Mossiovia tvoria najväčšiu etnickú skupinu v Burkine Faso. Sú druhou najväčšou etnickou skupinou v Pobreží Slonoviny. Samotných obyvateľov Burkiny poznáme pod spoločným názvom Burkinabé. Tí sa delia na cca. 60 menších kmeňov, z ktorých najväčší sú práve Mossiovia. Tvoria približne 50 percent obyvateľstva. Mossovia mali kedysi tri kráľovstvá, Tenkodogo, Wagadugu a Yatenga. Nie je jasné, kedy boli založené. Každá dedina Mossi mala svojho náčelníka a skupinám až dvadsiatich dedín vládol okresný náčelník. Politický systém Mossiovcov veľmi úzko súvisel s ich náboženstvom. Z tohto dôvodu sa vládcovia bránili konverzii na islam, aj keď iné africké skupiny prijali nové náboženstvo.Mossi bol jedným z posledných národov v Afrike, ktoré boli kolonizované. V rokoch 1896–97 ich dobyli Francúzi. Vďaka vysokým daniam, ktoré zaviedli Francúzi, veľa Mossiov ušlo žiť do Pobrežia Slonoviny. Mossijským jazykom je moré. Patrí do skupiny Gur v rámci jazykovej rodiny Niger-Kongo. Rovnako ako mnoho afrických jazykov, aj Moré používa na rozlíšenie významov výšku tónu (vysoký alebo nízky ). Rovnako ako v iných afrických jazykoch, aj slovesný tvar ukazuje, či činnosť pokračuje alebo sa deje iba raz. Meno človeka hovorí niečo o jeho narodení. Rovnako ako u mnohých iných západoafrických národov, existujú aj mená Mossi, ktoré ukazujú deň v týždni, kedy sa človek narodil. Arzuma (pre chlapca) alebo Zuma (pre dievča) znamená, že sa dieťa narodilo v piatok; V nedeľu sa narodil Hado a v stredu Larba. Lokre je meno pre niekoho, kto sa narodil na konci ramadánu; Kibsa je meno pre osobu narodenú počas festivalu Tabaski, štyridsať dní po ramadáne.Náboženstvo Mossi má tri hlavné zložky. Existuje viera v všemocného tvorcu, Wende; duchovia plodnosti dažďa a zeme, ktorí riadia pôdu a plodiny; a predkovia, ktorí ovplyvňujú životy svojich potomkov. Duchovia plodnosti sa zvyčajne uctievajú prostredníctvom zvieracích obetí, ako sú kurčatá alebo perličky, ktoré sa konajú na posvätných miestach. Predkovia dozerajú na svojich potomkov, trestajú ich alebo odmeňujú za ich správanie. Ročný cyklus obradov sa týka hlavne predkov. Každá domácnosť má svätyňu pre svojich predkov, keramickú misu obrátenú hore dnom, pod ktorou sú posvätné rastliny a predmety. Táto svätyňa sa ctí raz ročne. Od narodenia do smrti sú hlavné zmeny v živote človeka poznačené formálnymi obradmi prechodu. Dieťa Mossi je formálne predstavené komunite tri dni po narodení pre chlapca a štyri dni po narodení pre dievča. V tom čase sa oznámi meno dieťaťa. Dieťa je vítané vo svojej rodine a prijíma jeho priezvisko. Predtým, ako sa stanú dospelými, chlapci a dievčatá sú obrezaní. Chlapci odchádzajú v skupinách od pätnástich do tridsiatich do táborov v buši, kde zostávajú deväťdesiat až sto dní, aby sa zotavili z operácie. Starší muži ich zároveň učia veciam, ktoré musia vedieť, aby sa stali členmi spoločnosti. Plná dospelosť sa vyznačuje manželstvom. Pohreby sú dôležité rodinné a náboženské udalosti. Muži sú pochovaní na okraji svojho domu, západne od terasy mimo zamurovaného rodinného komplexu. Ženy sú pochované na poliach v dedine ich manžela, ale pohrebný obrad vykonávajú členovia vlastnej rodiny zosnulej ženy (nie rodina jej manžela). To symbolizuje spojenie ženy s vlastnou rodinou. Pohreb môže nastať až rok po pohrebe a niekedy oveľa neskôr. Obrad je to, čo označuje prechod mŕtveho človeka k predkom. Rodina musí ísť na pohreb. Mossi pozdravy sú prepracovanejšie ako pozdravy v iných afrických spoločnostiach. Osoby, ktoré sa navzájom zdravia, si podávajú ruky a každá sa pýta, ako sa má. Dotazovanie sa ďalej týka manželiek a detí a dokonca aj zvierat, ako sú kravy a ovce. Úplný moslimský pozdrav pre cteného staršieho môže trvať pol hodiny. Pri akomkoľvek pozdrave osoba, ktorá má nižšie postavenie, preukazuje úctu k druhému tým, že zostáva v nižšej pozícii. Ak obyčajný človek formálne pozdravuje náčelníka, ľahne si pred neho a symbolicky si hodí špinu na svoju hlavu, aby ukázal, o koľko je nižšie postavenie. Ak sa však stretnú dvaja ľudia rovnakého postavenia, každý sa snaží druhého rešpektovať pomalým klesaním zo stoja do rozkročenia. Dvaja ľudia začínajú stáť a podávajú si ruky; končia, stále si podávajú ruky, obaja sa krčia nízko a sedia im na pätách. Pri návšteve domácnosti stoja hostia za múrmi oblasti rodiny a tlieskajú rukami, aby oznámili svoj príchod. Hlava domácnosti potom vyjde z obmurovanej oblasti pozdraviť návštevníkov. Iba blízky priateľ alebo príbuzný by šiel neohlásene. Manželstvo sa zvyčajne uzatvára medzi rodinami. V čase manželstva dostáva rodina manželky platby od jej manžela a príbuzných. V ohradených častiach domu Mossi má každá manželka svoju dom alebo izbu pre seba a svoje deti. Tam pripravuje jedlá pre seba a pre nich. Ak má manžel viac ako jednu manželku, postupne sa ku každej z nich pripojí pri jedle. Aj keď veľa mužov Mossi má iba jednu manželku, existujú dva dôvody, prečo ženy často chcú, aby ich manželia mali viac ako jednu. Po prvé, je užitočné mať ďalšiu manželku, ktorá by pomáhala s namáhavými domácimi prácami. Ďalšia manželka môže navyše poskytnúť morálnu podporu a spoločnosť. Deti majú dôležitú úlohu pri starostlivosti o ovce a kozy. Pomáhajú tiež vynášať vodu a zbierať drevo na varenie.
Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
Tipy a zážitky - Burkina Faso
- Pivo v Afrike - africké značky pív
- Burkina Faso – svetové prvenstvo (halový rekord) trojskok Hugues Fabrice Zango
- Ibrahim Sanlé Sory - Horná Volta - Burkina Faso
- Burkina Faso krajina afrického Che (Thomas Sankara)
- Ako súvisí chudoba a sťastie? Na ceste z Mali do Burkina Faso
- Horuci Mikulas v Burkina Faso
- Očkovanie proti žltej zimnici
- 5 najlepších zážitkov v Ouagadougou, Burkina Faso
- Horná Volta - zem čestných ľudí - Burkina Faso a päť vecí ktoré asi neviete
- Gorom-Gorom a Sahel
- Bezpečnosť a choroby v Západnej Afrike
- Vojenský prevrat v Burkina Faso
- Blaise Compaoré dostal 30 rokov
- Vakcína proti malárii