Korejský ideál krásy

Korejský ideál krásy

Kórejská spoločnosť je dnes jednou z najviac ovplyvnených kultom krásy na svete. V krajine, kde je disciplína a dokonalosť súčasťou kultúry, sa fyzický vzhľad stal rovnako dôležitým ako vzdelanie či kariéra. Kórejsky ideál krásy nie je len o peknej tvári, ale je to spoločenský status, podľa ktorého sa posudzuje sebavedomie, úspech a dokonca aj morálka. 

Moderný ideál krásy v Južnej Kórei je výsledkom zmesi tradičných predstáv a vplyvu médií. V minulosti sa krása spájala s harmóniou, čistotou a jemnosťou, ktoré vychádzali z konfuciánskeho myslenia. Dnes sa k tomu pridáva mediálny obraz „dokonalého“ človeka: svetlá pleť, malé srdcovité pery, rovný nos, veľké oči a štíhla postava. Tento typ sa stal štandardom nielen v reklame a televízii, ale aj v každodennom živote.

V Južnej Kórei patrí kozmetický priemysel medzi najrozvinutejšie na svete. V roku 2024 mal hodnotu približne 2,43 miliardy dolárov, pričom sa očakáva ďalší rast, a to nielen v estetických zákrokoch, ale aj v kozmetike. Krása sa chápe ako forma sebadisciplíny. Je to znak, že  sa človek o seba stará, že je usilovný a zodpovedný. Preto sa aj mladí ľudia často rozhodujú pre plastické operácie ako prirodzenú súčasť dospievania. Podľa výskumov 25 % žien vo veku 19 až 29 rokov už podstúpilo estetický zákrok a približne 22 % vysokoškoláčok priznáva skúsenosť s operáciou. Dokonca aj 14–15 % mladých mužov sa nechalo upraviť chirurgicky.

Operácie očných viečok, nosov, brady či zmenšenie tváre patria k najbežnejším zákrokom, ktoré majú človeku pomôcť priblížiť sa ideálu. V Soule existujú celé štvrte, ako napríklad Gangnam, ktoré sú preslávené stovkami estetických kliník. Denne tu operujú stovky pacientov, a nie je nezvyčajné, že dievčatá dostávajú prvú operáciu ako darček k maturite. Južná Kórea má pritom najvyšší počet plastických zákrokov na obyvateľa na svete.

Médiá a zábavný priemysel tento trend ešte posilňujú. K-pop idoly a herci sa stali vzormi, ktorých vzhľad určuje štandard pre celú generáciu. Ich starostlivo upravené tváre, žiarivá pleť a bezchybný štýl vyvolávajú dojem, že dokonalosť je nielen možná, ale aj povinná.

Zaujímavé je, že mnohí Kórejci vnímajú tieto zmeny nie ako niečo umelé, ale ako sebarealizáciu. Krása sa chápe ako investícia do práce, do vzťahov, do života. „Vyzeraj dobre, cíť sa dobre,“ hovorí sa. Napriek tomu sa v posledných rokoch začínajú objavovať aj hlasy odporu. Mladí ľudia zakladajú hnutia ako Escape the Corset, ktoré odmietajú nerealistické ideály krásy a propagujú prirodzenosť. Influencerky zverejňujú svoje fotografie bez make-upu a vyzývajú ostatných, aby prijali vlastnú tvár takú, aká je.

Kórejsky ideál krásy tak odhaľuje napätie medzi tradíciou a modernitou, medzi túžbou po uznaní a potrebou autenticity. V krajine, kde sa krása stala spoločenskou normou, sa čoraz viac ľudí pýta, či dokonalosť ešte znamená šťastie. Svet obdivuje kórejskú estetiku, no Kórejci sami hľadajú rovnováhu medzi obrazom, ktorý im vnucuje spoločnosť, a tým, kým skutočne sú.

Nezabudnite si prečítať aj náš blog: TOP 10 miest Južnej Kórey, ktoré musíte vidieť. 


Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
K

Ázia  

Južná Kórea, Japonsko


náročnosť

15 dní

Trvanie

4811 7290€
K

Ázia  

Južná Kórea, Japonsko


náročnosť

16 dní

Trvanie

4811 7290€
K

Ázia  

Južná Kórea, Čína


náročnosť

10 dní

Trvanie

2278 3350€
TOP 10: Najvýhodnejšie cestovateľské kombinácie
Prémiový blog

Prémiový blog TOP 10: Najvýhodnejšie cestovateľské kombinácie

Dnes prichádzam s jednoduchšou témou - cestovateľskými radami. Ako ušetriť pri návšteve exotiky na letenke? Spojte si viac krajín do jednej cesty.…

Ľuboš Fellner 34 min. čítania
Soul – ázijský tiger so vznešenou dušou
Soul

Soul Soul – ázijský tiger so vznešenou dušou

Metropola, v ktorej sa nikdy nebudete nudiť. Žije v nej vyše desať miliónov obyvateľov, a v celej širšej aglomerácii viac ako 24 miliónov, čo zo…

Martin Šimko, Erik Almáši 26 min. čítania
TOP 10: Ochutnali sme najhoršie jedlá sveta
Prémiový blog

Prémiový blog TOP 10: Ochutnali sme najhoršie jedlá sveta

My ľudia sme veľmi rozdielni. To, čo niekto považuje za pochúťku, napríklad kaviár či žabacie stehienka, iný nevie vložiť do úst. No jedlá, ktoré…

Ľuboš Fellner 14 min. čítania

Ďalšie dovolenky do krajiny: