Pyramídy, ťavy a derviši

Pyramídy, ťavy a derviši Aktuálna situácia v Sudáne

Sudán je neobjavená krajina pyramíd, dervišov a tiav. Ako to v nej vyzerá? Veľa ľudí dnes v Sudáne radšej skryje peniaze niekam do skrine, akoby ich mali nosiť do banky. Keby ich dali na účet do banky, je dosť pravdepodobné, že by ich už nemuseli vybrať, keďže bankomaty sú často prázdne a bez peňazí. Keď do nejakého bankomatu dovezú peniaze, prakticky okamžite sa pred ním vytvorí dlhý rad ľudí vyberajúcich si svoje úspory. A nie je to len o bankomatoch. Keď ľudia prídu večer z roboty a chcú si kúpiť chlieb, postavia sa do dlhej rady pred pekárňou a dúfajú, že budú mať šťastie, že ešte tam nejaký chlieb ostane. Na čerpacích staniciach sú rady také dlhé, že niektorí musia vo svojich autách aj prenocovať, aby natankovali. Vláda sa snaží vyhnúť ekonomickému kolapsu krajiny a nevedia, ako z toho von. Zrušenie sankcií zo strany USA koncom roka 2017, zdá sa, neprinieslo želané ovocie a po strate 75% príjmov z ropy (po oddelení Južného Sudánu) sa štátny rozpočet robí veľmi ťažko. Aby Sudán nezbankrotoval, tak prudko devalvoval svoju Sudánsku Libru na hodnotu 47 SDG za 1 USD, no na čiernom trhu sa da kúpiť dolár aj za 70 SDG. Ceny jedla a tovarov rastú a inflácia za minulý mesiac dosiahla takmer 70%. Vláda sa rozhodla riešiť nedostatok peňazí v štátnej kase zrušením dotácií na chlieb a benzín, čím ich ceny vyleteli prudko nahor a málokto si teraz môže dovoliť natankovať plnú nádrž, ak teda vôbec nájde benzínku, kde benzín reálne majú. Cena chleba vzrástla z 1 SDG (0,02€) na 3 SDG (0,06€), čo spustilo vlnu protestov hneď v niekoľkých veľkých mestách. Čo sa začalo ako protest za chlieb, sa rýchlo premenilo na demonštrácie za odchod prezidenta Omara al-Bashira, ktorý vládne tvrdou rukou už 30 rokov, a je na neho, mimo iného, vydaný aj medzinárodný zatykač za zločiny proti ľudskosti kvôli genocíde v Darfure. Čína je najväčší obchodný partner Sudánu a zároveň aj najväčší odberateľ ropy, no ich investície už ochladli. Číňania v Sudáne postavili cesty, mosty, prístavy a dokonca aj samotný prezidentský palác. No na najvychytenejšej ulici hlavného mesta, neďaleko sútoku Modrého a Bieleho Nílu sa už zďaleka neprechádza toľko Číňanov, ako ešte pred 2-3 rokmi. Aj najluxusnejší hotel krajiny, 5* Corinthia, tiež medzi miestnymi známy aj ako “Kaddafiho vajce” (má tvar vajca a dal ho postaviť už nebohý plukovník Kaddafi z Líbye), zíva prázdnotou. Politika je politika a ľudia sú ľudia. Odkedy sme sa do Sudánu doplavili loďou z Egypta cez Nasserovo jazero a zakotvili vo Wadi Halfa, malom ospalom mestečku na brehu rieky Níl, tak všetky predsudky o tejto krajine sa rozplynuli. Myslím, že vôbec nebudem klamať, ak napíšem, že Sudánci patria k tým najmilším a najpriateľskejším ľuďom na svete, ktorí by vám zniesli aj modré z neba. Kto tu bol, tak vie presne o čom hovorím. Ľudia neskazení valcom cestovného ruchu, ľudia, ktorí nevedia, čo je to bakšiš a že si ho majú vypýtať, ľudia, ktorí vás vo svojej krajine úprimne vítajú a zaujímajú sa o vás ako o cestovateľa, ľudia, ktorí vás pozývajú na čaj do svojich príbytkov a ponúkajú vám aj to málo čo majú, len aby si vás uctili ako vzácneho hosťa, presne tak ako to káže skutočný Islam, nezmanipulovaný politikou a médiami. Zabudnite na pyramídy v Egypte. V Sudáne je pyramíd ešte viac a budete ich mať celé len pre seba. Poďte sa pozrieť na nezregulovaný a čistý Níl, na nočnú oblohu plnú hviezd, na krásnu Saharu, ktorá mení farby niekoľkokrát do dňa, na to božské ticho, ktoré sa rozlieha krajinou, a na ten nákazlivý úsmev dobrosrdečných Sudáncov. Nech vás správy neodradia. Jedla je tu dosť, balená pitná voda sa dá kúpiť úplne všade, peniaze sa dajú zameniť na každom väčšom trhu alebo v obchode (pozor, iba americké doláre! najlepší kurz dostanete, ak meníte 100 USD bankovky), a demonštrácie za odstúpenie prezidenta sú vždy vopred plánované a obmedzené na určitú oblasť, takže je relatívne ľahké predvídať, plánovať a nedostať sa do problémov. Hlavné mesto prekvapí každého. Kto by si nechal ujsť piatkový trh s ťavami na Souq Lybia, tancujúcich dervišov pri západe slnka v Omdurmane, živú hudbu v Jazz Cafe, alebo korčuľovanie v nákupnom centre Afra Mall? A nebojte sa, už aj Sudán naskočil na celosvetový magnetkový trend, dostanete ju odteraz kúpiť v odletovej hale na letisku v Chartúme :) Na obrázku: pyramídy Meroe  

K

Afrika  

Eritrea, Sudán


náročnosť

13 dní

Trvanie

5110
K

Afrika  

Sudán


náročnosť

9 dní

Trvanie

3660
E

Afrika  

Džibutsko, Somálsko, Eritrea, Sudán

27.11. → 14.12. +2 termíny

náročnosť

18 dní

Trvanie

11616
Afrika – príbehy z domova
Prémiový blog

Prémiový blog Afrika – príbehy z domova

Všetci pochádzame z Afriky, tvrdia vedci. Najprv sa mi to zdalo nepravdepodobné, veď ja som beloch, čo sa ledva opáli a nechápal som, čo mám…

Ľuboš Fellner 27 min. čítania
Ťavy - kráľovné púšte
Blog

Blog Ťavy - kráľovné púšte

Hoci sú ťavy v našich končinách pomerne neznámym zvieraťom, s človekom žijú už celé tisícročia. Fascinujúce tvory, dokonale prispôsobené životu v…

Martin Ferenčík 29 min. čítania
Khartoum - exotické hlavné mesto Sudánu
Chartúm

Chartúm Khartoum - exotické hlavné mesto Sudánu

Khartoum je exotické africké mesto, ktoré očarí každého skúseného cestovateľa. Ani nie tak svojou architektúrou alebo pamiatkami, ale neuveriteľne…

Marek Melúch 19 min. čítania

Ďalšie dovolenky do krajiny: