Kalkatská električka

Kalkatská električka

Električky v Kalkate sú jedným zo stelesnení bohatej historickej minulosti a vznešenosti mesta. Už od prvej cesty zo Sealdahu do Arménskeho Ghatu sa stali entitou a identitou mesta. Je to jeden z mála historických pokladov, bez ktorého si nemožno predstaviť prvé hlavné mesto britskej Indie. Električky sú najstaršou prevádzkovanou elektrickou verejnou dopravou v Ázii.

Električky v Kalkate boli prvý krát zavedené v roku 1873 a boli ťahané koňmi a potom parou. Kone určené na prevádzku električiek pochádzali z Kábulu v Afganistane. Kvôli horúcim a vlhkým poveternostným podmienkam však v Indii uhynulo veľa koní. Neskôr ich nahradili elektrické.

Trate spoločnosti Calcutta Tramways Company boli položené po celom meste. Električky sa stali symbolom konsolidácie mesta Kalkata. Vagóny mali pohodlné sedadlá a skutočnou výsadou boli stropné ventilátory, ktoré boli počas letných mesiacov na nezaplatenie. Električka má zvonček, ktorý ovláda sprievodca. Ak sprievodca zazvoní raz, dáva znamenie vodičovi, aby zastavil. Ak zazvoní dva krát, dáva signál na pokračovanie v jazde.

Električkové vozne boli dovezené z Anglicka. Kalkata bola prvým mestom v Ázii, ktoré dostalo elektrickú električku. Prevádzka začala v roku 1902 medzi Esplanade a Kidderpore. Tento moderný dopravný prostriedok slúžil na prepravu aj v Bombaji, či Dillí. V Bombaji premávali dokonca dvojposchodové električky ako v Hongkongu. Hoci električky boli určené pre cestujúcich, prepravovali aj tovar. Slúžili aj ako prostriedok na predaj rôzneho spotrebného tovaru.

Značky zástavok sú dnes veľmi vzácne a vysoko zberateľské. Električky jazdia po koľajniciach a každý, koho električka zrazí, sa považuje za narušiteľa – vodič nikdy nie je na vine. Navyše, vykoľajenie električky z koľají sa považuje za mechanickú poruchu.

Úrady v indickom meste Kalkata oznámili plány na úplné zrušenie električiek a zachovanie iba malej historickej okruhovej trasy. V reakcii na to skupina aktivistov bojuje za to, aby električky zostali dôležitým dopravným prostriedkom a nie len nostalgickou jazdou.

Počet električiek v Kalkate v priebehu rokov neustále klesá a niektoré trasy sú už úplne zatvorené. Dnešné električkové vozne vyzerajú, že najlepšie roky majú za sebou. Vŕzgajú, chrčia, vydávajú rôzne nemilé zvuky, avšak práve to dodáva týmto vozňom atmosféru. Kalkata zostala jediným indickým mestom, ktoré si udržalo ešte jazdy na električkách. V istom zmysle sa stali symbolom samotného mesta.


Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
K

Ázia   Austrália a Oceánia   Amerika  

Havajské ostrovy, Americká Samoa, Západná Samoa, Spojené štáty americké (USA), Japonsko, India, Čína, Austrália


náročnosť

23 dní

Trvanie

14760 24600€
E

Ázia  

Tibet, Nepál, India, Čína


náročnosť

25 dní

Trvanie

4388 6750€
K

Ázia  

Bhután, India


náročnosť

14 dní

Trvanie

4953 6350€
Rozhovor s Ľubošom Fellnerom k 17. novembru
Prémiový blog

Prémiový blog Rozhovor s Ľubošom Fellnerom k 17. novembru

Ľuboš Fellner priznáva, že 17. november je sviatok, ktorý mu zmenil život. Ako sa z vyštudovaného lekára stal najscestovanejší Slovák a zakladateľ…

Kristína Silná 69 min. čítania
Vasco da Gama – moreplavec, ktorý zmenil dejiny svetového obchodu
Prémiový blog

Prémiový blog Vasco da Gama – moreplavec, ktorý zmenil dejiny svetového obchodu

Pred viac než 500 rokmi sa z lisabonského prístavu vydal na more muž, ktorého meno sa navždy zapísalo do dejín – Vasco da Gama. Tento odvážny…

Ľuboš Fellner 19 min. čítania
Najkrvavejšie festivaly a rituály
Prémiový blog

Prémiový blog Najkrvavejšie festivaly a rituály

Pozor! Tento blog obsahuje množstvo násilných scén a krvi. Ak máte slabší žalúdok a nechcete vnímať inakosť kultúr, prosím, nečítajte ďalej. Ak vás…

Ľuboš Fellner 35 min. čítania

Ďalšie dovolenky do krajiny:

Viac informácií o krajine: