Fórum

73 príspevkov

19

11:13

sep

2020

Ďalšia obeť? Viac o krajine

Ďalšia obeť?

Ďalšia obeť? Covid - 19 si vybral ďalšiu obeť. Tentoraz v podobe architektúry. Známe barcelonské dielo od Antoni Gaudího Sagrada Familia, ktorá mala byť dokončená v roku 2026, na 100-sté výročie smrti najslávnejšieho katalánskeho architekta. Dlho očakávané ukončenie stavby, ktorá začala už v roku 1882, sa opäť posunie. Sakrálna stavba bude mať po dokončení najviac veží na svete (18 veží) a zároveň bude najvyššia na svete (s výškou 172 metrov). Nateraz sa aktuálni projektanti nevedia dohodnúť na novom dátume dokončenia najznámejšej barcelonskej stavby, ale jedno vedia určite, v roku 2026 to nebude. Prvé zaseknutie prišlo v marci tohto roku, keď španielska vláda vyhlásila kvôli pandémii lockdown a práce sa zastavili. Pozastavením predaja lístkov sa zastavil aj prísun peňazí, ktoré dnes tvoria hlavnú zložku pri stavbe. Stavba sa v súčasnosti financuje hlavne z darov a predaja vstupeniek, preto návštevou tohto úžasného chrámu aj vy prispejete na samotnú stavbu. Samozrejme, obmedzenie návštevy spôsobilo obmedzenie financií a preto tie aktuálne stačia iba na dokončenie druhej najvyššej veže, ktorá sa bude nachádzať nad ábsidou: veža Panny Márie. Pri našich zájazdoch do Španielska vždy chrám Sagrada Familia navštívime. Ja osobne som ho navštívil viac ako 20 krát, ale môžem povedať, že pri každej návšteve som absolútne očarený. Prvýkrát som sa o Gaudím učil už na škole pri mojich štúdiách romanistiky. Všade prítomný symbolizmus, prechod od neogotiky ku Gaudíovskému modernizmu, ale zároveň minimalizmus novších častí, tá stavba je proste unikátna. Génius Gaudí do tejto stavby vložil nielen všetky svoje peniaze (posledný rok svojho života prežil na stavbe, v suteréne mal svoju malú izbu, keďže celý majetok rozpredal, aby mal na dokončenie), ale aj svoju dušu. Už teraz sa tešíme na dokončenie, a hoci to nebude v roku 2026, určite budeme pri tom. Foto: Barcelona s BUBO je zážitok. L.Kučera

06

10:39

okt

2019

Egyptský chrám v Španielsku? Prečo nie!? Viac o krajine

Egyptský chrám v Španielsku? Prečo nie!?

Egyptský chrám v Španielsku? Prečo nie!? Naše zájazdy “El clasico, Andalúzia a Gibraltar” začíname v Madride, hlavnom meste Španielska a zároveň treťom najväčšom meste EÚ. Bohatá história, unikátna architektúra, katedrály, divadlá, múzeá, galérie, to všetko vyvážené gurmánskymi zážitkami. Vedeli ste ale, že v Madride môžete navštíviť aj autentický egyptský chrám? Čo tu robí a ako sa sem dostal? Všetko si povieme. Ide o “Templo de Debod” a nájdete ho v “Parque del Oeste (západnom parku) neďaleko “Plaza de España”. Na toto námestie sa tiež chodievame pozrieť, okrem bohatej zelene na ňom nájdete aj monument so sochou Miguela de Cervantes, a takisto sochami postáv jeho najznámejšieho diela, Dona Quixota a Sancha Panzu - mimochodom po biblii najprekladanejšieho diela na svete (preloženého do viac ako 140 jazykov). V tomto období však návštevu “Plaza España” neodporúčam, prebieha na ňom rozsiahla rekonštrukcia, ktorá má byť dokončená až vo februári 2021. Ale naspäť k chrámu Debod. Pôvod stavby sa datuje až do 2. storočia pred naším letopočtom, kedy boli položené základy svätyne asi 15km južne od mesta Aswan v Egypte. Zasvätená bola bohovi Amun, jednému z hlavných egyptských božstiev. Neskôr, za vlády dynastií Ptolemaiov, bola svätyňa rozšírená na všetky strany a stal sa z nej chrám zasvätený bohyni Isis. Rímski cisári Augustus a Tiberius neskôr dokončili jeho výzdobu. Keď chrám stratil význam, dlhé stáročia chátral, až sa v roku 1868 zrútil. V roku 1960 UNESCO vyhlásilo medzinárodnú zbierku na záchranu kultúrneho dedičstva mesta Aswan. Tu sa o slovo prihlásilo Španielsko, ktoré na rekonštrukcie štedro prispelo, a na znak vďaky od Egyptu bol práve chrám Debod venovaný Španielom. V roku 1968 ho previezli do spomínaného parku, pre verejnosť bol otvorený v roku 1972. Počas letnej sezóny je v nádrži obklopujúcej chrám voda, čo umocňuje atmosféru a poskytuje vyžitie pre fotonadšencov. Ale za návštevu stojí počas celého roka. Kúsok za chrámom nájdete krásny výhľad na kráľovský palác a katedrálu Almudena. Na návštevu vám stačí cca 20 minút, vstupné sa neplatí, ale pozor, počet návštevníkov v jednom momente je kontrolovaný, takže sa môžete zdržať v rade, a dnu vás pustia až keď návštevníci pred vami priestor opustia. Každopádne, je to zaujímavá zastávka na spestrenie programu v Madride.

23

21:48

sep

2019

Prečo sa španielske tapas volajú tapas? Viac o krajine

Prečo sa španielske tapas volajú tapas?

Prečo sa španielske tapas volajú tapas? Ak ste boli v Španielsku, slovo “tapas” vám určite nie je cudzie. A možno ani v prípade, že ste túto úžasnú krajinu ešte nenavštívili. Tapas k Španielsku neodmysliteľne patrí. Pre tých, čo by predsa len nevedeli o čo ide, “tapas” sú v španielsku niečo ako naše “jednohubky”, malé porcie dobrôt k vínu, sangrii, pivu či cherry, skrátka niečo na zahryznutie k vášmu drinku. Viete ale, že za názov “tapas” vďačia Španieli vínnym muškám? Teda aspoň podľa miestnej legendy. Ale poďme po poriadku. Kde vlastne tapas vznikli sa úplne presne nevie, ale všeobecne sa predpokladá, že to bolo v meste Granada. V teplých obdobiach je v Španielsku veľmi veľa vínnych mušiek, ktoré rýchlo končia v nádobách s vínom, preto ich Španieli odjakživa zakrývali. Legenda hovorí, že v 16. storočí mal kráľ v Granade svoju obľúbenú krčmu, kam chodieval na svoj každodenný džbán vína. Krčmár mu džbán s vínom nosil vždy zakrytý, väčšinou látkovým ručníkom. Jedného dňa mal kráľovi víno servírovať mladý, neskúsený chlapec. Keď krčmár zbadal, že chlapec víno ničím nezakryl, okríkol ho: “Čo to robíš, nevieš, že víno treba chrániť pred muškami? Okamžite ho zakry!” V španielčine sa “zakryť” alebo “vrchnák“ povie “tapar”, resp. “tapa”. Mladík teda poslúchol, ale na zakrytie použil to, čo mal poruke - tanier. Krčmár ho znova okríkol: “Snáď to víno nechceš odniesť kráľovi zakryté prázdnym tanierom?!” Chlapec si opäť krčmárovu výčitku vysvetlil po svojom, na tanier položil zopár plátkov šunky a víno odniesol. Keď ho položil na stôl, kráľ ukazujúc na tanier sa spýtal: “A toto je čo?” “La tapa”, odpovedal chlapec. Kráľ sa zo šunky ponúkol a s chuťou ňou víno zajedal. Odvtedy si k svojej každodennej porcii vína pýtal aj “tapas”. Dnes už tapas niesu len o šunke, je to nekonečné množstvo kombinácií dobrôt od výmyslu sveta, limitom je len vaša fantázia, resp. fantázia majiteľa podniku či šéfkuchára. Ani my na našich BUBO zájazdoch tieto pochúťky nevynechávame, patria k jedinečnej kultúre a atmosfére nádherného Španielska.  

21

12:06

okt

2017

Seriálova Sevilla Viac o krajine

Seriálova Sevilla

Seriálova Sevilla Princ Oberyn a celý rod Martell, bájny Dorne. Práve tam máme namierené! Legendárna Sevilla, nielen brána do Nového sveta, ale aktuálne aj veľmi populárne miesto pre fanúšikov Hry o tróny, alebo Juegos de Tronos, ako povedia Španieli. Tento seriál si rýchlo zamilovali, veď ich krajina patrí medzi top lokality, kde sa točilo množstvo scén. Miestni sú navyše hrdí, že ich mesto filmári uprednostnili, okrem iného, pred známou Alhambrou. My si užívame centrum mesta a príjemný teplý večer (Sevilla patrí medzi mestá s najvyššou priemernou teplotou). Na každom druhom rohu sedia umelci a hrajú na svojich španielskych gitarách, ľudia sedia v tapas baroch. Po návšteve sevillského flamenca (takmer každé mesto má svoju unikátnu verziu) sa k nim pridávame a užívame si tú úžasnú atmosféru. Takže, ak postava z Hier o tróny, tak jedine z rodu Martell, z bájneho Dornu :)

19

10:13

okt

2017

Bienvenidos a Córdoba Viac o krajine

Bienvenidos a Córdoba

Córdoba, jedno z najdôležitejších miest stredovekej Európy, kde pôsobili Maimonidés a iní vzdelanci a učenci z celého sveta. Hlavné mesto za Rimanov, Vizigótov aj Maurov. Obdivujeme Mezquitu, unikátnu zachovalú mešitu, akú nikde na svete neuvidíte. Po zavŕšení Reconquisty, teda znovu-získania územia Kastílie od Maurov, bolo zvykom mešity búrať a na ich základoch stavať kresťanské kostoly. Prečo táto, veľká Mezquita, kópia mešity z Damasku, „prežila“? Španielsky kráľ Karol I. mal taký rešpekt pred touto stavbou, že neposlúchol tlaky cirkvi a zničiť ju nedokázal. Nový kostol bol ale potrebný a preto urobili kompromis, vybúrali časť strechy a nový chrám umiestnili v strede. Vznikla tak unikátna dvojitá stavba. Neskôr sa stratíme sa v úzkych bielych uličkách, až zablúdime do Juderíe, židovskej štvrte, kde sa nachádza jedna z troch dochovaných stredovekých synagóg v Španielsku. Krásne historické mesto, hoci neleží na bežných turistických trasách, rozhodne stojí za návštevu. Už viete, kam pôjdete budúci rok? Teraz už viete J 

08

10:53

jún

2017

Španielska corrida v srdci Iberijskeho poloostrova Viac o krajine

Španielska corrida v srdci Iberijskeho poloostrova

Španielska corrida v srdci Iberijskeho poloostrova Máme krásne španielske ráno, Madridčania ešte spia po sladkom víťazstve nad Sevillou a my sa pomaličky blížime na raňajky. V BUBO máme radi prekvapenia a tak pri raňajkách (kde si veľmi rád dávam kúsok bagety s Jamon Serrano - španielsku verziu slávneho Prosciutta) navrhnem, či naša skupinka, pozostávajúca zo šiestich ľudí, nechce íst večer na slávnu Corridu. Všetky 3 páriky sa pozrú na seba, dva súhlasia a keď Katka pozrela na Petra s výrazom výčitiek, že ona by radšej ostala na hoteli, jej Peter povie: "Aaaale Katka! Poď! bude to skvelý zážitok!" A Peter mi týmto uľahčil robotu, pretože nám ide o výnimočné zážitky a tak sme sa dohodli na detailoch. Avšak nahliadnime trošku do minulosti. Čo vlastne corrida je? Corrida (pôvod je zo španielskeho slova correr - utekať) je udalosť, ktorá pochádza už z dávnych Mezopotámskych časov, počas ktorej sa snaží Toreador zabiť býka podľa rôznych súborov pravidiel a konvencií. Inak, dostať sa na Corridu je v dnešnej dobe pre turistu vcelku unikát. Najmä pre dve veci - v najnavštevovanejšej časti Španielska - v Katalánsku, je Corrida zakázaná a tak ľudia musia ist do inej oblasti. A aj keď do inej oblasti prídu, šanca, že stihnú corridu, je veľmi malá, nakoľko sa deje iba pár krát do roka. Supervisori v BUBO o tomto vedia a preto sa snažia plánovať španielske zájazdy vtedy, keď je väčšia pravdepodobnosť, že býčie zápasy by sme mohli uvidieť. Sadáme si všetci na betónový múrik, veľmi natesno pri seba tak, ako sa na družných Španielov patrí. Pre tých, ktorí radi sedia na mäkkom, si môžu zapožičať podsedníky za symbolickú sumu (podľa mňa vám aj tak nepomôžu a teda cítite sa tak ako isto ako v roku 1921). Jedna členka nasej skupiny Mária, si dokonca obliekla aj červené tričko, čo podľa niektorých nebol dobrý nápad... :-) Každopádne, keď idete na Corridu, kategórie lístkov sú rozdelené najmä podľa toho, či chcete sedieť v tieni, alebo na slnku, vyššie, alebo nižšie. Každopádne slnko hra veľkú rolu, nakoľko v letných mesiacoch určite nechcete dostať úpal. V Plaza de Torros Las Ventas sa nachádza mojím odhadom približne 20tisíc ľudí (kapacita je skoro 24tisíc) medzi nimi 7 z BUBO. Dnes sa nám ukázali traja toreadori - Curro, Lopez a pre nás najlepší Paco (nie, on nie je pako, to je len skratka pre mužov, ktorý sa volajú Francisco). Medzitým kričím na ďalšieho Paca (má to na menovke), že chceme 3 pivá. On že: "Čo?". Ja: "3 pivá!". A on opäť: "Čo?" Tak už sa postavím a zakričím "3 pivá"! A on: "3 vody?" (Cerveza a aqua neznejú podľa mňa podobne....) Tak už sa len chytím za hlavu, posledný krát zakričím 3 pivá, konečne pochopí, pošle mi ich po asi siedmych ľuďoch(ku mne by sa nedokráčal). Dostanem pivá, pošlem peniaze po tých istých siedmych ľuďoch a všetci sme spokojní. Cítime sa ako jedna veľká španielska BUBO rodinka. Ale naspäť k priebehu: Predstavia sa a ide sa na súboj života a smrti. Dnes máme na pláne 6 "predstavení", dvaja býci pre každého toreadora. Inak, aby ste mali akú takú predstavu, koľko taký býk váži - je to okolo 550 kilogramov - poriadna masa... S napätím sledujeme západ, ochkáme, jajkáme, ženy si zakrývajú oči, Španieli niečo vyhukujú, ďalší ich potom zakríknu, že nech sú ticho.... No máme jednu obrovskú show. Mňa osobne vždy dostane, keď pred samotným aktom zapichnutia meča do býka, ľudia urobia "sshhhhhhhh", dav stíchne a úpenlivo čaká, či toreador zabije býka na prvý krát. Áno, corrida je hra brutálna, kde jej odporcovia hovoria, že zvieratá sa veľmi trápia; nie je vhodné mať takúto udalosť v 21. storočí. Corridu podľa mňa určite treba raz za život vidieť, nakoľko patrí ku kultúrnemu dedičstvu Španielov. A Španielsko bez corridy, je ako Slovensko bez halušiek :-) Tak poďte nabudúce s nami a možno uvidíme aj slávnu corridu! 

25

18:03

jan

2017

Pico Veleta Viac o krajine

Pico Veleta

Pico Veleta Počas môjho pobytu v prekrásnej Granade na mňa každý deň pozerali vrchy pohoria Sierra Nevada. Pico Veleta! 3394 mnm, Tretí najvýšší vrch Apeninského polostrova a pomerne dostupný vrchol, bol pre mňa jasná voľba. Okolnosti mi dovolili výstup až v posledný deň, deň kedy som musel odísť do Madridu. Všetko sa to zvrtlo pomerne rýchlo, myšlienka, rozhodnutie a o ôsmej ráno utekám na stanicu autobusu, aby som stihol jediný použiteľný autobus do lyžiarskeho strediska Pradollano. Prší a ja, pripravený iba na teplé prostredie Andalúzie som vybavený dvoma tričkami a jednou mikinou, jedlo som nakúpiť nestihol, tak môj obedový balíček pozostáva z cukríku, keksíku a ešte jedného cukríku. Skvelé vyhliadky, plán však treba dodržať! V lyžiarskom stredisku, nielen prší, ale leje, navyše je tam krásnych 8 stupňov. Pomaly sa vzdávajúc svojho plánu zaleziem do kaviarne ohriať sa a počkať na autobus, ktorý odchádza za 4 hodiny. Šťastie mi však praje, po dvoch hodinách čakania, dážď ustane a mraky sa rozptýlia. SKontrolujem čas, či svoj výstup stíham a zhodnotím, že tesne, ale áno a vyrážam. Cesta hore po zjazdovkách dá zabrať, škoda že vleky nepremávajú. 300 metrov pod vrcholom už začína byť riadna zima a objavujú sa aj prvé vzorky ešte neroztopeného snehu, to máme október. Naťahujem náhradné ponožky namiesto rukavíc a zrýchlim tempo, jediný prostriedok proti zime. 200 metrov pod vrcholom už je všade hmla, orientácia začína byť obtiažnejšia, naštastie až na vrchol ide najvyššie položená dláždená cesta v Európe. Toto je vrchol, poviem si iba na základe vrcholového kameňa, výhľad totiž spočíva s jednoliatej hmly. Spravím vrcholovú fotku, pozdravím dvoch, plne vybavených turistov, ktorý ten 1 stupeň zvládajú očividne lepšie, zjem posledný cukrík, natiahnem poriadne ponožky na rukách a bežím dole, aby som stihol autobus. Cesta dole je poznačená euforickými pocitmi s vykonanej miniexpedície a za odmenu si pri čakaní na autobus kúpim jedno pivo od miestnych pánov a užívam si ich typickú španielsku hádku Real Madrid vs Barcelona. Krásny deň za mnou!

17

20:57

sep

2014

Skvelý zájazd Viac o krajine

Skvelý zájazd

Skvelý zájazd Andaluzia a Gibraltar 10-16.9.Pochvala patrí našej sprievodkyni Petre Kovačovej,ktorá veľmi fundovane a oduševnene sprevadzala po najvýznamnejších miestach a mestách Andaluzie.Vdaka nej dovolenka naplnila moje očakavania.Petra s užasným slovníkom opisovala život,kulturu,historiu a udalosti.Petra dakujem za nezabudnuteľné zažitky a spoznanie nadhernej Andaluzie.

11

21:08

sep

2014

Poďakovanie Viac o krajine

Poďakovanie

Poďakovanie Milí Bubáci, moje poďakovanie patrí v prvom rade Petre Kováčovej, ktorá nás sprevádzala na zájazde Madrid - Barcelona. Spoznali sme v nej absolútne skvelú babu, rozhľadenú a múdru sprievodkyňu, príjemné dievča, obetavú Bubáčku...Petra nemá nijaké mínus a my sme radi, že sme sa s ňou spoznali. Za päť dní sme sa vrátili bohatší o vedomosti, zážitky, spomienky. Petru si držte, vykrýva nedostatky :-).

15

18:13

máj

2014

Petra z BUBO Viac o krajine

Petra z BUBO

Jedna z najkrajsich knih aku som o Spanielsku citala bola napisana u nas! Výlet do Španěl od Karla Čapka. Tento velky spisovatel navstivil Španielske kralovstvo pred takmer 100 rokmi a uzasnym sposobom opisal svoje zazitky z cesty, ludi, krajinu. Je zaujimave porovnavat ako vyzeralo Španielsko vtedy a ako vyzera teraz. Ani neviem, ci ma prekvapuje, ze mnoho veci sa nezmenilo. Zacinal v Madride a vlakom sa vybral do Seville. Tuto trasu som prave precestovala aj ja. Bola ina, ale zaroven rovnaka ako Capkova. Jemu to trvalo celu noc vo vlaku pohananom parou s drevennymi lavicami, ja som to klimatizovanym rychlovlakom AVE stihla za 3 hodiny. On svojich spolucestujucich opisal ako: „Všichni jsou kavalíři, šupák i guardia, všichni jsou urození, pročež ať žije jižní rovnost! Krásné a nosaté ženy v černých mantilách s černými kukadly, jak důstojně se nesete ve svém polozahalení; seňoritas s černookými maminkami, maminky a jejich niňos s malými a kulatými hlavičkami, podobné loutkám, tátové, kteří se nestydí za svou lásku k dětem, babičky s růženci; jasný a hlasitý dav, který se baví a fláká v dobromyslném allegru. Veselá zdvořilos a půvab“, ja vidim okolo seba rovnako vyzerajucich ludi, mozno inak oblecenych, ale stale maju hlboke cierne oci, olivovu pokozku, rovnake spravanie a pri svojej ceste sa ovievaju vejarmi. Cesta je rovnako ako pred 100 rokmi lemovana dvojmetrovymi opunciami, tucnymi aloe, zakrslymi palmickami, datlovymi palmami a hnedou zoranou rovinou s mnozstvom olivovnikov. Ako sme sa blizili k Sevilli, tak nas oboch rovnako uz z dialky vitala dominanta mesta – zvonica/minaret La Giralda. Mam slzy v ociach. Zdanlivo obycajna cesta vlakom bola pre mna vdaka Capkovmu cestopisu naozaj obrovskym zazitkom! Teraz uz smerujem zo Seville naspat na Slovensko. Kedze ale prestupujem na Mallorke, moj let bude sprijemneny o jeden z najkrajsich moznych vyhladov z lietadla, zapad slnka nad najvacsim z Balearskych ostrovov a Mallorka samotna.

C

Capek nevymyslel len slovo "Robot"

07

19:07

máj

2014

Carovna Andaluzia Viac o krajine

Carovna Andaluzia

Dnes sme uspesne ukoncili nas okruh po nadhernej Andaluzii. Prave odtialto sa zacal objavovat Novy Svet. Je tu more, puste, zasnezene vrcholky hor, tisice olivovnikov, ale aj kaktusov privezenych z Ameriky. Maju cowboyov, ale aj britskych vojakov. V Andaluzii sa nerozprava narecim, je to skor spanielcina medzi priatelmi. Tu sa paradajky nejedia, tu sa piju. Oblecenie sa sije zo slnecneho svetla. Futbalove zapasy maju polcasy tri - posledny pri pive v bare s priatelmi. Nemaju strach z bycich rohov, zvadzaju s nimi suboje. Neprechadzaju sa po ulici, ale ulica vdaka nim oziva. Miluju priatelstvo, olivovy olej, sunku, tradicie a na chvilu si poobede pospat. V Andaluzii vsetci miluju svoju vlast a vitaju nas v nej s otvorenou narucou. Za netradicnou dovolenkou netreba ist daleko, staci sa vybrat do kralovstva na juhu Europy =))

BUBO Covid garancia v cene

Preplatíme vám test aj domácu karanténu