Novinári sa ma pýtajú, ako je dnes v Kašmíre. Tu sú odpovede: Charakteristika regiónu: Ak je niekde na zemi raj, tak je to tu, tak je to tu – písal pred mnohými stáročiami perzský básnik. Možno ľudia poznajú pojem kašmírový šál či kašmírový sveter, ktorý môže stáť niekoľko tisíc euro. Kašmír, to je najluxusnejšia časť Indie. V Tibete nájdete vyprahnutú krajinu, Kašmírske Himaláje sú zelené, plné vody, voňavé, nádherné. Moghulskí panovníci, tí, ktorí postavili v Indii tie najkrajšie stavby, ako napríklad Taj Mahal, chodievali do Kašmíru na svoju dovolenku – ak chceli uniknúť z horúcej, špinavej Indie. Mierili sem na sever. Kašmír patril vždy Indii – miestny maharadža bol prakticky vazalom Indie. Kašmír som ja osobne od roku 1996 navštívil 7 krát, mám tu dlhoročných priateľov, mám ten región rád. Kašmír nevyzerá ako India, ale ako oblasť na Hodvábnej ceste, domorodci majú ostré veľké nosy, nie malé Indické, sú to moslimovia – nie hinduisti. Ženy nechodia oblečené v sárí, alkohol je tu zakázaný, domorodci predávajú nádherné kašmírske koberce. Kašmír je úplne iný než zvyšok Indie. V Kašmíre sa bojuje desaťročia, ako spor vznikol? Problémy nastali, keď Briti v roku 1947 opustili svoju kolóniu. Tá sa vtedy rozdelila na Indiu a Pakistan. Maharadža sa nakoniec pridal k Indii, aj keď všetci jeho poddaní boli moslimami. Oblasť kniežactva Kašmír sa rozdelila medzi Pakistan a Indiu. Obidve strany som prešiel a vyzerajú podobne, aj keď indická strana je omnoho viac rozvinutejšia. Na pakistanskej strane ide o takzvaný Azad Kašmír – slobodný Kašmír, ktorý tvorí 2/3 územia (časť tohoto územia Pakistan daroval Číne, ktorá Pakistan ekonomicky podporuje) a 1/3 územia ostala na indickej strane. Indická strana je neporovnateľne viac rozvinutá – je krajšia. Pre mňa je zaujímavé, že kým na začiatku som spor vnímal ako politický, on sa postupom času zideologizoval. Najprv to boli len reči určitých politikov, ktorí chceli pôsobiť pre svojich voličov sexi. No teraz cítim, že aj medzi mojimi kamarátmi ide o džihád a v diskusných témach, kde som si predtým robil srandu, je mi odpoveďou ticho a stiahnuté pery. Zmenu vidieť aj v tom, že počet buriek (oblečenie, ktoré zahaľuje celé telo žien) za posledných 20 rokov rapídne pribudlo. Písal som o tom už tu. Ako vieme rozdeliť Kašmír? Ja by som Kašmír na indickej strane rozdelil na 3 časti. Oblasť zimného hlavného mesta Jammu – je hinduistickou časťou. Z Jammu prechádzate do pravého Kašmíru, do mesta Shrinagar cez predhorie Himalájí – Siwalik – plný opíc. Ozaj nádhera, a po prechode tunela Jawahar sa ocitnete na plató, v raji na zemi. Tretia časť je malý Tibet- Ladakh, ktorý teraz do dnešného indického štátu Jammu a Kašmír patrí, ale kultúrne aj čo sa týka ľudí je to vlastne Tibet. Šikmookí Ladačania praktizujú lamaistický budhizmus. Tí sa do tohoto konfliktu nezapájajú a všetky problémy na ceste zo Shrinagaru do Lehu končia v meste Kargil – kde sú aj najvypuklejšie. Veď Kargil leží na hranici na tzv. Line of Control. Priznám sa, poznám tu obidve strany konfliktu. Dobre poznám aj separatistov. Začal som sem chodiť dlho dlho pred ostatnými turistami, a tak tu mám kamarátov. Dokonca mi hovoria „ty si neni môj kamarát, ty si môj brat“ S Alim a Gumalom máme už 24 rokov takýto vzťah – je to dlhodobé kamarátstvo. Manzur a Yasin – obaja Kašmírci, bohužiaľ, zomreli, no prirodzenou smrťou, na starobu, mali 50 rokov. Život je tu vo vysokých horách ťažký, ako pred stovkami rokov. Čím sa prejavuje islamizácia? Ja som za tých 23 rokov zažil mnoho revolt. Musím povedať, že situácia sa skôr vyhrocovala. Čím ďalej, tým viac žien nosilo burky a moji kamaráti začali navštevovať mešity častejšie. Je tu jedno miesto, kde sa hovorí, že je tu pochovaný Ježiš Kristus – nechcem diskutovať, či je to pravda. No ja som sa tam ešte dovnútra dostal. Dotkol som sa Ježišovej stupaje, videl som Ježišov hrob, kde spočinul ako starec potom, čo prežil zvesenie z kríža... Za posledných 20 rokov sa to však už inému Slovákovi nepodarilo. Domorodci nechcú v Kašmíri ani hinduizmus, ale ani kresťanstvo – Kašmír má byť striktne moslimský. Ľudia chcú pokoj, ale ešte viac prerážajú ortodoxné islamské prúdy. Tým pádom mi príde, že pokoj nechcú. Indický film o Kašmíre Keď som bol naposledy v Indii, videl som v Jaipure film o Kašmíre. Bol tam veľmi dobrý strih a ja som bol prekvapený, ako sa indický film za posledných 10 rokov zlepšil v kvalite. Išlo o dievča, ktoré otec poslal vydať sa za syna pakistanského generála. Otec bol Kašmírec, ale bojovník za zotrvanie v Indii a celé to bolo o tom, že všetky nepokoje v Kašmíre nerobia Kašmírci, ale Pakistanci. Zápletka filmu bola v tom, že dievča sa do svojho manžela zaľúbilo. Manžel bol síce nenávidený Pakistanec, ale v skutočnosti to bol fešák s veľmi dobrým správaním. Pozrite si drámu Raazi s hercami Alia Bhatt a Vicky Kaushal. Ide o nový a značne populárny film. Toto si Indovia myslia o Kašmíre. Čo na to hovoria dnes vaši známi? Neviem sa im dovolať, India vypla telefóny. No na FB sú ich statusy, ktoré bojujú proti tomu, čo sa deje. Mne zatiaľ tvrdia nech prídeme... ale na rozhodnutie si nechám týždeň. Vieme sem prísť cez Daramsalu, cez sídlo Dalajlámu, a to môže byť zaujímavejšia zastávka. My z BUBO sme tu boli dlho dlho pred ostatnými a zanechali sme tu stopy. Jednu ekumenickú svätyňu tu v Sonanmargu otváral major indickej armády, a keď som sa s ním zoznámil, tak do svätyne dorobil aj Ježiša, na ktorého pôvodne zabudol. Raz v Delhi zatvorili ženu a dcéru právnika Ernesta Valka a nútili ich pod nátlakom kúpiť si koberec. Zľakli sa, no dovolali sa mi. Dali mi únoscov k telefónu. Povedal som im 3 mená, ktoré poznám zo Shrinagaru, oni sa spýtali ako sa volajú ich synovia či, naopak, otcovia, a ihneď ich pustili. V Kašmíre je jasné kto je pán a s kým sa nehodno naťahovať. Čo je dôležité ešte povedať? Ak si prečítate čo píšu média, tak vždy tam nájdete a) nacionalistu Modiho b) chudák Kašmír. Opäť nechcem riešiť prečo to tak je, ale je fajn ukázať aj iný pohľad. O indickom premiérovi Narendrovi Módim sa hovorí ako o nacionalistovi. A je to pravda. Ale veď nacionalista je aj slovenský premiér, aspoň dúfam. Macron je určite francúzskym nacionalistom a Donald Trump to otvorene hovorí v svojom hlavnom slogane. Narendra Modi vyhral voľby nad Rahulom Gandhím, ktorého otec, dedo a pradedo boli indickými premiérmi. Vyhral ich demokraticky a, áno, s takou prevahou, ktorá mu dovoľuje robiť kroky, na ktoré si predchodcovia netrúfali. Situácia v Kašmíre sa skôr zhoršuje, z boja separatistov sa stal džihád. Modi teda postupuje Trumpovským či Putinovským spôsobom. Rázne, bez ohliadania sa na korektne pomalú politiku. Vie, že to narobí problém, a verím predstaviteľom Kašmíru, že ich územie teraz rozparceluje, nasťahuje sem milióny hinduistov a ďalšie voľby bude “Slobodný Kašmír” voliť už hinduistov. Ale veď takto to bolo s Indiou vždy, a preto aj moslimskí vládcovia nakoniec v Indii prehrali. Tej obrovskej mase ľudí sa nedá vzdorovať, Indov je jednoducho viac. Kašmír mám rád, Kašmírci sú moji bratia, no Narendra Modi robí pre svoju krajinu dobrú politiku. Bude to zlé pre Kašmírcov? Nemyslím si. India bude iba rásť , a tým porastie aj táto časť. Samostatný Kašmír, či Kašmír pod Pakistanom by sa mal ekonomicky horšie. India bude utláčať moslimov? Opäť si to nemyslím, v prapodstate hinduizmu je nenásilie a tolerancia. O 10 rokov, naozaj, môže byť v Kašmíre konečne pokoj.
Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
Tipy a zážitky - India
- Dohodnuté manželstvá, arranged marriage
- Manikarnika, ghat vo Varanasi
- Hranica z Nepálu do Indie
- Indické umenie - Rangoli
- Ellora, chrámy v Indii
- Konflikt v Kašmíre
- Ladacký festival, Leh
- Ladacký kláštor Hemis
- Kláštor Rumtek, Gangtok
- Z Dillí do Agry
- Ganga vo Varanasi
- Tigrí vrch a výhľad na Himaláje
- Dabbawala, nosiči obedov
- Kerala - plavba v backwaters
- Pondicherry - francúzska India
- Mahabalipuram pri Chennai
- Čo vidieť v Šrinagare?
- Čajové plantáže v Indii
- Reliéf Maytreia Budhu, Mulbekh
- Kde sa najesť vo Varanasi