Brimstone Hill je Gibraltarom Karibiku. História:1493: ostrovy objavil Krištof Kolumbus. 1623: Angličania kolonizovali Svätý Krištof 1628: Angličania sa usadili aj na Nevise 1757: narodenie Alexandra Hamiltona ( jeden z otcov USA. Hru o ňom si môžete pozrieť na Broadway) 1787: svadba Horatia Nelsona a Fanny Nisbet 1834: zrušenie otroctva v celej Západnej Indii (West Indies) 1871: St. Kitts a Nevis sú združené vo federácii Záveterných ostrovov 1967: garancia nezávislej vnútornej vlády 1983: federácia Sv. Krištofa a Nevis získala nezávislosť. Brimstone Hill pod patronátom UNESCO, tvorí vskutku ohromujpca pevnosť na západe ostrova Svätý Krištof v štáte Svätý Krištof a Nevis. Ide o veľmi dobre zachovaný príklad vojenskej architektúry 17. a 18. storočia. Fotografie a videa nájdete v mojom Blogu ak si vygooglite Svätý Krištof a Nevis + moje meno. Svätý Krištof a Nevis najmenší samostatný národ na západnej pologuli Keď to spätne hodnotím, ide o ideálne spojenie. Kombinácia dvoch ostrovov, rôznych pláží, luxusných hotelov, mnoho aktivít, krásne hory a silná história. Legendy z plantáží na niektorých plantážnických farmách, ako keby stále žili. Domorodci sú milí, pokojní, rodinne založení, je tu naozaj bezpečne a príjemne; ak Vám nevadí hlasná hudba, ktorá duní odvšadiaľ... Opäť niečo iné, iný Karibik. Rozvinuté, hrdé, so starou históriou. Do Karibiku my Slováci kvôli histórii nechodíme, ale ak prídete na Svätý Krištof iba kvôli moru, kvôli klasickej dovolenke, tak nebudete nadšení. Ak prídete kvôli skutočnému Karibiku, kvôli jeho histórii, vychutnať si inakosť, tak nadšení budete. Ide o úplne nezávislú krajinu zloženú z federácie Svätého Krištofa a Nevisu, dvoch ostrovov oddelených 3 km prieplavom. Tu som napsal blog o Svätom Krištofe a Nevise Štát je súčasťou Commonwealth a najvyššou hlavou je Britská kráľovná. O ostrov bojovali Angličania, Francúzi a Španieli. Nezávislosť dosiahli 19. septembra 1983 a stali sa tak najmenším samostatným národom na západnej pologuli. Oba ostrovy sú vulkanického pôvodu a nečakajte všade biely piesok, ako na Antigue. Je to niečo iné. A veď preto ste tu. Základom je vybrať si správnu pláž! Platí sa USD alebo východokaribským dolárom XCD. Podobne ako v ďalších 6 štátoch (Antigue, Grenade, Dominica, Svätom Vincentovi. Svätej Lucii,) a dvoch nezávislých teritóriach: Anguilla, Montserrat Z ostrova na ostrov 2 štátne ostrovy sú (vzdialené) veľmi blízko, iba 3 km od seba, a tak sa dá z jedného na druhý ľahko preplávať. Ak si zoberiete trajekt, tak ten chodí veľmi často a 25minút trvajúca cesta je plavba pokojným morom (keď idete zo Svätého Vincenta na Grenadíny, tak to bude chvíľu húpať. Tu nie). Vyrazíte z hlavného mesta Svätého Krištofa z Basseterre, plavíte sa dlhú dobu popri brehoch okolo Juhovýchodného polostrova a potom sa plavíte okolo brehov Nevisa s výhľadom na jeho najvyšší vrch a pristanete v prístave hlavného mesta Nevisa, v Charlestown. Prešiel som oba ostrovy krížom - krážom, dal som si námahu a prešiel som hotely, retaurácie, atrakcie a verím, že Vám poradím vo výbere. Lodný terminál pre trajekty v Basseterre sa nachádza tam, kde je západná autobusová stanica mesta v blízkosti Zane terminálu, kde pristávajú zaoceánske lode. Zo Zane je to peši asi 4 minúty na severozápad. Odbočíte doľava a idete po Bay Road, prejdete mostík (bez zábradlia) a pred sebou vľavo vidíte zaparkovaných asi 30 mikrobusov (to je autobusová stanica) a vľavo nadpis Basseterre Ferry Terminal a vlajka Svätého Krištofa a Nevisu. Kúpite si na pravej strane budovy lístok, vo vnútri je čakáreň, a čoskoro idete. Vždy Vám predajú dva lístky, ktoré odovzdáte príslušnému zriadencovi. Jeden je na vstup k lodi a stojí 1 XCD a druhý je samotná vstupenka na loď. Čo potrebujete na vstup do krajiny ? Platný pas (6 mesiacov po návrate); Slováci víza nepotrebujú. Majte vytlačenú spiatočnú letenku Potvrdenie ubytovania Vyplňte vstupný formulár (aj zadnú stranu, kde deklarujete, že nič zlé nedovážate) Rozmery v km² 179km² St. Kitts 93 km² Nevis Počet obyvateľov: 50 000 (80% žije na St. Kitts) Pozor, jazdí sa vľavo, a tak prvé dni pozor na prechádzanie cesty Najvyšší vrch Mount Liamuiga (3 792 stôp) a Nevis Peak (3 233 stôp) Ako sa správať Domáci síce majú dredy, ale vy máte vyzerať upratane. Nosí sa slušné oblečenie a dobré správanie - na Nevise ešte viac. Do obchodu vás v plavkách nepustia. Každého treba odzdraviť späť - ako u nás na malej dedine. Keď vojdete do priestoru, kde sa už niekto nachádza - napríklad do autobusu - patrí sa všetkých nahlas pozdraviť. Rozpráva sa “zlomenou” angličtinou a väčšina obyvateľov sú kresťania. Voda tu tečie z hôr a je pitná, ale odporúčame radšej si kupovať vodu vo fľašiach. Pláže a hotely: ja som spal v Conaree Bay a to bola hlúposť. Tu Vám poradím, aby ste vy neurobili niečo podobné. Atlantické pláže majú divoké more, a tak naozaj veľký pozor. Karibské pláže sú pokojné. Najlepšie hotely sú 1/ nový Park Hyatt na juhovýchodnom cípe Krištofa. Hneď vedľa je Turtle beach a Reggae beach v nádhernej zátoke Banana. Bol som prekvapený kvalitnou neamerickou architektúrou. 78 izieb a 48 suít je veľa na to, aby bola cena prijateľná. Ide o prvý Park Hyatt v Karibiku, a preto sa snažili. Večeru vo Fishermans Village Restaurant môžete zaranžovať na špeciálne životné výročie. 2/ najlepší hotel je na Nevise, Four Season je hyperluxusnou značkou a práve prebehla mnohomiliónová rekonštrukcia. Rozšírilo sa aj prístavné mólo, aby ste, aj keď máte väčšiu jachtu, v pokoji pristáli. Investíciu zabezpečil nový majiteľ, a tým je Nadácia Billa a Melindy Gatesovcov. Neprerobili iba recepciu a mólo, ale všetkých 195 izieb suít a všetky bazény. Páči sa mi slogan, s ktorým prerátali pristávacie mólo: “Rosé and beer at the pier” Páči sa mi, že je tu 10 tenisových kurtov a 18 jamkové golfové ihrisko. 3/ Paradise Beach je skrytým rajom na Nevise. Patrí medzi small luxury hotels, ale ceny sú dostupnejšie než vyššie spomínané. 4/ Marriott je najväčším hotelom ostrova s 5. reštauráciami. Pozor, je na Atlantickej strane, na severe Frigate beach. 5/ Nisbet. Ide o jediný plantážnický dom priamo na pláži, a to v konkurencii celého Karibiku nisbetplantation.com Nisbet Plantation Beach Club na bielých pieskoch severu Nevisu. Tu stretol hrdina Nelson svoju budúcu ženu. Elegantný hlavný dom pochádza z roku 1778. Nájdete tu iba 36 luxusne zariadených izieb vo farbách avokádovej zelenej. Raňajky sa podávajú v Coconut restaurant a večere v luxusnom Great house. KAždý štvrtok manageri pozývajú na koktejl party, ktorá pokračuje grilovaním na pláži, hudbou a tancom. Luxusný prílet: Môžete priletieť na Robert L. Bradshaw Airport na Svätom Krištofovi alebo na Vance W. Azory na Nevise. Práve otvorili nový privátny terminál The Kayanjet Privátny Terminal (kayanjet.com), kde vás medzi letmi a vašou privátnou loundž prevezie Porsche. Šampanské, výborné jedlo, servis a privátna miestnosť na biznis rokovania. Ak bývate vo Four Seasons, tak vás prevezú do prístavu v Port Zane - je to kúsok drsným prostredím - mám stovky fotografií - a odtiaľ 25 minút jachtou do hotelov na Nevise. Už tu môžete ochutnať svoj prvý rum či punč Čo historického vidieť? Národné múzeum v centre mesta (kúsok dole od Berkeley Memoriál) v budove z 19 storočia postavenej z tmavých vulkanických kameňov. stkittsheritage.com Independent square, ktoré sa predtým volalo Pall Mall, leží trošku východne a je akési neupravené. No pre domácich je to miestom stretnutí, koncertov, akcií, a čo treba uznať, má nádherné stromy. V prostriedku je nepodarená fontána (“talianskeho štýlu”) a na okraji kostoly. Keď pôjdete na toto námestie, budete obchádzať britské hodiny- Victorian Berkeley Memorial Clock Tower of the Circus - pomenovaním po Picadilly Circus. Brimstone Hill Fortress- Gibraltár Karibiku Námaha dostať sa sem sa oplatí. Už iba výhľady z pevnosti sú nádherné. No celá pevnosť je veľmi pekne zreštaurovaná. Ide o pamiatku UNESCO. Bol som prekvapený, bolo to krajšie než Citadelle Laferriére na Haiti. Založená bola v roku 1690, nájdete desiatky kanónov a miestnosti, kde kedysi žilo 1000 britských oficierov s rodinami. Karibik je odtiaľto nádherný. Otvorené je od 9.30 do 17.30 a vstupné je 10 USD. Odporúčam ísť autom, lebo výstup je do kopca za silného slnka značne namáhavý. Autom zastanete v prostriedku pevnosti. Všetko o Karibiku - vskutku dokonalý blog História: 1493: ostrovy objavil Krištof Kolumbus. 1623: Angličania kolonizovali Svätý Krištof 1628: Angličania sa usadili aj na Nevise 1757: narodenie Alexandra Hamiltona ( jeden z otcov USA. Hru o ňom si môžete pozrieť na Broadway) 1787: svadba Horatia Nelsona a Fanny Nisbet 1834: zrušenie otroctva v celej Západnej Indii (West Indies) 1871: St. Kitts a Nevis sú združené vo federácii Záveterných ostrovov 1967: garancia nezávislej vnútornej vlády 1983: federácia Sv. Krištofa a Nevis získala nezávislosť Dobrodružstvo: Katamaranom na Nevis: bluewatersafaris.com Kite surfing: stkittswatersports.com Potápanie: divenevis.com Okolo Sv. Kristofa ide starý vláčik- teda časť ostrova- a zvyšok sa dôjde autobusom. Vláčik bol zrekonštruovaný pre účely spracovania cukrovej trstiny. Beháva sa tu maratón (september) a stále navštevovanejší triatlon (november) a špecialita podobná Transdanube swim, a to Cross Channel Swim. Ide o 4 km plávanie y ostrova St. Kitts na ostrov Nevis. Čo jesť a piť? Ostrovy majú 3 dištrikty pre labužníkov - každý iný I. Juhovýchodný polostrov (Southeast penisula) The Pavilion: zrejme najlepšia reštaurácia v Christophe Harbour. Majú vynikajúcu Mahi mahi rybu, ktorej je v moriach stále dosť a pritom ide o TOP špecialitu. Treba si objednať miesto: christopherharbour.com The Stone Barn: v Park Hyatt hotel iba pre dospelých. Novootvorený hotel a totálne avantgardná kuchyňa. Carambola: South Friar' s Bay v Carambola beach Club je klubom cez deň, a večer reštauráciou. Pre malých -podávajú suši. Fisherman’s Village: tagliatele s homárom, či mahi mahi, žltoplutný tuniak. Rezervácie na hyatt.com II. Basseterre a sever ostrova Serendipity: s výhľadom na prístav. Chodieva sa sem na obed a v menu si treba dať volský chvost. Na večeru steak či homár. Fishermans Wharf je otvorený už 35 rokov a stále poskytuje stravu zameranú na plody mora. V piatok večer je karibský večer a v sobotu večer živá hudba a bufet s morskými potvorkami. Bolo to super! El Fredo’s: karibská strava v slušnom prostredí. Podávajú iba obedy. Ochutnate "koziu vodu" čo je pikatný guláš. Alebo "specials" čo je čerstvo ulovená ryba. Podávajú k tomu kasavu, jamy, sladké zemiaky. Ak ste autom ochutnajte ich džúsy: sorrel a soursoup sú mojimi obľúbenými. III. Frigate Bay Marshall’s je najluxusnejšou možnosťou na tejto strane ostrova. Ide o jamajskú stravu pod taktovkou super šéfkuchára Verral Marshala. Prídete sem na jerk food. Na ulici to stojí desatinu =) no tu viete že jete jeden z najlepších jerkov sveta Sunset cafe v Timothy beach resort je o morských špecialitách. Lacná ale dobrá reštika. V nedeľu večer sú bufetové stoly, a cena a výkon je TOP. No nečakajte luxus. Nech Vám rezervujú stôl pri tom bielom drevenom zábradlí, hneď pri pláži. Tymothybeach.com Tiranga: indická kuchyňa v hoteli Royal Plaza na Royal street. Domáci a znalci sem chodievajú kvôli “švédskym” stolom Na pitie a) skúste drinky: Pasion Fruite Caipirioska Frozen Mango Mai Tai Pasion fruite Mojito. b) alebo vyskúšajte: všetky druhy Shipwreck rum Prehliadka hlavného mesta Svätého Krištofa: Basseterre Na prvý pohľad sa mi Svätý Krištof nepáčil, nemá každú pláž krásnu ako Antigua a ani cesty nie sú také klikáte a romantické ako na Svätej Lucii. Všetko bolo upravenejšie, aj cesty, a pripadalo mi príliš európske. No nepáčil sa mi lebo som nečítal tento blog. Keď si zoberiete pár z týchto rád, ktoré inde neájdete, tak sa Vám páčiť bude. Prehliadku hlavneého mestoa, Basseterre začnite od západnej autobusovej stanice ( od trajektového terminálu) sa vydajte vpravo do centra. Pri národnom múzeu zabočte (Je tu prechod a funkčné semafory) vľavo a vydajte sa smerom k “ britským hodinám” na miestny Picadily Circus. Všade hrá hudba na plné bomby a v piatok večer už ľudia popíjajú, hýbu sa v bokoch či priamo tancujú po uliciach. Tu sa poprechádzajte, ak sa nebojíte, ale ak sa správate rozumne a na krku Vám nevisí kilová zlatá reťaz, tak sa niet čoho báť. Všade rastafariani, ten chaos, Africký prístup, ktorý sa nedá z ľudí dostať ani bičom ani otroctvom, niečo čo je hlboko v človeku. Na jednej strane akoby neporiadok, na druhej dobrá nálada- nech sa deje hocičo. Keď poprechádzate okolité uličky, nafotíte drevené farebné budovy a ten chaos, tak od hodín na Picadilly zabočte vpravo na námestie Nezávislosti. Vojdite do dreveného baru a dajte si Carib, ktorý je vychladený tak, že v ňom plávajú kúsky ľadu. Svätý Krištof musíte vedieť kam ísť, a keď viete ( viď rady v tomto blogu), tak budete nadšení. Prehliadka hlavného mesta Nevisu, Charlestown Charlestown je jedno z najšarmantnejších miest Karibiku s Gregoriánskymi budovami v africkom svete. Najkrajšie na tom je že mesto nie je nezničené výstavbou. Z prístavu (ktorý je v centre mesta) sa vyberte peši kolmo na pláž a o po 80 metroch sa ocitnete v strede mesta -na námestíčku. Vpravo je zastávka autobusov a vľavo toľko bánk, že je Vám jasné, že sa tu perú peniaze. Oproti je budova, kde predstavitelia miestnej vlády propagujú turizmus a festivaly, ako mangový festival, hudobný atď.. Iba sa prejdite okolo, všade hrá hudba totálne naplno a prekvapia vás kvalitné kamenné historické budovy. Potom sa vydajte vľavo okolo bánk a po 200m prídete na ľavej strane k rodnému domu Alexandra Hamiltona. Narodil sa v r. 1757 do nekompletnej rodiny, čo bola v tej dobe hanba, a ako 9 ročný sa zamestnal, aby pomohol mame. Tu zistili, že chlapec má obrovský talent a poslali ho na štúdia do New Yorku. Vyštudoval právo a poznal sa dobre s prvými 4 prezidentami USA. George Washington ho mal rád, tí zvyšní ho nenávideli. Bol veľmi bystrý, priebojný, dušou podnikateľ. Keď mal 47 rokov, zastrelili ho v súboji. Máte ho dnes na každej 10 dolárovke. Je tu také malé múzeum, adresa: Main St, Charlestown, St Paul. Otváracie hodiny 8.30 - 16.00 v sobotu do 12.00, v nedeľu je celé mesto zatvorené. Oproti máte 2 kostoly, ktoré postavili oslobodení otroci po roku 1844. Pokračujte ďalej do vnútrozemia smerom k najvyššiemu vrchu a spoznajte vnútrozemie ostrova so stádami somárov, a mangovníkmi. Odbočíte vľavo a okolo Artesanal Village sa dostanete na čiernu pláž Pinney Beach, známu reštauráciami- najlepšia je Lime. Ostrov Nevis obídete autom dokola za 2 hodinky. Pri požičanom aute potrebujete vodičský preukay ktorý stojí cca 25 USD. Jazdí sa vľavo, rýchlosť je obmedzená na 20 míl/hodinu, pozor aby ste nezrazili somra (zviera), je ich tu dosť. Alebo choďte taxíkom, cenu si zjednajte vopred. Na východnej, veternej strane sú veľké mlyny, komíny obrasten= vínnou révou a slany morský vzduch. Romantika. Dajú sa požičať bicykle (na severozápade ostrova v Oualie Beach Resort) a pohodová bicyklová túra na 2.5 hodinky stojí 90 USD/minimálny počet 6 ľudí. Ste v Britskej kolónii a tak je samozrejmosťou že sa dá urobiť preliadka aj na koňoch. Majú tu asi 20 koní a jazdiť môžu deti od 6 rokov: https://www.nevishorseback.com 90 USD/90 minút (aj s dopravou na miesto). Môžete na juhu ostrova navštíviť botanikcú záhradu http://www.botanicalgardennevis.com a spojiť so s drinkom v hoteli Montpelier Platation Inn. Muži zrejme poznajú zo zápasenia tzv. Nelsonov hmat. Tu mali v 18 atoročí svadbu Horatio Nelson a Fanny Nisbel. Veľký anglický hrdina, admirál. Medzi nami išlo o dosť nešťastné manželstvo...Keď Nelsona v bitke pri Traffalgare zabili, naložili ho do suda s rumom aby jeho telo previezli do Británie bez problémov. No keď prišli zistili, že sud je prázdny a námorníci navrtali sud a všetok rum vypili. Odvtedy sa hovorí Nelsonova krv. Hotel je umiestnený na plantáži v horách a je tu úžasný pokoj, totálna nádhera. Ak by ste tu chceli bývať tak hotel poskytuje shuttle na pláž (vždy 15 minút cesty). Spala tu aj mladá princezná Diana. Môžete tu luxusne stolovať v 300 ročnom mlyne.Ide akokeby o pobyt na zámku. Mne sa tu páčila Restaurant 750: čerstvé avokádo, šalát wakame s wasabi meringue a grilovaný homár. Na druhej strane Charlestown (ktorý celý prejdete za 10 minút peši) je židovský cintorín. Ak výjdete y trajektu tak sa po 80m (to ste už v centre) vydajte vpravo a po 5 minutách ste tu. Kto má čas, tak sa dá urobiť výstup na Nevis Peak. O aktivitách píšem vyššie. Páčilo sa mi, že som tu dostal klasické karibské jedlo, solenú rybu, bielu ryžu s čiernou fazuľou, bataty, plantany. Jedol som ich na Nevise, ale aj na Svätom Krištofovi. V Reggea beach bare som mal šťastie na homáre hody (Lobster Fest). Krásne pláže, nádherné more, ten najkrajší Karibik. Blog s mojimi fotografiami -nech sa páči: Svätý Krištof a Nevis (rady na cesty)
Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
Tipy a zážitky - Svätý Krištof a Nevis
- Alexander Hamilton – najslávnejší rodák ostrova Nevis
- Najlepší hotel na St.Kitts and Nevis: Park Hyatt St Kitts Christophe Harbour
- Národný park Brimstone Hill Fortress
- Half Way Tree Village
- Najkrajšia železnica Karibiku
- Zelené opice Karibiku
- Miznúce ostrovy
- Romney Manor
- Svätý Krištof a Nevis – otvorené pre zaočkovaných
- Svätý Krištof a Nevis zmierňujú opatrenia
- Najkrajšie pevnosti v Karibiku
- Najlepšie all inclusive v Karibiku
- Najlepšie hotely Svätého Krištofa v Karibiku