Fórum

10 príspevkov

13

08:16

dec

2018

Mikronézske federatívne štáty

Mikronézske federatívne štáty

Dnes tento nezávislý štát, ktorý je pridružený k USA tvoria štyri hlavné ostrovy Yap, Chuuk, Kosrae a Pohnpei. Na poslednom menovanom sa nachádza aj hlavne mesto týchto federatívnych štátov Mikronézie - Palikir. V tomto meste sa nachádza prezidentský palác s parlamentom. Na Pohnpei budeme mať dostatok času, aby sme ho preskúmali celý. Máme vybavené privátne auto, ktorým si ostrov prejdeme celý dookola. Zastavujeme postupne na dvoch rôznych vodopádoch zasadených do dokonalej, hornatej prírody, kde máte pocit, ako by ste sa v kuse prechádzali po botanickej záhrade. My v BUBO túto lokalitu perfektne poznáme, a tak vám ukážeme viac. Poznáme miesto, kde žijú v miestnej rieke dvoj až trojmetrové úhory a my ich pôjdeme nakŕmiť malými makrelami vo voľnej prírode. Ak vám bude málo, tak vás zoberieme na miestnu farmu, kde domáci chovajú morské uhorky a starajú sa o to, aby nevymreli. Majú tam laboratórium, ktoré je na miestne pomery nadpriemerne vybavené. Tam kultivujú stravu v podobe rias, presne ušité na mieru pre novonarodené morské uhorky. Tie, keď dorastú do dĺžky pár centimetrov, sú vypustené do voľnej prírody. Veľkou zábavou bolo pošuchanie samca tejto uhorky. Čo sa s uhorkou stane, sa s nami môžete dozvedieť na našom ďalšom zájazde do Mikronézie. Ak si myslíte, že na tomto ostrove s rozlohou 371 km² nie je čo robiť, tak ste na omyle. My pokračujeme ďalej a ideme si spraviť túru cez dažďový prales, na najvyššiu skalu tohto ostrova s názvom Sokehs, s nadmorskou výškou 270 metrov. Ako píšem, ideme dažďovým pralesom a preto je ideálne si zobrať nepremokavú bundu, lebo na 99% príde monzúnový lejak, nakoľko sa ideme dostať na najvyššie miesto na ostrove, ktoré dokonale viaže všetky oblaky. Z vrchu si naoplátku vychutnávame krásny výhľad na celý ostrov. V neposlednej rade k ostrovu Pohnpei patrí jej najzaujímavejšia pamiatka Nan Madol, o ktorej som písal v predošlom článku na našom fóre. Poznávačku ostrova končíme na farme, kde pestujú korenie, ktoré si viete zároveň kúpiť po celom ostrove, ako suvenír z exotickej destinácie Pohnpei.  

M

Martin Šimko, BUBO

15

10:41

apr

2014

14.04.14 intenzivnejsi zivot!

14.04.14 intenzivnejsi zivot!

Takto vyzera jeden BUBO den. Pondelok 14.04.14. Recepcny ma budi o 7.30, ako sprievodca vstavam prvy, skontrolujem aktualne pocasie, dazd, silu vetra ( pred hotelom je vrtula, ktora je na toto ako stvorena) a podka toho sa rozhodnem. Tu na Marshallovych ostrovoch sa neda verit ziadnej predpovedi. Pocasie sa meni 3x rychlejsie nez v Londyne. Nakoniec ma recepcny budi skor a pyta sa ci ma pripravit alicky na obed. Tie som objednal uz vcera, hovorim. Zbalim sa, dam zobudit ostatnych. Potom ranajky, cerstvy tuniak, cerstvy dzus a kava. To tu trva minimalne hodinku. Nalozit uteraky, obed v balicku, vodu a rum  na cely den, krem, snorchel, kinedryl... Dnes chceme vyrazit z bezpecia nasho atolu na sire more.  Dnes sa chceme ako stari moreplavci dostat na druhy atol. A aj spat.  Vecer chceme odletiet dalej. Odvazny plan. A preletime casovu hranicu a opat je tu ten isty Bubacky den, ktory chceme vyuzit naplno. Spanok v lietadke a pol litra kavy musia stacit. Spali sme v nedelu. Za pondelok chceme stihnut splnit si hned niekolko cestovatelskych snov. Podte s nami do toho. Budeme potrebovat notnu davku stastia. Preplavime sa popod most a sme na sirom mori, fuka, lahko poprcha a vlny hadzu jachtickou ako kokosovou skrupinkou. Cesta trva hodinku a pol a vsetci maju dost. Ale sme tu. Kedysi sa takto plavili vsetci mikronezania postupne z ostrovceka na ostrovcek. Ako mapy im sluzili pospajane muslicky a vlakna medzi nimi hovorili o morskych prudoch. Navigatori boli velmi ceneni, podla tvaru, vysky vln, podla farby mora vedeli kam ist. Dlhe cesty chodili v case ked tiahnu vtaky a sledovali ich let, no mali so sebou podobne ako Vikingovia vtaky, ktore nevedia pristat na vode. Tie sa bud vratili ba lod, alebo ukazali cestu k pevnine. Aspon sme sa toho dotkli. Ked idete lodou a Majuro vidite domy, dokonca cinsku fabriku na tuniaky a kokosovnikove palmy myseli vystavbe ustupit. Tu na Atole Arno su iba palmy a este raz palmy. Takuto hustotu som este nikdy v zivote nevidel. A ten najbelsi koralovy piesok. Arno ( Jaro hovori ze tak nazve svojho dalsieho psa) to je 133 ostrovcekov znamych produkciou kopry, vypletanim palmovych kosikov a skolou lasky. Sem posielali mlady z hlavneho atolu Najuro a spat dosli dospeli, ktori vedeli co a ako. Kotvime na strane oceanu, no k lagune je to 50 metrov krizom. Prechadzame cez obyvacku, no nikto nie je doma, je tu zopar nuzkych papundeklovych domcekov zelenkavej farby, obrovske kohuty no ziadni ludia. Asi su na mori. Cesty su pieskove a plaze siroke a nadherne. Dlhsie nam trva, ze lepsie koraly su zo strany iceanu. Tato strana byca vacsinou tabu, nebezpeca, no tu je v pohode a ked hovirim, ze snorchlivanie bolo lepsie, myslim tym najlepsie ake som kedy videl. Genialne, iba Palau moze konkurovat.  No ja mam sen Chytit rybu. Tak ako Hemingway. Siesti nasadame na lod plus dvaja skiperi, Johny a Ben a nahadzujeme na cosi velkeho. Tu na Marshallovych ostrovoch maju specialne techniky lovu a na Arno je napriek mnozstvu obrovskych rybarskych lodi stale dostatok ryb. Pozorujeme vtaky, kde je krdel vtakov su hejna malych ryb a kde su hejna malych ryb, su aj velke ryby. Lietajuce rybicky poletuju nad hladinou, vlavo od lode v blzkosti rifu vyskakuju 4 delfiny..no my chceme ulovit wahoo, dravca, ktory ma v papuli ziletky a uzasne biele masko. "Hey Lubo drz, zaber.." Ani neviem co sa deje nc som si nevsimol, zacinam tahat, no taham naprazdno, dravec nam navnadu idkusol, ukazal sa na sekundu nad hladinou a zmizol v hlbke. Do riti, taka sanca sa nemusi opakovat. Ben upravue udice, navazuje ich na bocne prúty, a ja zatial otacam lod. Opat nahadzujeme, pocasie sa lesi no je pod mrakom, co e na rybacku idealne. Vele teploty nemaju rybi radi. Priliv je teraz silny. To je dalsia dobra sprava. Vsetko sedi. Este to stastie. Pobozkam si ukazovak a prostrednik  a dotknem sa udice, takto sa to robi. A cakame, presuvame sa rychlostou 8 uzlov, okolo kilometrov pieskovych plazi so sklonenymi palmami  a cakame. Frnnk, odfrngne hrubočizne lanko na hlavnej udici. Teraz uz skacem  uchopim navihak a točim, no teda snazim sa no je to zaseknute. Houby zaseknute, to moja orva ryba bojuje o zivot. Zaberiem a uz to ide, pohoda a zrazu stop. Necham udicu v nastavci a navijam oboma rukami, tocim, tocim, vystrieda ma Igor a ja jeho, posledne zamakanie a nadherne wahoo je pri lodi. Ben ho zasekne profesionalne hakom, potom mu 3x tresne po hlave a ryba je nasa. Nastava fotografovanie. No do certa ryba he tazsia nez sa zda, ma tak 20kg a smyka sa. Sme nadseni. Potom chytime este jednu rybu, skoro rovnakej dlzky, no polovicnej hmotnosti. Cesta spat je pokojnejsia. V hoteli sa osprchujeme a potom nastanu hody. Surove cerstve masko wahoo - sašimi z nasej ryby trosku sojovej omacky a wasabi. Cerstvejsiu rybu som nemal ani na Tsukiji v Tokiu. Olizujeme sa az za usami. Potom 30 minutova cesta krizom cez cele civilizovane Majuro, okolo vsetkych ministerstiev, ambasad a uradov vlady na letisko. Prave teraz som na palube, aj v tomto lete je vacsina miest v biznis triede zabrana Bubakmi, o chvilu je polnoc, no toto je zaroven miesto kedy prelietavame 180 stupen vychodnej zemepisnej dlzky a casovu hranicu. V momente mame 24h k dobru a prave teraz sa opat zacinaju prve minuty pondelka 14. aprila. Takze ani zdaleka nekoncim pisanim o jednom z BUBO dni plnom intenzivnych zazitkov.  To ze sme 14.04.14 videli na Hawaii sneh a ohen vam napisem zajtra. Stali sme na vyssom vrchu  ( od upatia po vrchol) nez je Mt. Everest a pri zapade slnka sa nam najaktivnejsi vulkan pkanety sfarboval na cerveno. Uchvatny den no potrebujem sa vyspat. Doteraz sme ori whisky preberali teoriu vzniku atolov a rano vstavame pred siedmou lebo chceme opat zazit viac. Zajtra je spln. Ocakavam opat velke veci!

L

Lubo z BUBO

13

11:00

apr

2014

Marshallove ostrovy

Marshallove ostrovy

Vilo natiahol cez izbu dentalnu nit a susi na nej " kostolne veci"  Prestava prsat, laguna ktoru cez koruny paliem vidime sa zacina upokojovat.  Ked dopisem vyrazime pozriet hlavny atol Marshallovych ostrovov a vsetky asfaltove cesty co tu na ploche 1.2 miliona km2 maju. Toto je oddychovy, praci, pisacii...den. Takze doobedny dazd vyhovuje. Vcera vsak bolo kraasne. Marshallove ostrovy su uplne ine nez sme videli v Mikronezii doteraz. Doteraz mal kazdy ostrov dominantny vrch ci dokonca vnutroostrovne pohorie. Tu je 29 atolov, co su ostrovceky pospajane do uceleneho tropickeho nahrdelnika. Nase lety su zaroven aj vyhliadkovymi a je to nadhera vidiet pod sebou ostrovceky a okolo odtiene modrej a zelenej a biely priboj z tej strany otvoreneho mora, tam kde ostrovceky chrani koralovy ríf. Atol Majuro ma vyse 60 takychto ostrovcekov. Plavime sa na nasej jachticke, opustame " priemyselnu zonu" s mnozstvom velkych rybarskych lodi a vchadzame do oblasti giču. Jeden krajsi ostrovcek za druhym. Syta zelen kokosovych paliem,  mangrovov, chlebovnika a pandamusu bojuje s tyrkysovymi farbami mora. Tu vo vnutri laguny (295 km2) je voda plytka. Maximalne 60 metrov. No hned za lagunou su to 3 kilometre hlbocizneho oceanu. Snorchlovanie je svetove. Najprv sa ponarame k havarovanemu lietadlu, potom k vrtulniku, ktore su 5 metrov pod hladinov. Dnes sa bol Juro ( hovori ze Majuro je jeho ostrov, ze Juro Má Majuro) potapat k vraku v hlbke 22 metrov. No genialne snorchlovanie je priamo z brehu. 3 metre od brehu zacinaju koralove zahrady, v nich koralove hrnce plne duhovych rybiciek. Hadajte kolko lydi bolo na plazi okrem nas? Ano celucicky ostrov mate iba pre seba. Iba domorodec, ktory ostrovcek upratuje nam donesie cerstve kokosove orechy. Zda sa nam ze toto je raj. Aj ked ostrovcek je tu na hlavnom atole predsa len turisticky dostupny. Strasne rad by som vidiet aj iny atol. No lode co medzi atolmi chodili boli zrusene, bezna doprava nie je. Musite si prenajat vlastnu lod a dobru lod, aby tu cestu vydrzala a to je drahe, velmi drahe. Plus na otvorenom mori musi byt dobre pocasie. Teraz sa plavime na nasej jachticke bezpecnou lagunou a ja robim 100 rovnakych fotografii s uniformnym motivom zelenej s modrou v pozadi s bielym pribojom.  Ked viete kam ist a odidete z hlavneho mesta, tak ostrovy pomenovane po britskom kapitanovi Johnovi Marshallovi dokazu byt naozaj svetovou spicou. Toto bol nas dalsi vynimocny den! S tuniakom, krevetami, mahi mahi ci wahoo v zaludku zdravime z cesty severnym Pacifikom.

L

Lubo z BUBO

13

10:57

apr

2014

Mikronezia, Marshallove ostrovy - absolutne rozdielne

Mikronezia, Marshallove ostrovy - absolutne rozdielne

"Marshallove ostrovy su uz pod vodou?" mysli si Vanity. Jej otec je domorodec, mama Japonka, ma 21, jednorocnu dcerku no manzela nie, stale studuje. Vacsinou maju deti v 16 tich, tie deti potom vychovaju stari rodicia ako svoje a cela rodina sa tvari, ze ich dcerka s tym nic nema. V krajine, ktora ma 50 000 obyatelv je utajit cokolvek tazke. No tuto hru hra vacsina rodin. To, ze nikto nepozna Slovensko je ok. No to ze nevedia nic o svojom susedovi Marshallovych ostrovoch je prekvapujuce. Vacsina z nich neopustila ostrov. Ked prisli prvi europski namornici na Tahiti, vrhli sa im miestne krasky okolo krku. Ked prisli portugalci a spanieli do Mikronezie boli zasypani sprskou kopii a kamena. Ten "vztah" k cudzincom im podla mna ostal. Uz dlho som sa takto tvrdo a bezuspesne nehadal. O malickosti, no je to neprijeme. Oklamat, to je zaklad, ktory ovladaju vsetci. Si na nasom ostrove a si teda nas rukojemnik.  Polozil som nohu aj na Chuuk aj na Kosrae, na exoticke statiky, ktore este stale tvoria jeden stat v FSM ( Federal state of Micronesia), no tendencie odtrhnutia tu su. Ked strati USA nervy, prestane platit, tak FMS skonci. No potom pridu Japonci ci dnes stale silnejuci Cinania. Ti sa tlacia nielen do Afriky, no laka ich aj obrovska ploca Ticheho oceanu. Su aj tu vsade. Marshallove ostrovy su vsak naozaj jednym z najohrozenejsich narodov sveta. Uz v roku 2008 sa vlny preliali cez najvyssi bod ostrovov- 3 metre - znicili hlavne mesto Majuro a sposobili chaos.  V najlepsom hotely krajiny ( tradiciu drzime) mame objednanu specialnu miestnost na veceru iba pre nas- Tichomorsky salonik. Sasa ma narodeniny. Spievame zivijoo, pijeme slusne vinko a domorodci donesu tortu. Ked vsak vyjdete von do miestnej restauracie spadnete kvalitou o tri stupne. V noci to tu vyzera drsne, skupinky hladnych psov a ozratych domorodcov sa potlkaju okolo hlavnej cesty. Su nizki, tak 150-160cm no priemerna vaha atakuje stovku. 99% vyzeara takto. Viete si predstavit tie tanecne kreacie na parkete? Chlapi su ozrati na mol a netancuju, zenicky poskakuju tak, ze mam pocit, ze sa tento ostrovcek odtrhne. Dnes prsi ako z krhli, ci skor ako ked vodu vylievate z vedra. Rano sme boli v kostole. Zakladnou vyzdobou palmovej nedele su palmy, vacsina domorodcov prisla v zelenych satach a spevy su nadherne. Jezisa musela hrat vsak zena. Miestnych chlapov na to evidentne nedokazali prehovorit. V matriarcharnej spolocnosti hra zena vyznamnu ulohu. Chlap sa cely zivot iba hra. 

L

Lubo z BUBO

13

10:54

apr

2014

Guam vs Devin- Bratislava

Guam vs Devin- Bratislava

BUBO do toho! Dnes bezi BUBO running team z Devina do Bratislavy a my vas povzbudzujeme z Majuro, z druhej strany zemegule ( casovy posun oproti Londonu je + 12h). Posledne sme bezali v centre Delhi a riksha nam rozrazala hustu premavku, a ja som dal predvcerom maly beh na ostrove Pohnpei, no v tych tropoch je to zabijak. Hned som si spomenul na Tahiti Nui maraton ktory som bezal v roku 2002(?) ci skor? Vyrazali sme o stvrtej rano a kto nedobehol do osmej, kolaboval. Vlhkost vzduchu je tu nad 80%, teploty okolo 30 stC celorocne. Behate akokeby v skleniku, ovela tazsie sa vam reguluje prehriatie organizmu. Tolko odpadnutych maratoncov som nikde uz potom nevidel. Radsej behat na Aljaske nez tu. No kto by ste to predsa len chceli vyskusat, mozete skusit namiesto Devin- Bratislava, Guam. Na Guame sa bezi  maraton dnes. Najvacsi ostrov celej Mikronezie je dostatocne velky na to, aby tu bolo kde behat. Mali slusny vyber bezeckej obuvi a ja som si tu kupil nove Asicsy a nielen preto ze dph ( sales tax) je na Guame 0.- Guam vyzera ako Hawai, je to USA no nezaradene uzemie USA. Spali sme tu v Hiltone priamo na najlesej plazi ostrova, pochutnavali si nie na rybach, ale vynikajucich americkych  rebierkach a pozerali butiky s tymi najluxysnejsimi svetovymi znackami. Vsetko s reklamou " o 33%" lacnejsie nez v Japosku. Vacsina turistov su Japonci. Tento ostrov maju evidentne radi. Ved po druhej sv.vojne tu zakopany v bunkri zil japonsky vojak az do roku 1974. Nevedel, ze uz 28 rokov je po vojne. No podla mna sa mu na ostrove, ktory je najblizsie k Marianskej priekope ( - svetovy Antieverest) pacilo. Davame si brunch v Jeffovej piratskej restauracii na juhovychode ostrova a dychame slany vzduch priboja. Americka kultura tu nici povidnu kulturu Chamoro. Stare spanielske kostoliky ostali ako aj rec, kde je mnozstvo slov a fraz prebranych od povodnych kolonizatorov. No lenivost Mikronezanov a priebojnist americaniv a ich kapital  ich posuva na uroven ludi druhej kategorie. To kde ziju je vsak pekne, uplne ine nez v turistickej zatoke Tuamon. Nizke drevene domceky si nevsimne ani tajfun, obrovske vlny su idealne pre surfistov, kvalia ciest ( aj ked na juhu romanticky uzkych) je lepsia nez u nas. Absolutna pohoda. A tu vam posielam na " palmovu nedelu" aj do Bratislavy. Odbehnem si Devin- Bratislava tu na Majuro. Aspon takto budem s Vami. BUBO dotoho!

L

Lubo z BUBO

10

14:58

apr

2014

V strede Ticheho oceanu - zazitky z FSM

V strede Ticheho oceanu - zazitky z FSM

Benatky Pacifiku, Nebessky utes, taketo prezyvky charakterizuju pamiatku, ktora vam vyrazi dych. Je to jedno z tych miest, ktore milujem. Kde je pamiatka este taka ako ma byt, ozajstna, nefalsovana, neprikraslena, a o to silnejsia. Ako nenamalovana zena. Musi to byt pekna zena, to ano a Nan Madol je nadherny.  Rozpravka. Mozete sa tych skal dotykat, hladjkat ich, stverat as po nich a citit sa ako objavitel. Je to lepsie ako lepsie a na ploche, ktora je vacsia nez vsetka  pevnina sveta dokopy ( obrovska plocha Pacifiku) su po Velkonocnych ostrovoch dvojka. Na Tahiti nic takehoto nenajdete. Postavili ho Greci pred 2300 rokmi? Alebo dvaja bratia, zakladatelia dynastie Saudeleur, ktora tu vladla 500 rokov? Vraj im pomohla cierna magia. No archeologovia hovoria ze viactonove kamene prepravovali z ostrova, ktory je hodinu letu. Vtedy vsak lietadla nemali... Nan Madol bolo to co som chcel vidiet, no pred dvoma mesiacmi som sa dozvedel, ze je dnes odliv tak silny, ze sa tam nedostanem. No nasi dvaja sprievidcovia to nevedeli ani dnes. " vcera som volal s lodivodom" hovori dnes Robert ked sme prisli k lodi ktora bola opustena a priviazana v pristave hned vedla kralovho domu. Vyskusali sme si aspon tron. Dnes maju tu na Pohnpei piatich kralov. A vyrazili sme na ostrov po zemi, po koralovych cestickach, iducich cez mangrovnikive zalivy. Tie cesty su tu stovky rokov. Prechadzame cez 3 pozemky a vsade platime vypalne. Potom prebrodime kanal a nachadzame sa v hlavnej budove komplexu. Cely Nan Madol bol postaveny v mori a kanale medzi stavbami su stale absolutne rovne napustane prilivom. Z miesta kde spal keal cedie tajna chodba pid morom az za rifl takto sa dalo utiect a zachranit si holu kozu. Aj ked neviem kam by clovek unikal. Ked si kliknete do google maps Pohnpei ci FSM ( federalny stat mikronezie) uvidite, ze sme velmi daleko. V decembri pred 4 mesiacmi som bol v Timbuktu, meste, ktore bolo dlho povazovane za najnedostupnejsie na svete. FSM moze pokojne konkurovat. Lieta sem jedina letecka spolocnost a kym sem priletite zopar razy zosadnete. Nedozerny Tichy ocean, nikde nikto. Uz dlho som nebol na tak krasnom ostrove. Takto vyzera raj? Je to druhy tropicky ostrov kde som nedokazal kupit banany. Prvym bol Nias a tu to bola rovnaka storry. Banany rastu vsade, kazdych 10 metrov bananovnik. No banan v obchode nieje. Nikto by ho nekupil, ved tu mate vlastnych bananov dost priamo pred vasim domon. A turisti tu nie su takze ich nema kto kupovat. Banany kupite na severe ostrova, okolo Kolonie, no a juhu o ktorom hovorim nie su. Saped mi vysvetluje ze teraz je obdobe ovocia, od oktobra je sezoa veci zo zeme. Banany vsak rastu celorocne. To neznamena ze si ich kupite. Byvame v najlepsom hoteli ostrova s vyhladom na skalu Sokeh. Nemci spojili skalu s pevninou mostom. Muselo to stat vela penazi a nasadenia. Tvrdohavi domorodci ( doteraz je to rovnake)  sa vsak namiesto vdaky vzburili. Nemci potlacili rebeliu tvrdo, odsekli rebelom hlavy a zvysok poslali na ostrov Babaldaob ( druhy najvacsi v Mikronezii) ktory sme pred tromi dnami cely prekrizovali. 3 dni to je uz velmi daleko, nespime, lietame zazivame vela. Masaz na holaka pd vodopadom. Uzasne cerstve ryby a najkrajsie vyhlady pri zapade slnka.  Magicky napoj, ktory zmeni vas zivit. Sakau. Vykopete rastlinu kava, na obrovskom kameni rozdrtite korene tejto drogy, potom zoberuete koru stromu a vyzmikate to spolu. Vznikne husta blatova  tekutina ktora ak ste optimista chuti ako mrkvovy dzus s vlakninou. Je to viac menej bez chuti. No konzistencia ho robi pre Europana nepitelnym. Dal som si 6 poharov. Tieto veci nechcem podcenit.dam si menej a nezabere a nebudem mat poriadny nazor. Nezabralo aj tak. No od prveho sluku mi trpol jazyk. Ukludnuje to. Presny opak agresivneho alkoholu. Presli sme kol dokola Palau, Guam a teraz aj Pohnpei. Makame, aby sme vam z druhej strany zeme priniesli svedectvo o tom ako to tu vyzera. Vsetci zdravi zdravime domov.

L

Lubo z BUBO

06

13:05

apr

2014

Ako kororsky kral odcaroval tajfun

Ako kororsky kral odcaroval tajfun

"Nevolaj ma kral. Uz ma tu volaju chief" vysvetluje mi vo svojej krcme Ibedul Gibbons. V skutocnosti su so svojou sestrou kralom a kralovnou. Nie so svojou zenou! U Ibedula by to bolo este tazsie, ma tucet zien a vyse 80 deti. " hop hop hop, toto je moja magia. Hurikan nas obide, pojde na juh na Angar" caruhe Ibedul, ktory sedi za barovym pultom v ciernych okuliaroch. Prechadzame krizom Kororom z horneho konca na dolny ( tak to tu skutocne volaju), okna su zabednene, caka sa na kruzivy vietor, ktory zacina znenazdania nad teplym Pacifikom a hybnou silou je kondenzacia par, Coriolisova sila roztaca na severnej pologuly tlakovu vyš doprava. Pomalsie tajfuny mozu byt nicivejsie. Posledny tu bol v decembri. Teraz absolutne nie je sezona. Ked pride vyvracia palmy a berie strechy, cesty su zatvorene, lebo vlny zmetu auta. Na druhy den je vsak uz dobre. No tajfun, tak ako hovoril kral, nas obisiel. Skoda. Uz som to zazil a ked nie ste zrovna v lietadle ci na plachetnici je to sranda. Sprievodkynou je nam Danka, ktora tu zije 6 rokov, ma trojrocnu dcerku, uci na vysokej skole a zasvadcuje nas do tajov Pala, ktore je jednym z najmladsich statov nasej planety.. Prechadzame najvacsim mestom ostrovnej krajiny, prejdeme obchody, pozrieme japonsky tank z II sv. vojny, basebalove ihrisko, porozpravame sa s vazenkynou, ktora dostala 10 rokov natvrdo ( bola Dankinou ziackou) za uzivanie drog a krcmovu bitku. Ma 4 deti a veri ze jej prezident ( v 20 tisicovej krajine sa vsetci poznaju) da milost. Hotel v ktorom byvame je jednoznacne najlepsim v krajine. My mame este lepsie chatky hned na brehu mora. Krabi a krevety nam uz lezu usami. Ale toto utrpenie ja osobne vydrzim. Na tychto ostrovoch vladnu zeny. Jeden z poslednych matriarchatov planety. Ked sa dozijete 40 rokov zacnete pozivat velku uctu.  Z jedalne pocujem bubny. Na vskutku luxusnej veceri nam tancuje 20 polynezskych tanecnic. Musim sa ist venivat klientom. Alii oriatelia.

L

Lubo z BUBO

06

01:13

apr

2014

Polnocne kupanie na Palau

Polnocne kupanie na Palau

Ovali nas tropicke dusno, to je ten rozdiel oproti Chorvatsku, toto zazijete v Chorvatsku iba v skleniku. Maju vobec v Chorvatsku skleniky? Colnik si pyta spatnu letenku. Tu nemame, my ideme dalej. Je zakazene dovazat potraviny, no ja som dostal darcek, ananasove kolaciky.  Na Novom Zelande by z toho bola pokuta 500dollarov no tu je to ok, pustaju ma. Rezort je 20 minut od letiska. Cestou sa zastavime na pivko. Miestneho " cerveneho kohuta" nemaju a tak kupujem  najsilnejse pivo " red horse" a pripijame si na uspesne pristatie. Slnko zapada, normalne by sa bary tesili no tu zavieraju, musite vediet kde sa zastavit. Tu zakaznik nie je panom, iba u Cinskej komunity, domaci su vegetaci, aj v tomto obchode ma obsluhuje Cinan. Hotel je krajsi ako krajsi, decentme nasvietene detaily, kazdy mame chatku hned na brehu mora.  Davame si veceru- krevetky, sasimi z tuniaka, muslicky, rybicky, syrova zmrzlina s mangovym lekvarom. Potom chcem zavolat domov no nie je signal a tak Skypujem, no je to chabe a potom to uz nejde vobec. Vsetko sa kazi, vsetko konci... Tajfun sa blizi, vsetci su v pohotovosti, zajtra to ma prist a podla mna sa domaci tesia, mozu oficalne zavriet. Tajfun! Wow. Ja milujem tajfuny. Toto v Chorvatsku opat nezazijete. Ako to vyzera? Silnejsie jugo. V tejto oblasti som to zazil na Filipinach a v Korei. Podte na cestu  so mnou a uvidite. Vacsinou Bubo nechodi do oblasti kde sa to deje, no ja tam chodim.  Dnes sa to blizi. Dnes mame zoznamovaci vecierok. Slivovicka z domu a whisky z letiska a my sedime samy na panenskej plazi a predstavujeme sa. Nikto nehovori co precestoval. Kazdy bol totizto vsade- skomentoval to Juro. Hovorime o svojich rodinach a psoch. Je nam dobre. Po polnoci sa vyzliekame a skaceme do vody a plavane. Tma, zatiahnute, kazdy pohyb ceri plankton ktory svetielkuje. Prsi stale hustejsie, teply dazd a my plavame dalej a dalej do uplnej tmy. Prsi, voda z neba bubnune o hladinu, more je panenske, tma, neznamo, strach a krasa. Cakam kedy vodu rozčesne plutva. Palau sa hrdi tym, ze prvi zalozili shark sanctuary. No nic nebolo.. Len prsi a venku se setmelo, tato noc bude kratka. Uz su 2 rano. Je to proste kraaasa. Tajfun sa blizi a ja som stastny. Ked naozaj pride dospime cez den, nebude co robit. Tento hotel je kvalitny a strecha mu neuleti. Musime sice zmenit nas program, no zazivame cosi co sa neda naplanovat. A o tom je zivot. Dobru noc prajem. O chvilu vstavame. Uvdime ci tajfun do rana zmeni smer. Co myslite?

L

Lubo z BUBO

06

00:46

apr

2014

Mikronezia

Mikronezia

Krizujeme Tichy ocean. Ten ma vzdy fascinoval. Na mapach je z neho nespravodlivo ukrajovane, no na globuse vidite jeho velkost. A teraz ked nase lietadlo poskakuje vzduchom a mnozstvo tajfunov, ktore suzuje domorodcov od nepamati hovori o sile oceanu. "tichy" to si musel Magellan robit srandu. Vraj pocas celej svojej cesty nezazil ani jednu burku. Tichy ocean ma vacsiu plochu nez vsetka pevnina nasej planety dokopy. Ostrovceky ktore ceria nedozerbe vody oceanu prisluchaju bud k severnemu ci juznemu Pacifiku. S dvoma vynimkami. Kiribati a Galapagy. Tieto rovnik pretina. Pacifik delime podla farbz pokozky domorodcov ci mnizstva a tvaru ostroviv na tmavu Melaneziu, najvacsiu Polyneziu a Mikroneziu s malinkymi ostrovcekmi. Melanezia od Irian Jaya po Fiji. Polynezia to je trojuholnik a vela ostrovmi ktore sa tiahnu od Noveho Zelando po Velkonocny ostrov a na severe sem patri aj Hawai. Mikronezia na vodnej ploche 7.4 miliona km2  ma pevninsku plochu iba 2700km2 z tohonistrov Guam ma 582km2. Mikro ostrovceky sa tiahnu id Palau na zapade az po Marshallove ostrovy na vychode. Mikroneziu mozeme rozdelit na Karoliny, Mariany, Gilbertove ostrovy a Marshallove ostrovy. My o par minut pristaneme na Palau, co je samostatna mladucka republika (od 1994) pozostavajuca zo 16 spolkovych statov. Palau ma 26 ostroviv a 300 miniostrovcekov, 22000 obyvatelov a napriek tomu ze mame o 5 minut pristat vudim samu vodu, nikde nic. Palau je jednym z troch statov ( Brunei, Lichtensteisko) ktory nema statny dlh. No ma Rock islands ( Unesco) a jazierko kde sa da potapat s milionmi meduz, ktore ako jedine na svete neprhlia. V Taipei sme mali slnecno. Ako  bude na Palau?.

L

Lubo z BUBO

05

14:14

apr

2014

Taiwan

Taiwan

Na pracovnom obede pijem taiwanske pivo, stale si strngam poharikom, ktory drzim v oboch rukach a pri strngnuti sklonim slusne  hlavu akokeby v midlitbe. Prejedam sa krevetami a bravcovym v pomarancovej omacke a keby som nepovedal dost, tak tam sedim doteraz. Host je tu bohom.  "This is Majkl" predstavuje mi moj dlhorocny partner svojho pracovnika, belocha. "He is from Moravia". "Nice to meet you Michael, how are you" slusne sa pozdravim no zhacim sa " Are you really from Moravia? Do you mluviš česky?" "yes, mluvim"   A tak sa dozvedam, ze Michal pochadza zo Zlina a cesky za 20 poslednych rokov hovoril minimalne a s nikym sa nestretava, ma tajwansky pas, je to tajwanec, budhista. Mam rad taketo stretnutia, predsa len obaja pozname rozpravku o cervenej ciapoctke a vieme si lepsie vysvetlit nuansy. A svet a porozumenie stoji na detailoch.  Domaci vam chcu ukazat to co povazuju za dolezite, tak ako my ukazujeme turistom obchody v Auparku, ci raz mojmu norskemu znamemu v Prahe ako  dobru restauraciu odporucili McDonnalds. No a urcite veci chcu zasa domaci schovat. Ked si precitate moj marcovy prispevok na toto Forum z Indie pochopite. My sa hambime za svoju komunisticku minulost a za ciganov, no pre turistu je prave to to zaujimave, ved vo Francuzsku nemaju prave to a napriek medailam ktorymi sa chvalime je slovenske vino skor vtipna rarita, ako vec za ktorou by sme k nam cestovali. S Michalom preberam Taiwan a urcite sa s nim este koncom mesiaca stretnem, vtedy sa na Taiwan vratim a prejdem ho podrobnejsie. Ochutnam dalsie taiwanske caje, zacal mi tu chutit oulong, ktory inak neznasam.musim preverit ceny hodiniek, tolko obchodov z Rolexkami som nikde na svete nevidel, myslim s pravymi, nie tymi za 50 dollarov. Cinania nakupuju hodinky po celom svete, no sem to maju evidentne blizko a predavaju sa ako teple rozky, vratia vam dokonca 4.7% dphacku.  Taiwanci su velmi mili, porovnal by som ich s Korejcami ci Japoncami. Ovela milsi nez Hongkoncania a 1000x milsi nez Cinania z pevniny. Nezaujimavy Taiwan je velmi zaujimavy. Priame lety robia tuto tropicky destinaciu blizkou. Vyborna cena biznis class a vynikajuce hotely a vsetky sluzby Taiwan predurcuju pre poznavacie cesty pre narocnejsiu klientelu. K tomu pridat tropicky raj na Palau a lacne nakupy na Guame a ja verim, ze pripravim pre vas novy produkt na sezonu 2015.  Prave sme pi dobrom obede- krevetky asi 2 hodiny od Palau. Tuto spravu posielam priamo z lietadla. Vlastne to je zakladny dovod preco som ju pisal. Samozrejme zdravim. lubo 

L

Lubo from BUBO

ODPORÚČANÉ ZÁJAZDY