Hady a rebríky je jednou z najznámejších stolových hier na svete. Je jednoduchá na pochopenie, ale jej korene siahajú hlboko do duchovnej a filozofickej tradície starovekej Indie. Dnešná podoba tejto hry je výsledkom kultúrnej adaptácie, kolonializmu a vývoja moderných herných trendov.
Pôvod v Indii: Moksha Patam
Hra má svoj pôvod v Indii, kde bola známa pod rôznymi názvami, napríklad Moksha Patam, Paramapada Sopanam, Vaikunta Pali alebo Gyan Chaupar. Najčastejšie je označovaná ako Moksha Patam, čo sa dá preložiť ako „cesta k oslobodeniu (mókše)“.
Duchovné a filozofické pozadie
Moksha Patam nebola iba zábavou, ale predovšetkým edukatívnou pomôckou na výučbu morálnych a duchovných hodnôt. Hráči sa pohybovali po hernom pláne, ktorý symbolizoval životnú cestu človeka. Rebríky predstavovali cnosti (napr. láskavosť, vieru, pokoru), ktoré hráča posúvali bližšie k vyslobodeniu (mókše). Hady naproti tomu symbolizovali neresti (napr. hnev, pýchu, chamtivosť), ktoré hráča vracali späť.
Cieľom nebolo len „vyhrať“, ale pochopiť, že cesta životom je plná morálnych rozhodnutí, ktoré ovplyvňujú náš osud. Tento prístup reflektuje hinduistické, džinistické a buddhistické poňatie karmy a znovuzrodenia.
Je zaujímavé, že pôvodné indické verzie mali viac hadov ako rebríkov, aby zdôraznili, že je ťažšie dosiahnuť duchovné osvietenie ako skĺznuť do hriechu.
Najstarší zachovaný herný plán pochádza pravdepodobne zo 16.–17. storočia a je uložený v múzeách v Indii a Veľkej Británii.
V indických chrámoch na juhu Indie (napr. v Tamilnádu) je možné vidieť mozaiky alebo obrazy inšpirované Moksha Patam.
Kolonializmus a prenesenie na Západ
Počas britskej kolonizácie Indie (18.–19. storočie) si britskí učenci a správcovia hru obľúbili a preniesli ju do Veľkej Británie. Tam sa z nej stala populárna detská hra, ale bola odpolitizovaná a sekularizovaná – morálne prvky boli zjednodušené alebo odstránené. Prvýkrát bola publikovaná v Anglicku roku 1892 pod názvom Snakes and Ladders.
V tejto verzii boli rebríky a hady zachované, ale ich symbolický význam bol minimalizovaný – často boli nahradené všeobecnými cnosťami a neresťami ako poslušnosť, lenivosť a pod. Hra sa tak stala viac pedagogickým nástrojom pre deti než duchovným učením.
Vývoj do súčasnosti
V 20. storočí sa Snakes and Ladders rýchlo rozšírila do ďalších častí sveta. Americká spoločnosť Milton Bradley uviedla vlastnú verziu pod názvom Chutes and Ladders v roku 1943, kde boli hady nahradené šmykľavkami, pretože hady mohli byť pre americké deti strašidelné.
V priebehu rokov vzniklo množstvo variantov s rôznou grafikou a motívmi – od zvierat po postavičky z populárnej kultúry. Hra sa stala globálne známou ako jednoduchá, náhodou riadená zábava vhodná pre deti. S nástupom digitálnych technológií sa Hady a rebríky dostali aj na mobilné zariadenia a online platformy. Existujú rôzne aplikácie, online multiplayer verzie a dokonca aj edukatívne varianty, ktoré sa vracajú k pôvodnej myšlienke učenia pomocou hry – napríklad environmentálne, zdravotné alebo sociálne verzie hry.
Hra Hady a rebríky nie je len detskou hrou, ale predstavuje prechod od duchovnej výuky k populárnej kultúre.
Tipy a zážitky - India
- Dohodnuté manželstvá, arranged marriage
- Manikarnika, ghat vo Varanasi
- Hranica z Nepálu do Indie
- Indické umenie - Rangoli
- Ellora, chrámy v Indii
- Konflikt v Kašmíre
- Ladacký festival, Leh
- Ladacký kláštor Hemis
- Kláštor Rumtek, Gangtok
- Nepokoje v Kašmíre
- Z Dillí do Agry
- Ganga vo Varanasi
- Tigrí vrch a výhľad na Himaláje
- Dabbawala, nosiči obedov
- Kerala - plavba v backwaters
- Pondicherry - francúzska India
- Mahabalipuram pri Chennai
- Čo vidieť v Šrinagare?
- Čajové plantáže v Indii
- Reliéf Maytreia Budhu, Mulbekh