Fórum

100 príspevkov

23

13:33

jan

2020

Privátny "poklad" Angkoru Viac o krajine

Privátny "poklad" Angkoru

Privátny "poklad" Angkoru So svojou výškou 22 metrov sa radí k jedným z najvyšších stavieb celého Angkoru. Postavený, aby svojím tvarom reprezentoval bájnu horu Meru; horu, ktorá je v hinduistickej mytológii považovaná za úplný stred vesmíru. Výstavba chrámu Ta Keo začala v roku 975 kráľom Jayavarmanom V. a nikdy nebola dokončená. Historici sa nevedia zhodnúť na dôvode prerušenia výstavby, jedni hovoria o smrti samotného kráľa a druhí zas o legende, kde v jednu noc, počas silnej búrky, udrel do chrámu blesk. Domáci to vnímali ako znamenie, posolstvo, ktoré ukazuje na prichádzajúce nešťastie, a tak sa rozhodli Ta Keo nedostavať. Je však dôležité predstaviť si, akú úlohu by mal tento naoko "všedný" chrám dnes, pokiaľ by bol naozaj detailne dokončený. Ta Keo je totiž historicky prvým chrámom Angkoru, ktorý je lemovaný tzv. basreliéfmi, ktoré pokojne môžeme nazvať galériami. Tieto galérie sú 75 metrov široké a 80 metrov dlhé, nemajú žiadne dvere a pomocou nich sa najčastejšie dozvedáme o histórii vtedajšieho života. Okná sú lemované dovnútra miesto vonkajška. Práve nedostavané galérie sú znakom nedokončenej výstavby, niekoľko rytín tu však pri pozornom sledovaní stále môžeme nájsť. Rekonštrukciu chrámu má pod patronátom UNESCO na starosti India, a keďže sa nachádza na ceste medzi slávnym chrámom Bayon a ešte slávnejším, fotogenickým chrámom Ta Phrom, málokto sa pri ňom zastaví. S BUBO nadšencami sme si však nemohli privátnu prehliadku takmer opusteného, nedávno zrekonštruovaného chrámu, a teda konečne prístupného pre verejnosť, nechať ujsť, a do výšky cez 14 metrov sme sa po pôvodných, strmých schodoch vyštverali všetci. A navôkol nič, iba 360 stupňové výhľady na Angkorskú džungľu, socha boha Shivu a jeho posvätného býka Nandi, zvuk ticha a mystika vznášajúca sa horúcim vetrom..

18

15:13

jan

2020

Vodopády Lary Croft Viac o krajine

Vodopády Lary Croft

Vodopády Lary Croft Národný park Phnom Kulen, v preklade doslova “hora Liči” je ideálnym miestom na jednodňový výlet v okolí mesta Siem Reap. My v BUBO sa v druhom najväčšom meste Kambodže zastavíme pri návšteve bájnej ríše Angkor, odtiaľ to máme iba na skok. Hlavnou atrakciou tohto národného parku sú však vodopády na vrchole hory Kulen a je to tiež skvelé miesto na piknik v kambodžskom štýle, s hojdacími sieťami a prístreškami, aby vás ochránil pred slnkom. Cesta z Siem Reap trvá asi 1,5 až 2 hodiny, a ak pôjdete autom alebo motocyklom až na vrchol, musíte vyraziť skoro, pretože cesta je jednosmerná. Hovorí sa, že práve v Phnom Kulene vyhlásil kráľ Džajavarman II. nezávislosť Kambodže od Javy, a tu sa zrodila staroveká khmérska ríša. Prvá časť vodopádu je pomerne plochá a vhodná pre rodiny alebo malé deti, ktoré sa chcú ponoriť do osviežujúcej studenej vody; až po schodoch sa dostaneme k spodnej časti vodopádu, ktorý je hlavnou atrakciou národného parku. Vodopád má svoje čaro v každom ročnom období, voda nie je veľmi hlboká a vo väčšine častí vodnej nádrže pod vodopádom si môžeme pokojne zaplávať. Zatiaľ čo väčšina ľudí pozná spojenie chrámu Ta Prohm a filmu Tomb Raider, je menej známe, že vodopád Phnom Kulen sa vo filme objavil tiež. Vo filme vybehne Lara Croft na vrchol vodopádu, kde skočí do povodia pod ňou; rozhodne by sme to však neodporúčali, voda je relatívne plytká. My však pri kúpaní môžeme pozorovať mladých mníchov, čo je rozhodne zážitok.

05

10:36

dec

2019

Bophana - "Anna Franková Kambodže" Viac o krajine

Bophana - "Anna Franková Kambodže"

Bophana - "Anna Franková Kambodže" Niektoré miesta by sa mali navštíviť kvôli varovaniu z potenciálu ľudskej krutosti. Jedným z takýchto miest je neslávne známe väzenie v Phnom Penhe, hlavnom meste Kambodže, známom ako Tuol Sleng alebo S-21. V priestoroch bývalého francúzskeho lýcea je dnes Múzeum genocídy, ktoré nám pripomína smutnú a krutú časť histórie tohto miesta. Na tabuliach a stenách vidíme portréty mužov, žien a detí, ktoré zahynuli v neľudských podmienkach po krutom týraní a vypočúvaní. Pri pohľade na tieto fotografie sa vynára v našej mysli potreba po príbehu: prečo boli títo ľudia uväznení? Keďže Červeným Khmérom, ktorí organizovali tieto zverstvá, stačilo ako zámienka na popravu už len to, že človek bol vzdelaný alebo nosil okuliare, mohol byť dôvod hocijaký. Jedna z väzenských fotografií mladej ženy je ale zväčšená a môžeme sa dozvedieť viac o jej živote. Jej 25-ročná tvár s jemnými črtami a polodlhými vlasmi sa stala jedným zo symbolov utrpenia a bezútešnosti režimu z pohľadu jednotlivca. Bophana, ako sa táto žena volala, písala svojmu manželovi dlhé listy, ktoré našli potom, ako ho zatkli. Ich príbeh je poznačený dvoma režimami, v ktorých sa Kambodža zmietala a z ktorých sa musela spamätávať niekoľko rokov. Prvý bol režim generála Lon Nola, počas ktorého musela Bophana so svojou rodinou utiecť do provinčného mesta, kde bola znásilnená vojakom a porodila chlapca. Jej budúci manžel, s ktorým bola pred prevratom zasnúbená, medzitým vstúpil do budhistického kláštora. Bophana sa po pôrode presťahovala do hlavného mesta, kde si našla prácu pre zahraničnú organizáciu. Po prevzatí moci Červenými Khmérmi musela z hlavného mesta odísť spolu s ďalšími obyvateľmi a pracovať na ryžových poliach. Tam si ju našiel jej snúbenec, ktorý sa pridal k vládnucej strane, označil Bophanu za svoju manželku a zabezpečil pre ňu jedlo a základnú zdravotnú starostlivosť. Musel sa ale vrátiť do hlavného mesta, a s Bophanou si písali listy, ktoré podpisovala ako „Kvetina nebezpečnej lásky“. No toto šifrovanie nestačilo, a trojjazyčné listy prezradili vzdelanie oboch milencov, čo bolo pre režim neprijateľné – takisto ako uprednostňovanie osobných záujmov a pocitov pred revolúciou. Sithu, jej manžela, popravili a Bophanu odviezli do väzenia Tuol Sleng, kde ju po vypočúvaniach taktiež popravili a pochovali v masovom hrobe spolu so stovkami ďalších obetí. Kvôli podrobnému príbehu jej utrpenia a tragického konca je prirovnávaná k Anne Frankovej. Jej tvár a spomienky sa zachovali pre ďalšie generácie ako varovanie, ale zároveň ako svedectvo toho, že láska dokáže prežiť aj v tom najkrutejšom prostredí.

02

14:13

dec

2019

Legenda o jazere Tonle Sap Viac o krajine

Legenda o jazere Tonle Sap

Legenda o jazere Tonle Sap Takmer každé dôležité miesto je opradené legendami o jeho vzniku, a inak tomu nie je ani v prípade jazera Tonle Sap v Kambodži. Táto vodná plocha je dôležitým zdrojom života pre tisíce obyvateľov a vybudoval sa okolo nej špecifický životný štýl v domoch na koloch. Ako ale vzniklo toto jazero? Na jednej strane máme vedecké vysvetlenie, a na druhej strane máme legendu. Podľa nej bolo na mieste, kde sa nachádza jazero, bohaté a mocné kráľovstvo. Jeho vládca bol mocný muž, ktorý mal jednu zvláštnu záľubu: choval muchy. Keďže mal jediného syna, chcel mu zabezpečiť len to najlepšie vzdelanie a dal povolať najmúdrejšieho učiteľa z kráľovstva. Tento mudrc s vyučovaním princa súhlasil, ale pod podmienkou, že mu kráľ dovolí priniesť do paláca jeho pavúky. Panovník súhlasil, a mudrc roky vyučoval mladého princa a verne slúžil kráľovi. Jedného dňa ale mudrcov pavúk zjedol kráľovu obľúbenú muchu, na čo sa vládca rozhneval a rozkázal učiteľa popraviť. Nahnevaný kráľovým konaním, mudrc preklial celé jeho kráľovstvo, a keď vystúpil na nebesia, hlavné mesto a jeho okolie kompletne zaliala voda. Zatiaľ sa síce žiadne ruiny bohatého mesta v jazere nenašli, ale legenda aj tak naďalej pretrvala.

01

11:46

dec

2019

Magna na Slovensku, Pagna v Kambodži Viac o krajine

Magna na Slovensku, Pagna v Kambodži

Magna na Slovensku, Pagna v Kambodži Pagna - Cambodian Education Fund - je nezisková organizácia, pomenovaná po Pagnovi Nhimovi - zakladateľovi PCEF, ktorá sa od r. 2010 stará o vzdelanie tých najmenších, žijúcich v oblastiach, kde pred hodnotou samotného vzdelania “vyhráva” boj o vlastnú existenciu. Pagnu som mala česť stretnúť osobne pri návšteve triedy v Kampong Phluc, kde mi porozprával o jeho hodnotách a princípoch, s ktorými školu zakladal. Zatiaľ má spojazdnené dve malé školičky, ktoré deti vo veku 4-22 rokov navštevujú po skončení ich rozvrhu v štátnej škole. Detí, ktoré majú záujem o takéto vzdelanie zadarmo pribúda, čo ma teší úplne najviac (k dnešnému dňu 443 kusov :)). Učiteľmi sú mladí Kambodžania, ktorí predávanie vedomostí vnímajú ako ich životné poslanie. Soven Leng je učiteľom angličtiny v mojom veku (27 rokov), ktorého úsmev a inteligentný pohľad človeka pri stretnutí zahreje až ku kostiam. A potom sa k vám zrazu prihovorí naraz 10 malých kambodžských detičiek v plynulej angličtine! Čumíte na nich, úsmevy od ucha k uchu, preberáte obľúbené jedlá, farby či zvieratká, či vedia, kde je Slovensko, a tá radosť, keď prídu na to, že s nimi máte niečo spoločné! Tieto deti sa učiť chcú, priam po tom bažia a je to na nich vidieť, tú radosť, keď sa môžu v angličtine a s úsmevom porozprávať so Slovákom. Všetci učitelia tu dobrovoľníčia a Pagnov najväčší sen je zabezpečiť im kvalifikované pedagogické vzdelanie na univerzite z vlastných, alebo vyzbieraných zdrojov. Zatiaľ im však “stačia” aj priestory, stoly a stoličky ako základné vybavenie. Nikdy sa mi odtiaľ nechce odchádzať, slzy zo zmiešaných pocitov radosti, beznádeje a uvedomenia si, ako nám je vlastne všetkým doma dobre, má polovica BUBO skupinky zakaždým, ale zájazd pokračuje ďalej a ja sa už teším na ten ďalší raz, keď nás detičky privítajú s už naučeným “dobrý deň!” (faktom na zamyslenie, ako veľmi je vzdelanie v Kambodži pozadu - prvá univerzita v Kambodži s názvom Royal University of Phnom Penh bola oficiálne otvorená len veľmi nedávno, 13. januára 1960…).

07

14:57

nov

2019

Angkorská maska Viac o krajine

Angkorská maska

Angkorská maska Úsmev ako maska Angkor je asi najznámejšou pamiatkou v oblasti juhovýchodnej Ázie. Nachádza sa pár kilometrov od rušného kambodžského mesta Siem Reap. Celá lokalita je historicky aktívnym územím, na ktorom sa striedali veľké kráľovstvá Khmérov, Siamu, a istá časť dejín tohto územia spadá pod barmskú históriu. Zájazd Najkrajšie pamiatky sveta je natoľko komplexný, že toto územie môžeme logicky spoznávať, ísť viac do hĺbky a najmä pospájať si súvislosti. Vyhliadkovým preletom z laoského Luang Prabang prichádzame do Siem Reap-u. Už z lietadla obdivujeme obrovské územie, ktoré je po monzúnoch zaliate jazerom Tonle Sap. Zhora je tiež najlepšie vidno kľúč angkorského úspechu - umelo vybudovanú vodnú nádrž - tzv. západný baraj - zdroj pitnej vody pre starých Khmérov a vody pre zavlažovanie ryžových polí v čase khmérskej expanzie. Khméri vytvorili zavlažovací systém, ktorý doposiaľ nebol prekonaný ani obnovený tak, ako fungoval v čase od 11. do 13.storočia na území dnešnej Kambodže. Angkorská civilizácia bola určite výnimočnou. A zanechala po sebe výnimočné monumenty. Jedným z nich je unikátny chrám Bayon. Jedno z diel veľkého kráľa Džajavarmana VII. z 12.storočia. Je viac než len chrámom, a je o niečo iný ako všetky ostatné pamiatky Angkoru. Prechádzame jeho dvoranou a potom vystupujeme hore na jednu z jeho terás, tak veľmi blízko tým známym tváram. Vyzerajú rovnako, a predsa je každá iná. Rozoznávame tvár s najväčším úsmevom aj s najkrajším nosom. Čia je to tvár? Verzií je niekoľko - možno tvár samotného budovateľa - kráľa Džajavarmana VII., možno kráľ bodhisátvy - budhistického božstva -, ktorý sa v Kambodži volá Lokešvára. Tie tváre sú ako masky. Keď sa na ne človek zapozerá, a zrazu zatvorí oči, stále mu v podvedomí ostane ten nebadaný kamenný úsmev. Bayon, chrám vnútorného úsmevu. Pamiatka, ktorú si človek akosi hlbšie zapíše do svojho vnútra. Záleží len na nás.

01

17:11

aug

2019

Sila prírody s nádychom Angeliny Jolie Viac o krajine

Sila prírody s nádychom Angeliny Jolie

Sila prírody s nádychom Angeliny Jolie “One more! One more! One more!” kričal po nás Boray, náš lokálny BUBO sprievodca, keď sme v chráme Ta Prohm pózovali pre skupinovú foto. Niet sa čo čudovať, nachádzame sa v kambodžskom Angkore, hlavnom meste Khmérskej ríše. Angkor Wat, jeden z najväčších hinduisticko - budhistických chrámových komplexov na svete je vcelku známy a mnohým sa počas jeho prehliadky plní detský sen z povystrihovaných fotiek cestovateľských časopisov. BUBO však v rámci návštevy samotného Angkor Watu spoznáva aj ďalšie, historicky významné chrámy, a to Bayon a už spomínaný Ta Prohm. Jayavarman VII., jeden z najvýznamnejších khmérskych kráľov, dal v 12. storočí postaviť tento chrám svojej matke. V tomto období zrejme nik netušil, že chrám sa stane jednou z najnavštevovanejších pamiatok na svete práve vďaka sile prírody. Už vchod hlavnej brány nám prezrádza konkrétny dôvod jeho popularity - prerastené kmene kapokových stromov si našli za posledných 9 storočí svoju vlastnú cestu cez mohutné vápencovo-pieskovcové kvádre, z ktorých je Ta Prohm postavený. Zastavujeme sa každých 5 minút, fotíme sa, máme šťastie (alebo BUBO organizáciu?) - nachádzame sa tu totiž v čase, kedy väčšina turistov obeduje, a my tak máme priestor fotiť sa v pohodlí a bez turistických rád zvečňovať dokonalé momenty. Navštevujeme vysokú echo vežu - podľa legendy sa postavíme chrbtom k stene, pobúchame si pár krát po hrudi a počas výnimočnej, architektonicky takmer nevysvetliteľnej ozveny, ktorá sa buchotom nesie celým interiérom, ohromení zvukom zabúdame, že si treba niečo popriať. Pokračujeme ďalej a vidíme, ako korene a kmene stromov kontinuálne narúšajú statiku stavby a každým rokom pretvárajú jej celkový vzhľad. Kedysi sa v rámci chrámu dalo prechádzať aj na “poschodí”, za niekoľko desiatok rokov z Ta Prohmu pravdepodobne ostanú mohutné, džungľou obrastené ruiny. Tento chrám je momentálne rekonštruovaný s pomocou indickej finančnej podpory a my na vlastné oči vidíme precíznu prácu, ktorú reštaurácia takto dôležitej stavby vyžaduje. Vedeli ste, že Ta Prohm je miesto, kde sa natáčal filmový snímok Tomb Rider? Na fotografii za nami ikonické miesto, kde Angelina Jolie vo filme odtrhla jazmínový kvet a prepadla sa do hlbín zeme.

20

15:50

apr

2019

Skryté srdce Angkoru Viac o krajine

Skryté srdce Angkoru

Skryté srdce Angkoru Keď sa povie Angkor, každému hneď napadne Angkor Wat. Angkor je ale obrovský areál, ktorý v sebe skrýva množstvo chrámov, nielen slávny Angkor Wat. Mnoho ľudí sem prichádza a hľadá mystiku, ktorou je toto staroveké miesto opradené, a nájde len turizmus spojený so slávnymi chrámami. Angkor Wat je krásny a úžasný skvost svetovej histórie, ale ak chcete atmosféru a nebodaj mystiku, tak odporúčame hľadať inde. V rámci nášho lovu najkrajších pamiatok sveta preto chodíme aj na jeden z menej navštevovaných chrámov 40 kilometrov vzdušnou čiarou od najslávnejšieho chrámu celého Angkoru. Jeho meno je Beng Mealea a práve tu nájdete to srdce khmérskeho mysticizmu, ktoré mnohí hľadajú. Keď prichádzame k hlavnej budove chrámu, tak na prvý pohľad vyzerá ako ruina, alebo kopa kameňov. Je to totiž jeden z mála chrámov, ktoré reálne nie sú rekonštruované, a práve tu môžeme vidieť, ako chrámy Angkoru vyzerali predtým, ako ich za posledných 30 rokov poopravovali. Prečo navštevovať nejakú rozpadnutú ruinu? Pre atmosféru. Po počiatočnom dojme kopy kameňov vediem skupinu okolo vonkajšieho múru a prichádzame k bočnému vchodu. Tu vyliezame na vyvýšené lávky, ktoré sa tiahnu romantickými ruinami obrastenými stáročnými stromami. Kopy kameňov nám dávajú tušiť, ako mohol kedysi vyzerať tento majestátny chrám, súčasník slávneho Angkor Watu. Prechádzame krížom cez jeho krížový pôdorys a obdivujeme zvyšky architektúry, ktorá ohromí každého. Skvelým bonusom je, že okrem nás je tu len pár turistov. Celý areál, len o niečo menší ako najslávnejšie chrámy Angkoru, máme len pre seba na fotenie a motanie sa po fotogenických ruinách. Keď prechádzame cez rozbité skalné steny a míňame fikusy rastúce priamo zo striech bývalých kláštorných budov, máme ešte aj dnes pocit ako prví objavitelia, ktorí mapovali toto čarovné miesto. Aj napriek tomu, že infraštruktúra narástla a už je tu viac ľudí ako pred niekoľkými rokmi, stále dýcha Beng Mealea osobitou atmosférou a prechádzka týmto chrámom je súkromnou sondou do histórie mocnej khmérskej ríše, ktorú na mnohých chrámoch dnes už nezažijete. Chcete fotografiu, kde budete len Vy a koreňmi obrastený zdobený pieskovec? Tu je to jednoduché! Alebo dávate prednosť záberom chrámových budov bez prebytočných turistov s tunelmi, ktoré ani nenaznačujú kam vedú, a zákutiami, ktoré dráždia fantáziu? Ste na správnom mieste! Beng Mealea je v rámci gigantického a slávneho Angkoru osobitým zážitkom. Dnes už takýchto miest nájdete len minimum a ja pevne dúfam, že aspoň pár rokov sa takto zachová, kým sa nevyhnutne stane cieľom miliónov turistov, ktorí navštevujú najslávnejší chrámový komplex na svete, Angkor.  

14

14:39

apr

2019

Kvík, kvík, kroch, nový rok! Viac o krajine

Kvík, kvík, kroch, nový rok!

Kvík, kvík, kroch, nový rok! V budhistickom kalendári sa dnes začína rok 2563. Ku krajinám, kde je budhizmus náboženstvom väčšiny populácie patrí aj Kambodža, kde práve khméri odštartovali tri dni novoročných osláv. Ich začiatok pripadá na 14. apríla – najhorúcejší čas roka a zároveň koniec žatvy, kedy si farmári vychutnávajú plody svojej práce pred začiatkom obdobia dažďov. Presne o 15:12 prichádza rok prasaťa. Prvý deň osláv nesie názov Maha Sangkran - koniec jedného roka a začiatok nového. Khméri žijúci v zahraničí sa na sviatky vracajú naspäť za rodinou, a tí doma zas cestujú po krajine a zapĺňajú chrámy, kde zapaľujú vonné tyčinky na oltárikoch, prinášajú obetiny, klaňajú sa a kľakajú si pred Budhovou podobizňou. Phnom Penh dnes pôsobí ako mesto duchov. Všetci, ktorí sem bežne prichádzajú za prácou sa vracajú do zvyšných provincií za svojimi blízkymi. Menšina, ktorá má peniaze aj na cestovanie za hranice, práve vyráža na cesty najmä do blízkych krajín juhovýchodnej Ázie. Minulý rok sa na cesty po krajine či mimo nej vybralo vyše 5 miliónov obyvateľov. Či tak alebo onak, dnes ráno si všetci pre šťastie svätenou vodou umyli tvár, na obed hruď a večer pred spaním chodidlá. Zajtra prinesú finančné dary ako pomoc chudobným, bezdomovcom či rodinám v núdzi, a zúčastnia sa obradov za svojich predkov. Na tretí deň poumývajú sochy Budhu a starších členov rodiny parfumovanou vodou. Ide o symbolický akt, pri ktorom má voda očistiť od hriechov a zároveň sa chápe ako dobrý skutok, ktorý má zabezpečiť dlhovekosť, šťastie a prosperitu. Oslavy sú cudzincami nazývané aj „Water festival“. Tí si totiž všímajú, že sa domáci navzájom polievajú vodou. Tradícia udáva, že na očistný rituál jej stačí len menšie množstvo, no keďže teploty sa tu v tieni šplhajú cez štyridsať stupňov, oblievajú sa rovno celými vedrami. Oddnes sa nám ani neoplatí prezliekať. Na každom desiatom metri „číha“ rozjarený domáci, ktorý vás zleje bez ohľadu na to, či ste lokálny, alebo turista :) Súčasťou osláv sú aj rôzne hry či tance, z ktorých je najpopulárnejší „Trod Dance“. Tancoval sa pri požehnávaní kráľa, ako aj počas dažďových rituálov. Trod zo Sanskritu znamená „odstrihnúť, oddeliť“ a vyjadruje tak prechod od starého roka k novému. Zmáčaní si sadáme k domácim, ktorí nás hostia kralanom - koláčom z dusenej ryže s fazuľou alebo hráškom, strúhaným kokosom a kokosovým mliekom. V BUBO milujeme cestovanie, vďaka ktorému dokážeme počas roka zažiť príchod toho nového hneď niekoľko krát :) 'Sok Sabay, Ch'nam Tmey' (Šťastný Nový rok)!  

25

08:41

jan

2019

Hmyzie hody Viac o krajine

Hmyzie hody

Hmyzie hody Ľudia sa po celej Ázii pýtajú na hmyz. „Hmyz sa jedáva hlavne v Číne!“, to je hlavná predstava s ktorou prichádzajú cestovatelia do Ázie. V Číne je to ale v dnešnej dobe skôr okrajová záležitosť. Jedna krajina kde hmyz dodnes figuruje ako bežná súčasť jedálnička je Kambodža. Práve o hmyze sa hovorí ako o jedle budúcnosti, ktoré má vysokú výživnú hodnotu a môže pomôcť nakŕmiť stále rastúcu svetovú populáciu. V Kambodži to ale nie je len jedlo budúcnosti, ale aj súčasnosti a minulosti. Táto chudobná krajina juhovýchodnej Ázie si zažila jeden z najhorších režimov histórie v podobe Červených Kmérov a zároveň 20 rokov šialenej chudoby a hladomorov po ich páde. Ľudia sa museli obracať aby prežili a hmyz bol jednou z možností. Preto tu dodnes nájdeme šesť a osemnohé špeciality popri cestách a vodiča sa zastavujú po malé proteínové občerstvenie. Len hodinu a pol autom od Phnom Pehnu v takzvanej „Pavúčej dedine“ si môže hmyz vyskúšať doslova každý. Ponuka je široká – dáte si niečo konzervatívnejšie ako cvrčka alebo húsenicu priadky morušovej? Alebo ste odvážnejší a pochutnáte si na cikáde, prípadne na tarantuly s cesnakom? Jano si dal oboje „Cvrčka som mal aj v Mexiku, ale tarantulu ešte nie“ hovorí „Je to zaujímavé, ale nie je to nijako nechutné, celkom v pohode“. Čo poviete Vy? Ochutnali by ste?  

13

11:51

jan

2019

Život na jazere Tonle Sap Viac o krajine

Život na jazere Tonle Sap

Život na jazere Tonle Sap Náš zájazd po Vietname a Kambodži sa blíži ku koncu, no my máme ešte jedno eso v rukáve pred tým, ako opustíme túto rozmanitú krajinu. Niektorí sa po náročnom dni v Angkor Wate pred cestou radšej vyspali, no pre zarytých nadšencov lovenia zážitkov sme pripravili tzv. čerešničku na záver. Ráno o 8 hodine sa z nášho hotela Treasure Oasis v Siem Reape, na severe Kambodži, vydávame k jazeru Tonle Sap, ktoré je domovom mnohých "jednoducho" žijúcich ľudí. Asi po hodine cesty sa ocitáme v dedine Kompong Phluk, kde zažijeme unikátny miestny trh bez turistov. Prašné uličky plné rozhádzaných odpadkov, no stále tu je relatívny poriadok. Náš miestny sprievodca Borey nás vzal do pravého nefalšovaného každodenného života miestnych ľudí, kde každý má nejakú aktivitu. Jeden v stánku predáva ovocie, ďalší má na plachte na zemi naskladané oblečenie a topánky, vedľa je cítiť obrovský pach z rýb, ktoré sa práve čistia. Stolíky s poukladanými prasacími hlavami, vedľa ktorých ležia ošklbané kurence bez hláv a trepotajúce sa sumčeky, z ktorých bude poobede už zrejme Prahok. Ten vidíme v iných stánkoch "nadžganý" v kýbľoch od hocičoho. Práve toto je tradičné kambodžské jedlo. Je to rozdrtená, nasolená a kvasená rybia pasta, respektíve niečo ako paštéta, väčšinou robená zo sumčekov žijúcich v bahne. Je úžasné sledovať život miestnych ľudí, kde ženy sa najviac motajú a predávajú na trhu a chlapi vedľa trhu sedia v krčme na čaji alebo káve. Atmosféra nasatá, pokračujeme smerom k rieke, kde zakúpime lístky na loďku a po krátkej pauze na zakúpenie suvenírov, ktoré tu majú rôznorodé, ideme do riečneho prístavu. Tu nám v búdke "Ticket control booth" skontrolujú lístky a kráčame k našej privátnej BUBO loďke, na ktorej sa doplavíme až k jazeru Tonle Sap. Náš kapitán nás hneď upozorňuje, aby sme na striešku lode nešli naraz viac ako piati, pretože by sa mohla prepadnúť :). Vyrážame do "ulíc" rybárskej dediny, kde sú všetky domy postavené popri rieke na 2-6 metrových pilieroch vyrobených z bambusu alebo iného, vode odolného, dreva. Dedinka Kompong Phluk patrí medzi najväčšie dedinky takéhoto charakteru na svete, o čom sa presvedčili BUBO klienti na vlastné oči. Je to neuveriteľné, v akých podmienkach dokážu títo ľudia žiť, pretože ich domy sú absolútne jednoduché s nezakrytým otvorom v podlahe na záchod. Bambusové piliere pripútané o seba ich chránia pred každoročnými povodňami a tým, aby neodplavilo ich domovy preč. Jazero Tonle Sap je unikátom kambodžskej prírody a zároveň je najväčšou zásobárňou jedla pre ľudí žijúcich na ňom a v jeho okolí. V khmérskom jazyku znamená "Tonlé" veľká rieka a "Sap" sladká, nie slaná. Je sezónne zaplavované a rieka Tonle Sap, ktorá z neho vyteká, je až 160 km dlhá a vteká do majestátnej rieky Mekong v hlavnom meste Phnom Penh. Je iba jedna z mála riek na svete, ak nie jediná, ktorá každoročne mení tok práve kvôli rieke Mekong, ktorá je vždy koncom mája zásobovaná z roztápajúcich sa ľadov v Himalájach a početnými monzúnmi, ktoré sú pre túto oblasť sveta typické. Samotná rozloha jazera má počas obdobia sucha "iba" 2700 km2, no počas obdobia dažďov sa rozvodní až na územie 16000 km2, čo je takmer 1/3 Slovenska. Do pôvodného stavu sa rieka a jazero vracia koncom októbra, resp. začiatkom novembra. Celá cesta po rieke je lemovaná týmito rybárskymi domčekmi, ktorých obyvatelia žijú predovšetkým z rybolovu. Rybolov je najväčší biznis na rieke aj jazere Tonle Sap a vláda udelila obrovské daňové úľavy pre bohatých obchodníkov na úkor miestnych rybárov, ktorí ak chcú ryby predávať, tak musia nelegálne alebo si musia prenajať podiel licencie na predaj. Vychutnávame si plavbu po tejto červeno-hnedej rieke, ktorej dno tvorí úrodné železo-ílovité bahno. Po zhruba pol hodine sa doplavíme k plávajúcej reštaurácii, kde sa občerstvíme s vychladeným pivečkom Angkor. Pre záujemcov je možnosť plavby na malých "kanojkách" pomedzi porastom obrastených brehov jazera, kde vidíme ako majú domáci ľudia na každom kroku nasadené lovné siete. Po 20-tich minútach plavby sa vraciame späť na stanicu a odtiaľ presadáme do našej privátnej loďky. Vidieť každodenný nefalšovaný život miestnych Kambodžanov je pre mnohých jeden z najväčších zážitkov na svete. Aj keď to na prvý pohľad vyzerá, že sú extrémne chudobní, že nemajú žiadne životné štandardy, tak opak je pravdou. Títo ľudia sú častokrát oveľa šťastnejší a pokornejší ako my, pretože, aj keď žijú jednoduchý život, majú všetko čo potrebujú a tešia sa z každého dňa, kedy sa zobudia v suchu a naplnia žalúdok sebe a svojej rodine.  

13

11:49

jan

2019

Chrám hodný bohov Viac o krajine

Chrám hodný bohov

Chrám hodný bohov Dnešný deň začína veľmi skoro ráno, ešte za tmy, a považujeme ho za vyvrcholenie nášho programu. O 5 hodine rannej odchádzame z hotela a smerujeme k bránam dávno strateného mesta v džungli, Angkoru. Po zhruba 20-tich minútach sme na hlavnej bráne, kde musíme vystúpiť z autobusa a ešte, ako také mátohy, sa musíme nechať odfotiť predajcami lístkov do areálu. Je to kvôli tomu, aby sa lístky nefalšovali a neposúvali z osoby na osobu. Každý si dávame na krk lístok v nepremokavom puzdre, ktorý dnes budeme potrebovať do každej sekcie chrámového mesta. Pre silvestrovskú BUBO skupinu bol toto jeden z najočakávanejších dní zájazdu, pretože veľkoleposť samotného chrámu sa ani nedá vysloviť, treba ho len zažiť. Angkor bola Khmérska ríša, ktorá sa na kambodžskej planine objavila v 9. storočí. Rozkvitala najmä za vlády kráľa Suryavarmana II. a Jayavarmana VII. a práve ten druhý je považovaný za "boha-kráľa" krajiny Kampuchea, teda bývalá Kambodža. Po páde ríše v 15. storočí sa hlavné mesto krajiny presťahovalo do terajšieho hlavného mesta Phnom Pénh a Angkor stratil svoju dôležitosť až tak, že dlhé roky o ňom vonkajší svet absolútne netušil. My však pokračujeme za brány mesta a svietime si pod nohy, aby sme sa nepotkli na niektorom z kameňov. Východ slnka máme v BUBO oveľa radšej ako západ, a to z viacerých dôvodov. Po prvé - vyhliadka na chrám Angkor Wat nie je enormne preplnená čínskymi turistami, cez ktorých sa mnohokrát ani nedá nič odfotiť. Po druhé, ráno je teplotne oveľa príjemnejšie a človek si dokáže vychutnať pohľady bez toho, aby sa piekol na slnku a potil. Po tretie, vychádzajúce slnko po pravej strane chrámu vytvára neskutočné pohľady na chrám odrážajúci sa v jazierkach pred ním a keď sú ešte aj ranné oblaky, tak vytvárajú krásne farebné pozadie. Takmer hodinu sme si tu dali rozchod a 20 minút po východe slnka sme sa stretli na moste pred chrámom. Do chrámu vchádzame cez Gopuru, bohato ornamentové vchodové dvere s vežami. Gopury sú jednou z hlavných charakteristických čŕt Khmérskej kultúry a architektúry. Samotný Angkor Wat je obklopený obdĺžnikovým múrom vysokým 4,5 metra a s plochou 1000 x 800 metrov. Hneď za ním je pás otvorenej zeme a celú plochu obklopuje 190m široká priekopa symbolizujúca more. Do chrámu sa dá dostať iba východnou alebo západnou bránou, my sme si na vstup zvolili tú západnú. Chrám má 3 úrovne a je vybudovaný na terase nad mestom, aby pripomínal vrch a mal symbolizovať hinduistickú posvätnú horu Meru. Centrálna časť má 5 veží usporiadaných tak, že 4 veže sú v rohoch a 1 v strede (tvar zvaný Quincunx). V strednej časti sa s BUBO skupinou postavíme do radu na hlavnú vežu, ktorá má od zeme po terasu 37 metrov. Hinduizmus má 37 nebies a 32 pekiel, takže metráž na tejto stavbe nie je žiadna náhoda. Nie je náhoda ani to, že kráľ Suryavarman II. chrám staval presne 37 rokov. Práce na stavbe trvali od roku 1113 do roku 1150. On sám nechal chrám zasvätiť bohu Vishnu, ktorý je po bohu Shiva najvyšším v hinduistickom náboženstve. Veril, že ak by chrám nebol majestátny, veľkolepý, luxusný a všetky superlatívy, ktoré si viete predstaviť, tak Vishnu by sa na neho mohol uraziť. Ostatní však tvrdia, že kráľ si pre seba staval hrobku, v ktorej bude a aj je pochovaný. To by možno aj vysvetľovalo, prečo je chrám orientovaný na západ a niektoré basreliéfy sú usporiadané v protismere hodinových ručičiek. Všetko je však len otázkou diskusie súčasných vedcov a archeológov. My sme už vyšľapali po strmých schodoch hore na vežu a fotoaparáty sa nám žhavia, nakoľko nevieme čo skôr fotiť. Krásne basreliéfy zobrazujúce božstvo, tanečníčky Apsara a hinduistickí bohovia nás nútia zamýšľať sa nad geniálnosťou stavbárov tej doby, ktorí, pomocou tak primitívnych nástrojov, vysekali najkrajší hinduistický chrám na svete. Nehovoriac o tom, že pieskovec, ktorý použili na stavbu, museli prepravovať na pltiach po rieke Siem Reap z pohoria Kulen, čo im trvalo 40 rokov, čiže relatívne krátky čas, ak prihliadneme na vtedajšiu techniku. Celá stavba si vyžiadala viac ako 5 miliónov ton pieskovca, čo je takmer rovnaké množstvo, aké má Chefrénova pyramída v Egypte. Úžasné !!! Dĺžka času, ktorý môžu turisti stráviť hore na veži je 15 minút, takto to je úradmi limitované, aby sa ľudia stihli striedať, no naša skupinka bola tak fascinovaná, že sme limit prekročili o viac ako 10 minút. Vysvetlili sme si príbeh "Čerenia oceána mlieka", ktorý je celý zobrazený na basreliéfoch vonkajšej steny hradieb Angkor Watu. Príbeh zobrazuje scénu 92 dobrých bohov (Divas) a 88 démonov (Asuras), ktorí ťahajú hada Naga, aby získali elixír večnosti. Pre nás je momentálne elixír večnosti nadšenosť z prítomnosti v najväčšom chráme Khmérov, v najväčšom chrámovom meste na svete. Po historických výkladoch nechávam voľný priestor na osobné užitie si nádhery tohto chrámu a trvalé zvečnenie spomienok, ktoré každému účastníkovi BUBO zájazdu zostanú v pamäti až do smrti. Máme to! Máme splnený sen, po ktorom sme túžili už vyše 30 rokov, prezradili mi Majka s Renátou. Angkor Wat patrí medzi najkrajšie hinduistické chrámy a stavby na svete, aké s nami môžete vidieť. Neváhajte teda a poďte aj Vy spoznať tajomnú kultúru a históriu Khmérskej ríše na zájazde Vietnam, Kambodža.  

BUBO Covid garancia v cene

Preplatíme vám test aj domácu karanténu