Seychely. Ihrisko pre bohatých a krásnych. Ostrov v Indickom oceáne. Teda ostrovy, 115 ostrovov. Moc o nich nevieme, presne toľko koľko vieme o Lamborgini. Je to drahé. No o čo ide? Poďme na to. Seychely sú tropickým rajom. Keď priletíte na medzinárodné letisko, nad vami vidíte vysoké zelené hory. Toto je medzi plážovými destináciami totálna výnimka. Tahiti aj Bora Bora to majú, no Seychely majú rozhodne krajšie pláže než Tahiti. Maldivy sú rovina, koralové ostrovy, kde najvyšším bodom kokosovníková palma. A tu zrazu krásne vrchy. Porovnajme! Najlepšie plážové dovolenky Európy majú vyprahnutú prírodu. Už len Dalmácia, ak sa pozriete naokolo, tak nájdete suché skaliská. To je vlastne všade v Stredomorí, suché vrchy s bielymi kameňmi . No Seychely sú zelené, nádherne zdravo zelené. Strmé vrchy a modré more. Chcem urobiť pre vás porovnanie Galapág, kde som bol pred pár mesiacmi a Seychel, aby ste mali prehľad. Seychely sú totižto (podobne ako Galapágy) veľmi vzdialené od akejkoľvek civilizácie. Ten luxus (Lamborgini) je daný lokalitou, ktorá je tak vzdialená od akejkoľvek civilizácie, že podobne ako na Galapágoch, tu nikdy nežili ľudia. Až kolonizátori priniesli otrokov a na Galapágoch žijú ľudia zaoberajúci sa turizmom. Réunion je ďalším ostrovom v Indickom oceáne, málo známy, skôr pre športovcov, veď je tu najviac útokov žraloka na počet turistov. No na Réunione žije bezmála 10x toľko obyvateľov, ako na Seychelách. Chcem povedať, že Seychely sú exkluzívne svojou lokalitou a malým počtom ľudí. Na Mauríciuse (nedávno boli so Seychelami jednou krajinou) žije 15x toľko domorodcov. Seychely má prekvapili taktiež malým počtom turistov. Bol som deň po vyhorení (necelý deň, bolo to 12 hodín) Notre Dame v Paríži, stál som pred katedrálou bez strechy. Každoročne táto stavba prijala 14 miliónov turistov a celé Seychely okolo 300 000. Čiže 46x menej. Seychely, aj keď veľmi známe, sú stále exkluzivitou. Z letiska ma Giovana vezie do hlavného mesta Victoria, je to asi 15 minút. Žiaden luxus nevidím. Seychely sa hrdia, že sú najbohatšou krajinou Afriky, a takto ich treba brať. Stále je to skôr Afrika ako Európa, a chudoba je všade naokolo. HDP na obyvateľa je dnes najvyššie zo všetkých afrických krajín, ale nesmiete rátať francúzske územia (Mayote, Réunion) ktoré sú bohatšie, no aj tak je to stále Afrika, a bohatstvo je koncentrované do rúk elity. V prípade Seychel sú to komunisti, lebo po vojenskom prevrate Reného v roku 1977 sa spolu s týmto inteligentným právnikom dostalo do popredia socialistické zmýšľanie. René zomrel začiatkom tohto roka a vo februári ho pochovali. Ďalší prezident už nemal také IQ a najnovší je pravičiar, no celý parlament je ľavicový, a tak zatiaľ všetko stojí, ekonomika stojí. Rozprávam sa s mnohými domácimi a ich sen je opustiť domovinu. Pripomína mi to jednu malú stredoeurópsku krajinku... Seychely prevzali školský aj právny systém po svojom poslednom kolonizátorovi – Británie -, jazdí sa na ľavej strane. Zaujímavé, že kreolčina, ktorou sa dorozumievajú domáci je skôr francúzština a 90% obyvateľstva sú rímski katolíci. Šofér, čo ma vezie, žil 5 rokov v Perthe, v Austrálii a aj moja biznis partnerka tam žila, odtiaľ sa poznajú. Vrátili sa prakticky náhodou z rodinných dôvodov. Strýko mojej partnerky prehral v kartách južné atoly (nad Madagaskarom), ktoré patria k republike. No stále má kontakty a sľúbila, že sa porozpráva s ministrom a jeho manželkou (tá má na starosti UNESCO pamiatky) a vybaví nám niekedy expedíciu, aby som sa na Aldabru dostal. Seychely boli ešte v 70 rokoch “playground for ritch and beautiful”, presne ako Lamborgini, a hotely na týchto ostrovoch si stále zachovávajú najvyššie ceny na celom svete. Najdrahší ´all inclusive´ hotel na svete? Seychely. Najdrahší orech na celom svete /jeden stojí vyše 400 Euro/ - opäť Seychely. Victoriu (hlavné mesto na ostrove Mahe) prejdem za pol hodinu od jedného konca na juhu až po sever pri katolíckom kostole. Koloniálny dom, potom najkrajšiu stavbu mesta, ktorá je pretvorená dnes na múzeum (pred ňou stála soška kráľovnej Victorie), oproti je hneď exotická pošta, nižšie po ulici o 60 metrov prírodopisné múzeum. No ja pokračujem okolo britských bielych hodín po kruhovom objazde ďalej. Som v absolútnom centre a predo mnou ďalších 100 metrov. Takýmito vzdialenosťami žijú vo Victorii. Sú tu zmenárne aj ATM a ja odbočím doľava a vstúpim na ulicu, kde je po 60 metroch vľavo trh. Podľa mňa, najväčšia atrakcia mesta. Ulicu lemujú obchody Indov, ktorí predávajú alkohol, včítane rumu Takamaka Bay. Biely aj tmavý stojí rovnako, okolo 19 Euro za sedmičku. Fajn. Dostať ´single cask´ rum za 1400 seychelských rupií v peknej krabici. Trh je otvorený napriek tomu, že tu stále prší. Červené trámy, ryby a ryby a je jasné, že toto je raj pre milovníkov see foodu. Ovocia je málo a je malé a je jasné, že sa nikomu nechce priveľmi namáhať; a pestuje sa iba ak “samo” vyrastie. Hore je fajn reštaurácia, kde majú carpatio z tuniaka, a to je bomba. Kary z chobotnice. Alebo ´catch of the day´, čo je najhoršie z týchto možností. Lokálne slušné pivko tretinkové, či šotík rumu Takamaka Bay. Z letiska do centra Victorie to bolo autom 20 minút, ak nenatrafíte na zápchu vo Victorii. To bolo z kopca dole. Z Victorie kopcom do Beau Vallon asi 20 minút taktiež. Tu je 2 km pláž, kde sa dá pekne kúpať- je bezpečná, ak neplávate kilometer smerom do mora. Piesok je jemnučký a ráno sme behali od hotela Meridian (Fishermans cow) až za indickú reštauráciu Mahek. Nemusíte jesť v hoteloch, po pláži sa do 10 či 15 minút dostanete do reštaurácie : indická, čínska, lokálna. Je tu zopár obchodíkov, kde Indovia predávajú bagety, pivo, rum. Najlepší hotel je daný Meridian- lepšia 4 ka, veľmi vkusný. Potom nivy hotel “H”. Potom Savoi, ten však vlastnia Rusi. Od pláže je oddelený malou 3 m cestou (pre peších). Pláž Beau Vallon je orientovaná na západ a západy slnka sú nádherné, aj keď sú na oblohe mraky. Omša je zážitkom, kostolík je 3 minúty peši od Le Meridian. Odporúčam vyraziť na ostrov Praslin (čítaj Pralin) - a saldo vyrážala z umelého ostrova Eden Island, kde majú vily rôzni expati - je to. Osi ako Eurovea s reštauráciami a jachtami. Cesta silnou rychloloďou s motormi 2x 300 trvá 1.15 hod. Na Prasline musíte mat objednanú dopravu, a tak nás auto berie na pláž Anse Lazio. Cesta trvá 20 min. Malé cestičky hore dole. Pláž ideálna na kúpanie, ale neplávať ďaleko! Boli tu prípady útoku žralokom (bol to Arab, kŕmil ryby krvavým mäsom, no aj tak) . Piesok vidličky. Boli sme tu sami, čo je rarita- vyrazili sme kvôli tomu prví z hotela z Beau Vallon (hotel nerobil balíčky, ale urobil nám plné raňajky o 5.00 ráno). Následne sme vyrazili ďalších 25 minút do “Májového údolia”, ktoré je pod patronátom UNESCO. Nešli sme dovnútra, ale náš sprievodca mal super Rik, a vľavo od vstupu je palma Coco de Mer s najväčšími plochami na našej zemeguli. V jednom orechu, ktorí váži až 40 kg sú 3 plody, ktorý sa každý predáva tak za 400 ale aj viac €. Videli sme ženskú platu (s orechmi), ale aj mužské palmy (s penisom). Potom vo vnútri pekný vysušený plod a wc. Odtiaľ do prístavu (v prístave pláva veľa rýb a dokonca korytnačka.) A našou loďou 15 minút na ďalší ostrov (štvrtý najväčší po Mahe, Praslin, Silhoet) na La Dique. Toto je raj- preváža sa tu na bicykloch-, no mi ideme pešo cca 7 až 10 min do reštaurácie. Je tu bufet a čerstvé ryby, chobotnice, ryža, všetko okrem tekutín. Tam príde pre nás taká kreolská vytrieska a berie nás 15 min cez celý ostrov. Vystúpite pri cintoríne, kde sú pochovaní prví osadníci (z Réunionu), a tu si vysvetlíme výrobu copra, ideme peši a vidíme vanilku, potom pod skalami desiatky obrovských korytnačiek, ktoré kŕmime. Ideme ďalej peši asi 10 min a tam si dáme rozchod pri reštaurácií a sme na začiatku najfotografovanejšej pláže sveta, na Anse Sorce d’Argent. Nejde o jednu pláž, ale o desiatky. (platidiel a zašivákov a choďte ďalej kilometer a nikam sa zložité.) Je plytká a sú tam riasy. No táto pláž s jej žulovými skalami je úžasne fotogenická. Potom autom späť do prístavu cca 20 min a odtiaľ 1 h 15 min bláznivou jazdou na Mahe, kde sme pred západom slnka. Galapágy vs Seychely Platíte za značku. V oboch prípadoch je to rovnaké. Vstup na Galapágy zaplatíte kartou 20usd ešte v Ekvádore a po prílete na miesto zaplatíte 100usd ako povinný poplatok. Na Seychelách žiaden vstupný poplatok neplatíte, no všetko zaplatíte v službách- všetko je ukrutne predražené. Od hotelov po jedlo v reštauráciách, či cenu šnorchlovania. Rovník pretína Galapágy, Seychely ležia blízko rovníka, ale južnejšie. Seychel je 115 ostrovov, kdežto Galapág je 21 ostrovov. No pevninská plocha Galapág je 7880 km², kdežto Seychel iba 459 km². No na Seychelách žije 3x toľko obyvateľov než na Galapágoch. More je na Seychelách jedno z najteplejších, aké vo svojom živote zažijete. Niekedy sa ani neochladíte, tak je na plytkých plážach prehriate. Na Galapágoch je oceán prekvapivo studený. Studený Humboldtov prúd ochladzuje vody tak, že idú zimomriavky; snorchelisti používajú neoprény. No pre mňa nebola voda omnoho studenšia než na Istrii. Na Galapágoch sa môžete kúpať s tuleňmi a tučniakmi (ja som to zažil), na Seychelách môžete plávať maximálne okolo tučného Araba. Na Galapágoch nájdete raritné obrovské korytnačky, no ešte väčšie uvidíte na Seychelách. Seychely sú na pohľad zeleným tropickým rajom. Galapágy sú čiernymi lávovými ostrovmi. Na Galapágoch luxusné hotely neexistujú, ostrovy sú skôr ´eko´, a ide o poznávaciu dobrodružnú dovolenku. Na Seychelách nájdete najdrahšie all inclusive hotely sveta. Každá luxusná značka tu musí vlastniť svoj hotel, a ten je jedným z najdrahších, ak nie najdrahší v ich portfóliu. Na Galapágoch all inclusive neexistuje. Na Galapágoch sa dohovoríte po španielsky, na Seychelách po francúzsky a anglicky. Na Galapágoch platíte USD , na Seychelách seychelskou rupiou. Seychely sú samostatnou krajinku, Galapágy patria Ekvádoru. Notre Dame ročne navštívi 14 miliónov turistov, Seychely a Galapágy okolo 300 000. Najbohatší Arabi, hlavne zo Spojených Arabských Emirátov, si na Seychelách stavajú na vrcholkoch kopcov svoje haciendy. Na Galapágy môžete ísť vlastnou jachtou, ale nemôžete sa pohybovať voľne, na každé vylodenie potrebujete súhlas úradníka, a vybaviť je ho ťažké. Z Vanilkových ostrovov sú Seychely najafrickejšie - nájdete tu najviac rastafarianov a černochov celkovo. Réunion je biely a na Mauríciuse som videl pracovať iba Indov. Veď Seychely sú najmenšou krajinou Afriky. Nádherná Afrika
Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
Tipy a zážitky - Seychelské ostrovy
- Májové údolie – seychelské UNESCO
- Najfotogenickejšia pláž sveta -La Digue
- Najkrajšia pláž ostrova Praslin
- Aldabra – seychelské UNESCO
- Korytnačky obrovské
- História Seychel v skratke
- Najluxusnejší hotel Seychel
- Vanilka- luxusná plodina
- Najbohatšia krajina Afriky
- Zaujímavosti o Seychelských ostrovoch
- Seychely sú otvorené. Podmienky vstupu a doklady
- Venns Town - po stopách otrokov
- Takamaka - najlepší rum Seychel
- Takamaka Beach - pláž na Mahé
- Baie Lazare - pláž Mahé a Lazare Picault
- Korytnačka slonia, alebo obrovská?