Ožratí bitkári. V zelenom krátkom tričku a roztrhaných gaťách oblečení sedláci s okrúhlimi červenými tvárami zapíjajú whisky čiernym hnusným pivom. Teda whiskey. New York Times musel zmeniť svoju politiku pravopisu v tomto slove. Whiskey s “e” sa píše v krajinách, ktoré majú vo svojom názve “e” ako Ireland, America. Naproti tomu whisky je ten istý nápoj z krajín, ktoré v názve “e” nemajú ako Škótsko, Kanada, Japonsko. To len ako vsuvka. Ír, hrdzavý boxerista dostáva päťdesiatu ranu a padá k zemi, súper zdvíha ruky, no ten malý opäť vstáva. Nikdy sa nevzdá. Zelená rovinatá krajina s útesmi, do ktorých búši studené more. Ak nevyrastú zemiaky, nie je čo jesť. Aké je Írsko? Čo o Írsku viete Vy? Mali by ste, veď krajina a ľudia sú vraj podobní Slovensku. No to vyššie potom neplatí. My zapíjame borovičku zásadne svetlým pivom. A Slovenky sú o svetelné roky krajšie od týchto tu. Írky sú otrasne tlsté, úboho oblečené skydy. Snažil som sa byť mierny. Možno toto bol dôvod tej masívnej emigrácie? Keď som povedal mojim vzdelaným kamarátom, že mojím hlavným cieľom je Severné Írsko, väčšina nevedela, že idem do inej krajiny. “Myslíš sever Írska?” “No áno, myslím sever Írska, sever ostrova Írsko, ale zároveň myslím iný štát” A toto je trošku chaotické. Viete o čom rozprávam? V Severnom Írsku majú iného predsedu vlády, dokonca sa tu platí inou menou. A už málo kto vie, že tá mena je naozaj iná, a keď si Severoírske poundy necháte, väčšinou vám ich v Londýnskej krčme odmietnu vziať. Vyzerajú inak a nie je to ako s talianskymi či slovenskými eurami, ktoré nikto navzájom nerieši. Írsko je väčšie než Slovensko, ostrov má 84 000km². No 1/5 severovýchodnej časti patrí inej krajine. Íri sú milí sedliaci. To je pravda. No zároveň mnoho umelcov, ktorých aj ja osobne uznávam sú Íri. Oscar Wilde – v jeho dome v Dubline východne od centra, v ktorom býval od roku 1855 až do 1878, sídli teraz American College. Celkovo, Republika Írsko mi pripadala ako kolónia USA. Tvária sa, že sú proti Británii, ale USA, aj keď sú s Britániou bratia, robia svojmu bratovi Írskom riadne napriek. Požičovne áut, múzeum Guinness, zvučky v rádiách –ako keby som bol v Kalifornii. Dom Oscara Wilde´a takto zapredať, uff. V USA žije 5x toľko potomkov Írov než ich žije tu na ostrove a 7ˣ toľko než ich žije v republike Írsko. Massachusetts je írsky, ale aj južný Boston či severovýchodná Philadelphia. Vo svete sa začiatkom 21. storočia k írskej diaspóre hlási neuveriteľných 80 miliónov ľudí. Mnohí z Írov sa uchytili, napr. rodina Kennedyovcov, a prísť domov a -mudrovať- to nerobia iba zahraniční Slováci. Vyše 20 prezidentov USA má v génoch írsku krv, včítane Baraca Obamu (po matke, samozrejme). Theodore Roosevelt bol írskym Škótom, čiže bol z oblasti dnešného Severného Írska (Ulsteru) a bol z protestanstskej rodiny. John F. Kennedy bol praktizujúci katolík. Katolíci a protestanti sa aj v USA zďaleka obchádzali. Dnes mi pripadá, že bohatí Američania lacné Írsko, pôvodnú domovinu, skúpili. No späť k umelcom, aby to nebolo také jasné, že ide o chudobných zaostalých sedliakov. James Joyce – včera som kvôli nemu putoval mestom na jeho západný koniec. Génius, blázon, presne taký, ako sa páči mne. A na mojom vrchole je Samuel Beckett, dramatik, tvorca Godota a absurdnej drámy. Sedával som na zemi v divadle a pozeral tu hru stále dokola. Žil síce v okrovej dedinke Roussillon, či v Paríži a písal po francúzsky, ale bol to jednoznačne Ír. Teraz je po ňom pomenovaný pekný nový most cez rieku Liffey, veď sa v Dubline narodil. No cesta na letisko je aj napriek novému mostu smrť. Jedna z najhorších ciest na letisko – nechajte si o hodinku viac. Títo spisovatelia väčšinu života žili mimo Írska, no dušou ostali Írmi. Boli to výnimoční intelektuáli, svojskí, veľmi múdri ľudia. Aj toto sú Íri a bohužiaľ, my Slováci nemáme ani jedného podobného. Keď píšem o literátoch, nesmiem zabudnúť na vtipkára G.B. Shawa a, naopak, zahĺbeného Yeatsa. Spoločne s Beckettom dostali Nobelovu cenu za literatúru. No Íri získali nobelovku aj za vedu a môj otec, ktorý je fyzikálny chemik, mi keď som bol dieťa, s nadšením rozprával o Ernestovi Waltonovi. Írsko je zelené, bez vrchov, iba kopčekovitá krajina s miliónmi uzučkých cestičiek. Do vysokých útesov bije more a žili tu obri a víly a točí sa tu Games of Trones. So Škótmi, ktorí sú na vyššej úrovni sa hádajú o to, kto vodu života vymyslel. Ish-kuh ba-ha je írske slovo pre whiskey. Všade tu sa píše akýmsi čudným jazykom, ktorým tu málokto vôbec rozpráva. Po 750 rokoch nadvlády Angličanov, alebo aspoň 380 rokov jasnej nadvlády, sa Íri chcú odlíšiť čímkoľvek. Ich whiskey sa nielen inak píše, no nie je údená a to, že je 3x destilovaná je podľa mňa chybou, veď ja mám radšej tvrdý charakter. No na druhej strane, Íri majú tvrdý charakter a poviem vám, bol by som rád, keby sme sa ako Slováci na tento národ podobali. To na začiatok. Sláinte! Na zdravie!
Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
Tipy a zážitky - Írsko
- Najkrajšia pláž v Írsku. Áno, v Írsku
- Conor Pass, polostrov Dingle
- Veľký a malý Skellig z Bray Head
- Nobelova cena za literatúru - Yeats, Shaw,Beckett, Heaney
- Vzťah Írska a Severného Írska dnes
- Titanic
- Najbombovejší hotel sveta sa volá Europa
- Moherské útesy, Írsko
- Najpredávanejšia írska whiskey je Jameson
- Najstaršia pálenica whisky na svete: The Old Bushmills Distillery
- Severné Írsko, Giant's Causeway alebo Obrov chodník UNESCO
- 5 najlepších golfových ihrísk Írska
- Írsko, Newgrage, Knowth - stavby staršie ako pyramídy
- Hill of Tara a kameň osudu, Írsko
- Írsko, The Burren, Poulnabrone - najstaršie Írsko
- Turistika v Írsku: Hora Sv. Patrika - Croagh Patrick
- Turistika v Írsku: Mt. Brandon
- Najlepšie pivo na svete: írsky Guinness
- Prenajmite si v Írsku ostrov
- Dublin, The Temple bar tipy a triky a 5 najlepších pubov