Skutočna Polynezia

L

Lubo z BUBO

Nofo fonua s nami hra biliard neskoro do noci a potom je prva a pripravuje ranajky. Zije tu na ostrove, tropickom raji, no pre nu to moze byt aj dozivotne vazenie. Prechadzame dedinkou na malilinkom ostrove Atata. Cely ostrov patri princovi, niet tu studne a jediny zdroj je dazdova voda, ktoru zachytavaju zo striech do betonovych kadi. Zda sa mi se caj ktory prave popijam je taktiez z tejto vody. Vsade su prasata, velke, malilinke, obrovitanske. Nas rezort oddeluje od dediny plot no dnes sme na plazi nasli vyryte diery a straznik mi povedal, ze ano prasata prisli a hladali musle. Prasatami, ktore "lovua v lagune" je Tonga znama. Tiez kalonmi, netopiermi s rozpatim bezmala meter. Su svate, jest tuto pochutku moze iba kral. Lietaju nam nad hlavou, no je ich malo, ovela menej nez napr. na Maldivach. Obrovsky kral ma znacny apetit? Dvoma najvacsimi budovami dedinky s 300+ obyvatelmi su dva konkurencne kostoly, obrovske. Pred kazdym domom je slnecny kolektor, ktory zafinancovala japonska vlada. Muz - ostrovan si hlada zenu na pevnine, zena ostrovanka chce muza taktiez zvonku. Je tu zakladna skola, no na strednu sa chodi na hlavny ostrov Tongatapu a byva sa u rodiny. Domy tu maju ploty a uz tu nie je tak nadherne cisto a ani tak zeleno ako na Samoa. No Samoa je v cistote najlepsia a svete, lepsia nez Norsko ci Island. Samojcania su usmievavi a skromni, Tongania su hrdi, bez usmevu a tvrdia, ze su najlepsi na svete- aj v ruggby, ze su lepsi nez Fiji atd. Zastaneme s Milanom v strede dedinky, pod obrovskym mangovnikom prave styria 20 az 30 rocni chalani obeduju. Maju v rukach velke noze a tvaria sa nasrato, nepozdravia a Milanovi sa to moc nezda. No zotrvame. Jeden sadne na dreveny samrlik so zeleznym hrotom, rozpolti kokosovy orech a vyskrabe do taniera duzinu. Druhy ošupe obrovsku papayu, svine sa biju o supy a vyzieraju aj vnutro kokosa. Rozkraja papayu, ponukne nas, a vrch si dame obrovsku vrstvu naskrabaneho kokosu a je to genialne. Naozaj zakladom dobreho gurmanskeho zazitku su cerstve potraviny. To sa neda porovnat. Trik papaya- kokos si zapamatam. Dohodneme sa na rannu rybacku a odchadzame s usmevom ako kamarati. Druha vec je ze rano nepride... Minuly rok v septembri dosla voda a museli ju dovazat s pevniny. No prezili by ved kokosova voda sa da pit cely rok. Ryb je plna laguna. Krala si vsetci pochvaluju. Je vlastne super. Od juna sem zavitaju velryby a s nimi nejaki turisti. No turistov je malo. Tonga ma motto:" Ozajstny Juzny Pacifik" poukazuci na ich 3500 rocnu historiu, na to ze Polynezska kultura vznikla Tu ( v tomto sa bijucsi Samoou), tym ze neboli kolonizovani a su teda stale samy sebou a tym, ze to este turizmus nezlyncoval. Turista ktory sem pride vsak musi byt osvieteny. Je to velmi drahe a nic tu nie je. Pripomina mi to subsaharsku Afriku. "Nic tu nie je " je vsak kec. Len clovek musi mat otvorene oci, usi a srdce. O chvilu sa ludia otvoria a su vskutku mili, pokojni a vedia svoju cenu. Faiva, tufunga, nimamea' a su zakladom ich kultury. Ofa Atu- vitajte! Pili a Siba nam prave nakladaju kufre do " ostrovneho taxika" - je to cerveny furik a nesu ich do pristavu. Ked je niekto v dedine chory a je odliv taktiez tento " taxik" pouziju namiesto nositiek. Na pevnine nasadneme do aut a tie nas prevezu cez cely ostrov. My sme ho obidli aj so zastavkami u najvacsich atrakcii za 5 hodin. A to je najvacsi ostrov a najkulturnejsi ostrov s 3500 rocnou historiou a vyse 600 rocnou historiou tongskeho kralovstva. 

Zobraziť viac príspevkov z krajiny Tonga

Ďalšie dovolenky do krajiny:

BUBO Covid garancia v cene

Preplatíme vám test aj domácu karanténu