Sedíme všetci spolu za jedným stolom, nohy v piesku, oceán je od nás na 3 metre, slnko pravé zapadá. 140 kilový Polynézan Meti hrá tiahle ľúbostné piesne a okrem gitary sa k tomu náramné hodí šum mora. Na stole máme exotické kvety a nádherné mušle. Donesú nám sašimi z čerstvo uloveného tuniaka a homáre, ktorým trčia "fúzy" cez pol stola. Zapíjame to vynikajúcim austrálskym bielym vínkom. Všetko je oranžové, na dlhočiznej pláži nie je okrem nás ani jeden turista - toto je náš privátny ostrov. Nádhera, raj. No nebolo to stále takto. Tonga je na konci sveta a oproti Francúzskej Polybezii či Fiji, dokonca oproti Samoa je turisticky nerozvinutá. Nemáme 3 batožiny. Mašinky lietadla ktorými lietame sú skoro preťažené a tak náhodne nejakú batožinu z lietadla vyložia. Letíme biznisom no ani to aerolinkam nevadí. 3 mesiace mi na ministerstve zahraničných veci vybavujú prijatie kráľovskou rodinou. M.R.Stefanik tu totižto v rámci britskej expedície v roku 1911 pozoroval zatmenie slnka. Pred 19 rokmi tu boli František Kele a Miro Musil a ja si ich za to vážim. My sme chceli trosku vzťahy oprášiť. Je pravda že "ich" kráľ Tupou IV, známy ako najťažší monarcha sveta ( mal cez 160 kg a v lietadle potreboval 3 miesta) zomrel, nahradil ho ďalší, ktorý zomrel bezdetný a teraz v lete bude korunivacia kráľa Tupou VI. No my sme stavali na pôvodných vzťahoch. Veď stále ide o jednu rodinu, jeden kráľovský rod, ktorý vládne Tonge od roku 1845. Cez High Commission v Londýne sme kontaktovali členku kráľovského rodu Sonatu Tupou a od nej som dostal e- mail: " stretnutie je vybavene medzi 14.00-16.00. Dress code je lounge suite" No to že niečo platí v Londýne neznamená že to platí v Tongatapu. Píšem Sonáte, no v Londýne je pol druhej nadranom. Nakoniec ma prijala Viela Tupou, stará rachejtla, šéfka kancelárie paláca a pravá ruka Lorda Chamberlaina, ktorý je pravou rukou kráľa. V kancelárii paláca, starej bielej koloniálnej budove majú riadny bordel. Dostávam mobil na Lorda, kráľ( ktorý ešte nie je korunovaný) je mimo Tongy a že situácia sa bude riešiť... No my máme na Tonge 2.5 dna a nemáme čas na to že oni majú stále čas. Jedna z reklám Tongy je " krajina kde čas začína. No niektorí tvrdia krajina kde čas stoji" tak to tu naozaj je. V krajine s vyše 130 ostrovmi ( niektorí tvrdia že 169) a iba s 106000 obyvateľmi je všetko ako kedysi. A to sa týka aj turistických služieb, ktoré sú rozvinuté obdobne ako za troch návštev kapitána Cooka. Ten nazval Tongu " Priateľskými ostrovmi" Neviem či sa nepomýlil. Samojčania aj Fijijcania sú 100x priateľskejší. Večeriame na promenáde hlavného mesta Nukualofa v reštaurácii Billfish. Je to riadna diera aj keď na stenách ma navešaných desiatky trofeji mečuna čo je bomba je to tmavé a vlhké podobne na našu 5 cenovú skupinu. . Odcitujem vám reklamu tejto restiky" ide o first class venue, ktoré pozná cely Pacifik a cely svet" koniec citátu. Za ten čas čo jeme Ceasar šalát kde je namiesto kuraťa najlepšia ryba Pacifiku mahimahi a popíjame tretinkove piva Popao a Maka , sa reštaurácia zmenila na diskotéku. Je štvrtok večer a to som nečakal. O chvíľu sa nedá hýbať. Krásky a krásavci celej Tongi na jednom mieste. Väčšina dievčat ma nad 90 kg a chalani majú skoro všetci nad 190cm. Všimol som si že Rudovi odnáša pivový pohár securitak. Vybehli sme dvaja na malý parket a pridali sa k rapovaniu 50 centa a Pitbula spoločne s domácimi a securitak prechádza medzi diskjokejom a parketom a jasne dáva najavo všetkým, že povesť Friendly islands si chcú zachovať aj dnešnú noc. Jamesa Cooka chceli vraj zabiť, no nevedeli sa dohodnúť ako. No a na tejto diskotéke sme jediní bieli a napätie visí vo vzduchu. Tonžania boli vždy preslávení ako vynikajúci námorníci, ako vynikajúci bubnisti a hlavne ako obávaní bojovníci. Boli vždy obrovskí. Aj najnovší Tupou VI ma 6 stop a 2-3 palce. Tonga znamená v preklade krajina na juhu a klíma je tu príjemná. Ráno idem behať po promenáde. U kráľovského paláca som za 3 minutý. Viktoriánska drevená stavba bola privezená z Nového Zealandu. Hneď vedľa je novučičký pamätník " Vacneho priateľstva s Čínskym národom" a za pamätníkom sa stavia novy pristav. Prebehnem po Tui road- kráľovskej ceste a potom do 30 minút prebehnem pomalým tempom všetky hlavne ulice hlavného mesta. Väčšinou im dominujú čínske obchody. Naši taxikári doteraz boli taktiež Číňania. Vraj ich tu žije 0.1% čo by bolo 100 ľudí, no musí ich byt oveľa viac, násobne viac. Tonga zažila už čínske pogromy, kráľovskú kauzu s vydávaním "špeciálnych" čínskych víz. Prebehnem okolo krytého trhu a zamierim na východ do maríny. Ryby trh ešte neotvorili. Toto je jedine miesto na svete kde bol rybí trh lepší o 10.00 než o 7.00. A je to, Nuku' Alofa mam v nohách. Zbalíme sa z nášho " najnovšieho boutique hotela je vraj najlepším v meste ale je to riadny des a nasadneme na loď a mierime do raja. Cely ostrov mame pre seba, teda jeho južnú tretinu. V prostriedku je tongskú dedinka a na severe sú plantáže kokosovnikovych paliem, papae, manioku a tara. Malo e lelei, zdravím Vás z jediného polynézskeho kráľovstva, z krajiny, ktorá ako jediná nebola nikdy vskutku kolonizovaná. Idem sa hodiť do lagúny. Je príliv a vodu mam od postele na 10 metrov.
Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
Tipy a zážitky - Tonga
- Pangaimotu - vrak lode a prvá omša
- Skutočná Polynézia
- Ako chutí Tonga?
- Ha‘amonga ‘a Maui
- Plávanie s veľrybami na Tonga
- Internetová doména .to
- Tradície a kráľovstvo Tonga
- Kráľovský palác v Tonge
- Štefánik na súostroví Tonga
- Rugby - národný šport v Tonge
- Špina v Tichom oceáne – Garbage Patch