Fórum

227 príspevkov

11

18:54

sep

2019

Múzeum farmárskych domov v Osake Viac o krajine

Múzeum farmárskych domov v Osake

Počas našej cesty Japonskom máme možnosť spoznať historické časti Kjóta aj supermoderné štvrte Tokia. Ak je pre vás lákavejšie práve “cestovanie do histórie”, v Osake máme možnosť nazrieť do pôvodných farmárskych príbytkov z obdobia Edo. Jedno z prvých múzeí pod holým nebom v Japonsku sa nachádza v parku Ryokuchi, kam sa dopravíme metrom Midosuji a vystúpime na zastávke Ryokuchikoen. Zo stanice prejdeme parkom k asi 10 minút vzdialenému areálu múzea, ktoré má rozlohu 36 000 metrov štvorcových. Otvorené je každý deň (okrem pondelka) od 9:30 do 17:00. Za vstupné 500 japonských jenov máme možnosť nahliadnuť do 12 dobových domčekov. Všetky príbytky pochádzajú z obdobia Edo, teda zo 17. až 19. storočia, a môžeme tu pozorovať unikátne spôsoby adaptácie stavby, podľa využitia a podnebia v rôznych častiach Japonska. Jedna z najvýznamnejších budov, ktoré sú aj súčasťou dedičstva UNESCO, pochádza z lokality Shirakawa, prefektúry Gifu. Ide o strmú strechu pripomínajúcu modliace sa ruky, a preto sa nazýva “gassho-zukuri”. Vďaka svojej unikátnej strmej streche, kde nie sú použité klince, je dom pripravený odolať aj veľkému množstvu snehu, ktorého v tejto lokalite počas zimy napadne niekoľko metrov. Unikátom je aj orientácia domu zo severu na juh, aby sa dom vyhol silným vetrom a zároveň, aby sa počas zimy sneh topil na oboch stranách strechy rovnakou rýchlosťou. Aj keď má dom niekedy aj tri nadzemné poschodia, na bývanie sa využívalo len prízemie. Poschodia boli počas sezóny využívané na chov priadky morušovej, ktorá bola naskladaná v celej streche v niekoľkých vrstvách, takže počas toho, ako larvy konzumovali listy, ste mali pocit, akoby ste boli v úle s nimi. Následne boli hodvábne vlákna predané v mestách, čo prinieslo dostatočnú obživu aj v takto inak nehostinných podmienkach, kde napríklad pestovanie ryže nebolo možné.

Múzeum farmárskych domov v Osake

Juraj Lošonský

09

14:02

sep

2019

Expo v Osake spred takmer 50 rokov Viac o krajine

Expo v Osake spred takmer 50 rokov

Od polovice marca do polovice septembra 1970 sa v Osake konala svetová výstava Expo. Nechýbali ukážky inovácií a svetovej kultúry s mottom “Pokrok a harmónia ľudstva”. Počas šiestich mesiacov tu bolo možné navštíviť pavilóny 78 krajín z celého sveta, a verte, že sa bolo na čo pozerať - koniec šesťdesiatych rokov sa viedol v mene úspešného pristátia na mesiaci, a tak aj USA prezentovali svoj projekt Apollo, a Sovietsky zväz svoju kozmickú loď Sojuz. Aj keď dnes tu už nenájdeme veľa pôvodných stavieb, stále je tu čo vidieť a približne polhodinová cesta z centra Osaky určite stojí za to. Momentálne nájdeme v areáli už len symbol Expo ‘70, a to slnečnú vežu a Japonskú záhradu. Hoci na našej ceste Japonskom navštívime množstvo chrámov a svätýň, ktoré sú obkolesené krásnymi záhradami, táto jedna je predsa len výnimočná. Je rozdelená na štyri časti, ktoré symbolizujú prierez japonskou históriou: od staroveku až po modernu. Nájdeme tu bambusový lesík, horský vodopád či jazero s lotosovými kvetmi, no akýmsi stredobodom tejto záhrady je krásne veľké jazierko, ktoré vytvára čínsky znak - srdce. V blízkosti japonskej záhrady sa nachádza aj národné múzeum etnológie s obrovskou zbierkou, ktorú sa oplatí vidieť. Zvyšná časť areálu bola revitalizovaná do nádherného parku, ktorý stojí za to navštíviť najmä na jar počas kvitnutia čerešní; spolu je ich tu vysadených viac ako päť tisíc, a s krásnymi záhonmi rozkvitnutých kvetov vytvárajú jedno z najkrajších miest v Osake. Ak by ste chceli získať nadhľad nad takmer 300 hektármi Expo parku, pri vstupe sa nachádza najväčšie ruské koleso v Japonsku: s výškou 123 metrov, 72 kabínkami a cesta okolo trvá 18 minút. Ak máte radi zvieratká a akváriá, v blízkosti sa nachádza novootvorená interaktívna aquazoo, kde je časť priestorov úplne otvorená, a vy tak môžete zažiť blízkosť zvierat, ako na safari. Samozrejmosťou je aj zbierka rybičiek a morských príšer, ktorá však nie je taká rozsiahla ako v akváriu Kaiyukan. Záver dňa môžete stráviť v obrovskom nákupnom komplexe plných obchodov, alebo sa môžeme presunúť do neďalekej farmárskej ľudovej dediny, ktorú si predstavíme nabudúce.

Expo v Osake spred takmer 50 rokov

Juraj Lošonský

07

05:33

sep

2019

Relax na ostrove Miyajima Viac o krajine

Relax na ostrove Miyajima

Ostrov Miyajima, známy predovšetkým ikonickou plávajúcou tori bránou, množstvom chrámov a svätýň, je vzdialený len hodinku cesty od nášho hotela v Hirošime. Najprv využijeme regionálnu vlakovú dopravu, ktorá je rovnako presná a spoľahlivá ako Shinkansen, ktorým sme išli včera. Na stanici Miyajimaguchi prestúpime na trajekt, ktorým sa preplavíme na ostrov Miyajima. Počas plavby si najprv na oboch stranách môžeme všimnúť farmy na ustrice, ktoré sú veľkou špecialitou na tomto ostrove, a po chvíli sa nám na pravej strane ukáže majestátna, viac ako 16-metrová tori brána. Ostrov známy predovšetkým touto bránou má však aj iné skryté poklady, nádherný komplex chrámov Daisho-in by ste určite nemali vynechať. Ak máte radi turistiku, na najvyšší vrch ostrova horu Misen vedie približne dvojhodinová cesta, na konci ktorej budete mať úžasný výhľad na celý ostrov. Pod vrchol sa dá dopraviť aj lanovkou, z ktorej rovnako výhľady stoja za to. Dnes nás však láka niečo iné. Keďže počas augusta sa teploty vyšplhajú aj nad 35 stupňov Celzia, po prehliadke historického a kultúrneho centra volíme smer rekreačný park Tsutsumigaura. Na verejnú dopravu po ostrove slúži takzvaný “Maple liner”, čo je vlastne niekoľko mikrobusov, ktoré premávajú na trase Aquarium - trajekt - Tsutsumigaura park. Cena jednosmerného lístku je 300 yenov a cesta spred budovy prístavu nám trvá asi 10 minút. Po chvíli sa po ľavej strane vynorí cieľ našej dnešnej cesty - 700 metrov dlhá pláž Tsutsumigaura. Nie sú to pláže ako na Bali, ale pri takých vysokých teplotách má pre nás aj táto pláž cenu zlata. Samozrejmosťou je sprcha a zapožičanie slnečníka s lehátkami. Nuž a potom už nasleduje vytúžené osvieženie v Tichom oceáne.

Relax na ostrove Miyajima

Juraj Lošonský

05

11:39

sep

2019

Okonomiyaki v Hirošime: Najlepšia japonská placka Viac o krajine

Okonomiyaki v Hirošime: Najlepšia japonská placka

Včera okolo obeda sme dorazili do Hirošimy, kde sme sa prepravili japonským Shinkansenom. Cesta z 800 kilometrov vzdialeného Tokia nám vďaka prepravným rýchlostiam - dosahujúcim 320 kilometrov za hodinu - ubehla veľmi rýchlo. Dovedna trvala menej ako 4 hodiny. Po ubytovaní v hoteli Grand Fresa vo výbornej lokalite a s vyhliadkou na mierový park a múzeum sme sa vybrali na prehliadku. Príprava, zhodenie bomby, následky a zabránenie ďalšiemu podobnému nešťastiu. To sú hlavné témy a motívy hirošimského múzea. Nasleduje prehliadka naprieč parkom a prejdenie okolo najznámejšej budovy, teda Atómového domu, ktorá prežila výbuch. Následne ešte prechádzame do bočnej uličky. Tu stojí malá tabuľka s nápisom “hypocentrum”, pričom práve tu vo výške 600 metrov nad nami 6. augusta 1945 o 8:15 vybuchla atómová bomba “little boy”. Explózia vyvolala bezprostrednú teplotu vzduchu viac ako 5 tisíc stupňov Celzia okamžite zabila 70 000 ľudí a na následky ožiarenia do konca roku 1945 zomrelo ďalších 70 000 ľudí, spolu to bolo 40% celkovej populácie Hirošimy. Dnes je však toto mesto s čiernou škvrnou vo svojej histórii iné - ide o moderné, živé mesto s populáciou 1,2 milióna obyvateľov. Prechádzame cez rušnú nákupnú ulicu Hondori, ktorá tvorí moderné centrum mesta, až na jej koniec, kde nás čaká dnešný gastronomický zážitok - Okonomiyaki. Je to tradičná japonská placka, ktorej názov by sa dal preložiť ako “to čo máš rád, upečené”. Už samotný názov nám evokuje, že sa bude skladať z viacerých ingrediencií. Základnú variantu tvorí placka, podobná našej palacinke, ku ktorej sa takpovediac pripojí ešte kapusta, klíčky, rezance, slanina a na vrchu nesmie chýbať vajíčková palacinka potretá štedrou vrstvou “okonomiyaki omáčky”. Tá je podobná Worčestrovej omáčke. Samozrejme, túto základnú verziu si môžete vylepšiť o ďalšie ingrediencie ako syr, chobotnice, tuniak, morské plody a iné. Príprava jedla prebieha na stole pred vami a pre všetkých súčasne. Práve tu sa ukáže majstrovstvo kuchára, ktorý nám predvedie svoje zručnosti. Ako sa hovorí, oči jedia prvé a my s úžasom pozeráme na celý proces prípravy, pokiaľ nám placka “nepristane” na stôl priamo pred nami. Potom sa už s chuťou púšťame do hirošimskej špeciality Okonomiyaki.

Okonomiyaki v Hirošime: Najlepšia japonská placka

Juraj Lošonský

22

09:15

aug

2019

Ako chutí miliónový tuniak Viac o krajine

Ako chutí miliónový tuniak

Neoddeliteľnou súčasťou japonskej kuchyne je nepochybne aj Sushi. Ide zrejme o prvé jedlo, ktoré vám napadne v súvislosti s Japonskom. Je preslávené po celom svete a dnes ho bežne nájdete aj v supermarketoch na Slovensku. Treba však povedať, že kvalitou je to japonské nepochybne o niekoľko úrovní vyššie. O to viac sa tešíme, že ho budeme mať možnosť počas nášho zájazdu ochutnať niekoľkokrát. V rámci našej prehliadky Tokia pravidelne chodíme do reštaurácie, ktorej majiteľ Kiyoshi Kimura - prezývaný aj “tuniačí kráľ” - sa už niekoľkokrát objavil vo svetových i japonských médiách. A dôvod? Kúpil najdrahšieho tuniaka modroplutvého na svete. Na poslednej novoročnej dražbe zaplatil rekordných 333,6 milióna yenov, čo je v prepočte takmer 2,8 milióna eur. Nie, tento tuniak s váhou 278 kilogramov nebol pozlátený. Bol to však signál pre ostatných dražiteľov, kto vládne trhu a s kým sa neoplatí súťažiť. A v neposlednom rade, išlo o prestíž a budovanie PR. Koniec koncov, toto nebola prvá rekordná suma, ktorú “tuniačí kráľ” za novoročného tuniaka zaplatil. Počas posledných ôsmich rokov to bolo už po siedmy raz, kedy zvíťazil s rekordnou sumou. Z tohto takmer tristo kilového tuniaka zvládne skúsený Sushi majster pripraviť viac ako 10-tisíc kúskov Sushi, čo pri priemernej cene 150 yenov za kus ani zďaleka nepokryje obstarávaciu cenu. Práve počas debatovania o tom, ako môže niekto zaplatiť takéto peniaze za tuniaka, vstupujeme do jeho reštaurácie a objednávame rôzne druhy Sushi. Ak ste ešte nemali veľa skúseností so Sushi, odporúčam vyskúšať najprv set, kde sa zoznámite s rôznymi druhmi tohto jedla. Ak už viete na čo máte chuť, prejdite priamo k tomu, čo máte najradšej. Ak by ste chceli vyskúšať ako chutí Sushi z tuniaka, objednajte si Tuna set, pri ktorom ochutnáte mäso z rôznych častí tuniaka, od najchudšieho až po najtučnejšie. Čo myslíte, ktoré vám bude chutiť najviac? Po chvíľke čakania nám začínajú prinášať objednané Sushi, púšťame sa do ochutnávky a konštatujeme, že Sushi v Japonsku je jednoducho úžasné.  

Ako chutí miliónový tuniak

Juraj Lošonský

20

16:07

aug

2019

Za hľadaním pravého symbolu Japonska Viac o krajine

Za hľadaním pravého symbolu Japonska

Po príchode do Tokia, obývaného 13 miliónmi obyvateľov, nás hneď na druhý deň čaká aj národný park Fuji-Hakone-Izu, ktorý je vzdialený približne dve hodiny autobusom z hlavného mesta Japonska. Pravidelne je táto lokalita navštevovaná turistami z celého sveta. Rovnako obľúbená je aj medzi Japoncami, a to pre svoju nezameniteľnú prírodu, ktorej dominantou je Fujisan. So svojou výškou 3 776 metrov je najvyššou horou Japonska. Každoročne na jej vrchol vystúpi viac ako 200-tisíc ľudí. Výstup je možný len od začiatku júla do prvej polovice septembra, pričom k dispozícii sú štyri značené chodníky a cesta na vrchol zvyčajne trvá okolo šiestich hodín. Obľúbený je nočný výstup, aby ste stihli východ slnka z Fuji; a počas dňa môžete obísť celý kráter, ktorý má priemer 500 metrov a cesta okolo trvá približne hodinu. Následný zostup zvyčajne zaberie 4 hodiny. Keďže obdobie, počas ktorého sa vystupuje na horu Fuji, je obmedzené, v posledných rokoch môžete v médiách nájsť správy o tom, ako sa pod vrcholom hory tvoria zápchy turistov, ktorí sa snažia dostať na vrchol práve v ten správny moment, aby zažili východ slnka. BUBO skupina síce počas našej cesty nevystúpi na vrchol, no máme viaceré príležitosti túto sopečnú horu vidieť. Počas letných mesiacov je však často zahalená v oblakoch. Nie je nič nezvyčajné, ak ju počas niekoľko dňového pobytu neuvidíme ani raz. Hora Fuji je totiž známa aj ako “hanblivá” hora a počas leta máme asi 20-percentnú šancu, že tento symbol Japonska uvidíme. Dnešný deň je však výnimkou. Už pri odchode z Tokia vidíme siluetu, a keď vystúpime k jazeru Ashi, máme na Fuji prvé priame výhľady. Zvyčajne sa tu preplavíme na druhú stranu a dáme si chutný obed, no dnes volíme ešte vyhliadkovú trasu, ktorá vedie ponad jazero a okolo hory Mikuni. Je z nej najkrajší výhľad na horu Fuji. Cesta je tu - aj na japonské pomery - veľmi uzučká, no vďaka znalosti lokálnych ciest a šikovnosti nášho vodiča sa dostávame na miesto, kde máme tento symbol Japonska doslova na dlani. Vychutnávame si krásne výhľady na obe strany, za nami je jazero Ashi, pred nami majestátna Fuji a medzi nimi nič viac ako “len” krásna príroda.

Za hľadaním pravého symbolu Japonska

Juraj Lošonský

18

22:11

jún

2019

Hirošimský hrad Viac o krajine

Hirošimský hrad

Ku hradu sa z nášho hotela Sunroute dostaneme najlepšie pešo. Cesta trvá maximálne dvadsať minút, a ráno tak aspoň nasajeme atmosféru prebúdzajúceho sa mesta. Hrad bol postavený okolo roku 1590, kedy slúžil ako sídlo miestnym daimjó, avšak po zvrhnutí atómovej bomby, na konci Druhej svetovej vojny, bola pôvodná stavba zničená. Znovu bol postavený v roku 1958 ako presná replika pôvodného hradu. Hrad je obkolesený vodným kanálom, nachádza sa blízko rieky Hongawa a patrí do Národného dedičstva Japonského cisárstva. V jeho blízkosti nájdete fotografie, vystavujúce, ako vyzeralo miesto krátko po bombardovaní. Symbolom hradu sú tri stromy, ktoré ako jediné prežili výbuch. Hrad sa otvára o 9:00 a vstupné je 370 yenov. Vo vnútri je zaujímavé historické múzeum s výstavou typických japonských exponátov, rôzne meče, katany, bojové brnenia samurajov, a mnoho iného. Ďalej si vo vnútri môžu páni na prvom poschodí po pravej ruke na seba obliecť tradičný oblek samuraja s brnením a bojovou helmou a dámy sa vedia zahaliť do krásneho kimona. Keď už budete tu, zvážte aj návštevu elegantnej Záhrady Shukkeien, ktorú nájdete medzi hradom a železničnou stanicou. Pochádza z roku 1620 a je ideálnym miestom na tichý relax uprostred mesta. Najkrajšia je, keď je zakvitnutá slivkami, sakurami a záhonmi krásnych kvetov.  

Hirošimský hrad

Martin Šimko, BUBO

18

22:05

jún

2019

Tradičné Okonomiyaki Viac o krajine

Tradičné Okonomiyaki

Centrálna ulica Hirošimy sa nazýva Hondori a presne tam sa dnes ideme prejsť a navečerať. Je to rušná nákupná ulica, ktorá žije naplno až do večera. Celá ulica má päťsto metrov a nachádza sa tu obrovské množstvo rozličných obchodov. Najskôr ju spoločne prejdeme až na koniec, kde si pôjdeme dať skoršiu večeru. Tentoraz ochutnáme tradične hirošimské okonomiyaki. Je to pikantná japonská palacinka s najrôznejšími prísadami. Názov jedla je odvodený od slová okonomi, teda "ako sa vám páči" a yaki , čo znamená "varené". Okonomiyaki sa niekedy prirovnáva k omelete alebo k slanej palacinke. My si typickú dobrotu vychutnáme v našom obľúbenom komplexe so štyrmi poschodiami Okonomi Múra Hiroshima na konci ulice Hondori, ktorý je plný malých autentických reštaurácií, kde vám pripravia to najčerstvejšie okonomiyaki na grile priamo pred vašimi očami. Toto miesto nie je žiadnou turistickou konfekciou, milujú ho hlavne domáci a dobre ho poznáme aj my v BUBO, ako praví hľadači autentických zážitkov. Okonomiyaki sa skladá z tenkého cesta z múky, pod ktorým sa udusí kapusta. Ďalej sa pridávajú do palacinky rezance, dva pásiky bravčového bôčiku, jarná cibuľka, fazuľové výhonky, katsuobushi (bonito vločky), aonori (vločky z morských rias), volské oko a nakoniec sa ešte pridá omáčka okonomiyaki, podobná worcesterskej. Dobrú chuť  

Tradičné Okonomiyaki

Martin Šimko, BUBO

18

21:57

jún

2019

Atómový dóm - Genbaku Dome Viac o krajine

Atómový dóm - Genbaku Dome

Na konci Parku mieru sa nachádza jednoznačne najznámejšia budova Hirošimy, ktorou je Atómový dóm. Budovu navrhol český architekt Ján Letzel a bola dokončená v apríli 1915. Pôvodne slúžila ako výstavisko. Atómová bomba, ktorá v meste zničila viac ako 70% budov, vybuchla takmer priamo nad Genbaku Dome - ako domáci dóm volajú. Nachádza sa iba 160 metrov od epicentra výbuchu, a možno práve preto, ale aj vďaka svojej železobetónovej konštrukcii, zostala z väčšej časti stáť. Tlak z výbuchu sa totiž šíril smerom od epicentra nad budovou. Budova je pre Japonsko so svojou kupolou možno trochu netypická. Údajne sa český architekt pri jej návrhu nechal inšpirovať budovou československého Ministerstva priemyslu a obchodu v Prahe z roku 1934. Atómový dóm sa stal cieľom spomienok i kontroverzií. Niektorí boli za to, aby bola budova úplne zvrhnutá a nepripomínala strašné udalosti. Napokon zvíťazili oponenti, ktorí naopak tvrdili, že dóm sa stane mementom pre ľudstvo do budúcna, nádejou pre elimináciu všetkých jadrových zbraní a mier na zemi. Od roku 1996 je zapísaná na zozname Svetového dedičstva UNESCO. V parku nájdete viacero ďalších pietnych miest. Pri tunajšom pamätníku neznámemu vojakovi sa každý rok 6. augusta koná mierový ceremoniál, po ktorom ľudia večer na rieke Ota vypúšťajú farebné svietiace lampióny s mierovými odkazmi. Nad vodnou nádržou zasa nájdete Plameň mieru, ktorý tu horí nepretržite od roku 1964 a má údajne horieť dovtedy, kým zo sveta nevymizne posledná atómová zbraň.  

Atómový dóm - Genbaku Dome

Martin Šimko, BUBO

18

21:45

jún

2019

Sadako Sasaki Viac o krajine

Sadako Sasaki

Dojímavý životný príbeh malej Sadako Sasaki. Mladé japonské dievčatko malo iba dva roky, keď bola 6. augusta 1945 zhodená na Hirošimu atómová bomba. Výbuch prežila Sadako bez viditeľného zranenia, no ako 11-ročná, deväť rokov po zvrhnutí atómovej bomby, dostala náhle závrate a odpadla. Bola odvezená do nemocnice, kde jej diagnostikovali leukémiu, spôsobenú výbuchom atómovej bomby. Chorá Sadako sa dopočula o starej japonskej legende, v ktorej sa hovorí, že každému, kto zloží tisíc origami papierových žeriavov, sa splní jedno želanie. Samozrejme, Sadako mala len jedno želanie - aby sa uzdravila. Posledných štrnásť mesiacov svojho života strávila v nemocnici a za ten čas sa jej podarilo zložiť 644 papierových žeriavov. Ako 12-ročná Sadako umiera. Priatelia pre ňu zložili ostatné, aby ich mala vysnených 1 000. Po smrti sa priatelia a spolužiaci Sadako, ktorí pre ňu zložili zvyšné origami, aby ich bolo tisíc, inšpirovali jej odvahou a vytrvalosťou a vydali knihu, v ktorej publikovali jej listy. Následne odštartovali hnutie, ktoré sa zasadilo za to, aby bol jej a všetkým deťom, ktoré zabila atómová bomba v Hirošime postavený pamätník. Ten pre Sadako postavili z darov, ktorými prispeli ľudia z celého Japonska. 5. mája 1958 bola v Parku mieru v Hirošime odhalená socha Sadako, ktorá drží v rukách zlatého žeriava. Tzv. detský pamätník je vysoký deväť metrov a nazýva sa tiež Veža tisícich žeriavov. Okolo veže sú v sklených vitrínach zavesené papierové žeriavy, ktoré sem návštevníci denne prinášajú. Dnes sú práve papierové žeriavy v Japonsku neodmysliteľným symbolom mieru.  

Sadako Sasaki

Martin Šimko, BUBO

18

21:37

jún

2019

Šinkansen ročne mešká v priemere iba 55 sekúnd. Viac o krajine

Šinkansen ročne mešká v priemere iba 55 sekúnd.

Do Hirošimy prichádzame z Tokia japonským rýchlovlakom (šinkansen alebo bullet train). Vlaková sieť v súčasnosti spája väčšinu veľkých miest na ostrovoch Honšú, Kjúšu a Hokkaidó, s rozšírením do Sappora, kde sa výstavba plánuje začať v roku 2031. Maximálna prevádzková rýchlosť týchto vlakov je 320 km/h. Šinkansen je poháňaný elektricky, používa 25 kV striedavé elektrické napájanie, ponúka rýchle zrýchlenie, spomalenie a zníženie poškodenia trate z dôvodu použitia ľahších vozidiel v porovnaní s lokomotívami alebo motorovými vozidlami. Aj preto sa budete počas jazdy cítiť, keď budú davy Japoncov nastupovať a vystupovať, ako na kolotoči. Vozne sú vzduchotesne uzavreté, aby sa zabezpečil stabilný tlak vzduchu pri vstupe do tunelov vysokou rýchlosťou. Ročne tieto vlaky prepravia viac ako 160 miliónov cestujúcich. V špičke vypravujú až trinásť vlakov za hodinu v každom smere so šestnástimi vozidlami (kapacita 1 323 miest) s minimálnym odstupom troch minút medzi vlakmi. Na stanici sú vždy návesti s konkrétnym označením vlaku, časom odchodu a čísla nástupištia. Na nástupišti sú označené konkrétne miesta s číslami, kde zastavia vagóny s daným číslom. Na našich zájazdoch máte v cene zájazdu vždy miestenkové lístky s konkrétnym miestom na sedenie vo vagóne s najnovším typom šinkansenu s označením NOZOMI, aj vďaka tomu už dopredu vieme, na ktorom mieste máme čakať na vlak. Pamätajte, že na každé nastúpenie a vystúpenie máme vždy veľmi krátky čas a japonský šinkansen odchádza na sekundu presne, priemerné ročné meškanie je okolo 55 sekúnd! Čo sa týka batožiny, tú si vykladáte vždy nad hlavy na mieste, kde sedíte. Je tam dostatok miesta aj na tie najväčšie kufre. Prípadne, na konci každého vagóna je batožinový priestor za poslednými sedačkami, kam sa zmestí zhruba šesť veľkých kufrov. Pre Európana to bude možno čudné, no vo vnútri šinkansenu by sme mali byť ticho. Japonci si za čistotu a kľud platia veľké peniaze, veď lístok z Tokia do Hirošimy je drahší ako letenka. Šinkansen má, samozrejme, tú výhodu, že nemusíte prechádzať žiadnymi kontrolami a nemusíte byť na stanici minimálne tri hodiny pred odletom. Aj preto vzdialenosť cca 800 kilometrov vieme šinkansenom urobiť za necelé štyri hodiny, bez zbytočného čakania a otravných kontrol. Vo vlaku sú samozrejmosťou toalety, fajčiarska miestnosť, každú chvíľu chodí po vagónoch malý vozík, z ktorého si viete objednať niečo ľahké pod zub a na pitie. Vo vlakoch môžete na svojich miestach bez obáv jesť a piť. Zaujímavosťou šinkansenu je, že vlaky sa na konci trate neotáčajú. Vždy otočia iba sedačky v smere jazdy, a tak je vlak pripravený pokračovať na cestu naspäť. Vo vnútri šinkansenu neočakávajte žiadnu hypermodernú elektronickú vybavenosť. Pred sebou nemáte žiadnu obrazovku s filmami, dokonca vo väčšina vlakov nie je ani WI-FI pripojenie. Na oplátku miesta na nohy budete mať naozaj dostatok, sedadlá sú dokonale pohodlne dizajnované tak, aby ste do pätnástich minút zaspali.  

Šinkansen ročne mešká v priemere iba 55 sekúnd.

Martin Šimko, BUBO

18

21:34

jún

2019

Atómový výbuch vzal Hirošime takmer 40 percent obyvateľstva Viac o krajine

Atómový výbuch vzal Hirošime takmer 40 percent obyvateľstva

Dnes je Hirošima prosperujúce veľkomesto s 1,2 miliónom ľudí, čo je trikrát viac ako tesne pred tragédiou. Napriek svojim pôvabom nie je obliehané turistami, aj preto sem s BUBO tak radi chodíme. Aj to je jeden z rozdielov, ktorý v BUBO s nami zažijete. Vidíme krásu tam, kde ju iní nevidia a radi sa o ňu podelíme aj s vami. V meste je pri chabom turizme takmer nemožné nájsť lokálneho sprievodcu a všetky služby s tým spojené. Je to aj pochopiteľné. Japonci nechcú z jednej z najväčších tragédii 20. storočia robiť atrakciu pre ľudí. My sme za ten čas, čo do Hirošimy chodíme (od roku 2004) spoznali v meste dôverne každý kút a dokážeme Hirošimu predstaviť tak, ako nikto iný. Ako prvú si tu pôjdeme pripomenúť jednu z najväčších tragédií 20teho storočia, v parku mieru s prekrásnym múzeom, ktoré sa po dlhých dvoch rokoch rekonštrukcie znovu otvorilo pre verejnosť celé.  

Atómový výbuch vzal Hirošime takmer 40 percent obyvateľstva

Martin Šimko, BUBO

ODPORÚČANÉ ZÁJAZDY

Priekopníci luxusných expedícií

Najvyššie zľavy teraz!