Ako sa cestuje Afganistanom? Rady cestovateľom

Ako sa cestuje Afganistanom? Rady cestovateľom Rady cestovateľom Afganistanom, tipy a triky

Uniesli nas? Zodpovednost sefa prvoexpedicie. Nos lietadla sa opat obrati k oblohe a Duro sediaci vzadu vykrikne uniesli nas Nie neuniesli, len nemame volnu pristavaciu drahu a tak mame vyhliadkovy let nad Kabulom. Pristavanie TU je vzdy zazitkom, vklineny medzi hory Hindukuša da kazdemu pilotovi zabrat. Lietadlo sa zvrta medzi horami a my mame 3 milionove mesto ako na dlani. Sovietske sidlisko, sovietske bazeny hore na kopci, ktore sa nepouzivali a plavanie skoro vibec, no sluzili ako vana na mrtvoly Talibanu. Pul-e-Charkhi na vychodnom okraji mesta sa v slnecnych lucoch odraza ako velke strieborne koleso. Je to nechvalne znama vaznica kde pred 2 dnami popravili 6 vaznov. No co je to proti rokom 1978-9 kedy tu Sovieti popravili 27000 politickych vaznov. Inak vsade uniformne skarede novostavby a obrovske ohradene betonive stvorce. Posledne dni som pristaval v Kabule 2x plus teda ten prelet navyse. A pred hodinou a pol som napisal posledne SMS a rozlucil sa s Kabulom nadobro. No pilot prave hlasi pre vytecenu hydraulicku kvapalinu nemozeme v Islamabade pristat. Kruzime nad Islamadom 45 minut a teraz pilot hlasi mina sa nam benzin, musime sa vratit do Kabulu. No hold Kabul je nam sudeny. Letime spat. jak že nemame hydraulicku kvapalinu? Rozmyslam. Však to bude pruser pristat kdekolvek. Panenka Maria aj Ali, vsetci svati ochranujte nas. Afganistan sa predsa len rozhodol pripravit dobrodruzstvo na tej povestnej hrane. No nakoniec je vsetko inak, ta hydraulicka kvapalina vyriekla niekomu na drahe v Islamabade... a tak v Kabule s nadhernym pocasim pristaneme bez problemov. Rozmyslam. Dalsie lietadlo od spolocnosti Safi leti do Islamabadu o 4 dni. To je koniec cesty, ktora je naplanovana doslova na minuty. Kontaktujem BUBO Base camp, ktory robi aj v nedelu a preberame 4 nahradne varianty napredovania, ktore maju pre nas pripravit. No nastastie sne tu iba hodinu, natankujeme a nasadame spat do toho isteho lietadla. Pocasie je nadherne, take ake byva v horach vo vyske 1800m. Letisku dominuju 2 megabordy novodobeho Janosika s imageom Che Guevaru, nasadenym tadžitskym klobucikom frajersky dozadu (kupil som si taky isty, no vyzearm v ñom ako Otik a nie ako hrdina) , portret Ahmada Shaha Massouda. Massoud bol ten dobry mudžahedin, ktoyi bojoval proti Sovietom. Z dobrej rodiny, rozpraval plynule francuzsky. Ked prišiel Taliban bojoval proti nim. Aj Kajda ho popravila 2 dni pred padom new yourskych dvojičiek. Lev z Padžširu je mi velmi sympaticky. Kabul ma inak nezaujal. Obrovske betonove mury ambasad, ktore sa predbiehaju ktora si svoj okrsok vyšperkuje vacsim mnozstvom ostnateho drotu. Mešity su historickou hodnotou tretotriedne. Rieka Kabul je potokom plnym odpadkov. Hipisacka Flover street je velkym NIČ. Snad len favely na ubočiach okolitych kopcov su aspon fotogenicke. Zrazu stratim signal na mobile. Musim uskocit z cesty, ruti sa najvacsi Hummer aky som kedy videl a za nim dalsich 15 aut, vsade gulomety, zakaz fotit. Na vsetko striehnu 2 vzducholode zavesene na oblohe a nabite technikou. Sleduju kazdy "divny" krok kazdeho kabulcana. Toto je pritomnost USA v Kabule. Keby som mal mesra zoradit podla zaujimavosti tak Kabul je posledny, Mazar-e-Sharif je bomba, no Herat u mna jednoznacne vyhrava. Unikatny, cely modry, najexotickejsi, najhistoricjejsi, najoriginalnejsi. Som nadšeny. Klobuk dole Matovi Navratilovi, ktory tuto cestu presiel a pripravil tak, ze sme ju ako bežni turisti zvladli. Ja som bol v Afganstane v septembri pred 18 rokmi ale nasledne sa sem dlho nedalo ist a vsetko sa zmenilo. Martina BUBO vyslalo nech cast nasej cesty prejde. Oproti novinarom mal obrovsku vyhodu slobody, nebol ovplyvnovany nikym, nikto ho nnesprevadzal po "vycistenych" cestach. V BUBO mame slobodu celkovo. Vyzadujeme za to spat iba slusnost. Preco ist do Afganistanu? Takto si kazdy vytvori svoj vlastny nazor. Pozor- Afganistan nie je pre beznych turistov, toto je postgradualne studium cestovatelstva! Situacia sa rychlo meni a moze byt velmi nebezpecno. Tu sa hodia lokalni znami v kazdom meste, ktori nam reportovali nie situaciu pred rokom, ale aka je dnes! V Afganistane nic neplati dlho. Nesmiete spravit chybu. Mato je vystudovany historik v BUBO sa vypracoval a ma uz ake take skusenosti. Priznam sa vsak ze teraz ked ideme Afganistanom po prvy raz, tak by som ho sameho nikdy nepustil. Predsa len nema prakticke skusenosti s vedem expedicie- myslim prvoexpedicie. Ine je ist sam a ohrozit vlastny zivot, ine je ist s klientami - prvy raz to chcem mat pod kontrolou ja. Martin avratil je super, ale este nikdy neripravil ziadnu cestu. Vzdy mu to robil Bae camp. Aj tu polovicu cesty nepresiel, nedostal sa cez Karakoram higway -to vsetko pre neskusenost. No clovek sa musi naucit a ako inak ak nie ze ide a skusa a skusa. No klientov BUBO ja nikdy neohrozim. Takze napriek mojej cestovatelskej vytazenosti idem! Pakistan som presiel krizom krazom, taktiez Cinu, Kirgizsko a oblast kde Navratila minuly rok vratili je vlastne Kasmirom a v tom som ja ako doma. 7x som presiel Kasmir a poznam ludi a ich mentalitu. Mato je na slovenske pomery znacne scestovany clovek. Napriek tomu by som mu neveril ako sefovi expedicie. Ucast sme navrhli aj inemu sprievodcovi, Tomasovi, najvacsiemu znalcovi Hodvabnej cesty u nas, ale odmietol. V dnesnej dobe je Afganistan naozaj zly. A tak idem ja aj ked mam 3 deti... No hlavne preto, lebo ja som vzdy stal za SVOJIMI klientami. Od prvych ciest som sa vzdy postavil ZA. Vsetci klienti su ako moje deti - som za nich zodpovedny!!! Skoro vsetky zajazdy co ma BUBO v katalogu som presiel ako prvy ja. Vlastne nic ine 20 roov nerobim. Takze to zasa netreba vychvalovat, toto je moja praca. Mam mnoho mnoho fint ako prezit, nieco som Martina naucil, ale nieco je neprenosne, nieco naucite iba svojho syna ci zata - podobne ako primar na chirurgickom oddeleni. Naucit sa tie dolezite veci, to sa odovzdava iba naozaj v blizkom kruhu. Takto to je od nepamati. Afganistan je toho dokazom, uzke vztahy, klanovy a rodinny system, silne vazby. A preco spominam Hodvabnu cestu? Tato prechadzala aj dnesnym Afganistanom... A blahorecim ze som tu. Keby nie tak sa nasa vyprava na tomto mieste konci a opat Karakoram neprejdu ako ked isiel Martin po prvy raz. Dobre ze som tu, veru dobre.  Kazdopadne som hrdy, ze BUBO je prvou cestovnou kancelariou v Strednej Europe, ktora zrealizovala pre svojich klientov Afganistan. Este viac som hrdy na kvalitu a rozsah cesty - spojenie s Karakoram highway. Opat sme v BUBO čosi dokazali, opat sme posunuli slovenske cestovatelstvo dalej. Vsetci su zdravi a zdravime domov. Ozveme sa z Pakistanu. Fotografia: vojaka som nafotil v centre mesta v Afganistane. Či je cestovanie dnes bezpečné sa dozvfiete v našej mape Bezpečnosti


Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
E

Ázia  

Tadžikistan, Afganistan, Kirgizsko


náročnosť

13 dní

Trvanie

3876 4785€
E

Ázia  

Afganistan

14.05. → 28.05. +1 termín

náročnosť

15 dní

Trvanie

6555 6900€
B

Ázia  

Pakistan, Afganistan, Irán, Čína, Kirgizsko


náročnosť

15 dní

Trvanie

7990
Bezpečnosť v cestovaní 2025
Prémiový blog

Prémiový blog Bezpečnosť v cestovaní 2025

Báť sa či nebáť sa? Ako rozlúsknuť Hamletovskú otázku o tom, kam cestovať? Možno sa pýtate, či je daná krajina, ktorá je vaším snom, bezpečná na…

Ľuboš Fellner 15 min. čítania
Marco Polo – sex a najťažšia časť cesty
Prémiový blog

Prémiový blog Marco Polo – sex a najťažšia časť cesty

V druhej časti môjho blogu o veľkom cestovateľovi nejde samozrejme iba o sex na cestách. Mladý Marco Polo prechádzal Arménskom, kde pod nedostupným…

Ľuboš Fellner 20 min. čítania
Pravda o Afganistane
Prémiový blog

Prémiový blog Pravda o Afganistane

Predtým, než začnete čítať, napíšte si odpoveď na dve otázky. 1. Prečo USA zaútočili na Afganistan? 2. Prečo Taliban dobyl Afganistan za necelé 2…

Ľuboš Fellner 26 min. čítania

Ďalšie dovolenky do krajiny:

Viac informácií o krajine: