Kontroverzia ohľadom výberu súčasného pančenlámu patrí k jednej z najväčších kontroverzií v moderných dejinách tibetsko-čínskych vzťahov. Pančenláma patrí k najvýznamnejším politickým aj duchovným predstaviteľom tibetského budhizmu a v hierarchii sa pred ním nachádza už len dalajláma. V súčasnom nasledovníctve máme aktuálne 11. pančenlámu v poradí. Okolnosti jeho výberu však boli veľmi kontroverzné a všetko sa to začalo po smrti bývalého, 10. pančenlámu.
10. pančenláma, vlastným menom Choekyi Gyaltsen, sa narodil v roku 1938. Jeho politická angažovanosť sa začala najmä po čínskej invázii v 50. rokoch. Po tom, ako viacerí najvyšší predstavitelia odišli do exilu v Indii (súčasný dalajláma), Choekyi ostal v Tibete a zastal rolu vyjednávača medzi tibetskou vládou v exile a čínskou vládou.
Jeho rola nebola jednoduchá a veľakrát robil rôzne ústupky proti vlastnej vôli. 10. pančenláma zomrel v roku 1989 v relatívne mladom veku 51 rokov. Stalo sa tak tesne po tom, ako odsúdil politickú angažovanosť čínskej vlády v Tibete a vyjadril obavy o budúcnosť Tibetu. Táto skutočnosť načrtla rôzne konšpirácie o tom, či sa náhodou čínska vláda nepostarala o odstránenie 10. pančenlámu. Tie však nikdy neboli potvrdené.
Výber nového pančenlámu je komplikovaný proces, na ktorý dohliada viacero vrcholných duchovných predstaviteľov tibetského budhizmu, spolu s dalajlámom. Ten už bol v roku 1989 v exile v Indii a preto na proces dohliadal odtiaľ. Výberový proces trval 6 rokov až sa nakoniec v roku 1995, 14. mája podarilo vybrať nového, 11. pančenlámu. Bol ním 6-ročný chlapec menom Gedhun Choekyi Nyima. Ten však o 3 dni neskôr, 17. mája zmizol aj so svojou rodinou a doteraz neboli nikdy znova videní. Čínska vláda tvrdí, že sú v bezpečí, no tibetskí predstavitelia to spochybňujú.
Čínska vláda si dosadila na pozíciu pančenlámu svojho predstaviteľa, chlapca menom Gyaincain Norbu. Toho vybrali systémom Zlatej urny, systémom, ktorý sa použil niekoľkokrát v minulosti, no neskôr sa začal posudzovať za netransparentný. Preto dnes majú v Tibete de facto dvoch pančenlámov – jeden, ktorý už 30 rokov nebol videný, no dodnes v neho verí väčšina Tibeťanov ako v právoplatného pančenlámu a druhý, ktorý bol dosadený Čínou a má slúžiť najmä ako páka, ktorá sa použije pri výbere ďalšieho dalajlámu.
Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO