Keď si predstavíte cestovanie po Srí Lanke, obyčajne vám napadne slnkom zaliata pláž, exotické jedlo alebo ceylónsky čaj. Ak by ste sa rozhodli zaujímať viac nájdete plný internet tipov na cestovanie ostrovom. Samozrejme my na našich zájazdoch využívame to najkomfortnejšie, vrátane klimatizácie a najrýchlejšie (vlastné autobusy). Málokto však tuší, že železničná sieť tohto ostrova ponúka zážitkový spôsob dopravy. Podobne ako známe panoramatické trate Švajčiarskymi Alpami, Kanadskými “rocky mountains”, Peru, Japonskom, či Maharádžovým expresom, tak aj Srí Lanka má svoju najpanoramatickejšiu trať.
Kúsok histórie
História železníc na Srí Lanke začína v koloniálnych časoch, konkrétne od roku 1864, keď sa Briti rozhodli vybudovať prvú trať s cieľom prepravovať čaj, kávu a gumu z centrálnych vysočín do prístavu v Kolombe. Bolo to približne v podobnom čase, kedy začali budovať železničné trate aj v Afrike a tiež v Indii. Celý proces budovania rozsiahlej siete (vrátane napojenia na Kandy, Nanu Oyu a ďalšie časti vysočiny) prebiehal desiatky rokov – napríklad dokončenie trasy až do Badully sa zavŕšilo až v prvej polovici 20. storočia.
Ako vyzerá taký vlak?
Je to hlučná, ťažko dychčiaca lokomotíva čínskej výroby v tyrkysovo modrej farbe. Predstavte si takýto vlak vo svojom rodnom meste, pôsobil by cudzo? A predsa tu na Srí Lanke dokonale zapadá. Je dokonca krásny.
Financovanie
Dnes železničnú sieť spravuje štátny podnik Sri Lanka Railways. Srílanská vláda sa posledné roky usiluje modernizovať a rozširovať trate, aby zvýšila bezpečnosť i komfort cestujúcich a skrátila jazdné časy. Áno, vlaky chodia relatívne na čas, dokým sa niečo nestane, ako napríklad porucha, podobne tak aj autobusová hromadná doprava. Vlaky sú lacnejšie ako taxíky či iné prepravné prostriedky, čo je ďalší dôvod, prečo ich miestni aj turisti radi využívajú. Vláda dotuje osobnú dopravu, aby bola cenovo dostupná pre obyvateľstvo. K rozvoju infraštruktúry prispievajú aj modernizačné projekty. Avšak nákupy nových súprav či rekonštrukcie tratí často podporujú medzinárodné inštitúcie (napr. Ázijská rozvojová banka) alebo bilaterálne dohody (s Indiou, Čínou a pod.). Ktovie kam to vedie. K ešte väčšiemu zadĺženiu krajiny?(na zamyslenie)
Ako vyzerajú trate?
Trate obvykle vedú cez rôznorodú krajinu – od pobrežných oblastí až po dramatické horské svahy, pričom najznámejším a turisticky najobľúbenejším úsekom je Kandy – Ella, ktorý prechádza cez tunely, vysoké viadukty a zelené čajové plantáže. Ak budete mať počas voľných dní chuť objavovať, tak na tento zážitok dostanete od vášho sprievodcu určite zelenú, myslite však na to, že cesta jednosmerne trvá 7 hodín, tak to zvážte, či budete mať dostatok priestoru. Z vlastnej skúsenosti vám neodporúčame trasu z Kandy do Elly, urobte to naopak a to z Elly do Kandy. Prečo? Pretože všetci odporúčajú trasu z Kandy, a vlaky z Elly sa netešia toľkej turistickej účasti, oceníte to, až keď to vyskúšate a uvidíte, že tam je menej turistov.
Napriek tomu, že technické vybavenie železníc na Srí Lanke je v porovnaní s modernými štátmi o niečo zastaranejšie, vlaky majú svoje čaro. Srílanské železničné trate majú 1508 kilometrov. Vozeň „Observation Saloon” s panoramatickými oknami, ktorý je skvelou voľbou pre nadšencov, ktorí chcú mať výhľady a loviť zážitky počas cesty samotnej. Jeden lístok na vlak stojí približne 200LKR (cca 0,60€)
Najbežnejší spôsob kúpy lístka je v pokladni železničnej stanice. Čo ak sa tam nenachádza žiadna pokladňa? Lístky viete kúpiť a časy vlakov zistiť po novom aj na tejto stránke. Či už si lístok kúpite online alebo v nástupnej stanici, určite si ho ponechajte, pretože je pravdepodobné, že vás nikto neskontroluje vo vlaku. To sa však môže zmeniť po pricestovaní do finálnej destinácie, kde počas toho ako vystúpite z vlaku a budete kráčať cez stanicu, vás môže skontrolovať miestny revízor.
5 FAKTOV O SRÍLANSKÝCH VLAKOCH
1. Koloniálny pôvod
Železničná sieť bola vybudovaná Britmi v polovici 19. storočia najmä na prevoz čaju a kávy z centrálnych vysočín k pobrežiu.
2. Najmalebnejšia trasa
Úsek Kandy – Ella označovaný za jednu z najkrajších vlakových trás na svete. Cestou prechádzate cez husté lesy, horské údolia a známy „Nine Arch Bridge“ pri Demodare.
3. Najvyššie položená stanica
Stanica Pattipola, ktorá sa nachádza na horskej trase do Badully, je najvyššia železničná stanica v krajine (viac ako 1 800 m n. m.). Často sa tam dajú zažiť hmlisté rána a chladnejšie počasie.
4. Tsunami (2004)
Pobrežné trate zasiahla ničivá vlna cunami, ktorá v decembri 2004 spôsobila veľké škody a vyžiadala si množstvo obetí. Jeden z najtragickejších incidentov bolo vykoľajenie plne obsadeného vlaku blízko mesta Hikkaduwa (juho-východ) a približne 1700 úmrtí cestujúcich.
5. Rôzne triedy na výber
Vlaky na Srí Lanke často ponúkajú viacero cestovných tried, od obyčajnej (2. a 3. trieda) až po luxusnejšiu 1. triedu, prípadne vyhliadkový vozeň „Observation Car“, v ktorom si môžete vychutnať scenériu cez veľké okná či zo zadného otvoreného balkóna. V tomto prípade môže cena variovať od 300LKR - 3000LKR. Sedenie v prvej triede je samozrejme najluxusnejšie.
Na našich zájazdoch síce necestujeme vlakom, ale ak budete mať priestor alebo niekoľko dní voľna po zájazde, určite neváhajte a vyskúšajte sa presúvať po ostrove aj týmto dopravným prostriedkom. Poznámka: bude to intenzívny zážitok, veľmi podobný indickým vlakom. Tešíme sa na vás na Sri Lanke.
Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
Tipy a zážitky - Srí Lanka
- Srílanské makaky
- Dambulla - srdce Srí Lanky
- Srí Lanka - Pol Sambol
- Srí Lanka - slzy rajskej záhrady
- Srí Lanka - návrat do rajskej záhrady
- Arrack - tradičné pitie na Srí Lanke
- Srí Lanka - sloní raj
- Polonnaruwa - opičie kráľovstvo Srí Lanky
- Srí Lanka - Posvätný strom Bódhi
- Galle - Srí Lanka
- Pinnawala - domov sloních sirôt
- Srí Lanka sa otvára
- Srí Lanka - jaskynné chrámy v Dambulle
- Srí Lanka - národný park Yala
- Korenie Srí Lanky
- Čo symbolizujú budhistické stúpy?
- Oddych na pobreží Srí Lanky
- Svadby na Srí Lanke
- Farby Srí Lanky
- Ostrov drahokamov, Srí Lanka