Shinkansen - pýcha japonskej infraštruktúry

Shinkansen - pýcha japonskej infraštruktúry Sieť japonských rýchlovlakov prevezie ročne viac ako 300 000 000 pasažierov

Hoci slovo shinkansen je pomerne známe, no aj tak ste sa s ním doteraz nemuseli stretnúť. Mohlo by sa vám podvedome spájať s nejakým bojovým umením, ako sa to stalo mne, keď som ho počul prvý krát. Dnes sa smejem na tom ako som sa mýlil. Ale trafil som aspoň fakt, že pochádza z Japonska. My, na našich BUBO zájazdoch, vyskúšame Shinkansen na vlastnej koži. Pýtate sa ako? Shinkansen je totiž sieť vysokorýchlostných vlakových tratí na japonských ostrovoch Honshu, Kyushu a Hokkaido. Hovorí sa im tiež aj Bullet train, z anglického slova "bullet", čo znamená guľka vystrelená zo strelnej zbrane. Názov vystihuje ich rýchlosť, momentálne najnovšia súprava jazdí rýchlosťou okolo 300km/h a Japonci už v tejto dobe finišujú s testami novej súpravy, ktorá by mala prekračovať hranicu 400km/h. Hoci shinkansen nie je najrýchlejší vlak na svete, môže sa pochváliť minimálne dokonalou presnosťou a bezpečnosťou. Momentálne štatistiky uvádzajú v priemere okolo 45 sekúnd meškania na jednu súpravu za rok. Pozoruhodný je tiež fakt, že za svoju viac ako 50 ročnú históriu a približne 10 biliónov prepravených pasažierov, nedošlo k žiadnemu smrteľnému zraneniu (nerátajú sa samovraždy spáchané vyskočením z vlaku alebo skočením pod vlak). Poďme sa ale pozrieť trochu do histórie. Japonsko bolo vôbec prvou krajinou na svete, ktorá postavila vysokorýchlostnú trať určenú pre prepravu osôb. Prvé plány pochádzajú už z 30tych rokov dvadsiateho storočia, tie však počítali s prebudovaním už existujúcich úzkorozchodných tratí. Prvý projekt ale narazil na mnohé úskalia, jednak kvôli hornatému terénu Japonska, jednak kvôli nevhodnosti pôvodných tratí na vysoké rýchlosti. Názov Bullet train však už projektu prischol a nový názov Shinkansen sa objavil až v 40tych rokoch 20teho storočia. Ďalší projekt bol vcelku veľkorysý a počítal s vybudovaním tratí do Pekingu cez tunel do Kórey, dokonca, v hre bol aj Singapur. Od plánov sa upustilo v roku 1943, keď sa situácia Japonska v dôsledku druhej svetovej vojny zhoršila. Počas vojny sa na projekt zabudlo a znova sa objavil na stole až začiatkom šesťdesiatych rokov, kedy bol dopyt po osobnej železničnej doprave v Japonsku tak vysoký, že kapacity vtedajších liniek boli maximálne vyťažené. V decembri 1958 vláda schválila projekt prvej trate Tokio-Osaka a v apríli 1959 sa začalo s výstavbou. Tokaido Shinkansen, ako sa táto prvá trať volala a stále volá, začala premávať v októbri 1964 - práve včas, vzhľadom na blížiacu sa olympiádu ‘64 v Japonsku. Prvé súpravy dokázali vzdialenosť medzi Osakou a Tokiom zdolať za 4 hodiny, o rok neskôr to už bolo len 3,5 a dnes vám to potrvá niečo málo cez 2 hodiny. Okamžitý úspech Shinkansenu odštartoval budovanie ďalších tratí a vývoj ďalších, rýchlejších súprav. Dnes je Shinkansen neodmysliteľnou súčasťou japonskej infraštruktúry a je populárny tak pre turistov ako aj pre domácich. V samotnom vlaku vás čakajú pohodlné široké sklopiteľné sedačky, rozdelené na dve miesta na jednej strane a tri miesta na strane druhej, s naozaj dostatočným priestorom na nohy, výklopným stolíkom zozadu operadla pred vami, úložný priestor na batožinu nad vami, nastavovateľnou ventiláciou, vešiakom, skrátka, naozaj luxusné podmienky. V porovnaní s lietadlom máte oveľa viac priestoru na nohy, a aj sedadlo je o dosť širšie. Podobne ako v lietadle, aj tu pravidelne chodí obsluha, u ktorej si môžete kúpiť občerstvenie a spríjemniť si jazdu kávou či jedlom. Cenovo sa Shinkansen takisto vyrovná letom na rovnakej trase, dokonca je niekedy aj o málo drahší. Výhodou ale je, že jednoducho prídete na stanicu, kúpite si lístok na najbližší spoj a maximálne 0 25 minút sa už pohodlne presúvate do vášho cieľa. Poďte s BUBO do Japonska, Shinkansen si dáme hneď dvakrát, raz na trati Tokio-Hiroshima a neskôr sa z Hiroshimy presunieme do Osaky. Čo poviete, ulovíte s nami aj tento zážitok?


Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
K

Ázia  

Japonsko


náročnosť

15 dní

Trvanie

5438 7250€
K

Ázia  

Južná Kórea, Japonsko


náročnosť

16 dní

Trvanie

6074 7689€
K

Ázia  

Mongolsko, Japonsko, Čína


náročnosť

15 dní

Trvanie

4233 4980€
Tokyo či Tokio - ​gigant, ktorý vstal z popola
Tokio

Tokio Tokyo či Tokio - ​gigant, ktorý vstal z popola

Prehliadka Tokia? Žiaden problém, ak máte skúsenosti. Synonymum špičkových technológií a elektroniky, biznisu, tvrdej firemnej disciplíny, ale aj…

Martin Šimko 39 min. čítania
Ogasawara - japonské Galapágy
Prémiový blog

Prémiový blog Ogasawara - japonské Galapágy

Navštíviť Japonsko nie je vôbec náročná záležitosť, čo však jeho najizolovanejšie vzdialené ostrovy? Ogasawara je tajný raj pre športových rybárov…

Ľuboš Fellner 31 min. čítania
Osaka - motor Japonska
Osaka

Osaka Osaka - motor Japonska

Ak sa chystáte navštíviť krajinu vychádzajúceho slnka, určite si vo svojom programe nechajte miesto aj pre návštevu Osaky. Okrem toho, že vďaka…

Martin Ferenčík 23 min. čítania

Ďalšie dovolenky do krajiny:

Viac informácií o krajine: