Fórum

3 príspevky

17

04:20

nov

2019

Sopky Veľkonočného ostrova

Sopky Veľkonočného ostrova

Sopky Veľkonočného ostrova Veľkonočný ostrov alebo ak chcete Rapa Nui je ostrov vulkanického pôvodu. Je tvorený troma sopkami. Maunga Terevak, ktorá tvorí najväčšiu časť ostrova, sopka Poike, ktorá tvorí východný polostrov a Rano Kau, ktorá formuje juhozápadný výbežok ostrova. Tieto tri sopky sa v dôsledku geologických zmien a vulkanickej aktivity v minulosti spojili a svojimi lávovými poľami vytvorili ostrov v tvare trojuholníka. Na ostrove je viacero drobných sopečných kužeľov, ktoré sú priamo prepojené s týmito sopkami. Rano Raraku a Puna Pau sa v minulosti stali významnými lomami pre ťažbu sopečného kameňa (tufy a pemzy) na výrobu slávnych sôch Moai. Na sopku Rano Kau sme sa vybrali v náš posledný deň. Má najzachovalejšiu kalderu zo všetkých sopiek na Rapa Nui. Šplhá sa do výšky 328 metrov a má pôsobivý priemer 1600 m. Vnútro kaldery je vyplnené dažďovou vodou, ktorá vytvorila jazero porastené endemickými druhmi rastlín. Samostatné vnútro krátera má vlastnú mikroklímu, čo zabezpečuje rast týchto rastlín. Domáce kmene využívali tento kráter na získavanie liečivých rastlín. Pričom ak nejakú zobrali, inú museli vysadiť. Vedci žiaľ predpovedajú, že tento ekosystém bude existovať už iba niekoľko desaťročí. Jazero totiž ohrozuje erózia jednej steny krátera, ktorá raz padne a kalderu tak náplní slaná voda z oceánu. Sopka je aj miestom kultu vtáčieho muža. Ale o tom zas nabudúce.

03

06:56

sep

2017

Nauru   - toto ste nevedeli

Nauru - toto ste nevedeli

Nauru   - toto ste nevedeli Väčšina krajín v Pacifiku sa rozkladá na stovkách ostrovov, napríklad Papua Nová Guinea nie je iba jediným ostrovom, ale má ich vyše 600. Nauru je jeden jediný ostrov. Nič viac. Opustená skala v Pacifiku kde je najbližší ostrov- sused vzdialený vyše 300km. Pozerám si štatistiky ktoré vidím od roku 2011 doteraz. Nauru bola v celej tejto dobe najmenej navštevovaná krajina sveta s menej ako 200 turistami ročne. Na to aby ste prešli okolo štátu autom potrebujete 25 minút. Včera pri západe slnka sa okolo prehnal motorkár, ktorý si chcel asi urobiť rekord, lebo išiel vyše 100km/h, no autobusy chodia okolo aj so zastávkami tak 55 minút. Rozpráva sa tu zvláštnym jazykom, ktorý sa od mikronézštiny značne odlišuje a aj na tak malom ostrove nájdete odlišné dialekty. Dosť zvláštne. Jediný zdroj pitnej vody je podzemné jazero Moqua. Odtiaľto brali obyvatelia vodu odpradávna. Teraz si musia vodu odsoľovať a pitnú dokonca dovážajú z Austrálie. Samozrejme voda z kokosových orechov a dažďová voda sa používajú taktiež. Nauru má dnes 9300 obyvateľov rozdelených medzi 12 kmeňov, ktoré sa odjakživa hádajú. Rozhádanosť vidieť na politickej scéne. Bývalý prezident, známy vzpierač, bol zo severu z Ewe. Dnešný je naopak z juhu. Náš sprievodca má volebný okrsok na severe- tam chodí voliť. To znamená, že volí sever. Nikto zo severu nevolí nikdy nikoho na juhu. Aká demokracia? Aký vlastný názor? Tu sa názory vykryštalizovali pred 3000 rokmi, keď ľudia na tento ostrov dorazili a potom v zopár kmeňových vojnách. Všetko je jasné! Nauru bolo objavené vyše 250 rokov neskôr než okolité ostrovy Papua Nová Guinea (1512), Šalamúnove ostrovy (1568), Marshallove ostrovy (1526). Objavil ho v roku 1798 lovec veľrýb John Feam a pomenoval Pleasant island – Príjemný ostrov. Je jasné prečo bolo objavené neskoro: Nauru je tak maličké, že ho nenájdete v žiadnom atlase sveta – tá bodka je vždy príliš malá. Príjemné ostrovy? Idem sa prejsť, vyberiem sa vľavo od hotela. Oproti je reštaurácia – čínska. Číňanka nevie ani slovíčko anglicky. Potom po 500m prvý čínsky obchod, potom ďalší, čínska pumpa. Vidím mnoho domácich pracovať v reflexných vestách s nápisom Green and Cleen a ostrov je čistý, zelený, na koralovom útese obrovské vlny a medzi rífom a pevninou trčia z mora skaly ako zuby žralokov, čo je značne fotogenické – presne takto si predstavujete Tichomorský ostrov. Sme 56 km od rovníka je tesne po obede, my sme prileteli a ja nemám vodu. Vidím domorodé deti, sú chudučké s veľkými očami a hrajú sa pod palmou s asi 7 kokosovými orechmi. Asi 15 ročnej domorodky sa pýtam, že kúpim jeden orech. Nikto neodpovedá. “Kúpim orech, som smädný” zasa nič. Kokosový orech je v týchto destináciách tak bežná vec ako keby ste sa u nás niekoho opýtali “môžem sa napiť z tohoto vodovodného kohútika?” proste toto tu nikto nerieši. Kokosových orechov je strašne veľa na každom kroku. “Vieš anglicky?” pýtam sa keď nedostanem ani buuu. Pripadá mi značne pripečená. Prikývne, že anglicky vie a aj to dokáže “Is not for sale” nie sú na predaj, je jediné čo povedala. Zháňam program keďže turizmus tu nie je rozvinutý a tak sa jej povzbudený jej znalosťou jazyka – angličtina je popri Naurčine oficiálnym jazykom krajiny - pýtam ďalej. “Neviete nám tu u vás doma upiecť rybu? Zaplatíme” Mal som to tu v Pacifiku často. My získame domorodú skúsenosť, pre domácich je to značná sranda. No odpoveď je “No” a nič viac. Víza nám nechceli vydať tri mesiace a správali sa rovnako, bez akéhokoľvek odôvodnenia bolo “No”. Že by toto bol najpríjemnejší ostrov (Pleasant island)? Odchádzam preč brblajúc si čosi o skurvenom ostrove. Po 50 metroch počujem za sebou krik, otočím sa a tie malé deti za ňou v tom strašnom teple bežia. Doniesli mi fľašku s vodou.   10 vecí čo Vás na Nauru prekvapí:   Najmenší ostrovný štát sveta Najmenšia republika sveta Najmenej navštevovaná krajina sveta Jediný štát bez oficiálneho hlavného mesta Krajina najtučnejších ľudí sveta Lieta sem iba jediná aerolinka Ťažko dostupné víza Zakázaný Facebook/Instagram 1 noc v hoteli stojí 190 austrálskych dolárov (bez raňajok a wifi stojí ďalších 50 AUD) BUBO opäť robí históriu = prvá cestovka na Nauru  

20

14:22

aug

2017

Prečo navštíviť  Papuu Novú Guineu?

Prečo navštíviť Papuu Novú Guineu?

Prečo navštíviť  Papuu Novú Guineu? Zločinnosť a kanibalizmus je to čím sa Papua Nová Guinea dostáva do pozornosti svetových médií. Ale sú to iné dôvody, prečo National Geografic zaradil PNG medzi Top destinácie na rok 2017. A v týchto cestovateľských príspevkoch sa to postupne dozviete a urobíte si vlastný obraz. Ostrov Nová Guinea bola ešte v ľahko zapamätateľnom roku 1919 rozdelená koloniálnymi mocnosťami na holandskú časť na západe druhého najväčšieho ostrova sveta (teraz táto časť patrí Indonézii) a pravá- východná časť bola rozdelená na južnú Britskú kolóniu s menom Papua a na severnú Nemeckú kolóniu menom Nemecká Nová Guinea. Pomenovanie Nová Guinea vzniklo už v 16 storočí kedy baskickému moreplavcovi Yňigo Ortizovi pripomínali obyvatelia tých z africkej Guinei. Takže nie som vo svete prvý. Iba na Slovensku – a to je ľahké. Je to tým, že som navštívil všetky Guiney (Španielsku- Rovníkovú, Portugalskú- Bissau, aj najväčšiu Francúzsku Guineu- Conakry) a iní nie. Každopádne, mnohí obyvatelia ostrova Papua Nová Guinea mi Afričanov veľmi pripomínajú. Výzorom, povahou, uvažovaním. Niektorí, ak nemajú bradu sú ako Bantuovia. Všetci pochádzame z Afriky, to je vedecky dokázané, no Melanézania odtiaľ odišli dlho pred nami Indoeurópanmi a evidentne sa ako predstavitelia homo sapiens nezmixovali s neandertálcami či iným druhom ako my. Sú teda Afričanom podobnejší a na tomto 50 000 rokov starom experimente vidieť, že vrodené (DNA) prebíja naučené (výchova); nech robíš, čo robíš. Prví ľudia prišli do oblasti dnešnej Papuy už pred tými 50 000 rokmi a cestou z Afriky sa priveľmi nezastavovali a nepremiešali. Možno iba s altajskými Denisovanmi. Medzi Afrikou a ostrovom Nová Guinea nenájdete takýchto čiernych ľudí. Ešte v horách Timoru som nejakých našiel a potom sú ľudia s čiernou pokožkou ďalej na východ (Šalamúnove ostrovy, Vanuatu, Fidži atď.). Homo sapiens čo na Novú Guineu prišli, boli lovci, zberači ako všetci ľudia tej doby. Príroda je tu kúštiček (južne) od rovníka neuveriteľne bohatá, pôda úrodná a Papuánci boli jednými z prvých ľudí na našej planéte, ktorí sa začali venovať poľnohospodárstvu (pred 9 až 10 tisíc rokmi). Čítam knihu od Jareda Diamonda s názvom “Svet ktorý skončil včera” a presne o tomto je Papua. Tu ešte môžete vidieť ako sme my Európania žili “včera”, ešte sa môžete pozrieť do našej minulosti a pochopiť hĺbku svojej duše. Od opice sme sa oddelili pred 6 miliónmi rokmi, no “civilizujeme sa” maximálne posledných 11 000 rokov. Naša duša však ostáva tá zo “včera”. Napísal som to v skratke a kto číta posledné roky moje blogy vie, že sa tejto téme venujem. Niekedy Vám tému, ktorú hrá v mojej životnej filozofii Papua hlbšie vysvetlím. Papua mi iba docvakáva svetové puzzle s názvom “ľudská duša” Papua je úžasná v tom, že práve tu sa pôvodné zvyky udržali dlhšie než inde a mnohé sa udržiavajú až do dnešných čias. Aké sú služby v PNG? Letecká sieť funguje (pre skúseného cestovateľa) perfektne. Hotely tu majú lepšiu kvalitu než v rovníkovej Afrike. Klimatizácia, chladnička, televízor, wifi, proste super, žiadna ľudožrútska chatka. Ale služby, to je katastrofa. Raz som v Conakry býval v najlepšom hoteli hneď vedľa prezidentského paláca a dostal som na recepcii kľuč- kartičku. Asi 10 ľudí mi potom 3 hodiny pomáhalo dostať sa do izby. So službami v Afrike a tu je to veľmi podobné, no tu sú horšie. V našom hoteli v Port Moresby máme bazén, 6 reštaurácii, 2 bary, no proste luxus (hotel je opakovane ocenený World luxury hotel Awards), ohromné množstvo veľmi milého personálu. No sú to strašliví motáci, niekedy mi pripadajú akoby si navzájom nerozumeli. Na Papue sa hovorí vyše 800 jazykmi, čo je svetový rekord, a aj keď sa hrdia, že sú jedným národom, ktorý ťahá za jeden povraz nie je tomu tak. Ľudia z Tari bývajú v POM na jednom mieste a živia sa predajom betelových orechov. Všetci z cestovky, s ktorou spolupracujem, sú z hôr z Mount Hagen. Všetci v rybárskej dedinke Hanuabada sú z kmeňa Motu. Navzájom sa kmene nestýkajú. Stále žijú svojimi zvykmi, silnými tradíciami, ktoré sú tak odlišné ako ich jazyky. A preto pre turistu fascinujúce. Bojíte sa ísť do Papui? No, lákajú vás tí pomaľovaní, polonahí chlapíci. V sérii blogov- čo píšem na toto cestovateľské BUBO Fórum- sa dozviete, aká je dnešná situácia. Minulý rok Papuu prešiel Tomáš Hušek. A prešiel ju ako profesionál, ktorý hľadal najlepších partnerov, ľudí, čo sa v turizme vyznajú; ktorí vedia odpovedať na otázky; hľadal slušné hotely a hľadal oblasti, kam sa priveľmi nechodí a atrakcie, kde sa vieme nadýchnuť unikátnosti. To, čo žiadny samostatný cestovateľ- amatér- nedokáže. Tomáš žil od 11 rokov v Botswane a pre BUBO pracuje vyše 20 dlhých rokov od rannej mladosti. Vie! Ok, internet dáva mnohým pocit, že vedia, ale nie je to Pravda. Gynekológov poráža z “informovaných” žien Modrého koníka (poznám zakladateľov portálu a sú to tí najlepší ľudia na svete), z bojovníčok proti očkovaniu, ktoré vedia viac než lekári. A ja vám poviem, že v cestovaní je ešte viac idiotov, ktorí si zamieňajú pojmy s dojmami. Problém je, že sú rovnako nebezpeční ako keď nedáte zaočkovať svoje dieťa vakcínou proti Diphterii, Tetanu a Pertussis a ono umrie na záškrt. Pre internetových “cestovateľov” je Papua Nová Guinea nebezpečná naďalej. No vy, čo máte skúsenosti, navštívili ste vyše 70 krajín sveta, ideálne aj 10 krajín subsaharskej Afriky, budete nadšení. Respektíve, treba ísť s BUBO. Ja mám teraz v partii mnohých s vyše 150 krajinami sveta. Čím viac tí ľudia prešli, tým viac si cenia kvalitu. To ma napĺňa hrdosťou. Malo by to byť vidieť aj zo zážitkov a fotografií a aj naše fotografie by mali byť lepšie –viac ulovených zážitkov, lepšie fotografie, miesta, kam sa nechodí a nielen hlavný ostrov budú našim dôkazom. Inak Papuánci sú veľmi podobní Slovákom. Nemajú metro a mladej generácii sa nechce napríklad príliš pracovať. Hľadám typickú papuánsku reštauráciu a po tejto otázke zaznie u mojich dvoch sprievodkýň 15 minútové ticho, respektíve si medzi sebou niečo povedia a potom uvažujú. Medzi tým sa ma spýtajú, “pizza môže byť? Čínska reštaurácia?” A potom vysvetlia situáciu: “Papuánci chcú byť iba dobre zarábajúcimi športovcami alebo politikmi. Pracovať, to ich nebaví. Robiť ťažko v reštaurácii, to nie je pre nás.” No presne! A čo máme spoločné ďalej? Papua je podľa Amnesty International jednou z najskorumpovanejších krajín sveta. Papuánci majú veľmi radi alkohol a obchody s alkoholom sú oddelené od bežných potravín. Papuánci sú veľmi milí ľudia. Doslova si rozumieme. John, šéf cestovky má 5 žien. V tomto nás Slovákov, mužskú časť populácie, Papuánci predbehli. Je tu nádherne a ja sa tu cítim ako doma!   Prečo navštíviť PNG: Najviac kmeňov na svete (vyše 800 jazykov, je druhým miestom hneď za Vanuatu/počet jazykov na počet obyvateľstva, ktoré BUBO každoročne navštevuje) 5 x toľko koralov ako v Karibiku na rovnakej ploche Na tomto BUBO zájazde pristaneme 14x = neuveriteľný rozsah Lovci a zberači PNG nám ukazujú našu prapodstatu (dozviete sa o sebe viac) Nafotíte svoje najkrajšie cestovateľské fotografie PNG položená na druhom najväčšom ostrove sveta je farebná, voňavá a magická krajina  

BUBO Covid garancia v cene

Preplatíme vám test aj domácu karanténu