Aljaška a železnica

Aljaška a železnica

Aljašská železnica (Alaska Railroad) je nákladná a osobná železnica v americkom štáte Aljaška, ktorá spája južné pobrežie s vnútrozemím. Je vo vlastníctve štátu Aljaška, no funguje ako samostatne riadená spoločnosť. Hlavná trať meria približne 760 kilometrov a vedie z prístavného mesta Seward cez Anchorage, Talkeetnu a Denali až do mesta Fairbanks. Okrem hlavnej trasy existujú aj odbočky, napríklad do prístavu Whittier, ktoré sa využívajú najmä na nákladnú dopravu, ale aj na prepravu cestujúcich.

Cestujúcim ponúka celoročné spojenie medzi Anchorage a Fairbanksom, pričom počas letnej sezóny premávajú vlaky aj do iných populárnych destinácií ako Seward, Whittier, Talkeetna či Denali. Osobná doprava zahŕňa dve triedy služieb – štandardnú Adventure Class a luxusnejšiu GoldStar Class s panoramatickými vozňami, jedálenským servisom a otvorenými výhľadovými plošinami. Veľkou výhodou pre turistov je možnosť sledovať aljašskú divočinu priamo z pohodlia vlaku – železnica vedie cez hory, popri ľadovcoch, riekach a hlbokých lesoch. Medzi významné technické pamiatky patria mosty ako Mears Memorial Bridge cez rieku Tanana a vysoký oblúkový most Hurricane Gulch Bridge.

Myšlienka spojiť prístav na pobreží Aljašky s vnútrozemím sa objavila už v roku 1903, keď sa investori zo Seattle pokúsili založiť železničnú trať z Seward do uhoľných polí Matanuska pod názvom Alaska Central Railroad. Tento prvý projekt však čelil náročnému terénu, drsnému podnebiu a logistickým problémom, a skončil bankrotom. Skupina investorov ho potom reorganizovala ako Alaska Northern Railway, ktorá tiež zlyhala v dôsledku finančných ťažkostí pred ekonomickou krízou rokoch 1907‑1908.

Zlom v stavbe nastal v roku 1914, kedy do projektu vstupuje federálna vláda USA - Kongres USA prijal tzv. Enabling Act (Zmocňovací zákon) – legislatívu, ktorá dala miestnej správe právomoc začať budovanie štátnej železnice od južného prístavu až do vnútrozemia s cieľom podporiť ekonomický rozvoj a ťaženie prírodných zdrojov. Výstavba naplno začala okolo roku 1915 a pokračovala postupne až do roku 1923, počas predsedníctiev prezidentov Woodrowa Wilsona a Warrena G. Hardinga.

Trať bola oficiálne dokončená 15. júla 1923, keď prezident Harding zatĺkol ceremoniálny „zlatý klincec“ v meste Nenana, čím spojil úseky trate z dvoch smerov. Výstavba bola pôvodne odhadovaná na 35 miliónov dolárov, no konečné náklady boli takmer dvojnásobné.

Počas druhej svetovej vojny zohrala železnica strategickú rolu, vďaka preprave vojenského materiálu, zásob, stavebných materiálov a personálu medzi kľúčovými miestami ako Seward, Anchorage a Fairbanks. V rokoch vojny bol tiež budovaný port v Whittieri, ktorý mal poskytnúť prístav nezamŕzajúci cez rok, čo bolo veľmi dôležité pre vojenské zásobovanie. Výstavba vyžadovala vybúranie tunelov cez hory, čo bola náročná práca v extrémnych podmienkach. Po vojne železnica čelila značnému opotrebeniu infraštruktúry, navyše ďalšia veľká skúška prišla v roku 1964, keď veľké zemetrasenie Good Friday quake s magnitúdou približne 9,2 (2.najsilnejšie v histórii meraní) spôsobil rozsiahle škody – poškodene mosty, trate, zariadenia najmä v úsekoch južne od Anchorage.

Železnica je životne dôležitá pre infraštruktúru a hospodárstvo Aljašky. Napriek obľube medzi turistami, jej hlavnou funkciou zostáva nákladná doprava. Prepravuje napríklad uhlie, štrk, stavebné materiály a zásoby aj do oblastí, ktoré sú inak ťažko dostupné alebo úplne bez cestného spojenia. Jednou z unikátnych vlastností železnice je zachovanie tzv. flag stop systému – na niektorých úsekoch vlak zastaví aj mimo oficiálnych staníc, ak o to cestujúci požiadajú. V roku 1985 bola železnica prevedená z vlastníctva federálnej vlády do rúk štátu Aljaška za približne 22 miliónov dolárov.

Aljašská železnica je nielen praktickým dopravným spojením, ale aj symbolom osídľovania, odolnosti a krásy aljašskej krajiny – spája ľudí, miesta a príbehy naprieč jedným z najdivokejších a najkrajších regiónov Spojených štátov.

Aljašku môžete navštíviť na našom zájazde Aljaška - Veľký okruh.


Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
K

Amerika  

Spojené štáty americké (USA)


náročnosť

7 dní

Trvanie

3590
K

Amerika  

Spojené štáty americké (USA)


náročnosť

6 dní

Trvanie

2098 2760€
K

Amerika  

Spojené štáty americké (USA)

13.11. → 27.11. +23 termínov

náročnosť

15 dní

Trvanie

3582 5970€
Washington - čo vidieť v hlavnom meste v USA
Washington

Washington Washington - čo vidieť v hlavnom meste v USA

Iné mestá Ameriky sú možno zábavnejšie, ligotavejšie, divokejšie, dynamickejšie.... No Washington D. C. je jednoznačným stelesnením patriotizmu USA…

Monika Šeniglová 17 min. čítania
Los Angeles - po stopách hviezd v meste anjelov
Los Angeles

Los Angeles Los Angeles - po stopách hviezd v meste anjelov

Mesto luxusu a neuveriteľného bohatstva, kde sa človek môže stať celebritou doslova za noc. Mesto, ktoré ste videli hrať ako jednu z „postáv“ v…

Veronika Hulíková 28 min. čítania
TOP 10: Najlepšie destinácie, kam vycestovať za športom
Prémiový blog

Prémiový blog TOP 10: Najlepšie destinácie, kam vycestovať za športom

Kam cestovať za športom? Pripravili sme tipy najmä pre tých, ktorí chcú uloviť unikátny športový zážitok ako diváci. Tieto cestovateľské tipy z…

Ľuboš Fellner 25 min. čítania

Ďalšie dovolenky do krajiny:

Viac informácií o krajine:

USA