Čakáme na kompu medzi Botswanou a Zambiou. Dlhý rad na hraniciach vzbudzuje obavy ale hneď je jasné, že to všetko sú medené kamióny so značkami zo Zambie a Konga. Celý rad sme obehli a uff išlo to celkom rýchlo. Na kompu sa zmestí len jeden z týchto strojov, ale už sú reči o tom, že bude postavený most medzi týmito dvoma krajinami, priamo ponad sútok Chobe a Zambezi. Tieto kamióny brázdia cesty južnej ale aj východnej Afriky už desaťročia a rozvážajú produkty z medených baní severnej Zambie, Katangy a Zimbabwe oblasti známej ako medený pás. Aj samotná provincia na severe krajiny sa volá Copperbelt. Meď je najväčším vývozným artiklom Zambie. Raní európski prospektori boli šokovaní veľkými bmedenými baňami, ktoré vykopali miestne kmene. Ešte predtým ako na území Zambie vládli Lunda a Mwata Kazembe, meď bola medzi ľuďmi veľmi rozšírená či už vo forme ingotov alebo krížov. Meď sa využívala ako platidlo na pobreží centrálnej a západnej Afriky. Lokálne kmene mali už medené bane vykopané, ale európania hľadali ďalej. Z množstva prospektorov stojí za zmienku William Collier a jeho objavy v roku 1902. Stále však nebola technológia, ktorá by si takéto kvantá medi vyžadovala. Meď čakala na svoju veľkú chvíľu. A tá prišla začiatkom 20 rokov 20 storočia a zmenila dejiny krajín v medenom páse. Úvodný boom ovplyvnila hospodárska kríza v tridsiatich rokoch ale potom to bola "zlatá baňa" až do 80 rokov. Zambia v tom čase neexistovala, ale čím viac stúpala hodnota medi tým viac sa krajina snažila vymaniť z koloniálneho zovretia Veľkej Británie. Zambia sa narodila s medenou lyžičkou v ústach. 24.10.1964 Bola to meď, ktorá riadila politiku, vyplácala mzdy, definovala hodnoty, spôsobovala konflikty. Až 85 percent zambijskej ekonomiky tvorila a tvorí meď. Dlhodobo Zambia potrebuje svoju ekonomiku diverzifikovať, ale nato, aby to dokázala potrebuje..meď. Hlavné mestá Copperbeltu Ndola a Kitwe patria spolu s Lusakou k najväčším mestám krajiny. Práve v Kitwe leží najväčšia baňa v krajine, Nkana, ktorá zatiaľ vyprodukovala vyše 4 milióny ton medenej rudy. Aktuálne je Zambia 6-7 najväčším producentom na svete. Oblasť Copperbeltu nie je turisticky veľmi navštevovaná. Najbližšie sa väčšina turistov dostane na križovatku v Kapiri Mposhi kde sa cesta delí doprava na T2 až na hranice s Malawi a Tanzániou a rovno pokračujúcou cestou T3, ktorá končí v Ndole. Ndola je priemyslené mesto, ale myslím si, že aj to treba vidieť. Keď sa plazíte popri hraniciach tak prejdete aj okolo Kitwe, Chingoly a tam hneď na druhej strane hranice leží druhé najväčšie mesto Zaire, Lubumbashi, hlavné mesto provincie Katanga, ktorá sa svojho času chcela od Zaire odtrhnúť práve kvôli medi. Mala a má jej toľko, že si ju chcela nechať len pre seba.Samostatnosť jej vydržala 3 roky a potom si Kinshasha Katangu znovu privlastnila. Zambiu niečo takéto našťastie nepostihlo. Každopádne aspoň jeden deň v okolí Ndoly nikoho nezabije a spoznáte inú, priemyselnú Zambiu. Sú tu však dve zaujímavé miesta, ktoré nemajú s meďou nič spoločné: memoriál venovaný Dagovi Hammarskjöldovi, generálnemu sekretárovi OSN, ktorého lietadlo sa zrútilo práve neďaleko Ndoly v roku 1961 keď letel do provincie Katanga. Okolnosti pádu jeho lietadla sú dodnes opradené tajomstvom. CIA, KGB, povstalci alebo chyba pilota? Druhou zaujímavosťou je pamätník venovaný poliakom The Polish World War II memorial. Je postavený na mieste kde našlo azyl takmer 18 tisíc poliakov, ktorí opustili krajinu kvôli brutalite nacistov ale aj rusov. Poľský cintorín je len kúsok odtiaľto. Veru, Zambia poskytovala azyl európanom. Tomu dnes nikto neverí. Foto: pamätník na leteckú tragédiu
Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
Tipy a zážitky - Zambia
- Emil Holub v Zambii
- Zambia a jej tradície
- Tse-tse mucha
- Ako sa žije v Mukuni
- Livingstone, bývalé hlavné mesto severnej Rodézie a Royal Livingstone hotel
- Lusaka – príjemný chaos
- Liuwa Plain
- Národný park South Luangwa
- Vodopád Kalambo – najvyšší vodopád strednej Afriky
- Božská rieka: Kde pramení rieka Zambezi?
- Zambia - vlajka a význam