Kalkatská električka

Kalkatská električka

Električky v Kalkate sú jedným zo stelesnení bohatej historickej minulosti a vznešenosti mesta. Už od prvej cesty zo Sealdahu do Arménskeho Ghatu sa stali entitou a identitou mesta. Je to jeden z mála historických pokladov, bez ktorého si nemožno predstaviť prvé hlavné mesto britskej Indie. Električky sú najstaršou prevádzkovanou elektrickou verejnou dopravou v Ázii.

Električky v Kalkate boli prvý krát zavedené v roku 1873 a boli ťahané koňmi a potom parou. Kone určené na prevádzku električiek pochádzali z Kábulu v Afganistane. Kvôli horúcim a vlhkým poveternostným podmienkam však v Indii uhynulo veľa koní. Neskôr ich nahradili elektrické.

Trate spoločnosti Calcutta Tramways Company boli položené po celom meste. Električky sa stali symbolom konsolidácie mesta Kalkata. Vagóny mali pohodlné sedadlá a skutočnou výsadou boli stropné ventilátory, ktoré boli počas letných mesiacov na nezaplatenie. Električka má zvonček, ktorý ovláda sprievodca. Ak sprievodca zazvoní raz, dáva znamenie vodičovi, aby zastavil. Ak zazvoní dva krát, dáva signál na pokračovanie v jazde.

Električkové vozne boli dovezené z Anglicka. Kalkata bola prvým mestom v Ázii, ktoré dostalo elektrickú električku. Prevádzka začala v roku 1902 medzi Esplanade a Kidderpore. Tento moderný dopravný prostriedok slúžil na prepravu aj v Bombaji, či Dillí. V Bombaji premávali dokonca dvojposchodové električky ako v Hongkongu. Hoci električky boli určené pre cestujúcich, prepravovali aj tovar. Slúžili aj ako prostriedok na predaj rôzneho spotrebného tovaru.

Značky zástavok sú dnes veľmi vzácne a vysoko zberateľské. Električky jazdia po koľajniciach a každý, koho električka zrazí, sa považuje za narušiteľa – vodič nikdy nie je na vine. Navyše, vykoľajenie električky z koľají sa považuje za mechanickú poruchu.

Úrady v indickom meste Kalkata oznámili plány na úplné zrušenie električiek a zachovanie iba malej historickej okruhovej trasy. V reakcii na to skupina aktivistov bojuje za to, aby električky zostali dôležitým dopravným prostriedkom a nie len nostalgickou jazdou.

Počet električiek v Kalkate v priebehu rokov neustále klesá a niektoré trasy sú už úplne zatvorené. Dnešné električkové vozne vyzerajú, že najlepšie roky majú za sebou. Vŕzgajú, chrčia, vydávajú rôzne nemilé zvuky, avšak práve to dodáva týmto vozňom atmosféru. Kalkata zostala jediným indickým mestom, ktoré si udržalo ešte jazdy na električkách. V istom zmysle sa stali symbolom samotného mesta.


Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
K

Ázia  

Nepál, India

05.07. → 20.07. +14 termínov

náročnosť

16 dní

Trvanie

2614 4285€
E

Ázia  

Tibet, Nepál, India, Čína


náročnosť

25 dní

Trvanie

4185 6750€
K

Ázia  

Bhután, India


náročnosť

14 dní

Trvanie

4826 6350€
Najkrvavejšie festivaly a rituály
Prémiový blog

Prémiový blog Najkrvavejšie festivaly a rituály

Pozor! Tento blog obsahuje množstvo násilných scén a krvi. Ak máte slabší žalúdok a nechcete vnímať inakosť kultúr, prosím, nečítajte ďalej. Ak vás…

Ľuboš Fellner 35 min. čítania
Kumbh Mela – cesta za nesmrteľnosťou
Prémiový blog

Prémiový blog Kumbh Mela – cesta za nesmrteľnosťou

Na tento deň som čakal celý svoj cestovateľský život. Vydal som sa na najväčšiu púť v histórii ľudstva. Ešte nikdy sa na našej planéte nezišlo…

Ľuboš Fellner 42 min. čítania
India - čo ste netušili (voľby, svadby, kasty a láska)
Prémiový blog

Prémiový blog India - čo ste netušili (voľby, svadby, kasty a láska)

Príbehy z krajiny, ktorá je dnes domovom takmer 1,5 miliardy ľudí, novej najľudnatejšej na svete. Z kotla, v ktorom to neustále vrie, hýbe sa a…

Ľuboš Fellner 23 min. čítania

Ďalšie dovolenky do krajiny:

Viac informácií o krajine: