Hlavná železničná stanica v Bombaji

Hlavná železničná stanica v Bombaji

Terminál Chhatrapati Shivaji Terminus, pôvodne Victoria Terminus je hlavná železničná stanica v Bombaji v Indii a sídlo mestského centrálneho železničného systému. Bola postavená v rokoch 1878 až 1887. Rok dokončenia výstavby sa zhodoval so zlatým jubileom vlády kráľovnej Viktórie v Indii. Aj podľa vtedajších štandardov to bola najdlhšia budova v meste.

U mnohých návštevníkov vytvára dojem metropoly, aj keď vôbec nie je typická pre indickú architektúru. Jej anglický architekt Frederick Williams Stevens niekoľko mesiacov cestoval po Európe a hľadal inšpiráciu a podobnosti s mnohými stanicami na kontinente. V čase výstavby mal Stevens len 31 rokov a za túto prácu dostal 24 000 dolárov. Keďže umelecká škola JJ bola hneď za rohom, Stevens využil odborné znalosti študentov umeleckej školy, aby vytvorili niektoré prvky, ako sú zábradlia, dlaždice, či drevené rezby.

Je zaujímavé, že sa táto stavba stala symbolom mesta, pretože miesto, kde teraz stojí ikona Bombaja, bola kedysi skladiskom tovaru. V 50. rokoch 19. storočia postavila Veľká indická polostrovná železnica svoj železničný terminál v oblasti Bori Bunder pozdĺž východného pobrežia Bombaja. Bori Bunder sa používal ako sklad tovaru dovážaného a vyvážaného z Bombaja. Stanica Bori Bunder bola nakoniec prestavaná na Victoria Terminus, pomenovaná po vtedajšej vládnucej kráľovnej. Historicky prvý osobný vlak v Indii z Bori Bunder do Thane, ktorý prekonal vzdialenosť 35 km a trval približne 57 minút, formálne ohlásil zrod Indických železníc.

Architektúra stanice v talianskom gotickom štýle je prepojená s tradičnými indickými kupolami, vežičkami a lomenými oblúkmi, ktoré reprezentujú úlohu Bombaja v 19. storočí ako bránu do krajín na západ. Aby budova získala nadčasový a robustný vzhľad, hlavná stavba bola postavená zo zmesi indického pieskovca a vápenca. Ako kľúčové dekoratívne prvky bol použitý kvalitný taliansky mramor, ktorý zvýrazňuje krásu budovy.

Stanica je jednou z najrušnejších železničných staníc v Indii a obsluhuje diaľkové aj miestne prímestské vlaky. Dnes je hlavným dopravným uzlom a dopravná špička predstavuje chaotickú a dynamickú atmosféru mesta, ktorú od Indie očakávame. Cestujúci sa tlačia do vlakov, dokonca prímestské linky nemajú ani dvere. Denne využíva tento vlakový terminál viac ako tri milióny ľudí.

Stanica bola v roku 2004 zaradená na zoznam svetového dedičstva UNESCO. V jej centrálnej časti bola umiestnená socha kráľovnej Viktórie, ktorú dali odstrániť po vyhlásení indickej nezávislosti. 


Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
K

Ázia  

Nepál, India

05.07. → 20.07. +10 termínov

náročnosť

16 dní

Trvanie

2610 3895€
E

Ázia  

Tibet, Nepál, India, Čína


náročnosť

25 dní

Trvanie

4455 7425€
K

Ázia  

Bhután, India


náročnosť

14 dní

Trvanie

4826 6350€
Kumbh Mela – cesta za nesmrteľnosťou
Prémiový blog

Prémiový blog Kumbh Mela – cesta za nesmrteľnosťou

Na tento deň som čakal celý svoj cestovateľský život. Vydal som sa na najväčšiu púť v histórii ľudstva. Ešte nikdy sa na našej planéte nezišlo…

Ľuboš Fellner 42 min. čítania
India - čo ste netušili (voľby, svadby, kasty a láska)
Prémiový blog

Prémiový blog India - čo ste netušili (voľby, svadby, kasty a láska)

Príbehy z krajiny, ktorá je dnes domovom takmer 1,5 miliardy ľudí, novej najľudnatejšej na svete. Z kotla, v ktorom to neustále vrie, hýbe sa a…

Ľuboš Fellner 23 min. čítania
Najfantastickejšie festivaly sveta
Prémiový blog

Prémiový blog Najfantastickejšie festivaly sveta

Ste už ostrieľaný cestovateľ, ktorý toho videl dosť a chce teraz svoje cesty povýšiť na iný level? Nejde totiž iba o to KAM ísť, ale aj KEDY tu byť…

Ľuboš Fellner 36 min. čítania

Ďalšie dovolenky do krajiny:

Viac informácií o krajine: