Bývalé hlavné mesto Barmy, únie Mjanmarska milujem. Zažil som tu nádherné chvíle ešte v čase, keď toto 6 či 7 miliónové mesto bolo hlavným mestom, a túto metropolu sledujem dlhodobo. Toto je prehliadka, ktorú sme pre vás v BUBO pripravili. Je vskutku dobrá s množstvom tipov, ktoré sa inde nedozviete. Napriek tomu, že Barma je bývalou britskou kolóniou, v Rangúne skoro nikto po anglicky nerozpráva a ak sa opýtate taxikára, ako sa volá, väčšinou vám odpovie “Yes” Dopravné zápchy limitujú prehliadku. Rangún je dnes obrovskou, preplnenou metropolou a na rozdiel od iných veľkomiest Juhovýchodnej Ázie ako Bangkok, Kuala Lumpur či Singapur, nemá metro ani nadzemné vláčikové dráhy. Autá majú volant na pravej strane, jazdí sa napravo - toto tiež spomaľuje dopravu. Dnešný Rangún je jednou veľkou zápchou, ktorá vie váš denný program značne skomplikovať. Výmena peňazí a SIM karta: Na letisku je kurz dobrý. Všade (dokonca v pagodách) máte bankomaty (za výber zaplatíte poplatok cca 3 eurá) a zmenárne sú otvorené od 9.30 do 15.00. Miestnu SIM kartu do mobilu si môžete zadovážiť na letisku už od 5 eur včítane dát. Pagoda Botataung Je dobré začať a skončiť prehliadku Rangúnu zlatou pagodou. Ak Thajsko nazývame krajinou úsmevov a Laos krajinou slonov, Myanmar sa nazýva krajinou zlata a Botataung je typickou ukážkou prečo. Botataung je menej navštevovaná pagoda a iná než ostatné. Nachádza sa v centre pri rieke Yangon a postavil ju národ Monov, ktorý bol v oblasti Myanmaru prvý. Počas druhej svetovej vojny bola táto 2500 rokov stará pagoda zbombardovaná a s rekonštrukciou sa začalo 4. januára 1948, v deň, kedy Barma vyhlásila nezávislosť od Británie. Začíname teda na mieste vzniku, čo dáva prehliadke väčšiu logiku. O čo sa vždy v BUBO snažíme. Keďže Botataung je vo vnútri dutá a dá sa do nej dostať, spoznáte vnútrajšok pagody, štruktúru a budete sa snažiť pochopiť Barmu zvnútra. A Barma o vnútre je, práve ľudia sú v Barme tým, za čím sa sem má ešte aj dnes zmysel ísť. Zastaneme priamo pred vstupom do pagody. Platí sa vstupné. Odložíme si topánky, dostaneme londži na zakrytie kolien. V pagode musíte mať zahalené ramená, kolená a nesmiete mať na nohách topánky ani ponožky. Tak ako v každej jednej v Barme. Foot massage zdarma. Vstúpime hneď za predajom lístkov vpravo donútra. K dvom vlasom Buddhu je to asi 50 metrov rovno. Vstúpime do pozlátenej miestnosti, dovnútra pagody – čo je samo o sebe rarita. Vľavo je artefakt kónického tvaru, v ktorom sa našli dané vlasy. Na konci dvadsaťmetrovej chodby je sklo, za ktorým sa nachádza hore v sklenenom zvone vlas(y) Buddhu. Povieme si legendu o dvoch bratoch obchodníkoch, ktorí v Bodgaji, kde Buddha meditoval, boli takí očarení, že mu darovali všetko, čo mali na jedlo, a on im za to dal osem svojich vlasov. Štyri im ukradli cestou draci a iné príšery a zo štyroch sú dva v Švedagonskej pagode a dva tu. Keď sa barmský – či monský kráľ dozvedel, že sa bratia blížia, preplavil rieku, ktorá sa dnes volá rieka Yangon, a stretol bratov s tisíckou generálov. Preklad mena pagody je pagoda tisíc generálov. Čas prehliadky: Na videnie Buddhových vlasov stačí od autobusu po autobus 30 minút- väčšinu času strávite čakaním v rade. K sklu, za ktorým je sklenený zvon, sa dostanú naraz maximálne dvaja ľudia a to berie čas. Keď máte viac času, dá sa pagoda obísť dokola. Čas odporúčam 30 minút a ak je čas a neprší, tak ďalších 15 minút na rozchod. Bogyo Market Kryté trhovisko Bogyoke (vyslov: Bodžo) Aung San Market volajú domáci aj Scott Market. Bogyoke Aung San Market sa nazýva po otcovi Aung San Suu Kyi, ktorý je otcom barmského národa. Koncom deväťdesiatych rokov minulého storočia som bol v Barme jedným z prvých turistov vôbec. Barma sa volala Únia Mjanmarska iba siedmy rok Dostal som šesťdňové víza, na hranici bola povinná výmena peňazí v sume 300 USD. Keďže môj plat lekára nepresahoval vtedy sto dolárov mesačne, tvrdo som na hranici bojoval a získal vždy výnimku a vymenil maximálne stovku. Na Bogyo Markete som potom v násobne inom kurze vymenil miestnu menu kyat. Držal som vtedy v ruke bankovky v nomináliach 15, 45, 90. Vtedy každý menil tu na Bogyo Markete, tu sa zdržovali všetci veksláci a boli to strašné ksichty, myslel som si, že ma oklamali. Všade na svete máte desiatky, dvadsiatky, päťdesiatky, stovky atď. a tu mi dali do ruky papieriky s divnými hodnotami. Vládla vtedy obávaná vojenská chunta, ale tá riadila štát podľa hviezd a vládny astrológ bol prvoradý. Ten priviedol krajinu na pokraj ekonomického kolapsu. Od roku 1996 do krajiny vpustili turistov a pomaličky sa začali normalizovať, divné nominálie čoskoro zrušili a už ich nenájdete. No v Barme ešte nájdete milióny áut s volantom na pravej strane, aj keď sa na pravej strane jazdí. No nový dovoz týchto áut je od roku 2017 zakázaný a postupne skončia ako veksláci na trhovisku Bogyo. Cesta k trhovisku od pagody Botataung cez čínsku štvrť, okolo metodistického a baptistického kostola trvá v dopravnej zápche 30 minút. Zastanete pred zatvorenou bráničkou, parkovisko tu nie je, vyskočíte a bus príde pre vás o 45 minút. Na bráničke odtočíte reťaz so zámkom – je to zatvorené iba na oko a vojdete. Vľavo aj vpravo predávajú obrazy. Vpravo ich predáva Ind pôvodom z Chennai v Taw Win Art Gallery ([email protected]). Tu sú stoličky (ako v čakárni na vlakovej stanici) a tu si dáte stretávku o 45 minút. Pred vami je hlavná ulica trhoviska, všade zlatníctva, predajne jadeidu, šperkárstva. Na trhu ide skôr o oblečenie, prehliadku suvenírov z celej únie Mjanmarska. Je to príležitosť kúpiť si longi (londži) odporúčam “drahšie” od 5 eur, lebo tie za 2 eurá sú čistá umelina a púšťajú farbu. Takto sa môže vaša rodina či skupina zladiť na vtipné barmské fotografie. Ak odbočíte z hlavnej ulice vľavo, prejdete do druhej budovy, nájdete ľahko predajne s londži. Bogyo je miestnou inštanciou a preto sa tu treba zastaviť. Každý jeden Barmčan vie, o čom rozprávate. Odtiaľto vyrazíte 20 minút busom do koloniálnej časti mesta. Čas prehliadky: cesta dopravným prostriedkom z Botataung trvá cca 30 min. Na samotnom trhu strávite 45 minút. Rangon Tea House Je významnou inštitúciou. Podobne, ako je na Slovensku dať si pravú slovenskú stravu ťažšie - skôr nájdete pizzeriu - tak je to aj v Barme. Mnohé jedlá sú čínske, thajské, indické a francúzske. Rangon Tea House je podľa mňa najlepšou reštauráciou v celej krajine, čo sa týka barmských špecialít. Majiteľom je mladý Barmčan, ktorý vyštudoval v Británii. Dal si za cieľ spropagovať barmskú stravu. Naobedovať sa v tejto koloniálnej budove je nutnosťou. Ak ste ju nemali na raňajky (v kvalitných hoteloch ju majú), odporúčam polievku Mohinga, ktorá je považovaná za národné jedlo Barmy. Rybacia polievka – pripadá mi to ako ten prepasírovaný základ bujabézy a do toho si dáte všetko z mištičiek, čo vám nakladú naokolo. Základom sú ryžové rezance, cesnak, no je tu asi 10 iných ingrediencií. Napríklad varené vajce. Odporúčam vytlačiť si aj limetku. Prinesú to na tanieri, kde je väčšina ingrediencií mimo. No domáci si všetko nahádžu dovnútra. Polievka sa tým riadne zahustí. Typickým jedlom Rangúnu je kokosová slížová polievka servírovaná podobne ako mohinga s čerstvou zeleninou mimo. Tu nie sú ryžové slíže ale hrubšie obilné. Pre väčších jedákov odporúčam Yangon Chicken, čo je kuracie kari s ryžou. V Rangon Tea House si určite dajte čaj s kondenzovaným mliekom. A ochutnajte nan s hrachom či cícerom, ktorý je jasnou ukážkou vplyvu Indie. Rangon Tea House je položený na hlavnej obchodnej ulici koloniálneho Rangúnu, na Pansodan Road v bielej koloniálnej budove. Prízemie je veľmi pekne prerobené, je to akási kaviareň s predajom koláčov. Druhé poschodie je stiesnené a ak ste vysokí, budete sa hlavou dotýkať dreveného vyrezávaného stropu. Odvolajte sa na Swe Lat, čo je zástupkyňa managera, ktorý sa v reštaurácii nachádza málokedy. Swe je tu stále a pozná BUBO. Polievka, ktorá vás zaručene zasýti, hustý čaj a polovica nanu stojí cca 7 eur. Pre skupinu odporúčam objednať vopred, tak ako to robíme my. Koloniálna Barma Toto nesmiete vynechať. Už obedovať v koloniálnej budove je zážitkom. No teraz z Rangon Tea House vyjdeme na Pansodan Road a prejdeme sa k hotelu Strand, kde si dáme kokteil a kávičku po dobrom obede. Buď to zoberiete okľukou cez centrálne položenú pagodu Sule, ktorá sa nazývala aj indickou štvrťou, a Maha Badoola Park, kde kedysi stávala socha kráľovnej Viktórie - teraz tu stojí monument junty. Alebo idete rovno za nosom po Pansodan Road až na Strand Road, kde odbočíte vľavo. Druhá veľká biela budova je vynovený a najluxusnejší hotel mesta, hotel Strand. Nachádzame sa na brehu rieky Yangon, aj keď rieku priamo nevidíme. a) 8 minutová prechádzka: Rangon tea house –výjdeme vpravo a idete rovno po obchodnej Pansodan street. Na konci ulice zabočíte vľavo na Strand road a hotel Strand je druhá biela koloniálna budova na ľavej strane. Tá zreštaurovanejšia, krajšia, tá pred ktorou stoja livrejovaní lokaji, ktorí vám otvoria dvere a váš dáždnik odložia. Vstup do baru je hneď vpravo. b) 30 minutová prechádzka: Z Rangon Tea House - vpravo ale na prvej odbočke opäť vpravo na Merchant Road a následne odbočiť na ulici medzi High Court a park Maha Bandula, ktorý obídeme a prídeme k vysokému pamätníku nezávislosti – práve na tomto mieste stávala socha kráľovnej Viktórie. Tu je vyvýšené miesto - schody a všetci vás počujú. Porozprávate o okolitých budovách. Vpravo je najvyšší súd (Supreme Court). Radnica (City Hall), Baptistický kostol (Immanuel), Rowe and Co Department Store- teraz je to AYA bank. V prostriedku sa vyníma zlatá pagoda Sule. Z parku Maha Bandula vyjdeme presne oproti – druhou stranou na juhu – ako sme vošli a pokračujeme ešte 150 metrov na juh (drobná odbočka vpravo a potom rovno) k Rangon Stock Exchange – Burza s veľkými stĺpmi na ulici Sule Pagoda Road. Za burzou odbočíme vľavo na užšiu uličku plnú bánk Bank Street. Vpravo reštaurujú hotel Kempinski. Vľavo po 70 metroch je budova z červených tehál, ktorá má ako jedna z mála historických budov v Barme vo vnútri výťah. Ide o skrytý šperk, budova je totálne rozpadnutá, vybehnite na prvé poschodie a vpravo vojdete na pavlač. Všetko je zatečené, prerastené tropickým rastlinstvom, v dezolátnom stave. No raz to opravia a bude to jedna z najkrajších historických budov mesta. Na Bank Street je mnoho pouličných reštaurácií, kde by ste prvý deň v Mjanmarsku ťažko hľadali odvahu najesť sa, no yangonski bankári to denne robia. Na konci Bank Street odbočte vpravo a prvou vľavo a ste na Strand Road a konečne druhá biela budova po ľavej ruke je najluxusnejší hotel mesta, hotel Strand. Hotel Strand je ďalšia inštitúcia podobná hotelu Raffles v Singapure. Veď mal toho istého majiteľa. Keď ho stavali mal 101 izieb, dnes má iba 33 izieb, no o to luxusnejších. Manažérka Tin Aye Khine mi rozpráva, že tu spal bývalý americký prezident Jimmy Carter, spevák Mick Jagger či miliardár Rockefeller. Teraz sem chodíme my z BUBO na slušné espresso či na super drink a cigárku. Vojdete dovnútra a zamierite hneď vpravo do baru. Odporúčam gin tonic, alebo si vyberte jeden z piatich klasických Strandovských kokteilov ako napríklad Bagan Breeze. Cena koktejlu je 7 USD. Vzadu v bare je biliardový stôl a ak vyjdete z baru vpravo, hneď prvé dvere vedú na najkrajšie záchody mesta. Na recepcii dostanete kúpiť knihu Strand zo sekcie Najznámejšie hotely sveta. Čas: V Strande si dajte minimálne 45 minút rozchod. Kto nechce gin tonic, tak sa prejde po okolí a na 35. ulici môžete vedľa bielej budovy burzy oproti hotelu Kempinski vojsť do tehlovej budovy, kde sa ako v jednej z mála koloniálnych budov nachádza výťah. Budova je zdevastovaná, z múrov vo vnútri vyrastajú stromy, no táto budova veľmi presne vystihuje, v akej fáze sa Rangún nachádza. O pár rokov sa táto budova zmení na luxusnú. Pagoda ležiaceho Buddhu Od hotela Strand ideme v dopravnej zápche asi 25 minút okolo jazera Kandawgyi a moslimskou štvrťou do Tamwe Township. Okolo pagody sa nachádza asi sto kláštorov natretých na svetložlto, ktoré sú veľmi funkčné. Autobus zastane pred dvermi Chauk Htat Gyi Pagody a svoje topánky si môžete nechať v ňom. Od dverí autobusu k miestu, kde odovzdáte topánky, je to tak 10 metrov, nie viac. Taktiež je tu oveľa voľnejší dress code a viete vojsť dovnútra. Nachádza sa tu 66 metrov dlhý ležiaci Buddha. Má podopretú hlavu a chodidlá nie sú vedľa seba a tak vieme, že Buddha nezomrel. Nepresúva sa do nirvány, ale Buddha žije a iba oddychuje. Pri chodidlách, na ktorých nájdeme 108 (osmička a aj 8+1 teda deviatka sú šťastné čísla) políčok (segmentov), môžete vyjsť na vyhliadku, odkiaľ Buddhu najlepšie odfotíte. Pagodu zasponzoroval bohatý podnikateľ (tíkové drevo, ryža) Sirom Po Tha, ktorý Buddhu najprv položil na kopec, no počass druhej svetovej vojny bol zničený a preto ho presunuli sem dole. Čas prehliadky: Stačí vám 15 až 20 minút. Za 1000 kyatov si môžete kúpiť vtáčika a potom ho pustiť na slobodu. Vstup do pagody je zdarma. Povstanie 8888 Pokračujeme ďalej na sever k ďalšiemu jazeru, Inya Lake. Tu zastaneme pred plechovou bránou s na žltočerveno natretými stĺpmi s heslom NLD. Tu bola dlhé roky v domácom väzení Aung San Suu Kyi, a býva tu doteraz. Dom nositeľky Nobelovej ceny nevidíte, ale podľa mňa to stojí za to. Ak viete, že madam Suu (Daw Suu) patrí s Nelsonom Mandelom a Václavom Havlom k svätej trojici v politike. Ak viete, že sa teraz diskutuje o tom, že jej túto cenu odoberú. Tak toto miesto musíte navštíviť. Cez jazero Inya preplával mladý Američan, ktorého následne junta zatkla za špionáž. Vedľa je nová obrovská budova ambasády USA a ďalej univerzita. 8. augusta 1988 (8.-8-88), tu bolo krvavo potlačené študentské povstanie. Oproti je tzv. Golden Belly- zlaté brucho - čo sú najdrahšie pozemky mesta s vilami papalášov, väčšinou tých, čo kolaborovali s juntou. Obídeme Zlaté bruško okolo americkej knižnice a mierime 20 minút smerom k záveru našej prehliadky k najsvätejšej pagode krajiny. Čas prehliadky: ide o to, do akej dopravnej zápchy vojdete. Švedagonská pagoda 2600 rokov stará pagoda je základ Rangúnu, základ Barmy. Príďte ešte za svetla a ostaňte tu až do tmy, kedy sa atmosféra totálne zmení. Nechajte si veľa času. Od busu po bus rátajte dve hodiny. Radšej viac ako menej. Je to geniálne. Odporúčam zastať pri južnej bráne. Z parkoviska je to k odovzdaniu topánok minúta. Vstúpite vstupom pre cudzincov, odložíte topánky, vedľa kúpite lístky za 7 eur, v čom máte aj fľašku s vodou. Požičajú vám tu londži za depozit 2 eurá. Nalepia vám na tričko/košeľu samolepku, ktorá je lístkom a ktorú nesmiete stratiť - berie sa to prísne. Do Švedagonu sa totiž dá dostať aj inými schodiskami, no turisti to majú zakázané. Potom prejdete kontrolou, kde vám presvietia príručné tašky, kontrola je povrchná. Napravo máte výťahy, vľavo sú toalety, ktoré treba využiť. Výťah vás vyvezie hore a tu prejdete 70 metrov k 90 rokov starému stromu bamján, ktoré bude miestom vašej stretávky. Pozor, nie je to zasa také ľahké nájsť a tak si zapamätajte, že tento strom sa nachádza oproti Tuesday corner, utorňajšiemu rohu a je to jediný pravouhlý roh v celom Švedagone. Inak sú všade poloblúky. Zvieraťom utorka je lev a aj podľa toho spoznáte, že ste správne. Vyrazte vľavo, kúpte si zlaté papieriky s čistým zlatom, ktoré viete nalepiť na Buddhu. Môžete si vybrať jedného z dvoch vpravo, asi po 300 metroch. Vygooglite si (ak neviete), ktorý deň ste sa narodili, a potom sa pred daným dňom pomodlite. Trikrát sa dotknúť zeme, potom obliať Buddhu, anjela (škriatka) a prislúchajúce zviera (streda je slon, štvrtok potkan, sobota je drak, piatok – deň, kedy sa narodil samotný Buddha, je morské prasa…). Zabúchajte si na zvon a pozrite sa na zvon, ktorý Britom padol do rieky Yangon. Určite si pozrite múzeum (je už v cene), kde sú spravené fotografie z hti = dáždnika na vrchole 99 m vysokej pagody Švedagon. Šve = zlato a Dagon je bývalý názov mesta - teraz sa tak volá jedna značka piva. Na múzeum vám stačí 5 minút, no je veľmi zaujímavé. Na vrchole pagody je 76-karátový diamant, potom je tu vyše 80 000 drahokamov a pol tony zlata. Na celej pagode je vraj až 60 ton zlata. Čas prehliadky: príďte za svetla a počkajte do západu slnka, kedy sa atmosféra totálne zmení. Rátajte dve hodiny. Čo vidieť navyše: Dala - cesta do minulosti Prejdite trajektom od hotela Strand (Pansodan Pier) do mesta Dala. Je to desaťminutová plavba, ale vrátite sa ňou sto rokov dozadu. Kedysi bolo Dala na druhej strane rieky väčšie mesto než Yangon, no teraz je to zapadákov, dedinka s úplne inou atmosférou. Trajekt chodí každých 20 minút, stojí 4 USD (obojsmerne) a posledná loď ide o 18.00. Všetko sa pravidelne mení. Zoberte si rikšu (zjednajte cenu na 5 eur) a vbehnite na trh. Cesta do minulosti vám zaberie najmenej dva a pol hodiny. Kruhový vlak Vyrazte z hlavnej stanice v koloniálnej štvrti Yangonu, ktorá je severne od pagody Sule. Nasadnite na vlak, ktorý chodí dokola a po tri a pol hodine ste späť v centre. Iba si vychutnávate atmosféru neklimatizovaného vlaku a ozajstný život. Trasa má 50 km, 39 zastávok a bola postavená Britmi v roku 1954. Vlakom sa dá ísť aj do Mandalay (druhé najväčšie mesto štátu), ale to nikto nerobí. No táto lokálka používaná je. Všetko je ozajstné. Alebo nasadnite na tento vlak a vystúpte po hodinke na trhu Da nzin. Ide o čisto zeleninový trh na okraji šesťmiliónového mesta. Vlak tam stojí euro a taxík späť osem až desať eur. Nočný život 19. street, China Town, kde nájdete barbeque a plno reštaurácií, jednu vedľa druhej, preto ju aj prezývajú Barbeque Street. Sanchaung Town Ship na Baho street (sančaung) alebo to volajú aj gwa zay (vyslov: gwazy). Tu belocha nestretnete. Pivárničky, kde čapujú Myanmar Beer do takých dvojdecových pohárov. Jedlo robia na woku priamo pre vás alebo dostanete barbeque. Zapadákovček, kde sa niektoré reštaurácie snažia odpútať od dna a ponúkať z roka na rok lepší servis. TOP 10 Švedagonská pagoda: Je absolútný základ návštevy mesta. Navštívte ju cez deň aj večer, stále a opäť a opäť. Najlepší čas je na pomedzí dňa - ešte za svetla, následne počkáte na západ slnka. Švedagonská pagoda má 2600-ročnú históriu. Keď som tu nebol za posledných 20 rokov stokrát, tak ani raz. A pôjdem opäť! Je tu množstvo zákutí, stovky Buddhov každý s vlastnou históriou. Čo tu robiť? Nájdite zvon, ktorý padol do rieky a Briti ho nevedeli vyloviť. Nalepte zlatý plátok na Buddhu. Navštívte múzeum (už v cene lístka), kde uvidíte to obrovské bohatstvo, ktoré sa nachádza na vrchole pagody v dáždniku Hti. Najedzte sa s domácimi, ktorí vás ochotne pozvú. Iba pre scestovaných s vytrénovaným zažívacím traktom. Pomodlite sa pri dni, v ktorom ste sa narodili, a zistite aké zviera ste: Pondelok – tiger. Utorok- lev. Streda ráno – slon s klami. Streda večer – slon bez klov. Štvrtok – potkan. Piatok – morča. Sobota - drak (Naga). Nedeľa – garuda (bájny vták). Kľaknite si a pokloňte sa 3x, oblejte Buddhu 3x a aj vaše zvieratko. Napodobujte domácich a opakujte po nich. Poznámka: Nálepku, ktorá slúži ako vstupenka, noste na viditeľnom mieste - kontrolujú to. Koloniálna štvrť Prejdite sa okolo pagody Sule, prejdite parkom Maha Bandula a obdivujte koloniálne budovy Najvyššieho súdu, radnice, bývalého obchodného domu Rowe či burzy. Všetko je rozbité, no o desať rokov to bude TOP. Barma ide prudko hore a veľmi sa mení. Zachyťte tú zmenu! Čínska, indická, moslimská štvrť Prejdite všetky tieto štvrte od čínskej v centre, cez indickú okolo pagody Sule po moslimskú severne od jazera Kandawgyi. Každá je iná a vy vidíte, že Mjanmarsko je tolerantnou krajinou, kde spolu národy stovky rokov nažívajú v mieri. 8888 Miesta, kde sa to stalo. Dom, v ktorom bola vyše 20 rokov väznená nositeľka Nobelovej ceny madam, Aung San Suu Kyi. Naštudujte si problém kmeňa Rohingya a pýtajte sa domácich čo si o tom myslia. Je zážitok dozvedieť sa veci priamo zo zdroja. Čo si myslia o Daw Suu? A čo o predstaviteľoch junty? Toto je to miesto, kde sa 8. augusta 1988 konali veľké demonštrácie. Predstavte si, že BUBO sem chodí od roku 1996. Podporovali sme zmeny a dávali charitu. To si ťažko predstaviť, no byť niekde prví, tak dlho pred ostatnými je vždy veľké umenie. Potom vieme viac. Rangon Tea House Inštitúcia. Najlepšia barmská strava na svete. Gastronómia je v plienkach no Rangon Tea House sa značne snaží. Drink v hoteli Strand Stojí síce 7 dolárov ale choďte do toho! Objednajte si Bagan Breeze či gin tonic a prečítajte pasáže z knihy Barmské dni od Georgea Orwella. Predstavte si britský koloniálny klub, kde sa točil svet. Hotel je práve zreštaurovaný a toto je ukážka heritage hotelov, ktoré máme v BUBO tak radi. Keď vojdete na záhradu, objavíte nádherný bazén. Čapovaný Mandalay Beer a barbeque Nie, neodporúčam iba jedlo, ale keď budete v Yangone, uvidíte, že Barmčania akoby jedli stále. Treba navštíviť tie luxusné miesta, ktoré sme odporučili, ale zároveň si sadnúť aj medzi ľud. Yangon, to sú aj tisíce krčmičiek pod plechovými strechami. Nikto nevie ani slovíčko po anglicky, všetci muži tu majú londži, sú milí a nenájdete tu ani jediného cudzinca. Keď prší, čo je tu časté, je to ešte romantickejšie. Ja mám najradšej Sanchaung Town Ship okolo Baho Street (pre taxikára vyslovte: sančaung) – je to vedľa nočného trhu. Pagoda Botataung Rovnako stará ako Švedagon a preto veľmi veľmi dôležitá. Botataung je menej navštevovaná pagoda a iná než ostatné. Nachádza sa v centre pri rieke Yangon a postavil ju národ Monov, ktorý bol v oblasti Myanmaru prvý. Počas druhej svetovej vojny bola táto 2500 rokov stará pagoda zbombardovaná a s rekonštrukciou sa začalo 4. januára 1948, v deň kedy Barma vyhlásila nezávislosť od Británie. Nájdite tu dva vlasy Buddhu a hlavne si vychutnajte tú atmosféru. Bogyo market Kryté trhovisko Bogyoke (vyslov: Bodžo) Aung San Market volajú domáci aj Scott Market. Bogyoke Aung San Market sa nazýva po otcovi Aung San Suu Kyi, ktorý je otcom barmského národa. Na Bogyo Markete som v rokoch 1996 až 1998 u vekslákov menil peniaze násobne iným kurzom, než bol oficiálne. Dostal som kyaty v hodnote 15, 45, 90 a 75. Teraz si tu môžete kúpiť šperky, svoje londži, obraz či ochutnať duriam. Bogyo je inštitúciou. Chauk Htat Gyi 66 metrov dlhý ležiaci Buddha má podopretú hlavu a chodidlá nie sú vedľa seba a tak vieme, že Buddha nezomrel. Nepresúva sa do nirvány, ale Buddha žije a iba oddychuje. Pri chodidlách, na ktorých nájdeme 108 (osmička a aj 8+1 teda deviatka sú šťastné čísla) políčok (segmentov), môžete vyjsť na vyhliadku, odkiaľ Buddhu najlepšie odfotíte. Pagodu zasponzoroval bohatý podnikateľ (tíkové drevo, ryža) Sirom Po Tha. V okolí je stovka buddhistických kláštorov, kde žijú desaťtisíce mníchov.
Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
Tipy a zážitky - Mjanmarsko
- Cesta z letiska v Rangúne
- Shwedagon, Rangún - tipy
- Koloniálny Rangún
- Budhov vlas
- Pagoda Sule
- Plávajúce dediny
- Tradičné trhovisko
- Bagan a chrámy
- Kláštory Mandalay
- In Dein
- Bankovky v Barme
- Barmské cigary
- Phaung Daw Oo
- Zlatý Balvan
- Nay Pyi Taw
- Dlhokrké ženy
- Jazero Inle
- Irrawaddy
- Budhistický nový rok
- Let v Mjanmarsku