Ako sme zachránili slona

Ako sme zachránili slona Národný park Chobe

Sme už/len štvrtý deň v Botswane. Naša privátna skupinka si vymyslela špeciálnu cestu po národných parkoch v okolí Delty rieky Okavango. Pristáli sme v Kasane, kde sme boli sami v príletovej hale a museli sme si nájsť svojho imigračného úradníka, aby nám dal pečiatky do pasov. Vyzdvihli sme plne vybavené safari autá so stanmi na streche a šli nakúpiť potraviny na niekoľko najbližších dní a naplniť 130 litrové nádrže áut naftou, + 4 bandasky do rezervy. Začali sme v národnom parku Chobe a viac ako pol dňa sme strávili jazdou pozdĺž rieky. Ukázali sa nám všetky bežné zvieratá a mali sme šťastie na antilopy konské a levice, ktoré sa prišli na tieto obrovské antilopy pozrieť zbližša. Pokračovali sme ďalej na západ a potom na juh. Cesta stredom parku je v tomto období sucha neprejazdná, a tak sme do nášho kempu šli po "dedinskej" ceste. Až po Kachikau bola asfaltová a potom konečne krásny offroad. Piesok, piesok a piesok. Vytiahli sme z jedného miesta španielske auto a za odmenu nám v kempe doniesli ich domáci jamón. Thobolos kemp má pred hlavnou budovou umelé napájadlo a v tomto období sucha je to posledná voda v tejto časti Chobe. Láka to antilopy, žirafy a hlavne slony. Postupne prichádzali stovky chobotnacov. Za kríkmi, asi 150 metrov od nášho kempového miesta, bola skupina extrémne vzácnych psov hyenovitých. Pozerať na zvítavanie sa a hrátky týchto šeliem nám spravilo dokonalý večer. Pri napájadle sa neustále striedali skupiny slonov. Postupne viac ako tisícka, a v noci až do skorého rána tu statné samce bojovali o miesto pri vode. Mediar (africký druh jazveca) nám rozbúral ohnisko, a keď nič nenašiel, odkráčal vo svite čeloviek. Ráno sme sa zobudili do úžasného dňa. Zrazu šlo auto s manažérom Donom a jeho zamestnancami. Išli k napájadlu, kde bolo zapadnuté mláďa slona. Nevedelo sa dostať von, a rodina už odišla. Snažili sa ho vytiahnuť, ale nedarilo sa. Zobrali sme jedno z našich áut s navijakom a šli na pomoc. Uviazali sme ho najprv za predné nohy a ťahali, až sa dostalo z najhoršieho. Potom sme mu lano uviazali o zadné nohy a ťahali až na breh z bahna. Doviezli sme vodu a umyli ho z najhoršieho bahna. Naložili sme ho na vozík a odviezli do kempu. Zavolali sme manažérom na správu národného parku Chobe a oni z Kasane poslali jednotku, ktorá tohto 100 kilového drobca odviezla do sirotinca, kde ho vychovajú a vrátia do prírody. Z tohto zážitku máme slzy v očiach, ale úžasný pocit. Zachránili sme život slonovi. Možno ho tu raz uvidíme piť so svojou novou rodinou vodu rieky Chobe. Z Thobolos pokračujeme do Savuti, centra južného Chobe. Aby sme si cestu spestrili, zájdeme si do Linyanti, ďalšej rezervácie v rámci Chobe. Aj tu je jedna z posledných tečúcich riek. Zvieratá sa sústreďujú okolo vody a my sme tu takmer sami. Cesta je zaujímavá, veľa "ťažkého" piesku, kde sa nám podarilo zapadnúť a úspešne sa z piesku vyhrabať. Pomotali sme sa tu a dorazili do vysneného Savuti. Sme tu na konci extrémneho obdobia sucha, a zvierat je poskromne. Krajina je však neskutočná. V centre Savuti zakempujeme a navaríme super večeru v základných podmienkach. Sprchy a toalety sú tu veľmi dobre udržiavané, a máme tak prijemný komfort. Stretávame minimum áut a cítime sa privilegovane. Ďalšie ráno ideme ešte pred raňajkami k napájadlu, kde sme našli troch levích samcov a jednu samicu. Tá tu bola s jedným z nich na "svadobnej ceste". Každých 10 minút prebehlo pár sekundové párenie. Po raňajkách sme pokračovali k baobabej galérii a krováckym skalným maľbám. Okolo posledných zdrojov vody, kde pili slony a supy sa bili so šakalmi o zvyšky pakoňa, sme smerovali na juh Savuti k bráne Mababe. Odtiaľ to už je len kúsok do Moremi. Spíme pri rieke Khwai, kde je aj most, ale nemýľte si ho s tým v Thajsku. Tento vedie do africkej divočiny. Spíme tu 2 noci v novej lodge Saguni na brehu rieky. Ranné safari nesklamalo. Okrem "klasiky" sme zasa videli psy a leoparda. Na jedno ráno viac ako dosť. Po obede pokračujeme a spájame poobedné safari s nočným. Spolu sme videli 2x leoparda, 1x psy, veeeľa krát slony, lechwe, impaly a podobne. Na nočnom safari rodinku hyen s pár dňovými mláďatami a množstvo noháčov afrických (nájdete na webe...). Po návrate do luxusnej lodge, kde sú stany s kúpeľnou s výhľadom do divočiny, si dáme zaslúžený drink a ukladáme sa na spánok. Čakajú nás tri dni v divočine bez signálu. Držte nám palce, nám bude viac ako dobre.


Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
K

Afrika  

Zimbabwe, Juhoafrická republika, Botswana

07.02. → 15.02. +24 termínov

náročnosť

9 dní

Trvanie

3097 3295€
K

Afrika  

Zimbabwe, Zambia, Namíbia, Juhoafrická republika, Botswana


náročnosť

20 dní

Trvanie

5396 5740€
K

Afrika  

Zimbabwe, Juhoafrická republika, Botswana


náročnosť

13 dní

Trvanie

3835 4620€
TOP 10: Najnebezpečnejšie zvieratá sveta
Prémiový blog

Prémiový blog TOP 10: Najnebezpečnejšie zvieratá sveta

Lev, tiger, žralok, byvol, hroch? Nie! Je to komár a všetci naši sprievodcovia v Afrike tento vtip poznajú. No pri toľkých mŕtvych - ročne je to…

Ľuboš Fellner 25 min. čítania
Veľká päťka alebo 25 zvierat pre rok 2025
Prémiový blog

Prémiový blog Veľká päťka alebo 25 zvierat pre rok 2025

Naša planéta je úžasným miestom, kde ešte stále môžete natrafiť na autentickú divokú prírodu aj s jej obyvateľmi - fascinujúcimi divými zvieratami…

Martin Karniš 73 min. čítania
Veľký prehľad afrického safari
Prémiový blog

Prémiový blog Veľký prehľad afrického safari

Vyberte si safari na mieru pre vás. Afrika je obrovský kontinent, preto je dobré, ak vám odborník poradí, kam ísť do Afriky. Martin Karniš je…

Martin Karniš 15 min. čítania

Ďalšie dovolenky do krajiny:

Viac informácií o krajine: