Japonská vlaková sieť s názvom Šinkansen v súčasnosti spája väčšinu veľkých miest na ostrovoch Honšú, Kjúšu a Hokkaidó, s rozšírením do Sappora, kde sa výstavba plánuje začať v roku 2031. Maximálna prevádzková rýchlosť týchto vlakov je 320 km/h. Šinkansen je poháňaný elektricky, používa 25 kV striedavé elektrické napájanie, ponúka prudké zrýchlenie, spomalenie a výrazné zníženie poškodenia trate z dôvodu použitia ľahších vozidiel v porovnaní s lokomotívami alebo motorovými vozidlami. Aj preto sa budete počas jazdy cítiť, keď budú davy Japoncov nastupovať a vystupovať, ako na kolotoči. Vozne sú vzduchotesne uzavreté, aby sa zabezpečil stabilný tlak vzduchu pri vstupe do tunelov vysokou rýchlosťou. Ročne tieto vlaky prepravia viac ako 160 miliónov cestujúcich. V špičke vypravujú až trinásť vlakov za hodinu v každom smere so šestnástimi vozidlami (kapacita 1 323 miest) s minimálnym odstupom troch minút medzi vlakmi. Na stanici sú vždy návesti s konkrétnym označením vlaku, časom odchodu a čísla nástupištia. Na nástupišti sú označené konkrétne miesta s číslami, kde zastavia vagóny s daným číslom. Na našich BUBO zájazdoch máte v cene zájazdu vždy miestenkové lístky s konkrétnym miestom na sedenie vo vagóne s najnovším typom šinkansenu s označením NOZOMI, aj vďaka tomu už dopredu vieme, na ktorom mieste máme na vlak čakať. Pamätajte, že na každé nastúpenie a vystúpenie máme vždy veľmi krátky čas a japonský šinkansen odchádza na sekundu presne, priemerné ročné meškanie jednej linky je okolo 55 sekúnd! Čo sa týka batožiny, tú si vykladáte vždy nad hlavy na mieste, kde sedíte. Je tam dostatok miesta aj na tie najväčšie kufre. Prípadne, na konci každého vagóna je batožinový priestor za poslednými sedačkami, kam sa zmestí zhruba šesť veľkých kufrov. Pre Európana to bude možno čudné, no vo vnútri šinkansenu by sme mali byť ticho. Japonci si za čistotu a kľud platia veľké peniaze, veď lístok z Tokia do Hirošimy je nikedy drahší ako letenka. Šinkansen má, samozrejme, tú výhodu, že nemusíte prechádzať žiadnymi kontrolami a nemusíte byť na stanici minimálne tri hodiny pred odletom. Aj preto vzdialenosť cca 800 kilometrov vieme šinkansenom urobiť za necelé štyri hodiny, bez zbytočného čakania a otravných kontrol. Vo vlaku sú samozrejmosťou toalety, fajčiarska miestnosť, každú chvíľu chodí po vagónoch malý vozík, z ktorého si viete objednať niečo ľahké pod zub a na pitie. Vo vlakoch môžete na svojich miestach bez obáv jesť a piť. Zaujímavosťou šinkansenu je, že vlaky sa na konci trate neotáčajú. Vždy otočia iba sedačky v smere jazdy, a tak je vlak pripravený pokračovať na cestu naspäť. Vo vnútri šinkansenu neočakávajte žiadnu hypermodernú elektronickú vybavenosť. Pred sebou nemáte žiadnu obrazovku s filmami, dokonca vo väčšina vlakov nie je ani WI-FI pripojenie. Na oplátku miesta na nohy budete mať naozaj dostatok, sedadlá sú dokonale pohodlne dizajnované tak, aby ste do pätnástich minút zaspali.
Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
Tipy a zážitky - Japonsko
- Shinkansen - pýcha japonskej infraštruktúry
- Onsen - tradičné japonské kúpele
- Hirošima - spomienka na Sadako Sasaki
- Japonsko - na deň Tokijčanom
- Japonsko - tajomstvá ostrova Miyajima
- Ako sa pripraviť na tajfún v Japonsku?
- Tokyo - ako chutí miliónový tuniak?
- Tokyo - výlet na ostrov Odaiba
- Odaiba - umelý ostrov v Tokijskom zálive
- Dotácia za odchod z Tokia
- Fudži, Japonsko - výstup
- Japonci úspešne pristáli na Mesiaci
- Sezóna na Okinawe
- Dlhovekosť na Okinawe
- Kde leží Okinawa?
- Rodisko karate - Okinawa
- UNESCO pamiatky na Okinawe
- Vlajka Okinawy
- Národné jedlo Okinawy
- Najlepšie akvárium sveta