Krokodíly tu nie sú. Morské krokodíly sú obrovské a stiahnu vás pod hladinu a potom točivými pohybmi roztrhajú. Človek nemá šancu. Minulý mesiac zmizol jeden z pláže na juhu hlavného ostrova. Videli ho ležať podvečer na pláži a potom ho už nikto nikdy nevidel. Domorodci s tým problém nemajú, hovoria: “Krokodíl zožerie iba zlého človeka.”, a tak za mŕtvym nenariekajú. Na svete je to ročne vyše 1000 ľudí. Keď sa na nás pozrú hovoria “Teba sa bude krokodíl báť, ty si veľký. On má radšej menších, nás domorodcov..” No tomu ja neverím. Krokodíl morský (Crocodylus porosus) je dnes najväčším plazom na našej planéte a veľké jedince vážiace tonu sú značne nebezpečné. Na hlavnom ostrove máte na plážach značky – pozor krokodíl. No aj morský krokodíl potrebuje pre svoj život rieku, sladkú vodu a tu na tomto ostrovčeku kde sa nachádzame, rieky nie sú. Všetka voda sa dováža z hlavného ostrova. Tu sú iba jazierka vysoko v horách a tam žijú tie pôvodné kmene, ktoré už nie sú malajského pôvodu, ale sú to Melanézania. Šamani, náčelníci, domorodé liečiteľstvo, zaklínanie, ručne vyrábané výrobky, to je tu všetko veľmi silne prítomné aj dnes. Dlho sem neviedla cesta, teraz sa sem dá dostať terénnym autom, čo trvá asi 2 hodiny, ale dnes nikto na ostrove týmto smerom nejde. O Východnom Timore som získal informácie od Juraja Ondrejčíka a Jura Haruštiaka, no až Braňo Strýček mi spomenul Atauro. A tak som si veci naštudoval a teraz sa snažím posunúť veci ďalej a uloviť tie TOP zážitky, ktoré sa iným nepodarili. No ešte raz, títo cestovatelia nám vydláždili cestu a týmto im ďakujem. O krokodíloch mi hovoril Juro a predstavte si, že o tom neviete... Pri cestovaní je fajn veci vedieť. Atauro je rozdelené na 5 dištriktov a má iba čosi vyše 100km2. No je to extrémne hornatý ostrov a tým pádom rôznorodý. Žije tu okolo 10 000 obyvateľov malajského ale aj melanézskeho pôvodu, ktorí rozprávajú 4 značne rozličnými nárečiami. Už po prílete na hlavný ostrov sa s nami chceli fotografovať, sme tu riadna exotika. No tu na Atauro ostávajú stáť s otvorenými ústami. Všetci sú veľmi milí, násilných krádeží sa báť nemusíte. Je zaujímavé, že mnohí sú protestanti a nie katolíci, ako by sa na bývalú Portugalskú kolóniu patrilo. To preto lebo Holanďania boli na ostrove ako v celej Indonézii prví a Portugalcov sem pustili až po Lisabonskej dohode z roku 1859. National Geografic vyhlásil vody okolo Atauro za nabiodiverzifikovanejší podmorský svet našej planéty. Keď sa táto informácia rozšíri, tak turisti prídu a tento svet zničia. Teraz však ide o absolútny unikát, o ktorom sa zrejme aj vy dozvedáte po prvý raz. Pozývam Vás s nami na Atauro a Východný Timor a objaviť ich cez intenzívne zážitky! Teraz napríklad stojíme na korbe nákladiaku a život na ostrove sa zastavil. Toto ešte nevideli. Turistov je tu za rok veľmi málo. Väčšina ostane v Dilí a na hlavnom ostrove, zopár sem príde na jednodenný potápací či šnorchlovací výlet. No bývať tu a takto sa po večeroch vyvážať na “tatrovke” to teda nie. Je paráda byť na ostrove, ktorý turizmus nespľundroval. Posielam prvý príspevok z najmladšieho štátu Ázie. Postrehy: Asfalt na Atauro = 0 km Mobilný signál = 0 Wifi = 0 Platba kartou = 0 Platba Euro = 0 Podmorský svet = najdiverzifikovanejší na svete.
Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
Tipy a zážitky - Východný Timor
- Najlepšie šnorchlovanie sveta
- Kohútie zápasy
- Kde sú a kde nie dobré baby
- Najmladší štát Ázie
- Východný Timor
- Timor-Leste, najnovší štát
- Najlepšie potápanie a čo robiť ak vás odnesie more
- Dili- hlavné mesto Východného Timoru
- História Východného Timoru
- Xanana – Che Guevara východu
- Atauro – exotický ostrov Východného Timoru
- Kde ženy nájdu svoju dôstojnosť
- Exotická turistika vo Východnom Timore
- Čína na Východnom Timore začína vyhrávať
- Exotické lety a letiská