Fórum

154 príspevkov

29

12:50

jan

2020

Sauvignon Blanc či Pinot Noir? Viac o krajine

Sauvignon Blanc či Pinot Noir?

Sauvignon Blanc či Pinot Noir? To sú dve najobľúbenejšie a najviac pestované odrody, z ktorých víno môžete ochutnať na Novom Zélande. Aj keď sa dá povedať, že vinárstvo v tejto krajine je ešte len „v plienkach“, vedia to naozaj dobre. A prečo v plienkach? Pretože sa tam vinič pestoval, dá sa povedať, v malom, s nie veľmi dlhou tradíciou. V roku 1960 len na 400 hektároch, dnes je to okolo 30 000. Rozmachu vinárstva pomohol aj úspech Savignonu na výstave v Londýne v roku 1986, aj keď prvá doložená zmienka je spred vyše 200 rokov. História vinárstva sa začala písať v Aucklande príchodom osadníkov z Dalmácie. Dodnes sa pestovanie viniča rozšírilo na oba ostrovy do desiatich oblastí. Najväčšou a najznámejšou je Marlborough na Južnom ostrove. Oblasť sa rozprestiera v dvoch údoliach Wairau a Awatere, kde 2395 hodín ročne svieti slnko. Najviac sa tu darí práve Sauvignonu Blanc a Pinot Noir, a týmito odrodami je oblasť preslávená. Výroba vína pre miestnych je doslova umením a pristupujú tak aj ku každej fľaške, ako k umeleckému dielu. Svieže a aromatické vínka vám podrobne s veľkým nadšením opíšu: odkiaľ hrozno pochádza, ako ho skladujú, aké všetky chute môžete cítiť a, samozrejme, aj k akému jedlu sa hodí. A práve do Marlborough my z BUBO chodíme na ochutnávky, ktoré bývajú ozaj veľkým zážitkom.

29

12:05

jan

2020

FRANZ JOSEF NA NOVOM ZÉLANDE Viac o krajine

FRANZ JOSEF NA NOVOM ZÉLANDE

FRANZ JOSEF NA NOVOM ZÉLANDE Práve tak sa volá jeden s ľadovcov na západnom pobreží Južného ostrova. Prvý krát ho Európania zbadali v roku 1859 z lode Mary Luisa, ktorá sa plavila okolo a v blízkosti zakotvila. O šesť rokov neskôr región mapoval nemecký bádateľ Július von Haast, ktorý ľadovec aj pomenoval: Franz Josef, pretože mu vraj pripomínal fúzy rakúsko-uhorského cisára. Má však ešte jeden názov, a to z jazyka domorodcov. Jeho maorské meno je Ka Roimata o Hine Hukatere (Slzy Hine Hukatere). A s týmto názvom sa spája aj legenda. Hine Hukatere bola Maorka, ktorá rada liezla po horách. Jej milý nebol až taký dobrý horolezec, ale rád ju sprevádzal. Raz ho však zmietla lavína a on, žiaľ, pod ňou zahynul. Hine Hukatere to zlomilo srdce. Sadla si na okraj hôr a plakala. Veľa sĺz stekalo dolu svahmi, až zamrzli a vytvorili ľadovec. Franz Josef má 12 km a steká z ľadovcového poľa z nadmorskej výšky asi 2600 metrov. Unikátom je, že sa končí v 300 metroch nad morom, v dažďovom pralese. Ľadovec je vidieť už po zopár minútach chôdze od parkoviska. Ale ani jeden člen BUBO skupinky si nenechá ujsť celú prechádzku. Na vyhliadku k nemu sa ide krásnym údolím, ktorým kedysi „tiekol“ až k pobrežiu Tasmanovho mora, ktoré je dnes vzdialené asi 19 kilometrov. Po strmých zarastených stenách svahov bujnou vegetáciou steká množstvo vodopádov. Ku koncu cestička stúpa na tzv. morény, čo sú nánosy kameňov a pôdy, ktoré ľadovec tlačil pred sebou. Už len kúsok do kopca a sme na vyhliadke, kde sa nám krásny modrý ľadovec ukáže od samého vrchu. Krásny zážitok v podobe príjemnej prechádzky k unikátnemu ľadovcu končiacemu sa v dažďovom pralese. To je novozélandský Franz Josef.

29

11:49

jan

2020

NOVOZÉLANDSKÉ ZRKADLO Viac o krajine

NOVOZÉLANDSKÉ ZRKADLO

NOVOZÉLANDSKÉ ZRKADLO Aj tak domáci nazývajú jazero, ktoré sa nachádza na západnom pobreží Južného ostrova, zopár kilometrov od malého mestečka Fox. Jazero Matheson je známe najmä tým, že sa pri dobrom počasí na jeho hladine zrkadlia dvaja majestátni „páni“: Mount Cook a Mount Tasman. Nachádza sa na rovine, dá sa povedať, že v ako keby veľkom ľadovcovom údolí. Pretože pred asi 14 tisíc rokmi tadiaľto ľadovec naozaj prechádzal. Neďaleký ľadovec Fox vtedy siahal až do Tasmanovho mora, a keď ustupoval, vznikla priehlbina, ktorá sa naplnila vodou. Jazero sa nachádza v chránenej oblasti, v krásnom novozélandskom pralese, kde nájdeme všetky stromy typické pre tento región: ako Rimu (borovica červená) alebo Kahikatea (borovica biela). A, samozrejme, množstvo papradia, ktorého má Nový Zéland až 180 rôznych druhov. To, prečo sa jazero zrkadlí, spôsobujú organické kúsky rôznych častí rastlinstva napadaného a rozpusteného vo vode. Treba však k tomu optimálne podmienky a dobré počasie. Čo je naozaj ojedinelé, keďže na západnom pobreží ročne spadne v priemere tak 7,5 metra zrážok a môže sa pokojne stať, že aj celý týždeň nevykukne slnko. BUBO skupinka však také šťastie mala. Prešli sme sa okolo jazera a na jednotlivých vyhliadkach sa nám krásne zjavili oba najvyššie vrchy Južných Álp: 3724 m vysoký Mount Cook a o takmer 230 m nižší Mount Tasman. Nielen na obzore, ale aj zrkadliaci sa na hladine jazera Matheson. Na niektoré prírodné krásy opis nestačí, treba to zažiť na vlastnej koži.

29

11:32

jan

2020

SKALY AKO PALACINKY Viac o krajine

SKALY AKO PALACINKY

SKALY AKO PALACINKY Už niekoľko dní sa presúvame západným pobrežím Nového Zélandu. Každý deň iné pohľady, krásna, stále meniaca sa príroda, ľadovce, dažďové pralesy a divoké drsné pobrežie. Útesy klesajúce k plážam a neskrotné Tasmanovo more. Sem tam vo vlnách vidíme aj delfíny. Našou poslednou zástavkou na tejto strane Južného ostrova budú Palacinkové skaly neďaleko mesta Greymouth. Tieto krásne útvary vytvorila príroda pred asi tridsiatimi miliónmi rokov. Vtedy sa na morskom dne usádzali vrstvy odumretých živočíchov a rastlín. Zemetraseniami sa dno vyzdvihlo na povrch a vytvorilo pobrežné útesy. Obmývané slanou vodou oceánu, vetrom alebo dažďom, eróziou sa vyformovali do podoby „palaciniek“. Prichádzame do malej komunity Punakaiki, pri ktorej sa táto prírodná atrakcia nachádza. Najprv vstupujeme na chodník, ktorý je lemovaný krásnym pralesom. Stretávame aj miestneho obyvateľa, ktorým je vták Weka. Vyzerá ako naša, ale tučnejšia, hnedá prepelica s hrubým zobákom. Weka rýchlo odbehla do húštiny, a my prichádzame na prvý výhľad na krásne útesy. Chodníček nás vezme až k Blowholes (tzv. vetracie „šachty“), ktoré sa v útesoch vytvorili. Slaná voda oceánu vyhĺbila akési komíny. Keď na ne narazí vlna, voda nimi vytryskne do výšky. Celá prechádzka trvá asi 30 minút a na každej vyhliadke je naozaj čo obdivovať. Po krásnych výhľadoch je čas na kávu s dezertom. A akým? V kaviarni na Palacinkových skalách treba ochutnať jedine výborné palacinky.

29

10:44

jan

2020

Do Kaikoury za „Moby Dickom“ Viac o krajine

Do Kaikoury za „Moby Dickom“

Do Kaikoury za „Moby Dickom“ Vyrážame zo západného pobrežia Nového Zélandu na východ. Smerujeme do malého mestečka Kaikoura, ktoré sa pýši statusom, že patrí medzi najlepšie miesta na svete na pozorovanie veľrýb. Vody oceánu v tejto oblasti odpradávna priťahovali tieto majestátne živočíchy. Neďaleko pobrežia sa nachádza morská priekopa Hikurangi. Chladné prúdy stúpajúce z nej vynášajú k hladine množstvo hlbokomorských živočíchov, a veľryby sem preto smerujú pre dostatok potravy. Práve Kaikoura je jedno z mála miest na svete, kde sa dá celoročne pozorovať Sperm Whale (vorvaň obrovský), ktorý spotrebuje jeden a pol tony potravy denne. Patria medzi najväčšie tvory na zemi. Tu sa zdržujú najmä obrovské samce, ale okrem nich aj vráskavce, kosatky či iné veľryby, a my sa ich vydáme hľadať. BUBO skupinka vyráža na plavbu skoro ráno. Po nalodení smerujeme na oceán. Po chvíli sa nám práve ten najväčší obor zjavil. Mali sme veľké šťastie. Vorvane obrovské sú najhlbšie potápajúce sa cicavce na svete. Predpokladá sa, že môžu zmiznúť pod hladinou až do hĺbky 3000 metrov aj na dve hodiny. Zvyčajne je to na kratšie, ale aj by sme sa načakali približne 30 minút. Práve keď sa ide potopiť ku dnu, ukáže na záver svoj chvost. A tým sa s nami aj rozlúčil. Na ceste späť sme videli ešte množstvo rodín endemických druhov delfínov Dusky, ktorí sú výbornými akrobatmi. Sprevádzali našu loď až takmer na záver plavby. Krásny zážitok, a my vyrážame po Novom Zélande loviť ďalšie.

07

14:24

jan

2020

SKOK Z NEBA Viac o krajine

SKOK Z NEBA

SKOK Z NEBA Alebo SKY JUMP, práve tak sa volá ďalšia adrenalínová disciplína, ktorú si môžete na Novom Zélande vyskúšať. Nie každý však nájde na to odvahu. Avšak našiel sa Bubák Julo, ktorý si „Skok z neba“ vyskúšal. Sky Tower je televízna veža týčiaca sa nad centrom najväčšieho mesta krajiny, veža, z ktorej odpaľujú novoročné ohňostroje ako jedni z prvých na svete, symbol a neodmysliteľná súčasť panorámy mesta Auckland. Meria aj vrátane antény 328 metrov a je najvyššou nielen na Novom Zélande, ale aj na južnej pologuli. Samotný zoskok z veže alebo by sa dalo povedať aj voľný pád je z výšky 192 metrov, z úrovne vyhliadky, z ktorej sa tí menej odvážni môžu pokochať krásnymi pohľadmi takmer na celé mesto. Pred skokom dostanete podrobné školenie, oblečú vás aj do špeciálnej kombinézy. Už len poriadne pripevniť a ide sa na to. Pri zoskoku, ktorý trvá 11 sekúnd, dosiahnete rýchlosť až 85 kilometrov za hodinu. Poriadna dávka adrenalínu! A tú pocítite už len keď sa postavíte na okraj plošiny a pozriete sa dole smerom k zemi. Je to ako keby ste skočili z 53. poschodia. Dolu pod vežou sa váš „pád“ spomalí a pohodlne pristanete na plošine. Nezabudnuteľný zážitok, ktorých, práve takýchto adrenalínových, môžete na Novom Zélande zažiť viac.

19

19:23

dec

2019

Čo treba ochutnať na Novom Zélande? Viac o krajine

Čo treba ochutnať na Novom Zélande?

Čo treba ochutnať na Novom Zélande? Tak ako láska prechádza cez žalúdok, tak rozhodne platí, že aj láska k cestovaniu a spoznávaniu krajiny a jej kultúry sa bez ochutnávania lokálnych špecialít nezaobíde. My v BUBO o tom vieme svoje a preto sa vždy našim klientom snažíme sprostredkovať aj tie najlepšie gurmánske zážitky. Gurmánstvo rozvíjame už roky, a preto sa s nami vo svete rozhodne nestratíte ani pri ochutnávaní všemožných lokálnych špecialít. Na čo sa zamerať na Novom Zélande? Miestna kuchyňa je výrazne ovplyvnená tou Britskou, čo sa prejaví na anglických tradičných raňajkách. No pri nich to rozhodne nekončí. Táto krajina sa môže pochváliť prvotriednou kvalitou, či už jahňacieho, ale aj hovädzieho mäsa. Preto si tu vychutnáte výborné jahňacie kotlety alebo kvalitný steak. Na svoje si rozhodne prídu aj nadšenci rýb a darov mora, na ktoré sú vody Tichého oceánu a Tasmanovho mora bohaté. Lokálne morské ryby, ale aj na farmách chované lososy prestriedajú jedny z najkvalitnejších langúst na svete v meste Kaikoura. Alebo milujete čerstvé ustrice? No čo sa týka mušlí, my v BUBO Vám jednoznačne odporúčame výborné zelené novozélandské slávky. Hrniec, ktorého obsah váži aj 1 kg, si vychutnáte s omáčkou podľa vášho výberu. Či už ste klasik a uprednostníte vínovo cesnakovú alebo thajskú s chilli a koriandrom. Ako príloha nesmú chýbať tradičné hranolky. A čo takto tradičné zapekané maorské jedlo Hāngi? Dobrú chuť!

19

18:04

dec

2019

Hora osudu Viac o krajine

Hora osudu

Hora osudu Vyrážame severne od Wellingtonu. Naším cieľom je jeden z najkrajších národných parkov Nového Zélandu, s názvom Tongariro. Tento národný park v sebe zahŕňa tri aktívne vulkány. Jedným z nich je sopka Tongariro (1978 m), najvyšší vrch severného ostrova Nového Zélandu, ktorým je Mt. Ruapehu (2797 m), a tak isto Mt. Ngauruhoe (2291 m), prezývaný tak isto ako Hora osudu. Posledne zmienená hora sa preslávila v trilógií Pána prsteňov, kde si práve zahrala úlohu Hory osudu, do ktorej išiel Frodo hodiť slávny prsteň. Prechádzame bránou národného parku. Noc strávime v našom historickom Hotely Chateau Tongariro, hneď pod ktorým je golfové ihrisko so skvelým výhľadom na okolie. Hotel sa preslávil aj tým, že tu býva ubytovaná kráľovská rodina pri návšteve Nového Zélandu. Tento krásny historický hotel si doteraz drží tradície a BUBO v ňom jednoducho nemôže chýbať. Po tom, čo sa ubytujeme v našich luxusných izbách, vyrážame ešte na dvojhodinovú veľmi príjemnú prechádzku. Cesta nie je náročná, aj keď na nej prekonávame sériu stúpaní a klesaní. Všetko je to v príjemnom prostredí vresovísk, ktoré tu vysadili škótsky prisťahovalci. Prechádzame cez malý les, za ktorým nás čaká mesačná krajina v podobe lávového poľa. Práve na ňom vznikol jeden z najkrajších vodopádov tejto oblasti, s názvom Taranaki. Cestou k vodopádom si vychutnávame západ slnka a nezabudnuteľné výhľady na Horu osudu. No tá sa s nami lúči aj pri večeri v našom Chateau, kde si BUBO vychutnáva gurmánske špeciality pri najlepšom stole.

09

01:32

dec

2019

Bojíš sa potápať, ale chcel by si vidieť krásy podmorského sveta? Viac o krajine

Bojíš sa potápať, ale chcel by si vidieť krásy podmorského sveta?

Presne pre takých ako si ty sú tu zariadenia ako Kelly Tarlton Sea Life Aquarium v Aucklande. Neobávajte sa nudných rozsiahlych textov pod obrázkami rybičiek ani rybacieho zápachu. Toto zariadenie je na najvyššej úrovni venované ako aj malým, tak aj tým skôr narodeným. Expozícia sa začína ukážkou antarktických výskumných staníc, ich vybavením a každodennými potrebami. Plynule prejdete k výbehu tučniakov. Práve tu sa zachraňujú desiatky tučniakov. Ak máte pochybnosti o podobných zariadeniach, tak nachádzame sa na prosperujúcom Novom Zélande, kde inde by sa mali starať o prírodu, ak nie tu J; a tučniakom sa tam naozaj darí, mnohí práve vysedávali vajcia. Dominantnou Aquaria je 110m presklený tunel. Uvidíte žraloky, raje, homáre, kráľovské kraby, chobotnice, morské koníky,... okrem korytnačiek asi úplne všetko. Odporúčam.

09

01:24

dec

2019

Auckland ako na dlani Viac o krajine

Auckland ako na dlani

Sky Tower v novozélandskom meste Auckland patrí medzi najvyššie stavby južnej pologule. Jej výška 328m konkuruje svetoznámym stavbám ako napríklad Eiffelova veža alebo Empire State Building. Kde inde by sme mali stráviť príjemný letný večer v Aucklande, ak nie práve tu. Ideálny čas návštevy je počas západu slnka a následného stmievania. Zrazu budete mať celé mesto plachiet (tak sa prezýva) ako na dlani. Rozlohou podobné Londýnu, ale skoro 10x menšie počtom obyvateľov. A viete kedy je drink v skybare najchutnejší? Ak si ku kruhovému panoramatickému výhľadu uvedomíte, že skoro každý jeden zelený kopček je vyhasnutá sopka. Vtedy pochopíte majestátnosť tohto miesta a necháte sa unášať fantáziou, ako to tu vyzeralo niekoľko tisíc rokov dozadu:)  

30

11:08

máj

2019

Cesta okolo sveta, kapitola 4: Nový Zéland Viac o krajine

Cesta okolo sveta, kapitola 4: Nový Zéland

Cesta okolo sveta, kapitola 4: Nový Zéland Opustili sme supermoderné Tokio a naše kroky smerujú na juh, na Nový Zéland. Výborné aerolinky Air New Zealand nám spríjemnili dlhý presun z krajiny vychádzajúceho slnka do Wellingtonu, a do krajiny vtáka Kiwiho a rugbistov All Blacks prichádzame odpočinutejší, ako by sme od 14 hodinového transferu čakali. Nový Zéland je po Japonsku doslova šokom. Ulice vôbec nie sú preplnené, mrakodrapov minimum a celej krajine dominuje príroda. A práve pre tú sme sem prišli. Čaká nás 5 dní sopiek, termálnych prameňov, gejzírov a prechádzok panenskými lesmi. Nový Zéland je v skratke krásny. Aj keď nám počasie spočiatku nepraje, a sopky národného parku Tongariro ostávajú skryté v hustých mrakoch, tak sme dobre naladení a vieme, že nás čakajú aj iné nádherné prírodné úkazy. Náš elán je odmenený hneď na druhý deň, keď sa rozhodneme zastaviť sa na slávnych termálnych prameňoch Wai-O-Tapu. Práve tu sa nachádza známy Champaign Pool, ktorý je jedným zo stereotypných záberov z krajiny Kiwiho. Tu nám počasie vykompenzovalo ukryté sopky Tongarira a v lúčoch popoludňajšieho slnka sa nám termálny park ukazuje v plnej kráse. Celé pramene máme pritom prakticky pre seba, okolo nás je len pár turistov a hodinu a pol sa prechádzame medzi sírovými prameňmi, bublajúcim bahnom a sopečnými jazerami. Champaign pool je poobede nádherný. V opare nad horúcim jazerom, ktoré má až 75 stupňov, sa lámu posledné lúče dňa a my vidíme až dve slnká, jedno na oblohe a druhé v opare na hladine jazera. Je to jednoducho nádhera! Pritom to ešte nie je vrchol nášho programu. Ten nás čaká na druhý deň ráno v maoriskej dedine Te Puia. Tento skanzen novozélandskej pôvodnej kultúry je situovaný priamo v gejzírovom údolí Wakarewarewa. Nájdeme tu až 65 gejzírov a medzi nimi aj najväčší gejzír na južnej pologuli Pohutu. Po rannej ukážke tradičného tanca haka od miestnych maorijcov ideme priamo na gejzírovú pláň a veríme, že nás Pohutu nesklame. Prechádzame popri najväčšom bahennom jazere Nového Zélandu, nazrieme aj do terária s vtákom Kiwim, a blížime sa ku gejzíru. Čas máme dobrý a pred výbuchom si môžeme dôkladne pozrieť okolie a urobiť nespočetne snímok exotickej geotermálnej krajiny údolia Wakarewarewa. Potom začína predstavenie, najprv začne chrliť vodu bočný gejzír a následne s tichým, ale intenzívnym dunením prichádza hlavný účinkujúci - Pohutu. V horúcej pare ho najskôr takmer nevidno, ale jeho majestátny vodný stĺpec vysoký až 30 metrov sa rýchlo odstane nad opar a my vidíme toto prírodné divadlo priamo pred sebou. Je to krása, akú ťažko slovami opísať. Gejzír tryská až 5 minút a my sa dosýta nabažíme jeho majestátnym zjavom. Keď sa voda obráti, tak nás aj ofŕka už studená voda z jeho sopúchu, a my, trochu mokrí, ale šťastní sadáme do autobusu a pokračujeme do Aucklandu. Zajtra nás čaká prelet a ďalšia zastávka - Bora Bora!  

17

07:53

mar

2019

KIA KAHA CHRISTCHURCH Viac o krajine

KIA KAHA CHRISTCHURCH

KIA KAHA CHRISTCHURCH BUBO skupinka dnes začala putovanie po stopách Pána Prsteňov práve v najväčšom a v jednom z najstarších miest Južného ostrova Nového Zélandu- Christchurch. Pozreli sme si centrum vyše 400 tisícového mesta; krásne budovy postavené v staroanglickom štýle, viktoriánske domčeky, ale aj tie moderné, ktoré postupne ešte stále budujú po zemetrasení v roku 2011. Večer sa pomaly unáša do osláv Dňa Svätého Patrika. Mnoho obyvateľov sa však ešte predtým zastavilo na spomienkových miestach teroristického útoku. Piatok 15. marca 2019 sa zaznačí do dejín Nového Zélandu ako “čierny piatok”. Deň, kedy sa v tejto krásnej krajine stretli s pojmom terorizmus. Celý víkend ľudia vychádzali do ulíc s kvetmi, ktoré odnášali na dve miesta: križovatka Dean Avenue, na ktorej sa nachádza jedna z mešít, a k plotu miestnej botanickej záhrady. Vo vzduchu bolo cítiť práve veľkú podporu, spolupatričnosť a súcit, čo potvrdzovali nielen viaceré nápisy a odkazy, ale aj stovky ľudí, ktorí sa na pietnych miestach zišli. Kia Kaha Christchurch (z maorčiny Ostaňte silní)!  

BUBO Covid garancia v cene

Preplatíme vám test