Čo majú spoločné hinduistický boh a svetoznámy autor sci-fi? To sa dozvieme na našej návšteve jedného z najposvätnejších chrámov Srí Lanky. Po zaslúženom oddychu na piesočnej pláži s pohárom kvalitného arraku sa opäť vydávame za dobrodružstvom, čakajúcom na východnom pobreží. Do mesta Trincomalee nám cesta ubieha rýchlo vďaka kvalitnej ceste a my sa čoskoro ocitáme v areáli chrámu Koneswaram Kovil. Na parkovisku opúšťame mikrobus a vyberáme sa popri stánkoch s obetinami, hračkami, cukrovou vatou, príveskami, gýčovými obrázkami rôznych bohov a bohýň (vrátane Ježiša Krista) smerom ku chrámu. Ako na všetkých posvätných miestach ostrova, aj tu sa vyzúvame a nasávame atmosféru pulzujúceho pútnického miesta. Z výšky na nás benevolentne pozerá pestrofarebná socha Šivu, hlavného boha chrámu, spoza ktorého vidíme bohato zdobené vežičky. Sme v Južnej Indii alebo ešte stále na Srí Lanke? Pútnici sa pri nás s údivom zastavujú a niektorí si nás aj (ne)nápadne fotia na smartfóny, no my sa sústreďujeme na hlavný chrám. Samotná stavba je síce relatívne moderná, ale v minulosti stál v týchto miestach omnoho starší chrámový komplex, ktorý poznali nielen cestovatelia, ale aj veľkolepé eposy Ramajána a Mahabharata. Pôvodné budovy boli totiž zničené Portugalcami, ako to vidíme aj na jednom z výjavov vo vnútri chrámu. Väčšina pútnikov pietne stojí pri hlavnej svätyni a my si hovoríme mýtické príbehy o Šivovi a vysvetľujeme si význam jeho slávneho tanca. Pozorujeme veriacich zapaľovať vonné tyčinky a bozkávať kamennú sochu býka Nandi, či šepkať želania so zopätými rukami pred jedným zo súsoší Šivu a jeho rodiny. Osviežujúci vánok z mora nám pripomína, že veľká časť pôvodného chrámu je tesne pod nami pri strmom útese. A práve na tomto mieste sa potápali archeológovia spolu s Arthurom C. Clarkom, ktorý emigroval na Srí Lanku aj kvôli svojej vášni pre podmorský svet. Z pôvodného chrámu sa okrem stĺpu a nákresov zachovalo aj niekoľko sôch božstiev, ktoré kňazi stihli ukryť pred vyplienením. Pri východe sa s nami lúči jeden z krotkých jeleňov, ktoré žijú v okolitom parku. Sú to posvätné zvieratá spájané so silou ovládania a sústredenia mysle, jednej zo schopností Šivu. Nuž, nie je na škodu mať sústredenú myseľ na ceste do mesta Jaffna, v ktorom ideme navštíviť chrám Šivovho syna Murugana, a popritom si pochutnať na chladenej vode a sladkej cukrovej vate.
Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
Tipy a zážitky - Srí Lanka
- Srílanské makaky
- Dambulla - srdce Srí Lanky
- Srí Lanka - Pol Sambol
- Srí Lanka - slzy rajskej záhrady
- Srí Lanka - návrat do rajskej záhrady
- Arrack - tradičné pitie na Srí Lanke
- Srí Lanka - sloní raj
- Polonnaruwa - opičie kráľovstvo Srí Lanky
- Srí Lanka - Posvätný strom Bódhi
- Galle - Srí Lanka
- Pinnawala - domov sloních sirôt
- Srí Lanka sa otvára
- Srí Lanka - jaskynné chrámy v Dambulle
- Srí Lanka - národný park Yala
- Korenie Srí Lanky
- Čo symbolizujú budhistické stúpy?
- Oddych na pobreží Srí Lanky
- Svadby na Srí Lanke
- Farby Srí Lanky
- Ostrov drahokamov, Srí Lanka