Fórum

686 príspevkov

03

22:54

máj

2020

Mesto čokolády Viac o krajine

Mesto čokolády

Mesto čokolády Oblasť Baracoa na Kube je známa, okrem krásnej prírody, aj výrobou čokolády. Kraj na východe Kuby v tropickom pásme prekvapí množstvom vlhkosti, zrážok (najviac na celom ostrove), čo sa rozhodli využiť miestni obyvatelia na pestovanie kakaa, kokosu, banánov a iného. Práve kakao je ideálna plodina, potrebuje vlhko, teplo a tieň. Je možné ho pestovať celý rok a následne tradičným spracovaním z neho vyrobiť ďalšie výrobky. Domáci obyvatelia si privyrábajú predávaním tabuliek čokolády, kakaových gúľ, kakaového masla a iného. Zároveň v Baracoa sa nachádza jediná továreň na výrobu čokolády na Kube. Fabrika je hrdá na to, že ju prišiel v 60.rokoch osobne otvoriť vtedajší minister priemyslu, Ernesto Che Guevara. Priestory výroby boli posledné roky zavreté, nakoľko prebiehala rekonštrukcia a modernizácia. Podľa posledných informácií už táto modernizácia finišuje a je dokončená na 90%. Kubánci zakúpili nové stroje od samotných majstrov spracovania čokolády v Európe. Stroje so švajčiarsko-nemeckou technológiou boli dovezené v posledných mesiacoch a aktuálne sú postupne inštalované pod dohľadom zahraničných technikov. Termín finálnych dokončení sa stanovil na leto 2020. Obyvatelia už na dokončenie čakajú. Veľká časť Baracoa žije z kakaa, a miestni farmári podľa dohodnutého kontraktu odovzdajú časť svojej úrody štátnej fabrike. Kakaové maslo, vedľajší produkt pri spracovaní kakaových bôbov, ktorý veľmi dobre pôsobí na pokožku, má široké využitie, hlavne vo farmaceutickom priemysle, zatiaľ čo samotnú kakaovú pastu môžu použiť, okrem samotných tabuliek čokolády (a najnovšie aj vo verzii 30g, 50g a 100g) aj na výrobu zmrzliny a iných sladkostí. S novou technológiou môžu spracovať až približne jednu tonu kakaa za hodinu a až takmer 4 tisíc ton za jeden rok (v porovnaní s tisíc dvesto tonami v roku 2016). Napriek tomu, túto tradičnú miestnu značku Baracoa si vo svete nekúpite. Kuba zatiaľ stále nemá prístup na svetový trh s čokoládou, a tak ak máte na takúto pochúťku chuť, ostáva vám jediné - zakúpiť si ju osobne priamo na Kube. Foto: Kakaové bôby. Autor: Ľ.Kučera

30

04:14

apr

2019

Kubánska túra Viac o krajine

Kubánska túra

Kubánska túra Opäť nás víta Baracoa. Prichádzame po serpentínach, od Karibiku ku Atlantiku, prechádzame krásnou zelenou prírodou, oblasťou, ktorá je známa pestovaním nielen kávy, ale predovšetkým kakaa. To si všimnete už keď pozriete z okna a na zákrutách vidíte miestnych, ako sa snažia predať rôzne výrobky z čokolády a kakaového masla. Odchytia si najlepšie zákruty, odkiaľ je aj pekný výhľad na okolitú prírodu, a čakajú na autobus turistov. Aby sme Kubáncov v ich neľahkej situácii aj trochu podporili, kúpime si všelijaké čokoládky a pokračujeme do oblasti, kde pristál Krištof Kolumbus. Keď sem dorazil na svojej ceste, uvidel stolovú horu a vyhlásil, že to je najkrajšie miesto, aké kedy videlo ľudské oko. A my musíme iba súhlasiť. Baracoa je čarovné mesto, iné ako ostatné kubánske mestá. V objatí zelenej prírody mi pripomína mestá v amazonskom pralese. A stolová hora El Yunke je náš nasledujúci cieľ. Vychádzame ráno o 7:30, aby sme sa vyhli ostrému kubánskemu slnku v čase obeda. Odvezieme sa priamo pod majestátnu horu, odkiaľ začneme naše stúpanie. Prebrodíme rieku, ktorá nás pred cestou príjemne schladí, a môžeme začať. Nie je až taká plochá, ako tá v Juhoafrickej republike, ale to jej na majestátnosti neuberá. Prechádzame lesom, po ceste plody kakaovníka, mango a rôzne iné plodiny. Vyššie už je cesta užšia, po dažďoch tu ostalo aj nejaké blato, ale nič náročné, čo by malo odradiť skutočného lovca zážitkov! Po približne hodine prichádzame do záchytného tábora v polovici cesty, kde sa nachádza malý prístrešok a stánok s čerstvým ovocím. Ideálne na dobitie síl! Sedí sa veľmi príjemne, ale je čas sa pohnúť ďalej. Ďalej stúpame úzkou cestičkou, v niektorých miestach sú vybudované jednoduché schodíky a zábradlie, aby to zvládli aj menej športovo založení jedinci. Prichádza finálna fáza, to už musíme dobojovať. Ešte kúsok a ... sme tam. Príjemne unavení, nevieme sa vynadívať na okolie a opäť musíme súhlasiť s Krištofom. Zelené more a hneď za ním modrý Atlantický oceán. Akási zvláštna sila zrazu vyťahuje fľašku kubánskeho rumu. Dosiahli sme vrchol a to sa musí osláviť! Sedíme, príjemne sa usmievame a neurčito hľadíme do diaľky. Sme nadšení! Naspäť tou istou cestou, a dole to ide vždy ľahšie. Zostup zvládneme za približne hodinu. A nakoniec relax v rieke s kubánskym pivom v ruke. Nie je to síce termálna voda, ale nikto z nás by v tejto chvíli nemenil. Dobre padne raz za čas takáto túra :) Sledujte instastories aj z tejto cesty na @bubotravelagency Foto: Stolová hora El Yunque. Autor: Ľ.Kučera.  

26

04:33

apr

2019

Santiago de Cuba Viac o krajine

Santiago de Cuba

Santiago de Cuba Santiago, druhé najväčšie mesto Kuby, leží na východnej strane ostrova. Tam, kde začala revolúcia. Oblasť, kde sa Fidel narodil. Mal rád toto mesto. Práve v Santiagu stál 1.1.1959 na balkóne na hlavnom námestí .... a vyhlásil víťazstvo revolúcie. Mesto, kde už príde minimum turistov. Mesto vynikajúceho rumu, ktorý sa veľmi ťažko zoženie. Mesto veľkého bojovníka počas kubánskej 10-ročnej vojny, vojny za nezávislosť, Antonia Macea. A, samozrejme, prvé hlavné mesto ostrova, kým sa nepresunulo v roku 1558 do Havany. Diego Velazquéz, guvernér, si tu zriadil svoje sídlo. Jeho palác, krásna stavba zo 16.storočia s typickým vyrezávaným dreveným balkónom dodnes zdobí hlavné námestie v Santiagu Parque Céspedes. My v BUBO počas nášho najkomplexnejšieho okruhu Absolut total (https://bubo.sk/poznavacie-zajazdy/komfort/kuba-absolut-total) zavítame až do Santiaga, druhého najväčšieho mesta, ktoré dostalo svoje pomenovanie podľa Svätého Jakuba, patróna Španielska. My máme na prehliadku mesta celý deň, aby sme stihli vidieť a zažiť to hlavné, čo mesto ponúka. Ideálne vyraziť už o 8 - 8:30. Začíname v El Cobre, kde sa nachádza bazilika Nuestra Señora de La Caridad, najznámejší svätostánok celej Kuby, kam prichádzajú pútnici z celého ostrova. Navyše rôzne predmety ako darček alebo prosba o uzdravenie, takže tu nájdete aj olympijské medaily, bejzbalové loptičky aj Fidelove osobné veci. Pokračujeme okolo námestia Antonia Macea až k známym kasárňam Moncada, na ktoré v roku 1953 Fidel zaútočil a odštartoval tak začiatky budúcej revolúcie. Národný cintorín Cementerio de Santa Ifigenia sa nachádza práve v Santiagu. Všetci najznámejší Kubánci (vrátane José Martího a Fidela Castra) ležia práve tu. Obed v reštaurácií s výhľadom na mesto a na záver pôvodná španielska obranná pevnosť zo 16.storočia. Santiago vás zaujme! A my pokračujeme ďalej v našom okruhu, na ceste na úplný východ ostrova. Sledujte instastories aj z tejto cesty na @bubotravelagency Foto: Národný cintorín Cementerio de Santa Ifigenia. Autor: Ľ.Kučera.  

25

06:35

apr

2019

Cesta ku Karibiku Viac o krajine

Cesta ku Karibiku

Cesta ku Karibiku Je čas sa posunúť ďalej. Opúšťame krásnu Havanu a smerujeme na juhovýchod, od Atlantiku ku Karibskému moru. V tejto časti ostrova, okolo hlavného mesta, sú ešte cesty dobré, a tak smerujeme po kubánskej diaľnici, na ktorej vidíme minimum áut. Havana je asi jediná dvojmiliónová metropola, ktorá nemá problém s dopravnými kolónami. Popri ceste desiatky ľudí, ktorí mávajú bankovkami s cieľom dopraviť sa do najbližšieho mesta. Na Kube neexistujú nejaké (pravidelné) autobusové linky a tak sa ľudia snažia, tak ako aj v iných krajinách Latinskej Ameriky, odchytiť nejaké vozidlo, ktoré ide ich smerom. Či už je to osobné auto, malá dodávka alebo aj nejaký starší autobus nepravidelnej prepravy, je to systém zdieľanej jazdy, kde sa pasažier odvezie za dobrú cenu a šofér má príspevok na benzín, respektíve, ´Colectivo´ pozbiera pár ľudí, a malý zárobok je v kapse. Taký UBER off-line. Karibik! Priezračná belaso modrá voda ako spz gýčovej pohľadnice. Ideme sa okúpať! Po tejto príjemnej prestávke pomaličky prichádzame k mestu Cienfuegos, a veru by to bola veľká škoda tu nezastaviť. Relatívne nové mesto založené až na začiatku 19.storočia, kde je viditeľný silný francúzsky vplyv; dnes mesto s úžasnou prímorskom karibskou atmosférou. Kaviarničky, galérie, maliari, keď to preženiem, tak také kubánske Nice. Zároveň východiskové miesto do Karibiku, v prístave tu kotvia veľké jachty, ktoré sa plavia po celom okolí, ostrovy Cayo Largo, Kajmany, a iné. Na záver si pozrieme krásny palác Palacio de Valle v neomudéjarskom štýle, ktorý sa do koloritu mesta ani nehodí, ale o to viac je zaujímavý, a vy máte na pár sekúnd pocit, že ste sa ocitli v španielskej Andalúzii. A my pokračujeme. Kuba nás neprestáva prekvapovať. Sledujte instastories aj z tejto cesty na @bubotravelagency Foto: Promenáda v Cienfuegos. Autor: Ľ.Kučera.  

24

05:53

apr

2019

Prechádzka Havanou Viac o krajine

Prechádzka Havanou

Prechádzka Havanou Havana ponúka aj miesta, ktoré sú už dosť turistické, ale to neznamená, že nie sú zaujímavé. Väčšina turistov, ktorí prídu na Kubu, priletí do Havany, pozrú si mesto a prípadne aj blízke okolie (údolie Viñales a možno aj karibské pláže pri Cienfuegos a Trinidade). Ale nemôžme im to mať za zlé. Havana je úžasné mesto s unikátnou atmosférou. Keby niekto do tohto mesta nalial desiatky miliónov na opravu nádherných domov a ulíc, bolo by to jedno z najkrajších miest sveta. Určite najkrajšie mesto Ameriky. Lenže tieto desiatky miliónov tu zatiaľ nie sú. Ani kuracie mäso. Zato úsmevov od Kubáncov tu nájdete na rozdávanie. Jedno z miest, ktoré som spomínal v úvode, je bar El Floridita. V ranných 30 rokoch 20.storočia tu pracoval Katalánec Constantino Vert ako barman a neskôr majiteľ, ktorý predstavil miestnej spoločnosti úžasný drink Frozen Daiquiri. Obľúbil si ho spisovateľ Ernest Hemingway, ktorý mal tento bar doslova na skok nielen z hotela Ambos Mundos, kde býval v rokoch 1932-1939, ale zavítal sem aj zo svojej vilky Finca Vigía na okraji Havany. Jeho takzvané Hemingway daiquiri, alebo “Papa doble” sa pripravoval s dvojitou dávkou rumu a bez cukru. A obľúbili sme si ho aj my Bubáci. Keď sem zavítame, vždy nám pridajú nejakú tu kvapku rumu navyše. El Floridita rozhodne nevynechajte. A odtiaľ to máte na skok do ošarpaných uličiek La Habana Vieja, starej Havany. Pri prechádzaní uličkami si uvedomíte, že Havana je jedno z najkrajších miest na svete, aj bez tých desiatok miliónov. Sledujte instastories aj z tejto cesty na @bubotravelagency Foto: bar El Floridita nás víta. Autor: Ľ.Kučera.  

13

05:37

apr

2019

Bienvenidos a La Habana! Viac o krajine

Bienvenidos a La Habana!

Bienvenidos a La Habana! Keď sa povie Kuba, prvé slová, ktoré vám prídu na jazyk, sú určite Karibik, rum a cigary. A možno ešte ostrov s prívlastkom “slobody”, ktorý vedú Castrovci už viac ako 60 rokov. Konkrétne Fidel a Raúl. Ten prvý menovaný nás pred niekoľkými rokmi opustil. Všetci boli v očakávaní, ako sa bude Kuba uberať. Chodíme sem roky, a preto vieme určité veci predpovedať. Ale nepoznáme budúcnosť. Pri našich zájazdoch sa snažíme krajinu spoznať, pri našom najkomplexnejšom zájazde Absolut total ideme do hĺbky. Krajinu po Fidelovi prebral jeho mladší brat Raul. Snaží sa ju držať v podobných koľajach ako Fidel. Krajina ide pomalinkým, kubánskym krokom dopredu. Stále ešte viete zažiť tu autentickú Kubu, ktorá ale už o 10, 15 rokov môže byť dávno preč. Náš zájazd začíname podrobnou prehliadkou hlavného mesta, Havany. Zašlý lesk a ošarpaná sláva tohto mesta sú viditeľné na každom kroku. V minulosti mesto hriechu a chtíču, kasín a mafiánskych závodov. Dnes mesto, ktoré vyžaruje zvláštnu energiu vychádzajúcu pomedzi jeho krásne rozpadajúce sa budovy. Malecón, kultová promenáda, kde vám pri rannom behu robia spoločnosť rybári; miesto, kde sa po večeroch stretávajú ľudia pri hudbe a fľaške rumu. Sociálna sieť off-line. Začíname na Námestí revolúcie. Najznámejšie portréty, najdôležitejšie inštitúcie krajiny. A komu je venovaný ten najvyšší pamätník? Povieme si viac. Čaká nás historická Havana zo 16.storočia. Odkiaľ je na mesto najkrajší pohľad? Španieli založili súčasnú Havanu v roku 1519 (tento rok oslavuje 500-ročné výročie založenia) a už počas prvých desaťročí sa stala centrom celej oblasti. Veľký prístav a lodenice, povinná zastávka všetkých lodí, ktoré sa plavili medzi španielskym kráľovstvom a Novým svetom. Malebné námestia európskeho charakteru Plaza de armas, Plaza vieja a Plaza San Francisco vám dajú pocit, že sa prechádzate po centre jedného z miest španielskej Andalúzie. Poďte s nami do Havany a garantujeme, že na jej návštevu nikdy nezabudnete. Havana si vás získa. Sledujte instastories aj z tejto cesty na @bubotravelagency Foto: barbudos / bradáči na Námestí revolúcie. Autor: Ľ.Kučera.  

11

17:23

apr

2019

,,Ako sme lovili na Kube šváby" Viac o krajine

,,Ako sme lovili na Kube šváby"

Chcem sa poďakovať organizátorom zájazdu Kuba-hľadanie raja v termíne 22.3.-2.4.2019. Boli sme s agentúrou 5x. Prvýkrát sme zažili šok už prvý deň v Havane po príchode do hotela Comodoro cca o 22.30. Boli sme nachystaní na nie najlepšie podmienky, ale po vstupe do izby nebola elektrina, izba vyzerala dlho neobývaná. Chcela som ihneď inú, ale nepochodila som. Prišiel domáci údržbár, opravil elektriku. Izba bola nevetraná, deky zatuchnuté, vstavané skrine práchnivé, zaprášené. Pri zaspávaní som počula čudný škrabot, ale z únavy som zaspala. Druhú noc to bolo horšie, škrabot bol strašný, a po zasvietení som uvidela 4 veľké šváby asi 7 cm dlhé lezúce po skrini a vedľa mojej hlavy po nočnom stole, po zemi. Zabila som ich, ale stále pribúdali. Zabila som asi 7 ks. Celú noc som striehla a nespala, samozrejme, vydesená. Ráno som ich zozbierala a odovzdala na recepcii. Žiadala som zmenu izby. Otázka, či som prvú noc o tom nevedela, bola neadekvátna. Izbu nám vymenili za neporovnateľne lepšiu, čistú a viditeľne používanú. Zrazu bola??. Neviem podľa čoho sa vyberajú izby. Nikto iný podobný zážitok nemal. V iných hoteloch sme už lov nezopakovali. Inak, krajina sa nám páčila.  

08

01:41

apr

2019

Nedeľná Havana Viac o krajine

Nedeľná Havana

Nedeľná Havana Nedeľná Havana má svoje čaro. Doobeda sú ulice prázdnejšie, predsa, v sobotu väčšina obyvateľov vyjde do ulíc, na námestia a na Malecón, 8-km dlhú a najznámejšiu promenádu v meste. Mesto sa prebúdza, obyvatelia robia nedeľné nákupy z toho, čo sa ponúka. Množstvo tovaru je obmedzené a nie každý kúpi to, čo by chcel. Napríklad v poslednom čase je problém kúpiť kura. A keď niekde dostanú, predajú iba dva kusy na osobu. Ale nevadí, keď nie je kuracie, kúpi sa aj iné. Okolo obeda sa už ulice zaľudnia viac. Po sobotnej dlhej noci sa obyvatelia tohto najväčšieho kubánskeho a zároveň karibského mesta (2,1 milióna obyvateľov) pomaly prebúdzajú a idú si dať niekde do baru kávičku a niečo malé na raňajky. Sme na tropickom ostrove, je tu príjemne teplo celý rok a okolo obeda je už naozaj horúco. Vtedy sa Havančania presunú pomaly do tieňa, zoberú si stoličky na ulicu, čítajú si noviny Grandma, alebo iba diskutujú o aktuálnych témach. Málo ľudí tu má internet v mobile, a aj miest, kde chytíte signál wifi, je ako šafranu. Na Kube je všetko off-line. Aj tu na ulici je skôr živá a reálna sociálna sieť. Havana je krásne mesto s dušou. Nie je ešte tak pripravená na turizmus, ale postupne sa to bude zlepšovať. O to viac si vychutnáte atmosféru, ktorá tu vládne. To malé množstvo turistov, ktorí sem prichádzajú, sa v Havane zdrží krátko. Pozrú si Capitolio, hlavnú ulicu (pre turistov) Obispo a dajú si Mojito na jednom z historických námestí z čias španielskej koloniálnej nadvlády zo 16.storočia. A idú preč. Veľká škoda, hlavne pre nich. V horšom prípade ani do Havany neprídu, letia rovno do Varadera oddychovať. My sa snažíme krajinu spoznať. V BUBO máme poznávacie zájazdy po Kube rokmi dotiahnuté do dokonalosti. Chceme ísť za zážitkami a poznávaním a dlhé roky po sebe sme najväčším predajcom Kuby. Ešte stále človek zažije autentickú Kubu a už o 5, 10 rokov môže byt všetko inak. Pondelňajšia Havana má svoje čaro. Doobeda sú ulice prázdnejšie. Mesto sa prebúdza, obyvatelia robia pondelňajšie nákupy z toho, čo sa ponúka. Či nedeľa alebo pondelok, stále v rytme kubánskej pohody, kde čas nehrá rolu. Ale úsmev na tvári áno! Tak na čo ešte čakáte? Kuba Vás očakáva ;) Sledujte instastories aj z tejto cesty na @bubotravelagency Foto: Umelci v uliciach, žeby už predpríprava na karneval? Autor: Ľ.Kučera.  

24

04:49

feb

2019

Magická Baracoa Viac o krajine

Magická Baracoa

Magická Baracoa Prichádzame do Baracoa. Mesto na úplnom východe Kuby. Oblasť známa nádhernou zelenou prírodou a svojou majestátnou stolovou horou El Yunge (v preklade kovadlina), vysokou 575m.n.m. Bežné turistické trasy sem nevedú, a preto turistov je tu minimum. Na našom okruhu Kubou Absolut total zavítame aj do tejto, zatiaľ málo objavenej časti. Chodíme sem dlhé roky a máme tu zabehnutý, kvalitný program (nedá sa ani porovnať s bežnými pobytovými zájazdami). Mesto Baracoa nepatrí medzi najväčšie kubánske mestá (80 tisíc obyvateľov), ale rozhodne vás zaujme svojou pohodovou atmosférou. Podobné mesto ste ešte na Kube nevideli. Keď sa do tejto oblasti priplavil v roku 1492 Krištof Kolumbus, vyhlásil, že krajšie miesto ľudské oko ešte nevidelo. A my musíme len súhlasiť. Farebné prízemné budovy, príjemné teplo, vysoká vlhkosť, všade naokolo bujná zelená vegetácia. Podobne príjemný pocit som naposledy mal na severe Peru, v amazonskom pralese, keď som prišiel do mesta Iquitos (najväčšie mesto na svete bez prístupu po súši). Baracoa vás dostane. Tak ako iné kubánske mestá, má svoju promenádu Malecón, kde sa stretávajú hlavne mladí ľudia. Bavia sa, popíjajú drinky a kecajú. Socializujú sa, taký kubánsky Facebook. Najvychytenejšie miesto je za sochou Krištofa. Pôvodne mal byť otočený tvárou k promenáde, ale povedali si, že bude lepšie, keď sa nebude pozerať, čo tam mladí robia, a tak stojí otočený chrbtom. Takto to bude predsa len lepšie ;) Z Malecónu sa presúvame cez magické uličky až k samotnej katedrále, kde sa nachádza bezpečne uložený drevený kríž starý viac ako 500 rokov. Nechal ho tu samotný Krištof? Samozrejme, tvrdia miestni, ktorí sú na svojho “zakladateľa” právom hrdí, a dajú si ďalší drink. Sledujte instastories aj z tejto cesty na @bubotravelagency Foto: Krištof sa nepozerá. Autor: Ľ. Kučera.  

18

20:10

feb

2019

Jazda v sedle Viac o krajine

Jazda v sedle

Jazda v sedle Jedna z možností ako uloviť BUBO zážitok je výlet na koni do prírody v okolí historického mesta Trinidad, ktoré patrí medzi najkrajšie kubánske mestá a jeho centrum je zapísané v svetovom dedičstve UNESCO. Nemusíte byť skúsený jazdec a dokonca ste ani nikdy nemuseli jazdiť. Vyrážame poobede, keď rozpálené slnko stráca na svojej intenzite. Historické autá nás privezú na miesto, kde každý dostane svojho koníka. Kubánske koníky sú vzrastom menšie a preto je táto jazda vhodná pre všetkých. Juan, miestny farmár a chovateľ koní, nás už dobre pozná, veď sem chodíme už roky. Podľa svojho skúseného oka Vám pridelí vhodného koníka. Sú krotké a ľahké na ovládanie, naozaj si nemusíte robiť starosti. Ľahšie ako riadiť auto! Ale na svoje si príde aj skúsený jazdec. Dostane rýchleho tátoša, na ktorom si môže aj zacválať. Vyhlasujeme súťaž o BUBO tričko, kto bude prvý na konci cesty. Prvý úsek prechádzame kubánskym vidiekom a pozeráme na jednoduchý život miestnych sedliakov. Čím sa živia? Všetko si povieme. Pohorie Sierra del Escambray v pozadí dotvára krásnu prírodnú scenériu. Za dedinou vchádzame do lesa a pokračujeme miernym stúpaním. Pod upätím kopcov zosadáme z našich koníkov, posledný úsek ideme pešo až k malému vodopádu. Dávame si drink a skáčeme do vody. Sme tu jediní extranjeros, okrem nás tu nikto nie je. Je to prijemné ochladenie počas teplého letného počasia, ktoré tu prevláda celoročne. Aj takto sa dá stráviť poobedie v okolí Trinidadu, uloviť ďalší exkluzívny zážitok. Alebo si oddýchnete na našom hoteli priamo na pláži a dáte si mojito pri kubánskom západe slnka? Kubu si proste zamilujete!  

01

05:42

aug

2018

Starec a more Viac o krajine

Starec a more

Starec a more Hovorí sa, že Ernest Hemingway často krát písaval v stoji.. alebo v baroch na takmer rozmočené servítky, ktoré si potom dával do vrecák a keď sa ráno zobudil po prebdenej noci, stačilo mu myšlienky už len prepísať a učesať. Strávil v Havane niekoľko rokov svojho života. Nám dali Bohovia do daru síce len pár dní, ale snažíme sa z nich vymáčknuť maximum. Dnes sme dali spanilú jazdu na chevroletoch z 50-tych rokov. Pootvárali sme kapoty áut, aby sme zistili, že nemajú takmer žiadnu pôvodnú súčiastku. O Kubáncoch sa hovorí, že sú jedni z najlepších automechanikov na svete a dokážu zázraky. Naša prehliadka pokračovala neturistickou Havanou, kde sme zavítali domácim do obývačky, aj si dali v miestnej krčme pivo a na ulici nedeľný rum z tetrapaku. Ukázali sme si prídelový systém, ale aj najluxusnejšiu obchodnú pasáž novootvoreného hotela Kempinsky. A záver sme venovali najlepšiemu daiquiri na svete, presne tak ako ho píjaval Hemingway: bez cukru a s dvojitou dávkou rumu.. pozerám na svoj krokomer a dennú dávku máme bohato splnenú a tak sa po návrate na hotel odhodlávam do mora. Na pobreží nášho hotela stojí starý pánko. Zošúverená pokožka ako vysušené tabakové listy. V tmavých očiach sa mu odráža more a v úsmeve pár zubov. Husté šedivé vlasy mu prikrýva námornícka čiapka, ktorá vyzerá, že pamätá ešte časy Hemingwaya. Úplne vyzerá ako Santiago, ktorý Ernestovi spravoval loď a hovorí sa, že na jeho základe napísal potom Starec a more. Do veľkého odpadkového vreca zbiera na pláži prázdne plechovky od piva, ktoré tam nechali jeho súkmeňovci. Ako ma zbadá, mi začne kývať, akoby sme boli starí známi. Nechá vrece vrecom a dobehne mrštnými krokmi ku mne, keď ja už som po kolená vo vode.. má nejakú rečovú vadu, ale z posunkov mu porozumiem, že si chce dať so mnou preteky.. “Bolí ma rameno” ukazujem ju.. “idem si len tak trošku ho rozcvičiť. Dáme preteky inokedy.” Snažím sa ho slušne odbiť, ale on mi ukazuje, že aj jeho bolí rameno a že sme teda vyrovnaní partneri. “Ach jaj”.. rozmýšľam nad ďalšou výhovorkou, ale nič mi neprichádza na rozum, tak mu vravím, že ja nepretekám, prišla som si len tak zaplávať. Ale nedá sa odbiť. Po bójku a späť- ukazuje mi svojou posunkovou rečou, keď sa mu snažím vo vode vzdialiť. Kto vyhrá, pozýva toho druhého na pivo.. aspoň to sa mi zdá, že sa snaží naznačiť. Ani preteky ani pivo s ním ma po pravde vôbec nelákajú a tak sa vrhám do vĺn, že mu odplávam. Lenže on to chápe ako začiatok výzvy a vrhá sa za mnou. Spočiatku ma to netankuje, ale dedko fakt pláva dobre. Ani neviem ako a fakt s ním súťažím.. bolesť v ramene neustupuje, ale plávam ako o život. Dedko je mrštný. Vôbec tak nevyzeral, ale ide mu to. Plávame takmer bok po boku. K bójke by som povedala, že dorazil prvý on, ale späť to by už musel rozhodnúť záznam z podvodnej videokamery, keby taký existoval. Bolo to extrémne natesno. Deduško z posledných síl vylezie na breh a ukazuje mi, že ja som vyhrala. Mne je to zas trápne a vraciam mu kompliment, že určite to bol on. Problém to však nerieši, lebo chce ísť so mnou na to pivo. Kto ho zaplatí, je druhoradé. “Ach jaj..” bolesť v mojom ramene sa teraz prejavuje naplno, takže pivo u mňa neprichádza do úvahy, ale pánko je nástojčivý.. a v tom.. začnú padať prvé kvapky búrky, ktorá sa zdala, že je ešte ďaleko.. aj zahrmí a obrovský blesk sa zlomí nad hladinou.. “yessss” bohovia ma predsa len asi majú trošku radi. Ukážem na oblohu a utekám sa schovať, že pivo teda dáme nabudúce :) 

15

06:18

júl

2018

Vsetko naj Viac o krajine

Vsetko naj

Vsetko naj Už sme prešli stovky kilometrov po Kube a tak máme nárok na zaslúžený oddych. Náš zájazd zdolal celý ostrov od západu na východ a späť a teraz si užívame takmer dokonalo rovnú hladinu Varaderovského Atlantiku. Počasie je optimálne. Možno by mohlo byť o trošku menej tepla a vlhka, vôbec by sme sa nenahnevali, ale.. aj toto ku kubánskemu letu patrí. Čakám na zastávke autobusu a pevne verím, že jedného dňa dorazí. A v tom.. vidím, ako sa ku mne blíži Kubánec. Je to veľký černoch, v slnečných lúčoch, ktoré ma oslepujú, vidím iba jeho žiarivý úsmev a dokonalo biele zuby.. a po chvíľke mi to doklapne.. veď to je ten istý, čo mi minule ukazoval niekoľkokrát za sebou fotku “svojej dcéry” a niekoľkokrát po sebe ma presviedčal, že má narodeniny a že jej nemá za čo kúpiť tortu, že keby som mu aspoň nejaký zvyšný drobak dala.. :))) tak čakám s čím vyrukuje dnes. Sedím na lavičke, hompáľam nohami a teším sa na nové “vystúpenie”. Po úvodných otázkach typu, že skadiaľ som a koľko som už na Kube a v ktorom hoteli bývam nastupuje jeho vrcholové číslo.. ale aké sklamanie, keď opäť vyťahuje tu už takmer neviditeľnú zhúžvanú fotografiu mladého dievčaťa, ktoré už aj začínam pochybovať, či je vôbec jeho dcéra.. neverím, že nemá nejakú novú story.. totálne sklamanie.. je teplo, čakanie na bus je nuda a tak zoberiem do ruky tú jeho fotku a hrám s ním divadielko.. “Hmm.. veľmi pekná..” vravím mu “ aj sa na teba trochu podobá. Koľko že to má rokov?” “15!!! A vieš, že u nás, keď má dievča 15 rokov, to je veľká vec.. najväčšia v jej živote hneď po svadbe” Usmievam sa, lebo fakt, že naposledy, keď si ma tu vymákol, to bola ta istá story.. Černoch to berie, akože ma má už varenú-pečenú a pokračuje ďalej. “Ja tu robím sbs-kára. Vidíš tu stavbu, tam opodiaľ? Tam budem dnes do večera strážiť a potom by som hrozne rád za mojou dcérou na oslavu, ale nemôžem prísť s prázdnymi rukami.. chápeš” a sprisahanecky na mňa žmurkne.. je teplo, takže sa mi nechce nejako namáhať a tak mu žmurknutie opätujem.. “Určite máš nejaké drobné.. pozri, môžem ti predať lístok na autobus, hm?” V autobuse si môžem kúpiť síce taký istý, ktorý on drží v ruke a pravdepodobne vytiahol niekde z koša, lebo tak vyzerá. Ale ja viem, že lístok platí celý deň, takže siaham do vrecka a.. jeho úsmev aj zreničky sa rozširujú od šťastia a bozkáva moju bankovku.. normálne by som mu to celé aj uverila, kebyže som ho tam už párkrát túto istú scénu nevidela predvádzať.. ešteže on má krátku pamäť a mne ho je tak trošku ľúto. “Tak to bude dnes parádna narodeninová oslava!!” Zvýskne od radosti a ide ma takmer objať tými jeho veľkými rukami.. ale našťastie prichádza autobus a ja nastupujem a ešte mu stihnem medzi dverami zakričať: “teším sa na budúce narodeniny!! A prajem všetko naj” síce nechápe mojim slovám, ale podľa mňa si myslí, že neviem dobre po španielsky a tak mi tou bankovkou máva, ako by bolo 1.mája.. ako málo stačí ku šťastiu!! 

BUBO Covid garancia v cene

Preplatíme vám test aj domácu karanténu