Fórum

8 príspevkov

08

13:08

aug

2020

Maurícius v ohrození Viac o krajine

Maurícius v ohrození

Maurícius v ohrození To, čo si mnohí pamätáme ako krásne pláže, nedotknutú prírodu a vanilkové ostrovy, sa môže zmeniť ako šibnutím čarovného prútika. 25. júla sa blížila k ostrovu Maurícius 300 metrov dlhá nákladná loď MV Wakashio, ktorá bez nákladu smerovala z Číny do Brazílie. Loď mierila priamo na ostrov a ostrovná stráž sa s ňou pokúšala spojiť a upozorniť na hroziace nebezpečenstvo. Kvôli technickej poruche sa však z lode nikto neozval a kapitán hovorí o poruche, ktorá spôsobila stratu kontroly nad plavidlom. V posledných dňoch však z lode začalo unikať palivo a došlo k najhoršiemu: satelitné zábery zaplavili sociálne siete a na všetkých vidno rozľahlé tmavé škvrny, najhoršie na tom je, že škvrny sa nachádzajú v oblasti Blue Bay neďaleko chráneného morského parku Ile Aux Aigrettes, kde sa po rokoch začal vracať život a spolu s ním aj korytnačky. Krajina sa momentálne nachádza v stave environmentálnej krízy a o pomoc žiadala aj francúzsky ostrov Réunion, ktorý je ich najbližším susedom. Francúzsky prezident Emmanuel Macron na svojej sociálnej sieti reagoval, že Francúzsko je pripravené pomôcť. “Ak je biodiverzita ohrozená, je potrebné konať. Francúzsko je tu." Celý maurícijský ľud teraz musí spojiť sily a konať; pre krajinu závislú od turizmu je to doslova rana pod pás. Maurícius nič nenechal na náhodu a má pripravený presný plán, ako postupovať pri ropných katastrofách, bohužiaľ, nie však takéhoto obrovského rozsahu, preto musí žiadať o pomoc aj iné štáty. Na lodi sa nachádza viac ako 3800 ton ropy, 200 ton nafty a tony oleja; krízový plán je pripravený na únik desiatich ton. Drž sa Maurícius. http://savemauritiusreef.org/

12

20:29

mar

2020

Tradícia pestovania čaju na Mauríciu Viac o krajine

Tradícia pestovania čaju na Mauríciu

Tradícia pestovania čaju na Mauríciu Bois Chéri je malá dedinka na juhu Maurícia, ktorá sa zaoberá dlhoročnou tradíciou pestovania čaju: na rozlohe 250 hektárov sa nachádzajú rozsiahle čajové plantáže. V areáli sa nachádza továreň, ktorá dnes funguje ako múzeum a takisto čajovňa, odkiaľ je krásny výhľad, a už tradične sa tu konajú ochutnávky čaju, ktoré sú rozhodne zážitkom. Mauríciu nikdy nechýbala vášeň pre výrobu a spracovanie čaju. História čaju na Mauríciu siaha do roku 1892, prvé semená čaju sem boli prinesené zo Srí Lanky (Cejlón). Najobľúbenejší čaj je práve vanilkový, ktorý vás prekvapí svojou jemnosťou; vanilka, ktorá sa používa, je buď z Maurícia alebo z Madagaskaru. V súčasnosti na Mauríciu existujú traja hlavní výrobcovia čaju: Chartreuse, Bois Chéri a Corson. Na Mauríciu sa čaj pestuje na úrodných vysokých plošinách, kde sú klimatické podmienky ideálne na pestovanie čaju vyššej kvality. Je známe, že maurícijský čaj sa pestuje v súlade so životným prostredím a bez používania pesticídov. Ročne všetci producenti čaju nazbierajú okolo 6700 ton čajových listov, z ktorých sa vyprodukuje 1200 ton čaju: to je len zlomok svetovej produkcie čaju. V priebehu rokov boli maurícijskí výrobcovia čaju inovatívni a vyvinuli jedinečné odrody čaju. V súčasnosti vyrába čajový priemysel na Mauríciu viac ako 20 druhov čaju, kokosový čaj, citrónový čaj, karamelový čaj, čaj z kardamonu, čaj z citrónovej trávy, exotický ovocný čaj a ľadový čaj. Maurícijský čaj sa vyváža hlavne do Francúzska, na Réunion, Madagaskar, Seychely a ďalšie regionálne trhy. Nedávno sa na zoznam kupujúcich pripojili nové trhy: ako Čína, Japonsko, Austrália, Kanada, Maďarsko a Česká republika. Práve čaj Bois Cheri z Maurícia sa považuje v zahraničí za luxusný výrobok a my v BUBO si ho odnášame na pamiatku domov. Vanilkový čaj si môžete kúpiť dokonca aj na letisku na ceste domov.

22

14:43

feb

2020

Zažili sme veľký hinduistický festival v Afrike! Viac o krajine

Zažili sme veľký hinduistický festival v Afrike!

Zažili sme veľký hinduistický festival v Afrike! Hinduizmus k Afrike nepatrí. Nad severom tohto, pre nás možno najexotickejšieho, kontinentu sa dominantne týči polmesiac islamu, ktorý sa postupne v oblasti Sahelu (spodný okraj Sahary) stretáva s kresťanským krížom a ten už potom smerom na juh preberá hlavné slovo. K tomu ešte mix miestnych, starých, takzvaných animistických, afrických náboženstiev, kde sa kladie dôraz na prírodu a uctievanie predkov. Ale predsa len, je tu jeden štát Afriky, ktorý je prevažne hinduistický – hlási sa k nemu až vyše polovica obyvateľstva. Hinduistických chrámov a dekorácii je tu (v porovnaní so symbolmi iných svetových náboženstiev) jednoznačne najviac a stretávate sa s týmto indickým náboženstvom snáď na každom rohu! Hinduistickým štátom Afriky je Maurícius. Ostrovný štát v Indickom oceáne, ktorý svojimi lagúnami a nádhernými rezortmi láka dovolenkárov z celého sveta. Ako sa tu ten hinduizmus dostal? Množstvom privezených Indov, ktorých tu Európania kedysi potrebovali ako lacnú a vhodnú pracovnú silu na obrábanie ich plantáží... Vďaka tomu sú tu dnes Indovia miestnou najsilnejšou komunitou a hinduizmus tým najsilnejším náboženstvom. A práve teraz, v druhej polovici februára, tu oslavujú svoj dôležitý sviatok a festival – jeden z najväčších hinduistických festivalov v Afrike – Maha Šivaratri (Shivaratri). Sviatok venovaný jednému z najdôležitejších bohov hinduizmu – Šivovi. Pripomienka jeho manželstva s bohyňou Parvati. Deň, kedy podľa Hindov Šiva tancuje svoj nebeský tanec. Kedy sa pripomína víťazstvo nad temnotou vo svete i v osobnom živote. Tento sviatok sa koná na miestnom posvätnom mieste (môžeme povedať, že pre hinduistov najposvätnejšom mieste v rámci Afriky) - jazere Ganga Talao (alebo Grand Bassin), ktoré je pre Hindov prepojené s posvätnou Gangou, a tu je pre nich najviac cítiť božskú prítomnosť. Samozrejme, toto miesto nemôžeme vynechať – osobne ho považujem za topku, to najzaujímavejšie miesto v rámci spoznávania Maurícia. A ešte obzvlášť, keď je tu tento sviatok! Vtedy pútnici z celého ostrova, prevažne v bielom oblečení, prichádzajú pešo sem k tomuto jazeru. Obiehame stovky ľudí, ktorí idú rovnakým smerom. Mnohí z nich so sebou doslova na ramenách nesú veľké, prenosné oltáriky s podobizňami hinduistických bohov či napríklad svastiky – posvätného symbolu hinduizmu, symbolu boha Brahmy, harmónie i rovnováhy. Tieto pestrofarebné, prenosné oltáre si ľudia pripravovali mesiace. Niektorí tu s nimi putujú pešo aj dva dni. Cestou sem obchádzame i niekoľko stánkov, kde pútnikom zdarma podávajú vodu i jedlo. Dajú aj nám, hoci neputujeme a nenesieme so sebou taký ťažký oltár. Niekedy nám tento sprievod farebných oltárov pripomína skôr nejaký farebný karneval z Ria, a fotoaparát nikoho z nás nemôže ostať v puzdre. „Kto nešiel, môže naozaj banovať,“ reagujú ľudia, ktorí tu s nami prichádzajú. A tak spolu s pútnikmi si vychutnávame cestu i samotné posvätné jazero Ganga Talao v čase, keď sa tu schádzajú Hindovia z celého ostrova a koná sa jeden z najväčších hinduistických festivalov, aký sa vám v Afrike môže podariť navštíviť!

20

17:52

feb

2020

Sedem farieb zeme Viac o krajine

Sedem farieb zeme

Sedem farieb zeme Sedem farieb - toľko ich napočítate v dunách v Chamareli. Tieto duny sú opradené mnohými tajomstvami a nikto naozaj nevie odkiaľ sa tu nabrali, prekvapia nás uprostred tropických hôr. Modrá sa tu strieda s fialovou, ktorá zase prechádza do červena, a nikto poriadne nevie, aký má tento magický prírodný jav pôvod. Autobus nás prevezie úzkymi serpentínami, cestou míňame niekoľko plantáží s kávovníky, bobule sa pomaly zafarbujú do červena, a my zastavíme na chvíľu, aby sme si ich odfotili; už samotná cesta je zaujímavá, lemujú ju palmy olejné, z ktorých semien sa lisuje palmový olej. Postupne sa blížime, akonáhle zbadáme tento skvost, vieme, že ide o najfarebnejší zážitok dňa. Farby majú na svedomí dva hlavné prvky - železo a hliník. Vďaka nim sa vo vyvretých horninách vytvorili červené, antracitovej, modrej a fialovej odtiene. Čadič formovaný z výlevov lávy, ktoré sa vyskytli počas prechodného obdobia pred 3 až 1,7 miliónmi rokov, zvetraný horúcimi a vlhkými podmienkami, sa zmenil na tieto duny. Oxid železitý zafarbil piesky odtieňmi od červenej po hnedú, zatiaľ čo oxid hlinitý vytvoril odtiene od modrej po fialovo-modrú. Dôsledné oddelenie rôznych pásov farebného piesku sa dá vysvetliť skutočnosťou, že častice železa a hliníka majú na seba prirodzený odpudzujúci účinok. Chamarel predstavuje milióny rokov prírodnej histórie, geológie a vývoja. Popísať tento skvost slovami "vulkanická vyvrelina" je ako hovoriť o Mone Lise ako o omaľovánke. Hneď vedľa sedem farebných dún sú korytnačky zvané Toto, Tizean, Rosette, Nini, Tizom a Tifam - obľúbené medzi deťmi všetkých vekových skupín! Tento druh, pôvodom z Aldabry na Seychelách, môže dosiahnuť dĺžku až 1 m pri priemernej dĺžke života viac ako 150 rokov, my sme ich vyrušili práve v období párenia, ktoré trvá od februára do mája. Nakladú naraz deväť až dvadsaťpäť vajec, ktoré zahrabú do tridsať centimetrov hlbokej jamy. V areáli je aj kaviareň, obchodík so suvenírmi a toalety, každý tu nájde niečo pre seba. Neďaleko Geoparku je najvyšší vodopád na Mauríciu, ktorý sa vrhá z výšky 90 metrov. Pôsobivý zvuk padajúcej vody a neuveriteľný výhľad na vodopád zhora splynú s nezabudnuteľným zážitkom. Chamarel rozhodne stojí za návštevu.

27

17:24

apr

2019

Maurícius, brána k luxusnej dovolenke Viac o krajine

Maurícius, brána k luxusnej dovolenke

Maurícius, brána k luxusnej dovolenke Ako si Indovia predstavujú raj? Chcú sa reinkarnovať a v ďalšom živote sa narodiť na Mauríciuse. Vraj tu je iba 52% hinduistov, no ja sa tu stretávam iba s Indmi. Od čašníkov, sprievodcov po šoférov. Každý kto manuálne pracuje je Ind. Na Seychelách černosi nastavili ohromné ceny, a tak nerobia nič - aj tak majú najvyšší príjem na hlavu v celej Afrike. Na Réunione je európsky, Francúzmi dotovaný socializmus. Tu na Mauríciuse ľudia pracujú, a aj to vidieť. Nie, nie je tu lacno, ale za svoje peniaze dostanete top kvalitu, vaše peniaze sú hodné kvalitného produktu. Servis je top, ľudia sú veľmi milí, akosi prirodzene. Biznis sa točí. Maurícius je najhustejšie zaľudnenou krajinou Afriky. Na ploche 2000km² žije vyše 1.3 milióna obyvateľov. Histórie je podobná ako tá na susednom Réunione s tým, že tu Francúzi prehrali vojnu s Britmi a ostrov im nechali. Prvými na ostrove však boli Holanďania a doteraz máte na východnej strane (v prostriedku ostrova) označené miesta, kde sa po prvý raz vylodili. Hovorí sa, že Holanďania našli hlinené tabuľky, ktoré mali dokazovať predchádzajúcu prítomnosť starých Grékov či Feničanov. No tabuľky zlikvidovali, a tak niet dôkazu. Holanďania tu vydržali 72 rokov (od 1638), potom prišli na 95 rokov Francúzi a na bezmála 160 rokov Briti. Už Francúzi sem z južnej Indie z Pondichery importovali Indov, no väčšina pochádza z Britských čias a sú z Biharu. Bihar je aj dnes jednou z najchudobnejších oblastí Indie, a tak títo ľudia prišli za prácou. A zobrali si Bihar so sebou. Každý vie, z akej kasty pochádza. Mám tu troch šoférov. Prvý je kšátria, druhý vaiša a posledný, ktorý má berie taxíkom na letisko, je brahman. Letisko sa nachádza na opačnej strane ostrova ako hlavné mesto a nevedie sem diaľnica, ale uzučké zatočené cestičky. Na juhu ostrova sa nachádza Ganga Talao, kráterové jazero, ktoré je vraj spojené s posvätnou riekou Gangou, matkou riek. Nemôžete to minúť, lebo tu stoja dve 33 metrov vysoké sochy. Socha boha Šivu s trojzubcom a socha jeho družky Durgy sediacej na levovi. Klasický indický gýčik. No kúsok vedľa je jazero a chrámik, kde odo mňa asi po prvý raz v živote nežobrali hinduistickí kňazi peniaze. Prebiehala pudža, brahman sa modlil, zapaľoval sviečky, rozbíjal kokos a mliekom polieval bôžikov. Na čelo sme dostali  znak s úžasným prianím. Už len kvôli tomuto sa oplatilo térigať sa cestičkami krížom cez celý ostrov.  Vonku pred chrámikom je socha modrého Šivu, červeného Hanumana; Saraswati hrá na lutne, Ganeš srší inteligenciou a Gangama najhlbšie postavená v jazere je dôkazom spojenia s matkou riek Gangou. Indovia veria, že Ganga pramení v nebesiach a priteká na zem po Śivovych vlasoch... romantické. Môžete po stovkách schodoch vyjsť hore k Hanumanovmu chrámu plnému opíc, ale opice sme videli aj tu dole a pozorovali sme ruch a modlitby tu dole. Fascinujúce a úplne iné, indický chaos tu hlboko na juhu Indického oceánu. Ako ďaleko je Maurícius pochopíte, ak letíte do najbližšieho Afrického mesta Johannesburgu vyše 4,5 hodiny. Je to strašne ďaleko. Réunion je 45 minút letu.  Maurícius je ostrov plný cukrovej trstiny. Pláží chránených  koralovou bariérou, ak svieti slnko, tak more má prenádherne belasú, tyrkysovú farbu. Málokde ste videli čosi krajšie. Vrchy majú ostré hrany a sú 800 m vysoké. Nejde o aktívne sopky, ako na susednom Réunione. Piesok je z bielych koralov, a preto je more tak prenádherné. Nie všade, ak máte zátoky, do ktorých sa splavuje bahno z hôr, tak to aj tak vyzerá a voda je tmavohnedá a modrá začína byť až niekoľko stoviek metrov od brehu. No na mieste, kde sú pláže, je to to najkrajšie, čo si len viete predstaviť. Piesok je hrubší než na Seychelách, tam prakticky koraly na brehu nenájdete, no pláže na Mauríciu sú hlbšie a dá sa lepšie plávať. Maurícius nemá problém so žralokmi, ale pláže hotelov sú chránené sieťami, aby sa nič nestalo. Veď ide o veľký biznis a príjmy z turizmu sú v ekonomike ostrova na prvom mieste. Ak sem prídete v januári, môže sa stať, že zažijete cyklón, respektíve, bude stále pršať. V júli, auguste sem chodí mnoho turistov, ale je tu zima (relatívne) a, áno, opäť prší. Ideálne je prísť v októbri, novembri, a potom je druhou najlepšou možnosťou marec a apríl.  Na Réunione sa platí Eurom, na Mauríciuse Mauríciuskymi rupiami. No hotely majú ceny svetových metropol a večera v našom hoteli stojí 50€ a fľaška najlacnejšieho vina taktiež. Prekvapilo ma, že väčšina vín z West Cape bola vypredaná a ľahšie som dostal francúzske ako Stelenbosh.  Na Mauríciu môžete stanovať, je tu slušné hnutie trampov. No môžete si užiť jeden z najlepších prímorských hotelov, v akých ste kedy spali. My sme boli v oblasti Belle Mare v hoteloch Constance. Je to na severovýchode ostrova. Celkovo, podobne ako na Seychelských ostrovoch, aj tu napriek dlhoročnej vláde Britov sú skoro všetky názvy oblastí, dediniek vo francúzštine. Constance je malá a dobrá značka, asi ako Oberoi, a služby sú trošku lepšie než je pre 5 hviezdičkový štandard bežné. Sľúbili sme 3 a 4 hviezdičkové hotely, a toto je 5+. Constance Belle Mare sa nachádza na dvoch 18 jamkových golfových ihriskách a na peknej bielej pláži. Druhá časť skupiny je v hoteli Constance Prince Maurice, v hoteli, ktorý mnohí považujú za najlepší na celom ostrove. Totálny 6 či 7 hviezdičkový luxus. Naši boli nadšení. Constance Belle Mare je ideálny pre rodiny s deťmi. Nejde iba o detský kútik v cene, ale máte v cene aj loď so skleneným dnom, vodné lyžovanie, snorcheling s požičaním komplet výstroje a lodičku, ktorá vás vyvezie k rífu; je tu slušná posilňovňa, 6 bazénov, 7 reštaurácií a barov, atď.. Na golfové ihrisko to mám 5 minút peši, ale jazdia tu elektrické autíčka, ktoré vás kedykoľvek zoberú. Do reštaurácie Citronele je prísnejší dres code a na večeru musíte mať dlhé nohavice. Raňajky sú OK aj v kraťasoch, majú skvelú kávu (odporúčam latte do skla) a vajíčko Benedikt. Čerstvé ovocie, kozie jogurty, čerstvé bagety a džúsy. Riaditeľom je Nemec, ktorý žije na Mauríciu 20 rokov, a spoločne so svojou pravou rukou, Francúzom, organizujú raz za týždeň párty pre svojich hostí. Mala byť na golfovom ihrisku v Deer hunter lodge, ale pršalo, a tak ju presunuli do Bleu bar. Fajn. Mám junior suite s výhľadom na bazén a more (tak to má každý) a s veľkým šatníkom a terasou. V hoteli je aj potápačské centrum.  Navštívili sme čajovníkovú plantáž, kde najprv po zaplatení vstupného 8€ vás prevedú fabrikou, a potom sa vyveziete svojou dopravou okolo plantáží (5 minút) do nádherne situovanej koloniálnej budovy na ochutnávku, okrem čaju sme ochutnali 5 druhov rumu. No nestačilo to, a tak sme cez vrchy prešli do oblasti dedinky Chamarel. Tu sme si dali obed v indickej reštaurácii (cca 20€/os) a potom sa zastavili v najznámejšej destilerke rumu Chamarel. Scénická poloha pod najvyšším vrchom Mauríciusu (Piton de la Petite Rivière Noire; 828m) palmy, stromy klinčekov a tradičná fabrička. Opäť prehliadka a potom ochutnávka asi 10 druhov. Vstupné je cca 10€. Drahšie rumy, ako XO či single barel, treba za každý pohárik doplácať, no tých prvých 10 rumov bolo v cene vstupného.   Tu v blízkosti je aj zvláštny prírodný úkaz, a to farebná zem a ďalej pri mori miesto, kde sa schovávali otroci, a ktoré je pod patronátom UNESCO. Vyrazili sme ráno a vrátili sme sa v hlbokej noci. Celkovo sme prešli ostrov zo severu na juh a opačne 4 razy rôznymi cestami, a tak máme prehľad. Koralový útes, ktorý chráni ostrov, je po Austrálii a Belize tretím najdlhším.  Maurícius je ukážkou šikovnosti indickej rasy. Je stelesnením demokracie a slobody v podnikaní. Maurícius má najvyšší HDI (Human development index) zo všetkých afrických krajín.  Maurícius je prekrásny ostrov s množstvom excelentných hotelov.   

11

15:25

máj

2008

Mauricius 3 Viac o krajine

Mauricius 3

Vyslovte francuzske bonjour s indickym prizvukom a mate Mauricius. Zoberte si desat percent Indky, dvadsat percent Cinanky, tretinu Francuzsky, trosku africkej a trosku ruskej krvi a mate nasu krasnu sprievodkynu Natalie. Taky uzasny mix ludi ako na vcerajsom trhu v Port Luis som este nevidel. Ked sme ako male deti citali o znamke Modry Mauricius, netusili sme, ze ju raz uvidime na vlastne oci. Vcera sa nam to podarilo. Na celom svete su len 4 nepouzite originaly z prvej tlace (jeden z nich ma v sukromnej zbierke aj kralovna Alzbeta...) a v roku 1996 sa patnast mauricijskych firiem poskladalo na to, aby sa aspon jedna pekelne draha znamka vratila domov... Uradny jazyk je tu anglictina, jazdi sa vlavo, vsetci vsak hovoria po francuzsky. Sedemdesiatpattisic africkych otrokov za britskej vlady vystriedalo polmiliona Indov a tak vznikol dnesny Mauricius. Mauricius naozaj nie je len o kupani, hoci aj dnesny katamaran stal za to. Bezim do bazena. Zdravime Slovensko!

07

14:00

máj

2008

Mauricius Viac o krajine

Mauricius

Po výbornom lete v business triede Emirates už pozdravujeme z rajského Maurícia. Tešíme sa z krásy miestnych ľudí, ktorým sa v tvárach miešajú francúzske, britské a africké črty. Všetko je pripravené na zajtrajší príchod našej skupiny na kľúč. Šampanské sa už chladí, vodné lyže sú nachystané. Do programu sme zaradili aj slávnu známku Modrý Maurícius, a snáď stihneme aj otvárací pretek dostihovej sezóny Začíname! 

BUBO Covid garancia v cene

Preplatíme vám test