pozor, aby som si nerozrezal nohu o stovky mušličiek, ktoré more každé ráno vyplavilo. Ak pribehnete od Turtle Cove po Emerald Point, je to až 8 km. 8 km bielučkej širokánskej pláže a tyrkysovej vody. Blog, vštky informácie a fotografie: Turks a Caicos, rady na cesty, čo vidieť, atrakcie
Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
Tipy a zážitky - Turks a Caicos
- Najlepšie reštaurácie na Turks and Caicos - Stelle,Zest, Sui-Ren
- Skvelý tip na výlet: Caicos Conch farm
- Wymara resort and villas, Turks and Caicos
- Najlepší golf na Turks and Caicos
- Providenciales, brána na Turks and Caicos
- Potápanie na Turks and Caicos - 5 najlepších miest
- Cockburn town - hlavné mesto Turks and Caicos
- TOP 10 vecí, čo treba vidieť na Turks and Caicos - tipy a triky
- Gurmánske špeciality na Turks and Caicos. Toto musíte ochutnať!
- Najlepší hotel na Turks and Caicos: Ritz Carlton Turks and Caicos
- 5 najkrajších pláží na Turks and Caicos - vyberte si tú svoju