Swakopmund je mesto dýchajúce atmosférou z čias nemeckých kolonizátorov a hľadačov diamantov. Nachádza sa na západe v Namíbii na pobreží Atlantického oceánu. My sa s BUBO skupinou premiestňujeme sa na miesto nachádzajúce sa 120 kilometrov severne. Prechádzame takzvaným Pobrežím kostier, na ľavej strane rozbúrený Atlantik, na pravej vyprahnutá púšť Namib. Úžasný kontrast. Na pár minút sa zastavujeme aj pri vraku angolskej rybárskej lode, ktorá na plytčine uviazla približne pred desiatimi rokmi. Po približne hodinke a pol vychádzame z auta a ako prvé nás privíta takmer neznesiteľný zápach mŕtvych rýb, krabov a ktovie čoho iného. My v BUBO sme však lovci zážitkov, ktorý musia prekonať každú prekážku ak chcú zažiť čosi výnimočné. Nezastavujeme sa. Zápach sa o pár minút mení na celkom znesiteľnú vô... no vôňou by som to ešte nenazval, ale dá sa to úplne v pohode prežiť aj bez štipca na nose. Hovorím o najväčšej svetovej kolónii uškatcov, ktorá obýva územie s názvom Cape Cross. Pohľad na desiatky tisíce uškatcov vyráža dych. Doslova. Niektorí z turistov majú na ústach šatky, no my to vydržíme. Fotoaparáty cvakajú ostošesť. Ako som už spomínal, Cape Cross je súčasťou neslávne známeho Pobrežia Kostier, ktoré sa stalo miestom posledného odpočinku pre mnohé lode, hľadačov diamantov a námorníkov. Kosti sú tu na každom kroku. Uškatce si ho však zvolili za svoj domov. Odhaduje sa, že počas najväčších manévrov, keď prídu samce z otvoreného oceánu, aby sa párili, je ich na tomto mieste možné pozorovať až 300-tisíc. Vskutku úchvatné číslo. Zvieratá sú tu na každom kroku. Tak trochu to tu vyzerá ako na jednom obrovskom koncerte, kde sú zvery hlava na hlave. Jedni sa bláznia vo vlnách studeného oceánu alebo lovia ryby, druhí vylihujú na pobreží a nechávajú sa vyhrievať horúcimi lúčmi Slnka. Zazreli sme aj niekoľko súbojov o potravu. Práve jej nedostatok je často dôvodom úhynu mnohých mláďat, ktoré sa k nej, žiaľ, nedostanú načas. Krik mláďat hľadajúcich v dave matku sa ozýva zo všetkých strán. Mama na to buď odpovedá alebo nechá svoju ratolesť, aby ju našlo samé. Cape Cross má dnes v rukách namíbijská vláda a miesto bolo vyhlásené za chránenú rezerváciu. Druhá, no menšia kolónia uškatcov, sa nachádza na mieste zvanom Luderitz. Ako blízko sa k týmto chlpáčom dostanete? Kto si s nimi spraví lepšiu fotku? Treba si však dávať pozor! Ide predsa o šelmy, ktorých zuby sú ostré ako britvy. Je čas nadýchať sa čerstvého vzduchu. Ozaj, viete aký je rozdiel medzi tuleňom a uškatcom? Suchozemské cicavce, ktoré sa neskôr vyvinuli do podoby tuleňov, sa začali do mora vracať pred 120 miliónmi rokmi a uškatce až o 40 miliónov rokov neskôr. Práve preto ich telo stále pokrýva krásna huňatá srsť. Tú tuleň už nemá. Uškatce majú plutvy uspôsobené na rýchly pohyb na súši, tuleň má telo ako torpédo. Uškatec má, ako už jeho samotné pomenovanie napovedá, ušká, a tuleň len zvukovody. Po približne hodinke pokračujeme v ceste.
Tipy a zážitky - Namíbia
- Žirafa trpaslík z Namíbie
- Sossusvlei
- Meteorit Hoba
- Mŕtvy strom v Deadvlei
- Najstaršia púšť sveta, Namib
- Vinice v Namíbii
- Big Daddy a zelená Namíbia
- Big Daddy a Deadvlei
- Big Daddy, púšť Namib
- Fish River Canyon
- Namíbski Himbovia
- Damarovia - krováci z Namíbie
- Adrenalín na najstaršej púšti sveta, Namib
- Uškatce v Cape Cross
- Kŕmenie gepardov v Namíbii
- Smrad z uškatcov
- Nádherné ženy kmeňa Himba
- Havária kvôli turistom v Namíbii
- Perfektné hotely v Afrike - referencia
- Krásy Namíbie