Fórum

21 príspevkov

30

20:55

jan

2019

Aktuálna situácia v Sudáne

Aktuálna situácia v Sudáne

Aktuálna situácia v Sudáne Veľa ľudí dnes v Sudáne radšej skryje peniaze niekam do skrine, akoby ich mali nosiť do banky. Keby ich dali na účet do banky, je dosť pravdepodobné, že by ich už nemuseli vybrať, keďže bankomaty sú často prázdne a bez peňazí. Keď do nejakého bankomatu dovezú peniaze, prakticky okamžite sa pred ním vytvorí dlhý rad ľudí vyberajúcich si svoje úspory. A nie je to len o bankomatoch. Keď ľudia prídu večer z roboty a chcú si kúpiť chlieb, postavia sa do dlhej rady pred pekárňou a dúfajú, že budú mať šťastie, že ešte tam nejaký chlieb ostane. Na čerpacích staniciach sú rady také dlhé, že niektorí musia vo svojich autách aj prenocovať, aby natankovali. Vláda sa snaží vyhnúť ekonomickému kolapsu krajiny a nevedia, ako z toho von. Zrušenie sankcií zo strany USA koncom roka 2017, zdá sa, neprinieslo želané ovocie a po strate 75% príjmov z ropy (po oddelení Južného Sudánu) sa štátny rozpočet robí veľmi ťažko. Aby Sudán nezbankrotoval, tak prudko devalvoval svoju Sudánsku Libru na hodnotu 47 SDG za 1 USD, no na čiernom trhu sa da kúpiť dolár aj za 70 SDG. Ceny jedla a tovarov rastú a inflácia za minulý mesiac dosiahla takmer 70%. Vláda sa rozhodla riešiť nedostatok peňazí v štátnej kase zrušením dotácií na chlieb a benzín, čím ich ceny vyleteli prudko nahor a málokto si teraz môže dovoliť natankovať plnú nádrž, ak teda vôbec nájde benzínku, kde benzín reálne majú. Cena chleba vzrástla z 1 SDG (0,02€) na 3 SDG (0,06€), čo spustilo vlnu protestov hneď v niekoľkých veľkých mestách. Čo sa začalo ako protest za chlieb, sa rýchlo premenilo na demonštrácie za odchod prezidenta Omara al-Bashira, ktorý vládne tvrdou rukou už 30 rokov, a je na neho, mimo iného, vydaný aj medzinárodný zatykač za zločiny proti ľudskosti kvôli genocíde v Darfure. Čína je najväčší obchodný partner Sudánu a zároveň aj najväčší odberateľ ropy, no ich investície už ochladli. Číňania v Sudáne postavili cesty, mosty, prístavy a dokonca aj samotný prezidentský palác. No na najvychytenejšej ulici hlavného mesta, neďaleko sútoku Modrého a Bieleho Nílu sa už zďaleka neprechádza toľko Číňanov, ako ešte pred 2-3 rokmi. Aj najluxusnejší hotel krajiny, 5* Corinthia, tiež medzi miestnymi známy aj ako “Kaddafiho vajce” (má tvar vajca a dal ho postaviť už nebohý plukovník Kaddafi z Líbye), zíva prázdnotou. Politika je politika a ľudia sú ľudia. Odkedy sme sa do Sudánu doplavili loďou z Egypta cez Nasserovo jazero a zakotvili vo Wadi Halfa, malom ospalom mestečku na brehu rieky Níl, tak všetky predsudky o tejto krajine sa rozplynuli. Myslím, že vôbec nebudem klamať, ak napíšem, že Sudánci patria k tým najmilším a najpriateľskejším ľuďom na svete, ktorí by vám zniesli aj modré z neba. Kto tu bol, tak vie presne o čom hovorím. Ľudia neskazení valcom cestovného ruchu, ľudia, ktorí nevedia, čo je to bakšiš a že si ho majú vypýtať, ľudia, ktorí vás vo svojej krajine úprimne vítajú a zaujímajú sa o vás ako o cestovateľa, ľudia, ktorí vás pozývajú na čaj do svojich príbytkov a ponúkajú vám aj to málo čo majú, len aby si vás uctili ako vzácneho hosťa, presne tak ako to káže skutočný Islam, nezmanipulovaný politikou a médiami. Zabudnite na pyramídy v Egypte. V Sudáne je pyramíd ešte viac a budete ich mať celé len pre seba. Poďte sa pozrieť na nezregulovaný a čistý Níl, na nočnú oblohu plnú hviezd, na krásnu Saharu, ktorá mení farby niekoľkokrát do dňa, na to božské ticho, ktoré sa rozlieha krajinou, a na ten nákazlivý úsmev dobrosrdečných Sudáncov. Nech vás správy neodradia. Jedla je tu dosť, balená pitná voda sa dá kúpiť úplne všade, peniaze sa dajú zameniť na každom väčšom trhu alebo v obchode (pozor, iba americké doláre! najlepší kurz dostanete, ak meníte 100 USD bankovky), a demonštrácie za odstúpenie prezidenta sú vždy vopred plánované a obmedzené na určitú oblasť, takže je relatívne ľahké predvídať, plánovať a nedostať sa do problémov. Hlavné mesto prekvapí každého. Kto by si nechal ujsť piatkový trh s ťavami na Souq Lybia, tancujúcich dervišov pri západe slnka v Omdurmane, živú hudbu v Jazz Cafe, alebo korčuľovanie v nákupnom centre Afra Mall? A nebojte sa, už aj Sudán naskočil na celosvetový magnetkový trend, dostanete ju odteraz kúpiť v odletovej hale na letisku v Chartúme :) Na obrázku: pyramídy Meroe  

08

19:15

okt

2018

Najkrajšie pyramídy Sudánu len pre nás. Meroe je zážitok!

Najkrajšie pyramídy Sudánu len pre nás. Meroe je zážitok!

Ak sa vysloví slovíčko „pyramídy“, čo vás ako prvé napadne? Egypt, však? Možno Mexiko, ale pre nás to už bude zrejme navždy Sudán. Vedeli ste, že táto severoafrická krajina ich má viac, než slávny Egypt? Egypt však vie robiť veľmi kvalitné PR a tak aj malé dieťa vie, že pyramídy sú práve tu. Áno, má to niečo do seba túlať sa zaprášenou Gízou, Dáhšurou či sledovať stupňovitú pyramídu Džósera v Sakkáre, ale tieto miesta už nikdy nebudete mať len sami pre seba. Vtedy nastupuje Sudán so svojimi pokladmi a vy stojac sami zoči voči pyramídam pochopíte tu unikátnosť a veľkosť tohto zážitku. A tak sme sa pieskami sudánskych púští vydali do bájneho Meroe. Je to legendárne sudánske mesto a miesto s azda najkrajšími pyramídami krajiny. Ešte pred tým sme si dokonale vychutnali pyramídy v Núri, ktoré nikto nerekonštruoval a tak dýchajú svojou starobylosťou bez akýchkoľvek príkras. Meroe má však meno, ktoré sem priťahuje dobrodruhov už viac než 150 rokov. Brázdime vyschnutú krajinu a odrazu spozorujem na prednom okne džípu kvapky. Ďalšie a ďalšie, až sa spustí krátka, no intenzívna búrka. Šofér sa smeje a my neveríme vlastným očiam. Čakali by sme tu čokoľvek, ale nie dážď. Kráľovské Meroe nás privíta teda netradične, ale ako rýchlo dážď prišiel, tak odišiel a len pieskové zrnká poletujúce sem a tam dávali o sebe vedieť. Ruiny niekdajšieho mesta zdobia chrámy, no Meroe, to sú pyramídy a tak aj my ideme priamo k nim. Budeme tu celý podvečer, západ slnka a ráno sa vrátime, aby sme si ich vychutnali pri krásnom slnku a svetle. Blížime sa k Meroe a do behu sa dá niekoľko detí a tiav. Sem už turizmus dorazil, no aj tak sme tu úplne sami a celé Meroe je pre nás. Vojdeme dnu a kráčame k pyramídam. Je to neskutočné niečo, že si sadneme na ich okraj, sledujeme krajinu posiatu pieskom a kamennými ihlanmi, ktoré tu prečkali stáročia. Neváhame a zorganizujeme si vlastnú BUBO karavanu. Niekedy sem karavany putovali dni či týždne, no my vykročíme na necelú štvrťhodinku, aby sme sa prešli medzi skupinami pyramíd. Je to krásny pocit. Zapadajúce slnko ešte posledný krát pohladilo krajinu a my sme si užili jeho posledné lúče v náručí pyramíd. Po teplej, sudánskej noci plnej hviezd sa ráno vrátime k pyramídam. Ak napíšem, že sme tu sami, už sa budem len neustále opakovať. Tento zážitok je dokonalý. Prejdeme sa, každý si nájde tú svoju pyramídu a tá je len a len jeho. Posedávame, zhovárame sa a sledujeme panorámu posiatu pyramídami. Mám pocit, že každý z nás tu spravil aspoň stovku fotiek, a to som určite mnohých podcenil. Aj tak si budú všetci myslieť, že sme tých ľudí vyretušovali. Veď to nie je možné, aby v 21.storočí existovalo takéto miesto, kde niet nikoho. Tu v Meroe je pyramíd niekoľko desiatok, uvádza sa dokonca, že sú tu dve stovky, no niektoré len v základoch. Prečo tak veľa? Ono je na to jednoduchá odpoveď, pretože kým v starovekom Egypte bola pyramída okázalá hrobka kráľa, tak tu sme poskočili v dejinách do cca 3-2 storočia pr.Kr. (hoci niektoré sú staršie), a v tom čase tu v Meroe bola hrobka módou a každý kto na to mal, mohol si pyramídu nechať postaviť, a preto tu nemáme len kráľov, kráľovné či kráľovské deti, ale pyramídu mohol mať bohatý aristokrat, obchodník, úradník a každý, kto sa tak rozhodol. Samozrejme tu na hlavnej nekropole je to o kráľovskej rodine, ale Meroe je obrovské. Strávime tu takmer dve hodinky a Meroe sa s nami lúči s krásnymi fotkami. Mávame si na rozlúčku a so sľubom, že o tomto mieste budeme doma hovoriť, aby ste si povedali, že ho chcete vidieť aj vy. Sudán je neskutočná krajina. Fantastická. Trpiaca svojím zlým menom a renomé, ale nádherná, pripravená odmeniť sa každému koho nezlomia média a presvedčí sa na vlastné oči. Tak čo, vidíme sa o rok? 

04

21:31

okt

2018

Dobrodružstvo na sudánskom Níle

Dobrodružstvo na sudánskom Níle

Cestovať Sudánom a nedotknúť sa Nílu sa jednoducho nedá. Teda, dá, keby ste veľmi chceli, ale keby ste tak spravili, ochudobnili by ste sa o kopec krásnych zážitkov. My sa Nílu držíme, pretože vieme, že práve on sem vdýchol život a na jeho brehu dnes nájdeme niekoľko mimoriadne zaujímavých, no stále neznámych miest. Po starobylej Dongole mierime na sever. Čakali by ste tu rozbité cesty? Nie nie, tu by ste boli na omyle. Naše džípy takmer ani nenatriasajú, také kvalitné cesty nájdeme dnes v Sudáne. Keď sme tu pred 10 rokmi išli na prvoexpedíciu, bol to iný svet. V starobylej Kerme vylezieme až hore na Diffufu a hľadíme na to ako veľmi mení Níl krajinu a dodáva jej odtieň zelenej. V Tombose zase pohľadáme monumentálnu sochu faraóna Taharqu z 25.dynastie tzv. Čiernych faraónov. Na niekoľko desaťročí dokonca obsadili celý Egypt a vládli Luxoru, Karnaku aj iným slávnym miestam. Toľko málo sa u nás vie o sudánskej histórii. Nájdeme granitové doly, odkiaľ sa bral granit do celej Núbie. Takmer všetky sochy, stĺpy, všetko z granitu pochádza priamo odtiaľto z tejto neznámej dedinky. Socha faraóna sa tu len tak povaľuje ako by nič. Akoby to bola tá najbanálnejšia vec na svete. Veď má len 2700 rokov! U nás by bola v strede obrovskej muzeálnej miestnosti a chodili by sa na ňu pozerať školské výlety či vedecké expedície. Tu si len tak leží v prachu Núbie a hoci okolo nej každý deň kráčajú miestni, nikoho nevytrhne z rutiny. Teda nás áno, my sme nadšení z toho čo vidíme. Odrazu sa naše prenajaté džípy zastavia na brehu Nílu, teda presnejšie na vyhliadke na Tretí nílsky katarakt. Bez nich by sme sa sem nedostali, pretože sem už normálne cesty nevedú. Níl sa odrazu zúži, klesne jeho hladina a práve tu človek pochopí, že sa po ňom nedá plaviť. Takýchto kataraktov je na Níle šesť, od Asuánu až takmer po Chartúm. Cesta pokračuje až do Solebu a to znamená nalodiť sa na starú kompu a preplaviť sa na druhý breh Nílu, tentokrát západný. Kompa prirazí k brehu a niekoľko ľudí sa rozuteká ako mravce, aby naskákali na loď. Naše džípy sa jednej po druhom dostanú na palubu, my vyjdeme hore na kapitánsky mostík, nazrieme do kapitánovej kajuty, spravíme si s ním pár fotiek, sadneme si a vychutnáme si pokojnú plavbu cez túto majestátnu rieku. Plaviť sa po Níle je zážitok a keďže nám kompa nestačí, ďalší deň sa vydáme na ostrov menom Sai. Patrí k najväčším na strednom Níle a rozhodne k najhistorickejším. Nasadneme do našej prenajatej loďky a dlho sa plavíme k ostrovu. Krajina okolo je svieža, živá, hľadáme krokodíly, ale máme šťastie len na varana. Ostrov Sai je ako otvorená kniha sudánskych dejín. My v nej vieme čítať. Veríte, že existuje miesto, kde takmer kráčate po tisícročných črepoch, kde sa na zemi povaľujú kamenné bloky s hieroglyfmi, o ktoré sa opierajú trosky stredovekej, kresťanskej Núbie? Kamkoľvek sa pozriete, tam sa prelínajú stáročia. Pod nohami, vedľa vás, pred očami. Všade. Napokon zakopnete o skamenelý strom, sadnete si na okraj osmanskej pevnosti a pod nohami vám tečie Níl. Pred odchodom sa ešte zastavíme v núbijskom dome u správcu, ktorí sa potešil spoločnosti, pretože turistov je tu menej ako šafranu. Vypijeme niekoľko pohárikov sladkého čaju a je čas ísť za ďalším dobrodružstvom. Ako z rozprávky, však? Kdeže, to je len jeden z našich ďalších zážitkov tu v Sudáne. Môžete ich mať tiež! Je to jednoduché. 

02

08:50

okt

2018

Ruiny kresťanského kráľovstva v moslimskom Sudáne

Ruiny kresťanského kráľovstva v moslimskom Sudáne

Zo sudánskeho Chartúmu vyrážame na sever. Nasadneme do našich objednaných džípov, pretože len vďaka nim sa dostaneme na miesta, kam by sme inak nemali najmenšiu šancu. Pred nami je niekoľko zastávok, no tým skutočným cieľom bude stredoveké mesto Dongola, niekdajšie hlavné mesto núbijského kráľovstva Makúrie. V rannom stredoveku sa tu v dnešnom Sudáne totiž objavia tri kresťanské kráľovstvá. Nobatia na severe, Makúria v strede a Alodia na mieste, kde sa stretával Modrý Níl s Bielym Nílom. Práve stará Dongola sa však vyprofilovala na mimoriadne silné mesto, ktoré dokonca v 7.storočí dva krát odrazil arabských jazdcov so zelenými vlajkami islamu. Tí sa márne pokúšali získať Núbiu, vymeniť kríže za polmesiace, no Dongola im to nedovolila. Bolo málo tých, ktorý ich dokázali zastaviť. Na severe dosiahli až vlny Atlantiku, ale tu Dongola nepustila. Kvalita sudánskych ciest je prekvapením. Azda každý tu čaká rozbité štrkovisko s výmoľmi väčšími než na Slovensku, ale opak je pravdou. Dnes je veľmi kvalitná cesta potiahnutá pár stoviek kilometrov od Chartúmu až po križovatku v Al Dabbah. Za oknami púšť, nekonečno posiate pieskom a len sem tam sa objaví hlinená dedinka, v ktorej sa všetci ukryli pred horúčavou. Na obed sa zastavíme v typickom sudánskom podniku pri ceste a spravíme si ochutnávku najtradičnejšej sudánskej kuchyne. Na stole tak pristane falafel, fazuľová kaša foul, fasuliye v rajčinovej omáčke a zemiaky. Sudán chutí lepšie, než si mnohí myslia. Odtiaľto je to už len pár desiatok kilometrov do starej Dongoly. Níl prekročíme mostom, a keď sa v diaľke objavia kopulovité hrobky, sme na mieste. Zo starej Dongoly toho dnes veľa nezostalo, ale jej príbeh sa tu stále povaľuje medzi zrnkami piesku a kameňmi, pod ktorými odpočívajú škorpióny. Nájdeme niekoľko hlavíc stĺpov, ktoré patrili kostolom v Dongole, a tým sa skutočne nedá uprieť vplyv Byzancie. V piesku ešte stále stojí niekoľko granitových stĺpov neďaleko Nílu. Zvony v nich už nebili stáročia a počuť v nich len kvílenie vetra. Užijeme si panorámu stredovekého mesta, najstaršiu mešitu Sudánu a nazrieme aj na pohrebisko. V Sudáne je zážitkom aj historické miesto, kde ste absolútne sami. Inde by sa tu striedali turistické autobusy, no Sudán má ešte výhodu, že pár rokov ho môžete objaviť bez davov. Dáte si povedať? 

01

08:25

okt

2018

Geniálna cesta Sudánom začína!

Geniálna cesta Sudánom začína!

Geniálna cesta Sudánom začína! Sudán? Čo ste počuli o tejto krajine? Vojna v Darfúre? Genocída? Terorizmus? Sever proti juhu? Žiaľ, málo dobrého sa v médiách dozvieme o tomto unikátnom kúsku sveta. Preto cestujeme, aby sme nehltali správy od ľudí, ktorí tam nikdy neboli, ale aby sme sa presvedčili na vlastné oči. Naša sudánska cesta sa môže začať! Vedeli ste, že je tu viac pyramíd než v Egypte? Že Sudán je mimoriadne historická krajina plná neznámych pokladov? Že mnohé z nich budú patriť len a len vám, pretože tu takmer nie sú žiadni turisti? Takéto miesta v BUBO milujeme a preto sa odrazu ocitneme v sudánskom hlavnom meste Chartúm. Vedeli by ste len tak bez rozmýšľania, čím je Chartúm zaujímavý? Naša 8-členná skupinka to už všetko vie. Práve tu sa zlieva Modrý Níl s Bielym Nílom na konci ostrovčeka Tuti a spoločne vytvárajú obrovský Níl, ktorý napokon dal život neskutočnej civilizácii v Egypte, ale aj tu v Sudáne. My sme sa na tento sútok pozreli hneď niekoľko krát a z niekoľkých strán. Kráčali sme Národným múzeom, kde nájdete všetko od počiatku cez egyptské sarkofágy, sochy faraónov, cez rímsku keramiku až po takmer zabudnuté kresťanské fresky starej Nobatie či Makúrie, kresťanských kráľovstiev, ktoré tu kedysi existovali. Vonku v záhrade nahliadneme do egyptských chrámov, ktoré zachránili pri stavbe priehrady na severe Sudánu. Túlame sa ulicami hlavného mesta a okrem toho sa pozrieme do najluxusnejšieho hotela celej krajiny menom Corinthia. Aj tu môžete s nami nabudúce bývať. Pôsobí ako závan luxusného Dubaja, len stojí na brehu Nílu. Vonku sedia na korbách áut ozbrojenci, guľometné hniezda si premeriavajú náš mikrobus a všetko nasvedčuje tomu, že to nebude obyčajný deň. Máme pravdu, len čo sa ocitnete v lobby hotela, pozrie sa na nás ochranka, potom sa stretneme s dvojicou generálov a Selma, milá manažérka cestovného ruchu, len skonštatuje, že sme sa o 5 minút minuli s prezidentom Južného Sudánu, ktorý tu rokoval s Omarom Bašírom, prezidentom Sudánu, na ktorého je okrem iného vydaný aj medzinárodný zatykač. Tomu sa povie začiatok afrického dobrodružstva. Nazrieme za Níl do Omdurmanu, a kým Chartúm je stále akosi pomerne nové mesto (založili ho len v 1821), tak Omdurman v sebe ukrýva ten náboj arabskej exotiky premiešanej s africkými reáliami. Vychutnáme si sudánsku kávu so zázvorom a škoricou na brehu Nílu, ibištekový čaj a v príjemnej reštaurácii utečieme pred rozpáleným slnkom pri miestnom, tradičnom jedle zvanom Shaiya. Lahodné kúsky jahňaciny grilovanej na drevenom uhlí s pikantnou omáčkou Šatta. Mňam. V Omdurmane nahliadneme do Kalifovho múzea aj hrobky slávneho Mahídho, ktorý v 1885 porazil Britov a obsadil Chartúm v bitke, pri ktorej prišiel o život aj britský generál Gordon. Jeho sláva netrvala dlho, Briti s Kitchenerom sa o 14 rokov vrátili, ale do sudánskej histórie sa zapísal skutočne veľkými písmenami. V hrobke sme len my, dvojica pútnikov a vôňa kadidla vznášajúca sa ku kupole. Hoci by sa mohlo zdať, že je to na dnešný, úvodný deň všetko, opak je pravdou. Je piatok a každý piatok sa na cintoríne odohráva tajomný rituál tancujúcich dervišov. Kým dnes v Turecku derviši tancujú najmä na turistických vystúpeniach, tu v Sudáne to nie je pre turistov a tak sme tu takmer jediní Európania. Elektrizujúca atmosféra. Muži sa pochytajú za ruky, tancujú, zvolávajú, kričia, tlačia sa vedľa seba tvoriac kruh. V jeho vnútri tancuje niekoľko dervišov, a naše fotoaparáty nestíhajú. Lá Iláha Illáah. Slnko zapadá za hrobky a my sme tu do úplného konca. Zážitky sa tu v Sudáne dajú krájať! 

11

17:39

feb

2014

Sprav si svoj vlastny nazor

Sprav si svoj vlastny nazor

Sprav si svoj vlastny nazor Sudan je opradeny mytami. Asi keby ste povedali aj vo vzdelanej spolocnosti ze idete do Sudanu, mali by Vas na 99 percent za cisteho blazna, ktoreho uz prestal bavit zivot. Ale preco mame tuto zauzivanu predstavu o tejto krajine? Mame pocit, ze ta predstava je nasa vlastna z nasho vlastneho usudku, ale predstavy a usudok, mame vacsinou z medii. Media nemusia byt nutne zle, nevravim ze vsetko co zaznie v TV,v rozhlase je zle, konspiracne... Cestujeme preto, aby sme si vytvorili svoj vlastny nazor, predstavu... 10 rokov sprevadzam a pocuvam na klasickych destinaciach, ze ludom chyba nieco autenticke, povodne a neradi chodia do muzea, kde sa dozvedia ake su zvyky. Chcu krajiny, kde to este nie je poznacene turistickym priemyslom. Ale to musite ist prinajmensom do Afriky a oslobodit sa od strachu. Strach, ktory mame umelo vytvoreny. Sudan je klasicky priklad. Pre mna je to krajina ako Syria pred vojnou. Ten kto ju zazil, nechapal, preco ju este nikto neobjavil. Hovorilo sa o sladkej Syrii. Dnes ludia lutuju, ze ju nestihli. Len aby ste raz nelutovali, ze Sudan Vam utiekol. Sudan je pamiatkami a atraktivnostou viac ako Mexiko, Cina, Kuba, Thajsko.a dovolim si tvrdit viac ako India. Mate tu pocit, ze vsetko je len pre vas, A bezpecie? Dnes som cital ze poslanec BA bol zbity. Keby som to cital ako Francuz zlaknem sa SVK. Tu nemate ziaden strach. Sudan je uzasny, sladky, skvely. Len aby ste raz nelutovali, ze vam nieco uslo. Spravte si vlastny nazor. Preco by som vas lakal do niecoho nebezpecneho?:)

M

Martin a Petra z BUBO

10

16:10

feb

2014

Ako sme sa korculovali v Sudane:)

Ako sme sa korculovali v Sudane:)

Klzisko v Sudane? Ideme to skusit? Nie je to reklamny trik? V krajine kde je stale nad 30 stupnov? Poziciavame si korcule a hor sa na prve klzisko v Sudane a nedivil by som sa keby bolo vobec prve v subsaharskej Afrike:) Neskutocny zazitok ako na vas pozeraju sudanci ze co sa to tu deje. Za chvilu pride vysmiaty chalan a korcule s nami. Je vraj hokejista. A kolko to mate hracov? 25 v celej krajine a som najlepsi. Takze si podavame ruky so sudanskym Hossom. Ligu hravame v Abu Dhabi. Zatial vyhravame. Kto je super? Silne narodne muzstva, ktore nie su v Soci. Turecko, Anglicko, Australia a Abu Dhabi. Odkial ste? Slovensko. A to je kde? Najlepsi hrac nepozna hokejovy tim zo Slovenska a z Ceska:) Ked prezradime ze sme boli majstri, tak to ospravedlni, ze tam ani jeho sny nie su. To sme potom ina liga... Prichadza manazer klziska Ind, podava si s nami ruky a vraj sme prvi slovaci na prvom klzisku v Sudane. Ak mate pocit ze sme si dnes vypili nieco ostre, tak akurat caj. Pozdravujeme z najvyssie budovy v Sudane s pohladom na sutok Nilu a pri skvelej kave s 30 gramami cukru.

M

Martin a Petra z BUBO

09

17:08

feb

2014

Sudan - africka rozpravka

Sudan - africka rozpravka

Tu predavame najviac tiav, tiahnu z Lybie a potom smerom do Egypta a do Saudskej Arabie. Nekupis? Alebo tuto kozu? Dam ti dobru cenu...Sme na jednom z najvacsich trhovisk v Afrike. Tavy, kozy, ovce, dobytok...vsetko tu je. Sedime na skvelej baranine, okolo nas obchodnici zo vsetkych casti Sudanu a pozyvanie na caj. Dnes ideme po tvz lybijskej ceste na sever do strarej Dongoly. Miname karavany so stovkami tiav. Nikde ziadneho turistu, takmer nulova premavka po ceste, ktoru vybudovali cinania, kvoli rope. Pust hra roznymi farbami a nevieme sa vynadivat. Po 400 km cez miesta kde nic nezije nakoniec narazime na oazu a na Nil. Po par km opat dalsie pyramidy. Kolko sme uz ich videli? Ani v strednej amerike ci v Egypte ich tolko neuvidite a tak dobre zachovanych. Len my a pyramidy. Cesta ide vsak stale na sever. Stara Dongola s bajnymi hrobkami, pohrebiskom a tradicnym zivotom. Kazdy den je nabity a vsade i ked to vyznie ako z klasickeho cestopisu stretavame neuveritelnych ludi. Ani na veci nedavame pozor. Ved preco by nas chcel niekto okradnut i ked sme v jednej z najchudobnejsich krajin na svete? Lebo sme v moslimskom svete, kde si vazia kazdeho kto sem pride

M

Martin a Petra z BUBO

07

19:08

feb

2014

Sme v tranze

Sme v tranze

Prekracujeme sutok bieleho a modreho Nilu. Smerujeme na najvacsi cintorin v Chartume, kde kazdy piatok na tajomnom dervisskom mieste sa stretavaju veriaci. Najprv do hrobky dervisa, kde sa spieva, tancuje. Ako tajomny Mashad, len s tim rozdielom ze tu sa neplace. Muzi v bielom a s velkym turbanom a zeny v petrofarebnych satach. Do toho vona kadidla z Jemenu. Na hrobke vlaju zelene moslimske vlajky. V tom sa sprievod pohne a za zvukov bubnov z kozych kozi sa rytmicky pohne k hrobke a postupne zvolavanie Alah. Ucelom je sa dostat do tanzu. Niekto sa dostane velmi rychlo, ludia sa zacinaju vlnit v rytme bubnov,Aj my sa aj ked nechceme dostavame do tanca. Postupne vyse 300 clenne publikum je vo vare. Opat sme tu snad jedini turisti. V inych krajinach musis chodit do muzea, aby si sa dozvedel ako to bolo voalkedy, ake boli zvyky. Muzeum je pritomnost. Skvele, uzasne...Na konci spolocna modlidba. Zavidim prvym anglickym dobyvatelom co zazili pred 300 rokmi

M

Martin a Petra z BUBO

07

12:00

feb

2014

Spanie v pyramide

Spanie v pyramide

Si blazon? Preco ides do vojnovej krajiny? Opat nejedna otazka na Slovensku. Vela ludi ma predstavu ze pozna situaciu v Afrike, ale pritom netusi, nevie a pritom sam seba pripravuje o dokonale zazitky... Sudan je momentalne pokojna krajina. Alebo casta otazka bola ved tam urcite nic nie je....Vacsina videla egyptske pyramidy a viete si predstavit, ze nejake mozu byt aj krajsie? A mozete v nich aj prespat? Da sa to v 21 storoci, kde turisticky ruch zasiahol takmer cely svet? Ano da sa. Nase terenne auto nalozene proviantom po hlavnej a zaroven jedinej ceste nas berie na sever krajiny. teplota stupa nad 30 stupnov. Najprv zastavujeme pri Nile, Osviezime sa cajom, kavou, zapozerame do neskutocne zelenej oazy v strede nehostinnej puste. Ale treba sa pohnut. Chceme este zazit zapad slnka nad pyramidami. Stihame to 20 min pred a moje prve slovo bolo. Do boha...to je krasa. Vyse 20 pyramid a niektore skvele zachovane. A sme tu len my. Splhame, podliezame, fotime a zaroven si vyberame nas hotel:) Ano prespavame v pyramide, kde miesto obrazov mame starodavne napisy z knihy mrtvych. Vonku fuka silny vietor, piesok vo vlasoch ale hrobka nas chrani. Ake sny budeme mat? Miliarda hviezd nad nami. Vraj nalavo je venusa, jupiter...Obloha je jasna, cira, dokonala tma. Meroe davam do prvej trojky najkrajsich stavieb na tomto svete. Este sa ozveme, vyrazame dalej na sever. A ked sa rozhodujete kam ist, tak Sudan je skvelou volbou. A da sa to velmi komfortne a mate zazitky, ktore nema hocikto na tomto svete.

M

Martin a Petra z BUBO

10

00:49

jan

2011

Oddychnuti do noveho roku

Oddychnuti do noveho roku

Oddychnuti do noveho roku A tak sa pomalicky budeme vracat do nasho Base Campu na Dunajskej. Sme spat aby sme Vam poradili kam v roku 2011 vyrazit - tak aby ta dovolenka bola šita presne pre Vas. Sme spat aby sme pripravili BUBO BAL (vikend 22-23.Jan). Ak sa nekto z Vas zaujima o problematiku Afriky tak Vas mozno zaujme kratky blog o nedelnom referende za samostatnost Juzneho Sudanu: http://blog.etrend.sk/lubos-fellner/2011/01/10/nie-neprepadavaju-tu-iba-ked-prsi-2/

BUBO Covid garancia v cene

Preplatíme vám test