Dva ostrovy, kde je každý z nich úplne iný. Aj ľudia sú iní, pláže a more je iné, príroda je iná. Ako je to možné? Základ je v absolútne autonómnej histórii. Obidva ostrovy síce objavil Krištof Kolumbus v roku 1498 (aj keď na ostrov s ideálnym tvarom pripomínajúcim cigaru, Tobago nevystúpil), no o Tobago sa Španieli nezaujímali a ujali sa ho iní kolonizátori. Briti, Holanďania, Francúzi, Portugalci, Lotyši, od roku 1704 to bol raj pirátov. Niet iného ostrova v Karibiku, ktorý by majiteľa zmenil toľko razy. “Teraz nás vlastnia Indovia” povzdychne si mama Gloria Steward, u ktorej bývam. Trinidad s hlavným mestom Port of Spain (s 300 ročnou španielskou históriou) je teda katolícky a Tobago, s hlavným mestom Scarborough, je protestantsky Britské. V tomto je Karibik zaujímavý, každý štát je vzhľadom k histórii iný, ale ako vidíte, aj v jednom štáte viete nájsť úplne rozdiely. V roku 1889 boli tieto dva ostrovy ešte dve nezávislé krajiny. Preto je fajn navštíviť obidva ostrovy, je to ako keby ste navštívili dva rôzne štáty. Trinidad -Tobago je najindustriálnejšou krajinou Karibiku. Je to hlavne kvôli značným náleziskám ropy, ale aj kvôli “vízii 2020” ministerského predsedu Patricka Manningsa, ktorý sa rozhodol zmeniť mentalitu “mañana” na “we can” No po prehratých voľbách (asi z nešťastia) umrel. Jeho stranu volili Afroameričania a opozícia, ktorá po jeho odchode prevzala moc - Indovia. Dnes je na čele opäť Afroameričan - vraj najhorší šéf na svete, hovoria Indovia, no černosi sú nadšení. Tak to je všade. Žiadna skutočná demokracia, žiadne skutočné rozhodovanie. Média a rasa (Maďarské strany u nás taktiež volia väčšinou etnickí Maďari a čitatelia New York Times volia demokratov) - dobré je to vedieť. Patrick chcel zmeniť mentalitu svojich, asi sa bál, že ich Indovia prevalcujú, čo sa aj strane, tak ako nás v Európe prevalcujú Číňania a následne Indovia =). No zmeniť mentalitu je nemožné, veď ak majú oba ostrovy čosi spoločné, tak to, že milujú zábavu. Karneval je tu vraj lepší než v Rio de Janeiro, ale o toto prvenstvo bojuje aj Haiti, Antigua a viac ostrovov... Hudba ako kalypso a soca vás budú sprevádzať na každom kroku. Tu na Trinidade vymysleli takú činelu “steelpan” (Steel Pán), a dokážu s tým divy... “Do you wanna see downtown, or liming..” “Your are getta lime?” Lime (lajm) ma doprevádza Trinidadom na každom rohu. Existuje dokonca stránka lime.tt a ide o chlast a baby a karneval a hudbu a “dobrý život”, každopádne, nie o prácu. Pracovať namiesto vegetovania? Zmeniť sa po zopár sto rokoch, kedy bolo vrcholom umenia iba tak ležať? Načo? Napíšem vám paralelu so Slovenskom a verím, že sa neurazíte: To je ako keď “porobenému Slovákovi” poviete “choď za svojím cieľom, dosiahneš to” Nevie o čom to točíš, v skutočnosti si neverí. Veď v génoch má zakorenené zašívať sa niekde na poli, ohovárať a maximálne závidieť, poprípade kradnúť zo štátneho, využívať (štátnu) sociálnu pomoc. Preto sú populárne strany ako Smer a (bude) Progresívne Slovensko, ktoré na tomto poznaní stavajú, aj keď je to pre stále príliš socialistické Slovensko nevýhodné. Medzi nami, ja som od štátu nikdy nič nezobral a už 30 rokov, keď sa ma opýtajú, akú podporu chcem, hovorím “nechajte ma tak” No považujú ma za šibnutého. Veriť v silu myšlienky? Veriť v seba? Nepridať sa k žiadnej skupine, žiadnej strane a ísť sám. Stelesnenie individualizmu. Čítame o tom, aj sa nám to trochu páči, no v skutočnosti to nezapadá do našich hodnôt. No Slovensko je na tom 100x lepšie než Karibik. Tu individualizmus nefunguje vôbec, ľudia (Afroameričania) žijú v komunite, lebo komunitný život vás robí šťastnejším, a o čo vlastne v živote ide? Zmeniť mentalitu je ťažké a Patrick z toho umrel. No niečo tu zanechal, jeho viera priniesla ovocie a Trinidad je dnes najindustriálnejším ostrovom Karibiku. Nie všetci černosi lajmujú... Jeho ekonomika, ako jediného ostrova, nezávisí od turizmu. HDP na obyvateľa pri porovnaní kúpnej sily je obdobný ako na Slovensku. V tomto ukazovateli ide o najvyššie HDP/obyvateľa zo všetkých štátov Karibiku. Tretie najvyššie HDP/na obyvateľa (PPP -Purchasing Power Parity) v celej Severnej aj Južnej Amerike - po USA a Kanade. Z ničoho - no OK, majú ropu - to dotiahli tam, kam sa to nikomu inému zo susedov/ súperov nepodarilo. Majú však múdrych a pracovitých Indov. =) Tobago ma najstaršiu prírodnú rezerváciu v celom Karibiku ( Tobago Forrest reservé) Ostrovy ležia ( podobne ako Barbados) mimo takzvaného hurikánového opasku a tak sú tu hurikány naozaj vzácnosťou Tobago zmenilo koloniálneho vládcu najviac razy zo všetkých ostrovov Karibiku 3. najvyššie HDP/obyvateľa v Amerike (po USA a Kanade) Ceny: Za 1 Euro dostanete vyše 7 TTD. Taxík z letiska do Port of Spain 300 TTD Grilovaný žralok v slušnej reštaurácii 60 TTD Silná perfektná káva 10 TTD Pivo 0.3. 10 až 15 TTD v reštaurácii a 6 či 7 TTD v supermarkete Na Trinidad chodí BUBO dlho. Lietavali sme z Caracasu a keď sa situácia zhoršila, tak z Georgetownu v Guyane. Každoročne sme realizovali niekoľko zájazdov a za desaťročie sme vychytali chybičky. Ja som letel teraz po dlhej dobe z Caracasu (letenky za posledné 3 roky vzrástli 6 násobne - toľko ľudí chce utiecť z Venezuely). Leteli sme popri pobreží a pilot to stočil na ostrovy až po prelete cez deltu rieky Orinoco. To bolo nádherné. Tmavé vody Orinoka sa vlievajú do modrého Karibiku. Všade džungľa, nad ktorou vo dvojiciach lietajú farebné papagáje, v Orinoku plávajú obrovské krokodíly, anakondy, kapibary, lesom sa predierajú jaguáre a utečenci z Venezuely. Venezuela je od Trinidadu iba 11km a práve dnes sa Trinidad rozhodol utečencov registrovať. Povedali si, že proti migrácii nemajú šancu a tak ju využijú. Pokiaľ budú Venezuelčania tvrdo a lacno pracovať, sú vítaní! Niektoré lety sú fantastické, a ten pohľad by som prial každému, úžasné. Geografia a počasie. Ide o najjužnejšie ostrovy Malých Antíl, no väčšina ich sem ani neradí, a radia sa často k Južnej Amerike. Najvyšší vrch je na severe Trinidadu (El Cerro del Aripo), s výškou 940 metrov, čo je bezmála 2x vyššie než vrchy Tobaga. Najvyšší vrch Tobaga Pigeon Peak je na severe a je vysoký 549m. Holubov majú na Tobago radi, všetko unikátne sa volá pigeon. Najvyšší vrch Trinidadu sa nachádza na severe ostrova, kúsok od mesta Arima, čo je štvrté najväčšie mesto štátu. Trinidad má tvar zuba- stoličky a Tobago tvar cigary. Zo severu ostrov Trinidad ohraničuje Karibik, zo západu zátoka Paria, kde sa Trinidad skoro dotýka na dvoch miestach Venezuely, z juhu ho ohraničuje Kolumbov kanál a z východu za bažinami je to nedozerný nebezpečný Atlantik. Tobago je na juhu obmývané Atlantikom a na severnej strane Karibikom. Čo sa týka počasia, prvých 5 mesiacov v roku je sucho, potom 7 mesiacov prší. No hurikány nehrozia a to je veľká výhoda Trinidadu. Ja som tu v dažďovej sezóne, ale mám krásne slnečné počasie. Domáca pani mi hovorí “je dažďová sezóna a napriek tomu je tak hrozne teplo..” s tým, že ona má dažďovú sezónu radšej. Let na Tobago Je víkend, a tak Trinidadčania utekajú na Tobago, kde sú krajšie pláže. Pristávam na letisku vo vnútrozemí Trinidadu, vítajú ma plagáty s maskáčmi a upozornenie, že takéto oblečenie je tu ilegálne a môže ho nosiť iba armáda. Nemám letenku na Tobago, ale to tu nie je problém. Nemám veľkú batožinu, na colnici som prvý a prechádzam za 3 minúty ako po masle. Ukazujem iba letenku ďalej, pani sa smeje, že nevedela, kde leží Slovensko, a púšťa ma. Vychádzam von, prechádzam okolo duty free shopov plných rumu, odbáčam vpravo a idem úplne na koniec ku okienku číslo 1. Tu stojí letenka na Tobago 300 TTD (trinidadsko tobažský dolár), no keďže je víkend a plno, tak kupujem stand by letenku s tým, že neviem, kedy odletím za polovicu 150 TTD, čo je neuveriteľných 25 USD, dokonca trochu menej. V Caracase som čakal dlhé hodiny, madurovci ma prezreli od hora dole, a ani si nepamätám, či ma niekedy niekto v živote dôkladnejšie prezrel; Severná Kórea je nula oproti dnešnej paranoidnej Venezuele. Tu, aj keď mám stand by letenku, som nečakal vôbec a po tom, čo som dosadol, do hodiny sedím už v druhom lietadle. Lieta sa ATR 72 s Caribbean Airlines, domáca aerolinka, ktorá sa presadila a je teraz najsilnejšou domorodou karibskom značkou v letectve. Z bankomatu som si vybral 500 TTD, a letím. Všetko perfektne funguje. Tobago Keďže som sem doletel skôr, začnem týmto malým ostrovčekom, ktorý tvorí iba 5.8 % plochy štátu. Ostrov nazvaný vraj podľa tabaku, “tabaco”, “tabago” “Tobago”, ktorý leží v Karibiku značne východne, a ďalej je už iba drahý Barbados (strávil som tu viac týždňov a zápisky prídu čoskoro). Ostrov, ktorý bol dlho veľmi ďaleko a väčšina cestovateľov, čo poznám, skončila na Trinidade a sem sa nedostala Je to ako keď ste v štáte Samoa a väčšina skončí na ostrove Upolu, a na Sawaii sa už nedostanú. V oboch prípadoch je to škoda. Čo sa týka prírody aj autentickosti domorodcov, práve tie vzdialenejšie ostrovy sú lepšie. Kým Trinidad je industriálnom ostrovom, Tobago je prírodným skvostom a chce ísť smerom k turizmu. Kým na Trinidade sa presadili Indovia, na Tobago je 90% obyvateľstva afroamerického pôvodu. Z letiska vystúpite na juhu ostrova v oblasti nazvanej Crown Point. Nie je priveľa miest na svete, kde môžete ísť z letiska do hotela či na pláž peši. No Tobago tým miestom je. Prvý hotel Mike’s holiday resort máte 2 minúty pešo. Pláž so slnečníkmi, ležadlami, sprchou, tuctom reštaurácií a obchodíkov máte z letiska 5 minút peši - Store Bay. Najlepšie pláže sa ťahajú od Crown Point, niekde po Fort James či Arnos Vale, čo je 10km. To je všetko. Ostrov je v najväčšej šírke 12km široký. Auto sa dá ľahko prenajať a taxíky (aj keď neoznačené) chodia v kuse (cez deň každých 15 sekúnd). Tobago nie sú iba pláže. Ja som ešte zbehol o pár kilometrov ďalej do Tobago Forest Reserve, keďže ide o najstaršiu rezerváciu Karibiku. Videl som cocrico, čo je vták, ktorý je endemický práve pre Tobago. Vyrazil som neskôr a bolo otrasne teplo, nepomáhal ani tieň stromov. Následne som sa stočil do Scarborough, odkiaľ som chcel ísť späť trajektom (cesta trvá cca 3.5hodiny), no kvôli tomu, že je svetový deň jogy a na Trinidade sa dejú špeciálne akcie, som sa rozhodol späť letieť (a ušetriť takto čas). Scarborough je diera, má asi 1000 obyvateľov a nedá sa porovnať s Port of Spain na Trinidade. Na Tobagu sa odporúčam zamerať na prírodu. Moja domáca, stará pani Gloria, sa mi priznala, že by sa chceli odtrhnúť. Vie, že Trinidad má ropu, no oni chcú byť ako ostatné krajiny Karibiku, oni sa uživia, ´no problem man´. Pláže: prešiel som 6 pláží, pýtal som sa domácich. Máme tu roky známeho, Jerome Persad je bankár. Statný černoch s predkami z východnej Kene a Juhoafrickej republiky, je vzdelaný, scestovaný a s rodinou lieta na Tobago každý druhý víkend. On chodieva na pláž do Store Bay a za najlepšiu pláž považuje Pigeon Point. Ja som prešiel ešte Buccoo Bay, Great Courland Bay a Arnos Vale Bay. A ako jedničku by som vybral Pigeon Point. Lokalita, upravenosť pláže, výbava a čistota. Vstup je tu asi 3 USD a pláž je 30 minút chôdze z Crown Point, respektíve, 5 minút taxíkom. Ak pôjdete pešo, tak po ceste po ľavej strane máte kilometre krásneho mora. Bez spŕch, ale zadarmo. Miestni iba tak zastavia, piknikujú a do pása sú vo vode. Nevidel som plávať nikoho. Nabudúce by som na šnorcheling skúsil ešte dva ostrovčeky na severozápade pri mestečku Speyside, ostrovy Little Tobago a Goat Island. Gloria tam nikdy nebola, nevie mi povedať čo a ako. No keď tu budem nabudúce, tak vyrazím tam kvôli šnorchelingu. Ďalším zážitkom, ktorý som nevidel, sú preteky kôz. Nikdy ste nepočuli? No to je to, čomu sa BUBO venuje. Objavili sme tisíce zážitkov, ktoré sa dnes zdajú normálne. No často sú normálne iba pre Slovákov. Preteky kôz v Buccoo sú podobné. Preteky som nevidel, no aspoň som si dal v Buccoo kozľacinu. Aj z najpopulárnejšej pláže- Store Bay či Pigeon Point- vás vyvezú k útesu Buccoo Reef na šnorcheling, či lodičkou so sklenným dnom. Buccoo reef chráni dané pláže, a preto je voda tak príjemná a pláže sú bezpečné. Koralový útes Buccoo hodnotil Jean Jacques Cousteaau ako tretí najspektakulárnejší na svete. Vy ho máte kúsok z Pigeon Point. Tobago je jedným z posledných miest sveta, kde hniezdi korytnačka kožatka ( Dermochelys Coriacea). Ide o najväčšiu korytnačku sveta, vážiacu až 500 kg. Na Tobago zrejme chodí už posledných 200 miliónov rokov, tak je stará. Aj toto je dôkaz o panenskosti Tobaga. Hotely: toto nie je rozhodne silná stránka ostrova. Myslím si, že sa to bude meniť, ale zatiaľ je to bieda. Mike’s holiday resort by u nás dostal maximálne 1 hviezdičku, a pripomína Leropoldovskú väznicu vymaľovanú na žlto. Domáci (väčšina klientov) preferuje apartmánové bývanie s kuchynkami, kde si donesú nakúpené jedlo, ktoré si ohrejú. Je tu veľa guest houseov s domácou pani, a tá prenajíma izbičky okolo tej spoločnej kuchyne. Je to dosť zúfalé. Prešiel som najlepšie hotely ostrova, aby sme ich vedeli našim klientom odporučiť a venoval som tomu veľa času. Na krátky oddych má výbornú polohu Coco reef. Grandiózny vstup cez klenutú bránu, strážnika s rampou, kľukatá aleja kokosovníkov, všade zlaté sošky a pred dverami zlatý Rolls-Royce. Gýčové a predražené, ideálne pre černochov, čo nevedia dobre plávať. Ak chcete prísť na dlhšie, ste väčšia skupina, ktorá je ochotná tráviť čas spolu, tak tipom sú vilky vo Villas at Stonehaven. Pozor, nie ste pri mori, varíte si sami. Nie je to pre každého. No ani Tobago dnes nie je rozhodne pre každého. Na druhej strane než všetky ostatné hotely leží bývalý Hilton, teraz hotel Magdalena. Je ďalej, je mimo, ale je na zváženie. Coco reef a Magdalena. Coco reef má polohu tak, že viete byť v dotyku s domácimi. Ak sa nebojíte, ste scestovaný turista a iný by sem ani nemal prísť, tak Coco reef je lepšou voľbou. Musíte prekúsnuť prvoplánový luxusný gýč- násilný pocit luxusu - a pritom kvalita nikde. Ceny luxusné sú. Pre Gloriu je Coco reef najlepším hotelom sveta a nechápe, že mne sa nepáči. K tomu, aby Indovia dosiahli to čo na Maurítiuse, potrebujú aby ceny ropy ešte klesli (a oplatilo sa robiť turizmus), potom urovnať situáciu s černošskou väčšinou, a dobrých 10 rokov budovania infraštruktúry. Trinidad Zaberá 93% plochy štátu, bohatší brat s indickým vplyvom. Ak počítame Guyanu do Karibiku, potom iba ona vie v počte Indov konkurovať Trinidadu. Ostrov Trinidad Krištof Kolumbus pomenoval podľa svätej trojice. Ostrov má perfektné diaľnice a ľahko sa budete pohybovať okolím. Na hornatom severe je nádherná príroda a chodí sa sem hľadať do krvavočervené sfarbenými ibisov a plameniakov. BUBO sem roky chodieva na pláže. Mestá smerom na juh naozaj vyzerajú ako mestá a San Fernando je možno o trošku krajšie než hlavné mesto. Hlavné mesto je tvrdý oriešok. Sú tu určité pekné miesta, ale nevidím ambíciu, že by toto mesto chcelo uspokojiť turistu. V centre down townu je zopár mrakodrapov, všetko finančné inštitúcie, ropné firmy. Najznámejšími sú “dvojičky” Twain Tower. Z letiska okolo pôjdete. Cestou z letiska prejdete polovicu ostrova. Centrum mesta je Woodford square, ktoré je akýmsi Hyde parkom, kde sa môžete postaviť a rečniť. Ste kňaz, politik, alebo iba tak chcete niečo povedať? Tak sa zapíšete na tabuľu a potom môžete rečniť. Vedľa sa nachádza Červený dom - renesančný parlament, budova radnice, nádherná katedrála (Angličan Trinity Catedral), justičný palác. Zvyšok života sa odohráva okolo obrovského parku (kedysi plantáž cukrovej trstiny) : Queens Park Savannah. Tu nájdete múzeum, ZOO, ale hlavne 7 úžasných historických domov. Nafotíte si ich cez plot, lebo prístup dovnútra nie je, no toto je to najkrajšie z mesta. Mne sa najviac páči park pri západe slnka, ľudia behávajú, prichádzajú hrať futbal, kriket, púšťajú šarkanov. A tie úúúžasné stromy, obrovské, prekrásne. Keď slnko presvitá cez ohromné koruny, cítite sa fajn. Aj v tak hnusnom meste. Mne sa páči oblasť južne od parku. Na park pozerá zopár ambasád, aj ambasáda USA, ktorú keď odfotíte, vybehne strážnik =). Vyskúšajte. Funguje to na 100%. Vydajte sa ulicou Picton či Woodford a okolo vás bude zrazu najtypickejším Trinidad. Drevené domčeky s malými záhradkami a veľkými nápismi Zákaz parkovať. Toto je podľa mňa to najtypickejšie. Nie je tu skoro nikto a vy sa prechádzate a zasnívate, ako to tu bolo pred 50 či 100 rokmi. Večer si odložte drahocennosti v hoteli a poprechádzajte sa jedným smerom po Tragarete Road smerom na západ, a potom zbehnete dole na Ariapita Avenue, ktorej domáci nijako inak nepovedia ako “Avenue”. Toto je miesto, kam chodia “lajmovať”. Najlepšia časť je od parku Adama Smitha (áno, toho predstaviteľa kapitalizmu a “neviditeľnej ruky trhu”) smerom na západ. Tímu je po oboch stranách Avenue krčma za krčmou, bar za barom. Dajte si pivo Carib, či Stag sále, určite aj Angostura. Dajte si “bitter” iba tak do vody. No vyskúšajte aj rum. Angostura tvrdí, že vyrábajú najdrahší rum na svete od roku 1824. Ak Vám zachutí (je vás viac než 8), môžete ísť cez pracovné dni od 9.30 do 13.00 na prehliadku a ochutnávku. Angostura sa vyslovuje “Angostura” Na Avenue nájdete aj viacero stánkov s arabskou stravou či kebabom. Prevádzkujú ho Sýrčania. Je známe že 20 až 25% HDP Trinidadu je z drogovej činnosti Libanonsko - Sýrskej mafie. Kokaín je tu blízko a niekde sa musí prekladať a distribuovať. Táto mafia platí vládu, každý o tom vie..no libanonská strava je jednou z najlepších na svete. Trinidad je dobrý v basketbale, futbale, bejzbale, a hneď vedľa letiska je dostihová dráha, ale už to nie je to, čo bývalo. Národným športom je, samozrejme, kriket. Trinbago Knight Riers hrajú karibskú Premiere league. Štadión v Port of Spain je grandióznych rozmerov a konkuruje tým v Indii. Queen’s Park Oval je najväčším medzi karibskými ostrovmi, v blízkosti hotela, kde bývam. Ak prídete v čase karnevalu, rezervujete si hotel dlho dlho dopredu. Toto je najlepší čas zažiť rytmus, kultúru, hudbu a krásu Trinidadu. Politika vs jedlo. Ľudia na ostrove Tobago sa chcú odtrhnúť. Logika? Žiadna. Trinidad má ropu a peniaze, Tobago nič. No Trinidad ovládli Indovia a Tobago je černošské, a rastafariani sú silní. Tobago, to je ako za starých dobrých čias. V nedeľnom kostole sú všetci krásne vyobliekaní. Moja domáca pani sa tam tiež vybrala, zaspievať a zatancovať si. Nezjednáva sa tu. Ceny sú vysoké a platí sa hotovosťou. Nie je to ten vyjednávací spôsob ako na Trinidade. Na Tobago sa nekradne, tu je bezpečne, nie ako v Port of Spain. Všetko je tu pokrivené, černošsky nedotiahnuté. Na jedlo na Tobago jem kraby s kari pikantnou omáčkou a akési knedličky z kasavy. Potom rôzne druhy gulášu s chlebovníkom, ryžou. Je tam mastné bravčové, koža, ale je to veľmi dobré. Totálna Afrika, aj keď áno, trošku Indie sem už vniklo, do omáčky ku krábovi určite. Morské príšerka veľmi medzi lokálcami nefrčia, iba malé vyschnuté rybičky. Na Trinidade ochutnajte indické roti a, pri toľkých venezuelských utečencoch, na raňajky cachapa (kačapa) so syrom a na obed Pabellon. No vyskúšajte homáre, krevety či žraloka. Zákaz nosiť maskáče 220 až 450 druhov vtákov Neuveriteľne silné čili a super čokoláda Preteky kôz v Buccoo Najdrahší rum z Angostura Trinidad =najindickejší ostrov Karibiku Lime (lajm) je základné slovo a znamená čosi ako: chlast, baby a veget Perspektíva turizmu? Tento štát má ropu a ľudia nie sú najmilší. Nepotrebujú byť orientovaní na turistov. Zatiaľ nepotrebovali.. no s klesajúcimi cenami ropy sa situácia rýchlo mení. Ak si zoberú príklad z iného “indického” ostrova, Maurítiusu, ktorí Indovia prerobili na raj na zemi s množstvom skutočne luxusných hotelov a perfektných služieb, potom sa turisti budú cítiť dobre. No dnes tu budete pred ostatnými, a to je obrovská výhoda. Trinidad a Tobago má obrovský potenciál. Indom sa nechce budovať na černošskom Tobago infraštruktúru, keďže stále počuť (psst) hlasy o odtrhnutí Tobaga. “Nebudeme predsa investovať niekde, kde nám to zoberú” hovorí mi taxikár Dinesh, s ktorým sa počas hodinovej jazdy z letiska do Port of Spain rozprávam o situácii. Je taxikár, no brahman, najvyššia kasta, a jeho dcéra vyštudovala v USA za zubnú lekárku a syna práve zamestnali v Goldman Sachs po tom, čo dokončil MBA na Yale. “Ak nežiješ život brahmiána, nežiješ slušný, vznešený, pokojný život, nie si cnostný, nejdeš príkladom, tak brahmánom nie si” hovorí mi. No ja mu odpovedám: “Tisícročia genetického kódu sa presadili v úspechu tvojich detí” Usmeje sa, je hrdý otec. Dnes je totižto Father’s day, a to sa na Trinidade-Tobagu oslavuje viac než u nás MDŽ. Jedlo: Tobago: kraby v kari omáčke. Guláš z kozy, s kasavou a chlebovníkom Trinidad: vegetariánske roti. Žralok so zemiakovým Pure s cesnakom. -ak si pridávate čili, pozor! Je fakt silné - Ako zákusok ochutnajte jednu z najlepších čokolád sveta. A dajte si Angostura.
Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
Tipy a zážitky - Trinidad a Tobago
- Pitch Lake, asfalt - čierne zlato
- Najkrajšie pláže -Tobago
- Kúsok karibského raja
- Národný hudobný nástroj Karibiku
- Asa Wright Centre - prvá a najväčšia vtáčia rezervácia Karibiku
- Ostrov Robinsona Crusoe
- Najstaršia prírodná rezervácia Karibiku
- Koloniálne mocnosti v Karibiku
- Najdrahší rum na svete
- Tobago – neznámy, ale krásny Karibský ostrov
- Scarborough – hlavné mesto Tobago
- Najlepší karneval Karibiku, 2022, 2023
- Nicki Minaj – karibská raperka
- Hotely na ostrove Tobago
- Najjužnejší ostrov Malých Antíl
- Port of Spain - Trinidad
- Najbohatší štát Karibiku
- Bezpečnosť Trinidad Tobago