Fórum

3 príspevky

11

13:39

sep

2020

Mykines - unikátny ostrov vtákov

Mykines - unikátny ostrov vtákov

Mykines - unikátny ostrov vtákov Je skoro ráno a my opúšťame Torshavn, hlavné mesto Faerských ostrovov. Prechádzame podmorským tunelom, ktorý spája ostrov Streymoy s ostrovom Vágar. Po 45 minútovej jazde autom sa dostávame do malého prístavu Sørvágur, odkiaľ nás trajekt zoberie ma Mykines. Napriek dobrej predpovedi počasia som sa ešte raz pred odchodom uistil, či nám plavbu nezrušili. Severný Atlantik vie byť naozaj divoký a v kombinácii s ostrovným počasím, ktoré sa mení doslova z minúty na minútu, nemáte nikdy istotu, či naozaj vyplávate. No nám všetko vychádza a naša loď sa začína plaviť pokojnými vodami Sørvágsfjørður, najznámejšieho fjordu ostrova. Už samotná plavba trajektom, ktorý vás dostane na jeden z najkrajších ostrovov vôbec, je neskutočným zážitkom. Dostávame sa na otvorený oceán a míňame ikonické skalné útvary Drangarnir a jeden z najznámejších ostrovčekov Tindhólmur. Hotová pastva pre oči, a my neprestávame fotiť. Prechodom na otvorený oceán začínajú vlny a naša plavba naberá na obrátkach. Pocit dobrodružstva a vzrušenia sa mieša s pocitom dokonalej harmónie. Neďaleko vzdialený Mykines je čoraz bližšie a my obdivujeme jeho strmé, zelené útesy. Pri pohľade na ne sa ocitáme, ako v jednej z scén Jurasic Parku. Prechádzame južnou stranou ostrova až na jeho západ, kde sa nachádza jediná osada ostrova, s rovnomenným názvom Mykines. V súčasnosti tu žije iba 14 ľudí. Nájdete tu kostolík z roku 1878, a architektúra centra mesta sa skladá z klasických faerských dreveníc. Jeden hostel, kaviareň s drobnou reštauráciou, kde si môžete dať tradičnú polievku, a výborne zariadené verejné toalety. Dávame si úvodnú kávu a prechádzame sa príjemnou dedinkou. Zvyšok trajektu sa vydáva hneď po príchode na slávny okruh k majáku. No my vieme, že máme dostatok času, keďže spiatočný trajekt nám ide až o 17:05. Počasie sa má postupne vylepšovať, a tak uprednostňujeme individuálne spoznávanie pred tým, aby sme sa spolu so všetkými rýchlo vydali na cestu. Dedinka je tak prázdna bez turistov, a my sa môžeme dať do reči s miestnymi a užiť si príjemné doobedie. Na mape si ukazujeme našu dnešnú trasu, ktorá je okruhom a vedie okolo majáku Mykineshólmur, ktorý sa nachádza akoby na samostatnom ostrovčeku, ktorý tvorí najzápadnejšiu časť ostrova. Práve v tejto časti budeme prechádzať vtáčou rezerváciou. Počas tohto hikingu musíme dodržiavať pravidlá, nepohybovať sa mimo oficiálneho chodníka a svojou prítomnosťou čo najmenej rušiť množstvo morských vtákov, ktoré sem prichádzajú hniezdiť. Okruh má približne 6 km, čo nám zaberie maximálne 2,5 hodiny času. No my počítame s príjemným piknikom v prírode, fotením a natáčaním tohto vtáčieho divadla. Prvý úsek nás prudším chodníkom priviedol na jeden z vrcholov, kde sa nachádza pamätník námorníkov. Už v tejto časti vidíme obrovské množstvo slávnych mníšikov (puffin), ktorí nalietavajú do svojich hniezd, či skôr nôr, ktoré majú vyhĺbené na okraji útesov. Z vyhliadky pozorujeme krásy ostrova cez nainštalovaný ďalekohľad, no neprestávame fotiť a točiť videá. Musím povedať, že mníškov som zažil na viacerých miestach sveta, ale táto lokalita je naozaj TOP, aj vzhľadom na to, že populácia tých vtákov sa postupne zmenšuje, je to neskutočné, koľko ich tu máte možnosť vidieť. Ešte pred pár rokmi ste tu mali možnosť zažiť obrovské húfy až mračná týchto vtákov, no aj tak budete mať pocit, že ich je tu neskutočne veľa. Okrem mníškov prechádzame okolo hniezd bielych súl, čajok a iného morského vtáctva. Na svoje si ale neprídu len ornitológovia, samotný ostrov je pastvou pre oči krajinárskych fotografov. Práve zábery majáku s útesmi patria k tým najznámejším z celých Faerských ostrovov. Vychutnávame si piknik pri pohľade na toto krásne prírodné divadlo. Dôkazom toho, že tento výlet je naozaj vymakaný, svedčí aj fakt, že trajekt nás cestou späť vezie trošku inou cestou, a nám sa tak naskytli výhľady z lode na najkrajší vodopád Faerov - Múlafossur, pri ktorom sme stáli včera. No tento pohľad je zasa iný. Večer po príchode do Torshavnu sme zamierili do reštaurácie, kde nás už čakal rezervovaný stôl. Trieščie líčka, k tomu kvalitné víno, a my spracovávame neskutočné zážitky z dnešného dňa.

10

10:58

aug

2020

Útesy, z ktorých zhadzovali otrokov

Útesy, z ktorých zhadzovali otrokov

Útesy, z ktorých zhadzovali otrokov Prilietame na medzinárodné letisko Faerských ostrovov, ktoré sa nachádza na ostrove Vágar, treťom najväčšom ostrove krajiny. Hneď po prílete sa vyberáme spoznávať krásy tohto ostrova. Letisko totiž susedí s najväčším jazerom ostrovov, a preto k nemu hneď po prílete vedú aj naše prvé kroky. Mikrobusom sa presúvame nad dedinku Miðvágur, kde začína turistický chodník vedúci popri jazere až k slávnym útesom Trælanípa. Nenáročný turistický chodník vedúci k útesom má dĺžku 3km (jedným smerom), a pokiaľ nefúka silný vietor, túto prechádzku zvládne naozaj každý. Cestou si vychutnávame výhľady na rozsiahle 3,43km² veľké jazero, ktoré sa častokrát prezýva aj Leitisvatn. Spoločnosť nám robia všadeprítomné ovce, po ktorých sa ostrovy aj volajú ako Ovčie ostrovy. Po 40 minútach šliapania sa dostávame k útesu Trælanípa, ktorý sa prezýva “Útes otrokov”. Hovorí sa, že za čias Vikingov bol tento útes využívaný na zhadzovanie neposlušných otrokov a zločincov odsúdených na smrť do hlbín oceánu. Chodníkom pokračujeme na samotnú hranu útesu, z kadiaľ sú tie najkrajšie výhľady. Pomedzi mraky sa začínajú predierať slnečné lúče, a my s nemým úžasom pozorujeme drsnú krásu prírody. Stojíme na hrane útesov, ako kedysi na smrť odsúdení otroci, a fotíme si panorámy útesov a jazera. To sa nachádza nad oceánom a prostredníctvom vodopádu Bøsdalafossur sa s ním spája do jedného celku. Rozbúrené vlny oceánu narážajú na útesy a vrhajú vodu do výšky niekoľkých metrov. Naše prvé ulovené zážitky stoja naozaj za to. A to deň nekončí, a pokračujeme v spoznávaní ďalších krás ostrova Vágar.

06

15:00

aug

2020

Zdolali sme najvyšší vrch "Ovčích ostrovov"

Zdolali sme najvyšší vrch "Ovčích ostrovov"

Zdolali sme najvyšší vrch "Ovčích ostrovov" Dnešný plán je jasný. Zdolať najvyšší kopec Faerských ostrovov. Po výdatných raňajkách vyrážame z hlavného mesta Torshavn, približne hodinu cesty, na ďalší z ostrovov - Eysturoy. Najvyšší vrch Slættaratindur s výškou 880m n.m. sa totiž nachádza práve na ňom. Na Eysturoy sa dostávame mostom a pokračujeme smerom na sever do dedinky Eiði. Pred príchodom do nej pozorujeme na druhej strane prielivu krásny vodopád Fossá. Ten je pýchou ostrova Streymoy, na ktorom leží Torshavn a z ktorého sme dnes vyrážali. Prichádzame na drobné parkovisko, z kadiaľ začneme šliapať na samotný vrchol. Ten je momentálne ukrytý v oblakoch, no zostávame optimisticky naladení, pretože podľa predpovede by sme mali mať šťastie. Veríme, že sa nám ukážu pekné výhľady. Prekračujeme schodíkmi plot, ktorý oddeľuje parkovisko od pastvín. Cesta nie je nijak značená, no je celkom jasne vyšlapaná. Máme so sebou samozrejme aj GPS mapu, ktorú plánujeme použiť v záverečnom zdolávaní vrcholu. Cesta stúpa prudko na hor po teréne, ktorý je blatistý, a tak sa to miestami aj trochu šmýka. Po absolvovaní vyše 1/3 cesty sa už šliape lepšie, pretože chodník stúpa miernejšie. Kde - tu sa nám odkrýva hmla a my si začíname užívať výhľady. Záverečný úsek je skalnatý a človek sa tu veľmi ľahko stratí z chodníka; v podstate sú tu dva, z toho iba jeden vás privedie až na samotný vrchol. Posledné metre, a my stojíme na ploche, kde by sa kľudne zmestilo futbalové ihrisko. Vrchol Slættaratindur je totiž plochý. Obloha sa pretrháva, a my fotíme jednu fotku za druhou. Zrazu pod sebou počujeme hlasy turistov, ktorí nevedia nájsť cestu hore. Rukou im ukazujeme, kadiaľ majú ísť, a o chvíľu si už gratulujeme k dosiahnutiu najvyššieho vrchu Faerov. Krásny zážitok spojený s príjemnou športovou aktivitou, keď na úseku 2,5km zdoláte cca 500 výškových metrov.

BUBO Covid garancia v cene

Preplatíme vám test aj domácu karanténu