Fórum

42 príspevkov

22

19:06

okt

2020

V Gíze bez turistov? Pyramídy len a len pre nás! Viac o krajine

V Gíze bez turistov? Pyramídy len a len pre nás!

V Gíze bez turistov? Pyramídy len a len pre nás! Čo ste dnes uvideli ako prvé, keď ste otvorili okno, odhrnuli záves alebo záclonu? My sme to mali jednoduché, stačilo vstať z postele a za oknami sa nám vynímali vznešené a krásne, staroveké pyramídy, symbol Egyptu. Presne tak! Sme v Egypte a zobudili sme sa do príjemneho teplého rána s výhľadom na pyramídy kam sme mali hneď po raňajkách namierené. Cestovanie sa stále nevrátilo do starých koľají, ale hneď ako sa dalo cestovať týmto smerom, neváhali sme a s našou skupinkou najbližšie dni objavujeme stopy nielen starovekého, ale aj súčasného Egyptu. Blížime sa ráno ku Gíze a všade je akýsi pokoj, ticho, kľud. Veľmi zvláštny pocit, keď človek vie, že sa tu denne stretávali tisíce turistov z celého sveta. Vojdeme do areálu na dosah Cheopsovej pyramídy a tu nás čaká mimoriadne príjemný šok. Nie je tu nikto! Len my, naša BUBO skupinka, dvaja predavači suvenírov a chlapík sediaci na ťave hľadajúci turistu, ktorého by za „one dollar“ odviezol snáď aj do Kapského mesta. Toto sú veci, ktoré sa dnes dajú zažiť a o ktorých sa nikomu pred rokom ani nesnívalo. Byť v Gíze bez turistov? Pred rokom by vás vysmiali, že tie doby sú už preč, ale my sme tu a opäť to máme pred očami. Iba naša skupinka vstupuje dnu do pyramídy a máme fotky, kde stoja len pyramídy. Toto mohol zažiť ešte Zikmund a Hanzelka a dnes sme sa do tejto scény dostali aj my. Chcete to zažiť tiež? V novembri odchádzame znovu a ešte to zažiť vieme, tak neváhajte! Vychutnali sme si Cheopsovu pyramídu, neskôr panorámu a hoci sme natrafili napokon aj na pár turistov, bolo ich tu tak máličko, že ste stále v šoku premiešanom so zimomriavkami. Fotíme, kráčame prachom, pieskom a opakujeme si, že sme spravili dobre, keď sme sem cestovali práve teraz. Ľubor objavuje so svojou skupinkou záhady mexických pyramíd a my sa ponárame do príbehov tých egyptských. Pozdravili sme sa so Sfingou a čakal na náš Dáhšur a unikátna Červená aj Lomená pyramída. Prečo sa o tomto mieste takmer vôbec nehovorí? Veď Lomená pyramída je unikátom, prechodom medzi stupňovitými a klasickými pyramídami a Červená pyramída bola v čase stavby najväčšou stavbou sveta. Tu sme totálne sami. Okrem strážnika tu niet živej duše a podobný pocit objaviteľov máme aj v Sakkáre pri stupňovitej pyramíde kráľa Džósera. Deň aký sme dnes prežili je presnez tých na aké budeme ešte veľmi dlho spomínať! Sledujte našu cestu a poďte sa nami. Do Egypta, do krajiny zážitkov a unikátnych momentoch v dobe, aká tu ešte nebola!

29

19:56

jan

2020

Alexandrijská knižnica - matka všetkých knižníc Viac o krajine

Alexandrijská knižnica - matka všetkých knižníc

Alexandrijská knižnica - matka všetkých knižníc Počas našej poznávacej cesty po Egypte strávime deň v Alexandrii, ktorá leží asi 220 km severozápadne od Káhiry. Ústredným bodom našej prehliadky mesta sa stáva novodobá Alexandrijská knižnica, slávnostne otvorená v roku 2002. Knižnica by mala nadväzovať na slávnu tradíciu starovekej knižnice a stať sa svetovým a kultúrnym centrom. Stojí asi 250 metrov od tej pôvodnej a pripomína obrovský naklonený disk, ako symbol slnka vychádzajúceho nad Stredozemným morom. Myšlienka postaviť matku všetkých knižníc vznikla už v 80. rokoch minulého storočia pod záštitou manželky egyptského prezidenta Suzanne Mubarakovej a bola na ňu vypísaná medzinárodná súťaž. Víťazom sa stala nórsko- rakúska firma, ktorá navrhla celý projekt. UNESCO sľúbilo podporu projektu a vyzvalo všetkých 228 členských krajín, aby pomohli projekt financovať. Stavba stála vyše 220 miliónov dolárov, z časti financovaná UNESCO, sčasti egyptskou vládou, ale tiež Saudskou Arábiou, Spojenými arabskými emirátmi a Irakom. Stavba je považovaná za architektonický zázrak súčasnosti a skladá sa z rozsiahlej knižnice, niekoľkých konferenčných a prednáškových sál, planetária, troch múzeí a šiestich umeleckých galérií. Zaujímavosťou je tiež internetové centrum s najnovšími technológiami s vyše 300 počítačmi a supermoderné centrum pre nevidiacich ľudí, ktoré dostalo názov podľa slepého egyptského básnika Táha Husajna, ktorý sa venoval kontroverznej predislamskej poézii a ešte za svojho života boli jeho publikácie zakázané. Rovnako vonkajšok budovy je impozantný a skladá sa z vyše 16 000 žulových blokov dovezených až z juhu Egypta, Asuánu. Je na nich zobrazených viac ako 4000 písmen abecedy zo všetkých kútov sveta a viac ako 120 rôznych jazykov. Knižnica má 13 poschodí a jej centrálna sála má tvar polkruhu s priemerom 160 metrov. Zaujímavá je tiež kaskáda niekoľkých poschodí, ktoré sú podporené futuristickými nerezovými stĺpmi pripomínajúce stĺporadie starovekých egyptských chrámov. Každoročne sa v knižnici organizuje medzinárodný knižný festival. Momentálne sa v knižnici nachádza zbierka niekoľko desať tisíc kníh, ale do budúcna plánuje presiahnuť až 9 miliónov zväzkov vo všetkých jazykoch. Alexandrijská knižnica už teraz stelesňuje kultúrnu históriu Egypta. Ak ste milovník architektúry, určite si prídete na svoje rovnako ako ja.

29

15:11

jan

2020

Očarujúca Kleopatra Viac o krajine

Očarujúca Kleopatra

Očarujúca Kleopatra Dejiny vždy písali nielen mocné, ale predovšetkým charizmatické osobnosti, a ak by sme mali vybrať jednu z nich, bola by ňou práve legendárna Kleopatra. Nevyznačovala sa totižto krásou v pravom slova zmysle, bola však veľmi očarujúca a šarmantná, čo dokazuje fakt, že si podmanila dvoch najmocnejších mužov tej doby. Jedného potrebovala, druhého milovala. Bola tiež veľmi vzdelaná, v detstve sa jej dostalo dôkladného vzdelania. Patrila k posledným ptolemaiovským vládcom Egypta, ktorí okrem gréčtiny ovládali aj staroegyptský jazyk. Hovorila vraj aj sýrsky, arabsky, etiópsky a dokonca hebrejsky. Vráťme sa ale na začiatok nášho príbehu, píše sa rok 51 pred n.l., kedy mladá panovníčka Kleopatra vládla v Egypte v neistej dobe. Nastúpila na trón ako 18- ročná a vzala si za manžela svojho mladšieho brata Ptolemaia XIII, pred ktorým neskôr musela utiecť do Sýrie. Po jej úteku pristál na brehu Egypta rímsky panovník Július Cézar, ktorý si ho chcel podmaniť. Vládkyňa sa rozhodla tajne vrátiť naspäť do svojho paláca, uprostred noci - zabalená len v koberci, a dohodnúť spojenectvo s týmto mocným mužom. Cézar bol Kleopatrou veľmi očarený a pomohol jej k neobmedzenej moci nad ríšou. Dokonca ju tak miloval, že ich vzal aj s ich spoločným synom Ceasarionom so sebou do Ríma. To sa však nepáčilo ani jeho právoplatnej manželke Pompeie ani senátu a Cézar bol v roku 44 pred n.l. zavraždený. Kleopatra sa po smrti mocného ochrancu obávala o svoj život, a tak sa vrátila naspať do Egypta. Jej budúcnosť bola neistá. Po Cézarovej smrti si ríšu rozdelili v tzv. „druhom Triumviráte“ traja najmocnejší muži ríše, a to Marcus Antonius, Octavianus Augustus a Lepidus. Marcusovi Antoniovi bolo pridelené východné územie ríše spolu s Egyptom. Legenda hovorí, že hneď ako zbadal Kleopatru po prvýkrát, okamžite sa do nej zamiloval, a táto láska bola opätovaná. Ich stretnutie bolo naozaj osudové. Antonius stratil hlavu, zabudol na svoju manželku v Ríme a trávil väčšinu času s Kleopatrou v paláci, na brehoch Nílu alebo spoločným cestovaním. Časom mu porodila mu dvoch synov. Ako to táto „femme fatale“ robila, že si dokázala podmaniť takto vplyvných mužov, a prepísala tak staroveké dejiny navždy? Kleopatra veľmi dbala na svoj vzhľad, vedela sa „nastrojiť“, byť atraktívnou a okúzľujúcou. Za každých okolností chodila krásne oblečená a bohato zdobená. Používala dokonalý make-up z prírodných farieb, ktorý, mimochodom, nájdeme v Egypte do dnešných čias. Jej najväčším tajomstvom však boli kúpele v oslom mlieku, ktoré udržiavalo jej pokožku vláčnu a mladistvú. Používala tiež parfumy a tie najkvalitnejšie esenciálne oleje z celého Egypta. Vôňu čistoty napríklad charakterizuje papyrus z delty rieky Níl. Tiež využívala čisté esenciálne oleje z cédra, santalového dreva, škoricovníka alebo myrhy. Tým najúčinnejším však bol špeciálne namiešaný parfum zmesi 25 kvetov, ktorý bol vskutku omamný, a využívala ho ako silné afrodiziakum v prítomnosti mužov. Volá sa „Secret of Desert“ alebo tajomstvo púšte a na našej ceste Egyptom si ho vieme obstarať, milé dámy. Ideme na nákupy?

20

17:06

jan

2020

Červená pyramída v Dahšúre Viac o krajine

Červená pyramída v Dahšúre

Červená pyramída v Dahšúre Našou ďalšou zástavkou na Dahšúrskych poliach je druhá najväčšia pyramída Egypta, tzv. Červená pyramída. Bola postavená faraónom Snorfu, zakladateľom 4. dynastie starovekého Egypta, otcom legendárneho Cheopsa. Práve Snorfu ako vôbec prvý panovník začal experimentovať s výstavbou monumentálnych pyramíd. Po menšom neúspechu lomenej pyramídy, o ktorej píšem viac v predchádzajúcom blogu, vychytal všetky architektonické „muchy“ a postavil v tej dobe najväčšiu a najvyššiu pyramídu svojho druhu, podobnú tým v Gíze. Červená pyramída má dokonalý tvar kvadratického ihlanu rozmerov 220 m x 220 m a jej výška dosahuje 105 m. Červenú farbu jej dodáva špeciálny vápenec, ktorý bol na stavbu použitý. Vstup do pyramídy je zo severnej strany a subštruktúra je pomerne jednoduchá, s dvomi predsieňami a pohrebnou komorou. Prvé dve komory sa nachádzajú súbežne, paralelne vedľa seba a o niekoľko desiatok metrov leží kráľovská komora, ktorá je však prázdna, bez sarkofágu. Výhodou návštevy práve tejto pyramídy je, že tu s najväčšou pravdepodobnosťou budete úplne sami a môžete si plne vychutnať jej tajomnú atmosféru. Chodby a komory sú z časti osvetlené elektrickými lampami, ale niekedy sa stáva, že nastane výpadok prúdu a vy zostanete v pyramíde úplne bez svetla; to je ale zážitok, však? Ak sa nebojíte, pridajte sa k nám a zažite toto dobrodružstvo spolu s nami..

20

15:50

jan

2020

Jazda na policajných trojkolkách po Dahšúre Viac o krajine

Jazda na policajných trojkolkách po Dahšúre

Jazda na policajných trojkolkách po Dahšúre Náš BUBO zájazd Egypt - maximálne poznanie je v skutku plný poznania a dobrodružstva. Veď si len prestavte takýto deň.. Ráno sa zobudíme v Gíze s výhľadom na pyramídy priamo z hotelovej izby, po raňajkách strávime celé dopoludnie na Gízskej plošine. Pozrieme si pyramídy z vonku aj z vnútra a presunieme sa k Veľkej Sfinge. Odtiaľ sa presunieme naším klimatizovaným autobusom asi 30 km južne od Káhiry do oblasti zvanej Sakkara, kde si pozrieme najstaršiu dochovanú pyramídu celého Egypta, postavenú faraónom Džoserom, a jedno z najstarších pohrebísk na západnej strane Nílu vôbec. My v BUBO vám ale chceme ukázať ešte o čosi viac, a tak sa po výdatnom obede a krátkom oddychu vyberáme na Dahšurské polia, kde sa nachádzajú jedny z najvýznamnejších a zároveň najpôsobivejších pyramíd v Egypte, postavené faraónom Snorfu, otcom známeho faraóna Cheopsa, ktorý bol zakladateľom 4. dynastie - dynastie staviteľov pyramíd. Práve Snorfu začal experimentovať s výstavbou ihlanovitých pyramíd a tieto monumenty môžeme zaradiť do vývojového štádia medzi stupňovitými pyramídami predchádzajúceho obdobia v Sakkare a pravými pyramídami v Gíze. Našou prvou zástavkou je tzv. skosená alebo lomená pyramída. Zaujímavosťou je, že táto pyramída sa vo výške asi 45 m láme do menšieho uhlu, takže vyzerá ako pyramída na pyramíde. Zo začiatku ju stavitelia začali stavať v uhle niečo cez 54 stupňov so základňou 185m X 185 m, neskôr si však pravdepodobne uvedomili, že takýto tlak samotná stavba nemôže ustáť, a tak zmenili uhol na 42 stupňov, čo dodáva pyramíde veľmi pozoruhodný tvar. Stojíme asi 500 m pred pyramídou a žasneme, sme tam sami, žiadni turisti, len my BUBÁCI. V tom sa spoza pyramíd začne víriť púštny prach a v diaľke zbadáme niekoľko prichádzajúcich trojkoliek. Patria policajtom, strážcom územia, a tak ich s napätím pozorujeme a premýšľame, čo od nás asi môžu chcieť. „Ahojte priatelia, ako sa máte?“ zastavili sa pri nás s úsmevom na tvári. A ako to už v Egypte býva, za pár drobných nám ponúkli komfortný odvoz až ku pyramíde, ktorý sme s radosťou využili. A bol to teda ZÁŽITOK.. po púšti, na policajných trojkolkách a smer skosená pyramída. Cítite ten vietor vo vlasoch? A deň sa zďaleka nekončí...

29

19:56

dec

2019

Na zdravie po egyptsky Viac o krajine

Na zdravie po egyptsky

Na zdravie po egyptsky Egypt je známy množstvom svojich pouličných kaviarní, v ktorých sa môžeme po náročnom dni príjemne občerstviť. Vôňa čerstvo namletej kávy sa tiahne priestorom. Najradšej mám tú s korením kardamon, ktorá dodáva káve špecifickú a nezameniteľnú chuť. Káva sa pripravuje klasicky na ohni na „turecký spôsob“ v džezve a podáva sa v malých šálkach alebo sklenených pohároch. Treba sa však dopredu dohodnúť, aké množstvo cukru si želáte, pretože sa pridáva už počas prípravy. Podobne je to aj s egyptským národným nápojom, ktorým je čaj alebo „šaj“ a bežne sa pripravuje varením čajových lístkov, väčšinou z mäty. Egypťania majú tiež v obľube aj klasický čierny čaj, do ktorého pridávajú veľké množstvo cukru, podobne ako v Maroku. Niekedy je dochutený tiež mliekom. Horúci čaj je najlepším prostriedkom proti smädu počas veľkých horúčav a zároveň je zdrojom energie. Typickým nápojom, predovšetkým v južnej časti krajiny okolo Asuánu, je tmavočervený nálev z čerstvých alebo sušených kvetov ibišteka - karkadej alebo karkadé. Osvieži horúci alebo tiež vychladený ako limonáda. Je veľmi chutný a má množstvo pozitívnych účinkov na naše zdravie, predovšetkým prečisťuje a okysličuje krv. My v BUBO vás s radosťou zoberieme na miestny asuánsky trh, kde si tieto kvety v najvyššej kvalite môžete zadovážiť domov, či už pre seba alebo ako originálny darček pre rodinu a priateľov. Egypťania pijú viacero odvarov z bylín a korení ako napríklad helba, jansún alebo ifra - odvary anýzu, kurkumy alebo škorice. Za chladných zimných večerov popíjajú tiež nápoj zvaný „sahleb“, čo je hustý krémový nápoj pripravovaný z mlieka, mnohokrát z ťavieho, ktorý sa zahusťuje mletým koreňom orchideí a posypáva orechmi a škoricou. V horúcich mesiacoch popíjajú domáci od smädu taktiež kysnuté mlieko „rajeb“, ktoré je však dosť horko‒kyslé a treba si na jeho chuť najskôr zvyknúť, aby vám nápoj zachutil. Predovšetkým v období Ramadánu si miestni obyvatelia vychutnávajú viac ako kedykoľvek predtým sladké šťavy z cukrovej trstiny - asab, ďatlí a sezónneho ovocia, medzi ktoré by sme mohli zaradiť predovšetkým mango, granátové jablko, pomaranče, jahody, banány, kokos alebo plody kaktusu - opuncie, ktoré majú sezónu v auguste a v septembri. Pitie šťavy na ulici je pomerne bezpečné, ale vždy je lepšie si ju vypýtať bez ľadu. Pouliční predajcovia často ponúkajú tiež studený horko‒kyslý nápoj so sladkého drievka „asír limún“, ktorý nenájdete nikde inde. Je z čoho vyberať, však? Tak na zdravie, alebo ako v Egypte hovoríme: HUTAFAT :)

28

16:25

dec

2019

Egyptská kuchyňa Viac o krajine

Egyptská kuchyňa

Egyptská kuchyňa Po vyčerpávajúcej prehliadke pyramíd v Gíze a Sakkare sa vraciame spať do dediny ležiacej asi 1 km od starovekého komplexu, kde máme rezervované stoly v najlepšej reštaurácií v okolí, Pharaon restaurant - Saqarah, Al Badrashin. Reštaurácia leží v malebnom prostredí uprostred palmového hája. Hneď po príchode, ešte pred vchodom do reštaurácie, nám začnú vyhrávať lokálni hudobníci na rôzne druhy bubnov a píšťal, a v tradičnej peci nám ženy pripravujú čerstvý egyptský chlieb k nášmu „mezzes“, čo je okrem hlavného jedla aj široká škála omáčok, dresingov, studených a teplých predjedál. Na stoloch nás už čakajú veľké misy šalátu spolu s chlebíkom. Egyptská kuchyňa je veľmi rôznorodá v závislosti od lokality, v ktorej sa práve nachádzate. Väčšinou však ide o zmes libanonskej, tureckej, sýrskej, gréckej a tiež francúzskej kuchyne. Jedlá sú jednoduché a zdravé. Mäso sa väčšinou podáva grilované, a v skoro všetkých reštauráciách nájdete tzv. „grill mix“, čo je zmes rôznych druhov grilovaného mäska, väčšinou kuracie a hovädzie. Bravčového tu veľa nepojete, keďže sa nachádzame v moslimskej krajine. Základom egyptskej stravy je ich tradičný egyptský chlieb - aáiš, čo v preklade znamená „život“. Egypťania ho konzumujú na raňajky, ako prílohu k obedu a tiež na večeru. Pre chudobnejšiu časť obyvateľstva je to mnohokrát jediná strava počas viacerých dní. Chlebík sa pripravuje dvoma spôsobmi, a to buď kysnutý z bielej múky, alebo tmavý pripravovaný z hrubej celozrnnej múky. Reštaurácie v Egypte by som rozdelila do dvoch skupín. Tou prvou sú lacnejšie pouličné reštaurácie, do ktorých sa chodia stravovať väčšinou chudobnejší miestni obyvatelia. Tou druhou sú formálnejšie a drahšie reštaurácie strednej triedy, ktoré navštevujú aj turisti. Jedlo je tu bezpečné a chutí veľmi dobre. V Egypte treba počítať, že ku základnej cene na jedálnom lístku sa pripočítava ešte miestna daň a automaticky sa očakáva aj prepitné, čo väčšinou navýši výslednú sumu asi o 20%. Typickým egyptským jedlom sú domáce fazule - fuul, ktoré sa pripravujú viacerými spôsobmi: napríklad rozmačkané s rajčinami, cibuľou a korením, ktoré sa často podávajú s vajcom na raňajky, alebo tiež národné jedlo „kušari“, čo je zaujímavá zmes ryže, makarónov, slížov, šošovice a cibule zaliata rajčinovou omáčkou a dochutená cesnakom. Z rýchlych jedál by som určite odporučila falafel alebo šawarmu do ruky. Falafel sú cícerové placky v egyptskom chlebe s kúskami šalátu a omáčkou tahini - omáčka zo sezamovej pasty. Šawarma je s kúskami kuracieho mäsa. Čo sa týka stredomorskej kuchyne, ryby sú vynikajúce v Alexandrii pri Stredozemnom mori, v Asuáne a na pobreží Červeného mora. Luxor je známy svojimi reštauráciami s pečenými holubmi. A práve v Luxore robíme vždy rezerváciu na našej hotelovej terase s výhľadom na Údolie Kráľov, navečeriate sa s nami? Dobrú chuť Vám želá BUBO :)

28

12:14

dec

2019

Sakkara - stupňovitá pyramída Viac o krajine

Sakkara - stupňovitá pyramída

Sakkara - stupňovitá pyramída Zamysleli ste sa už niekedy, kedy a ako vznikla myšlienka postaviť prvé pyramídy a hlavne prečo? Odpoveď na túto otázku musíme hľadať pred viac ako 4 500 rokmi na západnej strane Nílu v oblasti dnes známej ako Sakkara. V tomto období panoval faraón 3 dynastie Džoser a jeho pravou rukou bol múdry a vzdelaný architekt Imhotep. Po nastolení poriadku v krajine a v podmienkach vysoko organizovanej spoločnosti faraón zameral svoju pozornosť na posmrtný život a rozhodol sa ešte počas svojho života vybudovať pre seba neobvyklú hrobku. Touto úlohou poveril svojho dvorného architekta. Po nejakom čase Imhotep predložil Džoserovi myšlienku projektu, do tej doby nevídaného rozsahu, ktorá faraóna priam nadchla. Navrhol mu, aby namiesto obvyklej hrobky postavil stupňovitú pyramídu vybudovanú nie z obyčajných nepálených tehiel, ktoré sa v tej dobe používali ako stavebný materiál, a naviac ešte nie príliš pevný, ale z opracovaného kameňa, čo bolo predpokladom dlhej životnosti. To bolo v tej dobe pre Egypt úplne revolučné riešenie. Táto novátorská myšlienka vybudovať schody spustené z nebies uchvátila Džosera natoľko, že vydal rozkaz k okamžitému zahájeniu prác a vedením stavby poveril samotného Imhotepa. Imhotep pracoval len s tými najlepšími architektami a kamenármi z celého Egypta, ktorých počas celých desaťročí sám učil tomuto remeslu. Vyberal si nielen najšikovnejších ľudí svojho oboru, ale tiež bral do úvahy ich morálnu čistotu a duchovné kvality. Veľakrát sa dočítame, že pyramídy stavali otroci. To však nie je pravda. Imhotep zaistil svojim majstrom, mužom aj ženám, ucelený systém sociálneho a zdravotného zabezpečenia, vybudoval príbytky k bežnému životu, neustále ich profesionálne aj duchovne vzdelával. V okolí staveniska vybudoval systém škôl, nemocníc a celý systém administratívy: od pisárov, cez matematikov a účtovníkov až po veľkňazov a významných architektov. Všetko malo svoj poriadok. V spoločnosti sa začalo ceniť byť vzdelaný, múdry, mravne vychovaný, zdvorilý a vytyčovať si vysoké ciele. Tým nastavil ľudí, aby si cenili svoju prácu, ale aj prácu ostatných bez ohľadu na to, na akej úrovni sociálneho rebríčka stoja. Sakkara bola v tom čase nielen architektonickým skvostom, ale aj duchovným dielom. Bola stavaná s veľmi čistým zámerom. Superštruktúra pyramídy sa skladá zo šiestich stupňov a bola budovaná postupne počas niekoľkých rokov. Skladá sa z nadzemnej a podzemnej časti. Nadzemná časť bola pôvodne menšia štvorcová mastaba s rozmermi 63x 63 metrov na šírku a 8 metrov na výšku. Neskôr bola asi 6x nadstavovaná a vznikla z nej pyramída s obdĺžnikovou základňou s rozmermi 121 x 109 metrov, 62 metrov vysoká obložená kvalitným bielym vápencom. Ešte zaujímavejšia je však podzemná časť pyramídy, ktorá sa skladá zo spleti rôznych uličiek, tunelov, komôr a galérií, ktorých celková dĺžka sa odhaduje na 6 km. Najstaršia z nich je pravdepodobne šachta 28 metrov hlboká s rozmermi 7 x 7 metrov, ktorá bola umiestnená v strede pôvodnej mastaby a vedie do kráľovskej komory so žulovou kryptou. Z tejto komory vedie séria chodieb vedúca na všetky štyri svetové strany, ktoré sa ďalej rozvetvujú do nekonečných menších chodieb a galérií. Mnohokrát sú medzi sebou prepojené priechodmi. V podzemných priestoroch pyramídy sa taktiež objavilo viac ako 40 000 nádob rôznej veľkosti a druhu, poväčšine z alabastru alebo iného vysoko kvalitného kamenného materiálu, a tiež socha samotného faraóna Džosera, ktorá sa momentálne nachádza v Káhirskom múzeu.

25

18:54

dec

2019

Najznámejší staviteľ pyramíd Imhotep Viac o krajine

Najznámejší staviteľ pyramíd Imhotep

Najznámejší staviteľ pyramíd Imhotep Komplex v Sakkare sme si predstavili v predošlom blogu. Tento by som rada venovala staviteľovi stupňovitej pyramídy (2600 pred n. l.), významnému hodnostárovi tej doby Imhotepovi. Každá doba má svojho génia, svojho veľmajstra. A ak by sme ho chceli hľadať v starovekom Egypte, bol by ním práve Imhotep, syn obyčajného kamenára, ktorý bol neskôr povýšený na božstvo a stal sa nesmrteľný rovnako ako samotný faraón. Imhotep už v mladom veku zdedil po otcovi povolanie kamenára, vynikal však nevídanou bystrosťou a vysokým umom. Keď mal dvanásť rokov, všimol si ho významný hodnostár vtedajšej doby Sokroveník a vzal si mladého chlapca pod svoje ochranné krídla. Postupne ho zasväcoval do základov učenia matematiky, fyziky, geometrie, astronómie a medicíny a neskôr mu odhalil aj významnú duchovnú náuku o človeku Učenie Bieleho Lotosu. Imhotep vynikal svojou čistotou morálnych vlastností a úprimnosťou duchovných praktík. Časom z neho vyrástol nadaný rečník a vynikajúci organizátor vo všetkých oblastiach, vďaka jeho všestrannému vzdelaniu a záujmu o sociálne a spoločenské dianie v krajine. Svoje nadobudnuté znalosti sa snažil využiť ku prospechu obyčajného ľudu a nastolil v krajine poriadok. V tom čase totižto v Egypte vládli okrem faraóna aj skorumpovaní kňazi, ktorí boli zaneprázdnení svojimi politickými intrigami, mali svojich vlastných bohov, svoje vlastné náboženské koncepcie a navzájom súperili o dominanciu svojho teologického vierovyznania. V podstate išlo o boj o moc, pozície na vysokých hodnostárskych pozíciách a pohodlný život. Obyčajný ľud bol utláčaný a žil v strachu. Imhotep ako múdry a vzdelaný človek, v tom čase už priamy poradca faraóna Džosera, jasne chápal príčiny toho, čo sa dialo okolo, a rozhodol sa túto situáciu zmeniť. V prvom rade zbavil moci všetkých skorumpovaných kňazov a ich zástupcov a na ich miesta dosadil zodpovedných a študovaných ľudí, ktorým dôveroval. Taktiež zaviedol medzi úradníkmi prísnu disciplínu a každé zneužívanie postavenia bolo prísne potrestané. Vďaka Imhotepovi boli prijaté spravodlivé zákony. Vyhlásil faraóna za zástupcu všetkých poddaných, malých aj veľkých. Veľkým prínosom bol tiež kompletný zavlažovací systém, ktorý vytvoril, a tým nielen že zbavil obyvateľstvo hladu počas období sucha, ale taktiež naplnil sýpky obilia až po okraj a naplnil tak kráľovskú pokladnicu. Imhotep tiež zaviedol ako písací materiál špeciálne opracované steblá bahnitej rastliny, ktorá dodnes rastie v delte Nílu. Viete, ktorá to môže byť? Áno, je to papyrus! A my v BUBO sa na našej ceste späť zo Sakkary zastavíme v lokálnej egyptskej továrni na výrobu papyrusu a pozrieme sa spoločne na tradičnú výrobu listov tejto posvätnej rastlinky ešte z faraónskeho obdobia; tešíte sa? Ja veľmi.

25

18:27

dec

2019

Komplex v Sakkare Viac o krajine

Komplex v Sakkare

Komplex v Sakkare Prvý deň v Káhire je skutočne nabitý zážitkami a silnými momentami. Doobeda sme strávili pri pyramídach v Gíze a Veľkej Sfinge, a náš deň zďaleka nekončí. Nasadáme do autobusu a presunieme sa asi 30 km južne od mesta do oblasti zvanej Sakkara, ktorá sa nachádza na západnej strane Nílu. Cesta je veľmi príjemná, lemovaná stovkami ďatľových paliem, z ktorých miestni obyvatelia využívajú nielen plody, ale tiež listy, ktoré po vysušení využívajú na výrobu rôznych pletených košíkov, kobercov alebo tiež striech na ich domovy z hliny. Dedinka vyzerá kúzelne, vrátime sa do nej neskôr na tradičný egyptský obed. Momentálne sa presúvame asi 2 km západne od dediny k pyramíde faraóna 3. dynastie Džosera (2600 pred n. l.), ktorá je stupňovitého tvaru a je vysoká asi 60 metrov. Táto pyramída je považovaná za najstaršiu dochovanú pyramídu v Egypte a je to jedna z najstarších stavieb na svete vôbec. Komplex v Sakkare je skutočne rozľahlý s rozlohou asi 7 km x 1,5 km. Okrem stupňovitej pyramídy sa v ňom nachádza tiež niekoľko menších a menej zachovaných pyramíd datovaných až do 12. dynastie, zádušný chrám a tzv. Serapeum - ide o súbor skalných hrobiek, ktoré obsahovali mumifikované telá posvätných býkov. Serapeum objavil v roku 1851 významný francúzsky archeológ a egyptológ Auguste Mariette. Názov Sakkara je odvodený od staroegyptského boha Sokkarisa, ktorý bol symbol ochrany mŕtvych. V južnej časti komplexu sa nachádza niekoľko významných hrobiek kráľov, princov a štátnych hodnostárov. V BUBO presne vieme, v ktorej hrobke sa nachádzajú najstaršie a najviac zachované hieroglyfy v celom Egypte, a s radosťou vám ich ukážeme.

19

22:22

dec

2019

Tajomstvo egyptských pyramíd Viac o krajine

Tajomstvo egyptských pyramíd

Tajomstvo egyptských pyramíd Keď sa povie Egypt, každý cestovateľ si automaticky predstaví jeho najväčší skvost - pyramídy. Vedeli ste však, že sa ich tam nachádza viac ako 140, a archeológovia stále objavujú nové a nové? My s BUBO vám predstavíme nie len tie najznámejšie v Gíze, ale históriou budeme putovať až k tým najstarším z nich. Po výdatných raňajkách sa vydávame naším autobusom na Gízsku náhornú plošinu; je to vzrušujúce, pretože už ako deti sme o tom všetci snívali. Vidieť pyramídy naživo, cítiť ich prítomnosť - posledný existujúci div sveta. Vyrážame skoro ráno a atmosféru nám dotvára hmlový opar, ktorý sa letmo rozpúšťa v prvých lúčoch vychádzajúceho slnka. V diaľke zbadáme týčiace sa vrcholky pyramíd. V autobuse je až posvätné ticho, všetci si vychutnávame tento moment so zatajeným dychom. Z jednej strany prebúdzajúca sa Káhira, z druhej strany nekonečná púšť. V objekte sa nachádza 9 pyramíd a múzeum slnečnej lode, ktorá bola objavená v roku 1954 egyptským archeológom Kamalom El- Mallakhom. Najväčšou a najznámejšou je Cheopsova pyramída. Cheops bol druhý vládca 4. dynastie (2 500 rokov pred n.l.) a dal postaviť pyramídu ako svoju hrobku, približne v 23 roku svojej vlády. Stavba mala výšku 146 m, dnes 137 m, a je postavená z 2 300 000 kamenných blokov, ktoré vážia od 1,5 do 15 ton. Pyramída bola v tom čase lemovaná bielym vápencom a nachádzala sa na nej zlatá špička, ktorá odrážala slnečné lúče až niekoľko desiatok kilometrov do diaľky. Toto miesto má neskutočnú atmosféru. Za príplatok sa vieme dostať do vnútra pyramídy a určite to stojí zato. Pripravte sa však na netradičný výstup. Vchod do pyramídy nie je ten pôvodný, a je to v podstate len diera, ktorou sa staroveké arabské kmene snažili dostať do vnútra pyramídy. Potom nás čaká výstup asi 150 metrov úzkou chodbou cca 2x1,5 metra do kráľovskej komnaty. Nemajte však obavy, výstup je nenáročný a postupuje sa pomaly. V pyramíde je však redší vzduch a teplo, takže je dobre si zo sebou nebrať veľa vecí, a fotografovanie tiež nie je povolené, takže zrkadlovky sa neoplatí brať so sebou. Je to však životný zážitok, niečo nezabudnuteľné a neopakovateľné. Aj samotný Napoleón Bonaparte, ktorý tam v roku 1799 strávil noc, podľa legendy zažil veľmi intenzívne vnuknutie. Keď sa ho na druhý deň vojaci pýtali, čo videl, Napoleón odpovedal: „Nikomu o mojej návšteve pyramídy nehovorte. Nemá to zmysel, aj tak by mi nikto neveril.“ Viac asi ani písať netreba, toto treba zažiť, a najlepšie s BUBO, v Egypte sme ako doma.

25

14:08

jan

2017

Sladká vôňa rána v Káhire Viac o krajine

Sladká vôňa rána v Káhire

Sladká vôňa rána v Káhire Káhirské ráno vonia ruchom a čerstvou, do čierna uporaženou kávou s kardamonom. V ahwe, tradičnej kaviarni, je iba jediný hosť - starý šejch. Rád príjme našu spoločnosť a začína sa arabský small talk: Ako to dnes ide? - Vďakabohu, výborne...Čo pijete? - Jansún bil lajmún, odpovedám. O chvíľu nám na stole pristane čerstvý anízový čaj. Šejch, nadšený našou arabčinou s podivným prízvukom si tiež jeden objedná. hádže si doň lyžicku cukru, potom ďaľšiu, ďaľšiu a ďaľšiu... Jeho šálka začína pripomínať skôr anízový sirup. Nad našimi pohľadmi sa smeje, so slovami: "My milujeme cukor, pijeme sladký čaj a všetko je pre nás sladké. Náš život je nám sladký."

BUBO Covid garancia v cene

Preplatíme vám test aj domácu karanténu