Antarktída, južný pól či Severný pól sú ľahšie dostupné než trebárs Pitcairn, Ascension, Južná Georgia či Tristan da Cunha. Všetky nedostupné ostrovy spája fakt, že nemajú letisko. Iste, poviete si, veď Ascension predsa má, a to dokonca vojenské. Aj to je pravda, ale nanešťastie klasická komerčná linka sem lieta len 1x mesačne. Nebolo tomu tak vždy. V minulosti boli spojenia na Ascension 2x týždenne a lietali z vojenskej základne Brize Norton. Tieto špeciály lietali na Falklandské ostrovy a na Ascensione mali medzipristátie. Dalo sa vystúpiť a ďalším letom sa vrátiť späť do Británie. Lietanie vojenským špeciálom malo svoje čaro. Toto všetko sa však zmenilo potom, ako britská vláda prenajala runway Američanom a teraz sa o ňu spoločne starajú. Na Wideawake Airfield môžu pristávať iba vojenské alebo diplomatické lietadlá. Tradičná linka lietajúca na Falklandské ostrovy má medzipristátie na Kapverdoch. Nuž a tak ako bol Ascension dostupný, tak sa z neho stalo nedostupné miesto. Ako sa sem dá teraz dostať? Jediná letecká možnosť je pravidelná linka, ktorá lieta iba 1x mesačne. Letecká spoločnosť SA Airlink spája Johannesburgh - Svätú Helenu a Ascension. Lety sú každú druhú sobotu v danom mesiaci. Let odlieta ráno z Johannesburgu na Svätú Helenu a odtiaľ o 14:30 na Ascension s príletom o 16:30. Spiatočný let je každú druhú nedeľu v danom mesiaci s odletom o 11:15 z Ascensionu s príletom o 13:15 na Svätú Helenu a následne pokračovaním do Juhoafrickej republiky. Dostať sa na tento let je aj tak veľmi ťažké keďže prioritu majú zamestnanci, ktorí tu pracujú, obyvatelia Svätej Heleny a až na úplnom konci je občasný turista. Ak sa nebodaj dostanete tak na ostrove môžete stráviť iba pár hodín a letíte späť alebo celý mesiac (hotel je ale zatvorený). Aj preto je táto letecká možnosť napriek tomu, že existuje takmer nemožná. Ďalšia možnosť je loď. Vlastná jachta a sloboda. Nato však musíte mať skúsenosti a čaká váš divoký tropický Atlantik t.j. opäť takmer nemožné. Posledná možnosť je výletná loď. Len pomerne málo plavieb ide smerom na Ascension, ale ak idú tak stoja zato. Väčšina začína v Argentíne a končí na Kapverdských ostrovoch a počas týchto plavieb máte možnsť navštíviť Falklandy, Južnú Georgiu, Gough Island, Tristan da Cunha, Svätú Helenu a Ascension. Počítajte s tým, že plavba môže trvať aj 30 dní. Keď sa priblížite k ostrovu a uvidíte Green Mountain tak si myslíte, že máte vyhrané. V programe je predsa napísané, že tu budeme dva dni. Hurá! Ešte stále ste nevyhrali! Vylodenie je možné len na zodiakoch. Nato, aby ste to zvládli musí byť príboj slabý. Vlny mlátia do ostrova hlava nehlava a nie vždy sa vylodiť dá. Aj s tým počítajte. Ľahko sa môže stať, že po 30 dňoch plavby keď už prídete k ostrovu tak sa nebudete môcť vylodiť. Tento ťažko dostupný ostrov je aj preto oceňovaným skalpom všetkých čo zbierajú krajiny, kontinenty či ostrovy. A zaslúžene. Chceli by ste to aj vy zažiť? Ak patríte k tým odvážlivcom, pridajte sa k nám na BUBO zájazd Plavba po najizolovanejších ostrovoch sveta. Ak sa chcete dozvedieť viac, prečítajte si plavebný denník Ľuboša Fellnera, ktorý písal počas plavby na Ascension: 1. časť - Existenciálna kríza alebo ako sa pripraviť na plavbu, 2. časť - Najfrustrujúcejšie vylodenie, 3. časť - Hral som golf na najizolovanejšom ihrisku sveta, 4. časť - Zbytočný ostrov a preplávanie rovníka kraulom. Prípadne by vás mohli zaujať blogy z ostatných izolovaných ostrovov južného Atlantiku: Tristan da Cunha - najvzdialenejší ostrov sveta, Južná Georgia a Sandwichové ostrovy, Falklandské ostrovy - intímne stretnutie s drsnou prírodou.
Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO