Fórum

142 príspevkov

11

21:12

dec

2019

Historická tržnica Buenos Aires Viac o krajine

Historická tržnica Buenos Aires

Historická tržnica Buenos Aires Nakúpiť starožitnosti, hračky, suveníry, koreniny, patagónske paštéty; alebo si dať kávu z exotickej krajiny? Je len jedno miesto v Buenos Aires, kde nájdete toto všetko - tržnica San Telmo. Tržnica je veľký krytý vnútorný priestor, nachádzajúci sa v mestskej štvrti San Telmo v meste Buenos Aires. Aj keď si zachováva miesta, ktoré sa venujú predaju zeleniny a mäsa, v súčasnosti je to vyhľadávané turistické miesto s množstvom starožitných obchodníkov. Trh bol slávnostne otvorený vo februári 1897 s cieľom dodať potrebné zdroje novej vlne prisťahovalcov prichádzajúcich do mesta zo starého kontinentu. Budova si zachováva svoju pôvodnú vnútornú štruktúru, pozostávajúcu z trámov, oblúkov a kovových stĺpov so strechou z plechu a skla. V strede sa nachádza veľká kupola. Architektom bol Juan Antonio Buschiazzo, ktorý prišiel z Talianska vo veku štyroch rokov, a počas vlády prezidenta Alveara pôsobil ako riaditeľ verejných prác mesta. Navrhoval banky, nemocnice, rezidencie a vládne budovy. V roku 2000 ministerstvo kultúry mesta Buenos Aires vyhlásilo trh za národnú historickú pamiatku. Vo vnútri máte možnosť nájsť obchody všetkého druhu. Stánky s rybami, hovädzím mäsom, kuracím mäsom, bravčovým mäsom, zeleninou a ovocím sú sústredené v centrálnej časti pravouhlej tržnice. Obchodníci so starožitnosťami sa sústreďujú v ďalších dvoch krídlach budovy. Nájdete tu staré hodiny, nábytok, porcelán aj knihy, ktoré si môžete zakúpiť za výhodné ceny. Taktiež sa oplatí navštíviť stánok s koreninami a domácimi mäsovými výrobkami, paštétami a údeninami. Tých, ktorých počas prechádzky v tejto historickej budove prepadne hlad, majú možnosť využiť množstvo reštauračných zariadení nielen z vonku budovy, ale aj miesta nachádzajúce sa v jedálenskom bloku tržnice. Ochutnajte argentínske asado, empanadas či domáce cestoviny. Taktiež sa môžete osviežiť čerstvou ovocnou šťavou, výbornou kávou, a pre tých, ktorí chcú Argentínu spoznať cez víno, odporúčam pohár červeného Malbecu v jednom z dvoch významných barov: San Pedro Telmo alebo La Coruña.

11

21:09

dec

2019

San Telmo - najstaršia štvrť Buenos Aires Viac o krajine

San Telmo - najstaršia štvrť Buenos Aires

San Telmo - najstaršia štvrť Buenos Aires Buenos Aires je na jednoduchšiu orientáciu často rozdeľované na 2 časti – severnú a južnú. Takto rozdelené mesto nájdete v bedekroch, ako aj pri rozhovoroch s lokálnymi portenos – obyvateľmi Buenos Aires. San Telmo je mestská štvrť Buenos Aires nachádzajúca sa v juhovýchodnej časti mesta v blízkosti pobrežia Rio de la Plata, spoločného ústia riek Uruguay a Paraná do Atlantického oceánu. Názov tejto mestskej časti je odvodený od blahoslaveného Petra Gonzáleza, ktorý sa v španielčine povie "San Pedro González Telmo", teda "San Telmo". Práve tento španielsky svätec mal v minulosti v štvrti zasvätenú jedinú farnosť, ktorá tu v určité obdobie bola. San Telmo patrí medzi najstaršie časti Buenos Aires (dokonca je možno najstaršia vôbec), keďže prví španielski osadníci, ktorí na územie súčasného mesta prišli, sa usídlili pravdepodobne v mieste tejto mestskej časti. Dá sa povedať, že štvrť San Telmo sa neskôr stala prvou priemyselnou oblasťou mesta, keďže sa tu nachádzal prvý veterný mlyn a prvé tehlové pece a sklady. Väčšina exportu okolitých provincií bola skladovaná práve tu. Preto sa tu začali vytvárať aj bohatšie osídlenia, rovnako však aj osídlenia chudoby a otrokov. V San Telme s odstupom času vznikla bohémska atmosféra, kvôli ktorej sa sem začalo sťahovať veľké množstvo umelcov z mesta a celého regiónu. Práve umelci začali postupne nahrádzať imigrantov a zvyšujúca sa kultúrna atmosféra viedla v roku 1956 k otvoreniu Múzea moderného umenia. V roku 1960 sa začali v rámci podujatia "Republika San Telmo" organizovať umelecké prechádzky a podobné kultúrne udalosti. Keďže štvrť začala naberať na popularite, či už architektúrou, alebo v umeleckom duchu, práve tu boli zriadené najvýznamnejšie miesta tanga, hudobné a tanečné sály pre tango v celom meste. Aj vďaka tomu sa štvrť obnovila ekonomicky a stáva sa vyhľadávaným miestom kultúry a zábavy. V roku 1980 začala rekonštrukcia viacerých ulíc, ktoré boli dlhé roky zanedbané a neopravované. Typické dláždené ulice San Telma z 19. storočia však zostali zachované a stali sa dôležitou turistickou atrakciou dodnes. San Telmo sa postupne pretransformovalo na cieľ často vyhľadávaný predovšetkým milovníkmi umenia. V roku 2008 tu už bolo približne 30 galérií a umeleckých centier. Súčasné San Telmo je okrem toho známe množstvom koloniálnych budov, kaviarní, miestami pre tancovanie tanga, na uliciach vystupujú nezávislí umelci rôzneho druhu. Načerpajte typickú atmosféru Buenos Aires práve tu.

11

21:07

dec

2019

Tortoni - najstaršia kaviareň v Buenos Aires Viac o krajine

Tortoni - najstaršia kaviareň v Buenos Aires

Tortoni - najstaršia kaviareň v Buenos Aires Argentínčania si prísne sledovali svoje prisťahovalecké vlny. Najviac imigrantov prichádzalo na konci 19. a začiatkom 20. storočia z Európy. Boli to najmä Taliani, Francúzi a Španieli. Práve kaviareň Tortoni, založená v roku 1858 francúzskym prisťahovalcom s menom Tuan je považovaná za najstaršiu kaviareň v celom Buenos Aires. Pán Tuan však kaviareň nepomenoval po sebe, ale po parížskej kaviarni toho istého mena, ktorá sa nachádza na Boulevard des Italiens v Paríži (kde sa často stretávala parížska elitná spoločnosť v 19. storočí). Architektúra kaviarne bola inšpirovaná vtedy veľmi populárnym umeleckým štýlom - Fin de siècle - ktorý sa často spája práve s koncom 19. storočia. Toto obdobie sa všeobecne považovalo za obdobie degenerácie, ale zároveň za obdobie nádeje a nový začiatok. Práve ten chceli priniesť aj do rozvíjajúceho sa Buenos Aires. Kaviareň Tortoni sa nachádza na adrese 825 Avenida de Mayo - jednej z hlavných ulíc Buenos Aires, ktorá spája dve dôležité námestia, Námestie 25 Mája a Námestie Kongresu. Miesto, v ktorom sa kaviareň v súčasnosti nachádza, bolo predtým miestom škótskeho chrámu. V roku 1880 sa však kaviareň, ktorá mala svoje sídlo iba niekoľko metrov odtiaľ, presťahovala do svojej súčasnej budovy. Pôvodný vstup do kaviarne sa nachádzal na opačnej strane bloku, a v roku 1898 bol otvorený vchod na Avenida de Mayo, ktorý je dodnes využívaný ako hlavný vstup do kaviarne. Fasáda bola prepracovaná architektom Alejandrom Christophersenom. V suteréne bola slávnostne otvorená La Peña v roku 1926, ktorá podporovala ochranu umenia a literatúry až do jej rozpadu v roku 1943. La Peña bola miestom stretnutia a zoskupením hudobníkov alebo umelcov, buď v Španielsku (kde je známe ako Peña Flamenca), alebo v rôznych juhoamerických krajinách. Najmä v Čile tento pojem znamenal lacné a obľúbené miesto, kde sa hrávala ľudová hudba a bolo k dispozícii jednoduché jedlo a pitie. Pojem La Peña sa spája aj s vládou Salvadora Allendeho. V priebehu rokov navštívili kaviareň mnohí renomovaní ľudia, vrátane politikov Lisandra de la Torre a Marcelo Torcuato de Alvear a medzinárodných osobností ako Albert Einstein, Federico García Lorca, Hillary Clintonovej a Roberta Duvalla. V súčasnosti suterén funguje ako javisko pre umelcov jazzu a tanga a pre prezentáciu kníh a súťaží poézie. Kaviareň si zachovala výzdobu svojich prvých rokov, má knižnicu a v zadnej časti priestor na hranie biliardu, domino a kocky.

03

17:02

sep

2019

Každý deň TOP Viac o krajine

Každý deň TOP

Každý deň TOP Rozhodnutie ísť na tak veľkú cestu s Bubom nebolo náhodné, lebo som si už cestovanie s nimi zažil a bola to pre mňa garancia kvality. No realita ešte viac prekonala aj moje vysoké očakávania. Tak ako píšem - každý deň bol TOP. Už som si ani nevedel predstaviť, čo sa dá ešte zažiť a uvidieť. Všetko do seba zapadalo, nič sme nevynechali a mali kopec bonusov navyše. Skvelá sprievodkyňa Katka Foltánová dokázala zvládnuť aj nepredstaviteľné situácie, ktoré ja dokážem vyrobiť, keď sa v mene ulovenia skvelého záberu stratím a zrazu neviem kde som. Dopravila ma bezpečne cez všetky krajiny až na Slovensko a za to veľká vďaka. No hlavne vďaka za zážitky na mojej "ceste snov" so zájazdom To najlepšie z Južnej Ameriky v auguste 2019.

22

14:01

aug

2019

V rytme tanga a padajúcej vody Viac o krajine

V rytme tanga a padajúcej vody

V rytme tanga a padajúcej vody Prvýkrát na našej ceste sme sa zobudili do upršaného rána. Najeurópskejšie mesto Latinskej Ameriky nás však očakávalo a verili sme, že keď si udržíme dobrú náladu, aj počasie sa vylepší. Začali sme prehliadkou kníhkupectva, ktoré denník Guardian v roku 2008 vyhlásil za druhé najkrajšie kníhkupectvo na svete. Tento rok sa mu vďaka časopisu National Geographic ušlo dokonca prvé miesto. El Ateneo Grand Splendid je jednoducho raj pre každého knihomoľa, čo Bubáci rozhodne sú. A než sme sa dostatočne nadýchali vône kníh a kávy v tomto nádhernom bývalom divadle, aj počasie sa umúdrilo. Z kníhkupectva sme sa odviezli do bohatej štvrte Palermo, kde sme okrem obrovských domov, kde každá domácnosť má ešte aj dnes služobníctvo, obdivovali aj sochu Eudarda Catalana – Floralis Genérica, ktorú daroval Argentíne samotný autor. Catalano o svojom diele prehlásil, že zosobňuje syntézu všetkých kvetov, a zároveň, každodenné znovuzrodenie nádeje. Kedysi sa jej lupene pravidelne ráno otvárali a pri západe slnka zatvárali, dnes už vidieť túto šou, žiaľ, možnosť nemáme. Oceľovej kvetinke to na kráse ale rozhodne neuberá. Štvrť Recoleta láka turistov predovšetkým svojím cintorínom, kde odpočíva množstvo významných osobností, najmä bývalých prezidentov Argentíny, výhercov Nobelovej ceny, Napoleonovej vnučky či samotnej Evity Perónovej, ale aj dievča, ktoré bolo pochované zaživa. Ak vám prechádzka po cintoríne pripadá trochu morbídna, nemusíte sa báť. Architektúra koncentrovaná na tomto priestore vám určite vyrazí dych! V Recolete nás však zaujal aj obrovský kaučukovník – Gomero de la Recoleta. Zasadený bol ešte v roku 1800 bratmi Recoletovcami, ktorí mali na starosti údržbu cintorína. A čím je vlastne výnimočný? Nie, nie je to len jeho vek, ale hlavne jeho rozmery: na výšku má 20m a na šírku 50m. Záver našich potuliek viedol do prístavu Puerto Madero, kde sme mali možnosť vidieť aj slávny most od Santiaga Calatravu, Puente da la Mujer – Most žien. Tento názov získal vďaka faktu, že všetky ulice v Puerto Madero nesú mená dôležitých Argentínčaniek, ktoré tento most akoby spájal. Samotný autor však o moste hovorí, že zosobňuje pár tancujúci tango. Neveríte? Príďte sa s nami presvedčiť na vlastné oči. V rytme tanga sme zároveň aj ukončili naše rande s Buenos Aires. Pri dobrom jedle a vínku nám tanečníci predstavili históriu tohto vášnivého tanca. Veď ako isto viete, lepšie je raz vidieť, ako stokrát počuť :-) Po krátkom prelete sme sa ráno dostali do mestečka Puerto Iguazú. Naším cieľom bolo vidieť prírodný zázrak, ktorý sa nachádza na hranici Argentíny a Brazílie, dych berúce vodopády Iguazú. Vláčikom sme sa vyviezli až k Diablovmu Hrdlu a v závojoch týchto úžasných vodopádov sme hľadali telá milencov, ktoré sa tam skrývajú odvtedy, čo ich ohrdnutý boh Prírody videl spolu utekať. Následne sme si vodopády pozreli aj zo spodnej strany a spoločnosť nám robili milé, ale zato neuveriteľne prefíkané, nosále. Za obeť ich šikovnosti padol našťastie len jeden keksík... Večer nás už čakal len rýchly prechod cez hranicu a prvá noc v poslednom štáte, ktorý sme plánovali na tomto kontinente navštíviť. Bol naozaj posledný? Dočítate sa v ďalšom príspevku.

17

00:37

aug

2019

Machu Picchu, urocká svadba, riedky vzduch a čilské víno Viac o krajine

Machu Picchu, urocká svadba, riedky vzduch a čilské víno

Machu Picchu, urocká svadba, riedky vzduch a čilské víno Naša zážitkami nabitá cesta sa pomaličky prehupla do svojej druhej polovice, a keďže nás internet niekoľkokrát zradil, hlásime sa až teraz. Čo všetko sme mali možnosť zažiť? Hneď po príchode do Limy sme sa stali svedkami historickej udalosti - Lima po prvýkrát v histórii bola hostiteľom Panamerických hier. Túto médiami dokumentovanú udalosť využili miestni obyvatelia na masovú demonštráciu, my sme sa však napriek blokáde dostali na najstráženejšie námestie v Peru. Prvá noc, prvé pisco sour, prvé dojmy. Hneď ráno sme pokračovali do Cuzca, bájneho hlavného mesta Inkskej ríše. Vzduch nám síce zredol, ale my sme neváhali a navštívili najdôležitejšie ruiny v jeho okolí a obdivovali nádhernú koloniálnu architektúru v jeho centre. Áno, koloniálnu, keďže Španieli postavili svoje chrámy na inkských základoch, ktoré odolali aj tým najničivejším zemetraseniam. Ráno sme sa zobudili do nádherného dňa a pokračovali návštevou Svätého Údolia. Už vieme, ako sa pradie a farbí vlna, aj aké je tajomstvo za hustou čiernou hrivou Peruáncov do vysokého veku - generácie si ho odovzdávajú už po stáročia od čias Inkov. Mali sme možnosť obdivovať aj inkskú verziu skleníka v Moray, či fotogenické soľné polia v Maras. Z dedinky Ollantaytambo nás na záver dňa vláčik previezol až do Auguas Calientes, známeho aj ako Pueblo Machu Picchu. Túto noc mnohí nemohli spať nie kvôli nadmorskej výške, ale vzrušeniu z nadchádzajúceho dňa! A ten sa nám podaril na 120% - počasie ako na objednávku a magickosť tohto strateného mesta nenechala nikoho na pochybách, prečo Machu Picchu patrí medzi jeden z novodobých divov sveta. Ešte v ten večer sme sa vrátili do Cuzca na poslednú noc a skoro ráno sme vyrážali popri majestátnych Andách, naprieč Altiplanom, k jazeru Titicaca. Nálada v autobuse bola vynikajúca, veď už sa všetci poznáme, aj keď kyslík nám v pľúcach stále chýbal a niektorých výška poriadne potrápila. Na ostrovoch Uros, ktoré sa na najvyššom splavnom jazere sveta- Titicaca- nachádzajú, na nás čakalo ďalšie prekvapenie. Boli sme pozvaní na pravú urockú svadbu a šťastným mladomanželom sme popriali nielen veľa šťastia, ale si aj s nimi zatancovali. Perfektným záverom dňa bola vynikajúca rybka - pstruh priamo z jazera Titicaca, o ktorom sa hovorí, že chutí lepšie než ryby v Nórsku. Čo myslíte, bol lepší? Tu sa zároveň skončila aj naša peruánska odysea a ráno bolo zážitkom už len samotné prekročenie hraníc do Bolívie. Prechod bol hladký a rýchly a nám nič nebránilo v tom, aby sme pokračovali v objavovaní inkskej ríše. Preskúmali sme oblasť Tiwanaku a večer nám už pod nohami ležalo najvyššie položené hlavné mesto sveta - La Paz. Vedeli ste, že Bolívia má hlavné mestá dve? Navštívili sme nielen najdôležitejšie námestie v Južnej Amerike (práve tu totiž začali boje o nezávislosť nad španielskou nadvládou), ale aj Mesačné Údolie, z ktorého sme mali možnosť vidieť najvyššie postavené golfové ihrisko, či El Alto, ku ktorému nás vyviezla lanovka. Z chudobnej Bolívie sme ráno preleteli do ekonomicky najsilnejšej krajiny v Južnej Amerike, moderného Santiaga de Chile. Pohárik vínka na najvyššej veži Južnej Ameriky - Costanera, chutí akosi lepšie. Večer sme zakončili večerou v reštaurácii, kam kedysi chodieval aj diktátor Pinochet. Ďalší deň na nás čakala prehliadka centra, odviezli sme sa lanovkou na vrch San Cristobal (kam sa odvážna štvorica vybrala peši), zoznámili sme sa s bohémskou štvrťou Patio Bellavista, obdivovali jeden z domov Pabla Nerudu (už vieme prečo mal dvojo dverí) a oslávili narodeniny jedného z účastníkov našej epickej cesty naprieč Južnou Amerikou, fantastickou večerou priamo v tejto štvrti. Dnes sa vám už ozývame z Buenos Aires, známeho aj ako Paríž Južnej Ameriky. Prešli sme sa proletárskou štvrťou La Boca, farebnou uličkou El Caminito, navštívili štadión, ktorý preslávil svetoznámy Diego Maradona - Boca Juniors, odfotili sa pri balkóne, z ktorého zdravila svoj ľud Evita Perón a navštívili katedrálu, v ktorej slúžil prvú svätú omšu Pápež František po svojom vymenovaní. Už vieme, čo označujú maľby bielych šatiek, aj ako chutí jazda cez najširšiu ulicu sveta, Avenidu 9 de Julio. Zajtra na nás čaká nemenej zážitkový deň. Nebudeme však predbiehať, a o tom, čo sme zažili a videli, vám napíšeme už čoskoro.

27

02:26

dec

2018

Vitajte v Patagónii Viac o krajine

Vitajte v Patagónii

Vitajte v Patagónii Prichádzame do El Calafate. Patagóniu ponúkame v BUBO už dlho a program máme dobre prepracovaný. Je to krásny kus zeme, ktorý sa nachádza na juhu Argentíny a Chile. Jeden zo štyroch argentínskych regiónov, ktorý je síce najväčší (930 tisíc km²), ale zároveň najmenej osídlený. Celý argentínsky región Patagónia má iba niečo vyše 2,3 milióna obyvateľov. To je iba 2,5 človeka na km². Ale ak chcete vidieť panenskú prírodu, ktorá ešte nie je vo veľkom objavená turistami, poďte do Patagónie. Príjemný let z Európy priamo do Buenos Aires. Tu počkáme na ďalší let a letíme ďalšie tri hodiny priamo do mestečka El Calafate. Dostalo názov podľa sladkých plodov, ktoré tu v okolí rastú a stali sa vďačným artiklom. Pristávame na letisku blízko najväčšieho z patagónskych jazier na juhu a tiež jedného z najhlbších, Lago Argentino. Presun do El Calafate, ktoré Vám bude pripomínať alpské, alebo iné malebné mestečká. Moje slová sa potvrdia už po prvej prechádzke, ktorú si po meste urobíme. Vďaka jazeru dýchame výborný vzduch, pri ktorom máme pocit, že sme vo výške aspoň 1500 mnm, my sme však iba vo výške cca 200 m. Ochutnávame doslova povinnú zmrzlinu z plodu Calafate. Na hlavnej ulici nájdete všetko potrebné: zmenárne, potraviny, reštaurácie, ktoré ponúkajú aj najznámejšiu špecialitu - Cordero Patagónes al disco( jahňa pripravené v špeciálnej panvici), výbavu do hôr aj rôzne suveníry. Všetci sa už tešíme na Perito Moreno, známy ľadovec, ktorý pomaly postupuje na polostrov, ktorý na nachádza oproti nemu a raz za cca dva roky sa zrúti, z čoho je vždy úžasne divadlo. Vyrážame smer Národný Park Los Glaciares, približne 80 km od El Calafate. Po vstupe do NP prechádzame ešte poslednými zákrutami a zrazu sa Perito pred nami objaví. Po prvých dych berúcich fotkách prichádzame do prístavu. “Grupo BUBO”, už nás tu poznajú. Nastupujeme na loď a ideme si túto nádheru pozrieť z blízka. Loď sa dostane do blízkosti na iba približne 300 m. Pozeráme na 50 m vysokú stenu ľadu pred nami a nestačíme fotiť. Ľadovec je, okrem iného, známy aj tým, že každú chvíľu, nečakane, odpadne kus ľadu. Vyhlasujem súťaž o BUBO tričko, kto najkrajšie zachytí padajúce kusy. Nie je to ľahká úloha, ale naši klienti sa do toho s chuťou pustili. Plavba trvá vyše hodiny a tak majú dosť času. Vidieť tento ľadovec doslova v akcii je zážitok - a tie my lovíme. Ale ďalší nás ešte len čaká. Pomaličky sa vraciame do prístavu a narážame na problém - doslova narážame. Cestu nám totiž zatarasili ľadové kryhy. Aj miestni guidi mi hovoria, že toto tu ešte nezažili. Z brehu nás pozorujú ďalší záujemcovia o plavbu a sledujú naše zúfalé pokusy dostať sa k mólu. Neostáva nám nič iné ako ľadové kusy našou loďou odtiahnuť.. postupne sa vraciame, členovia posádky hádžu laná a odťahujú jednotlivé kusy. Tak ako povedal Hannibal “cestu si nájdem alebo spravím”, sme si cestu doslova spravili a v poriadku sme vystúpili z lode. Sme nadšení! Máme na zozname ďalší neobvyklý zážitok, ktorý sa neopakuje každý deň. No a my pokračujeme. Sledujte instastories aj z tejto cesty na @bubotravelagency Foto: Odťahovanie ľadovca v akcii. Ľ.Kučera.  

24

15:00

sep

2018

Malbec a 100-bodový Cabernet Franc Viac o krajine

Malbec a 100-bodový Cabernet Franc

Malbec a 100-bodový Cabernet Franc Na svete existuje zopár krajín, ktorých víno patrí medzi absolútnu špičku. Okrem Francúzska, Austrálie, Južnej Afriky, USA a Chile je to, samozrejme, aj Argentína. A keďže na našej ceste prechádzame Mendozou, učupenou pod majestátnymi Andami, tak nemôžeme vynechať túto najlepšiu vinársku destináciu Južnej Ameriky. Dnes nás čaká špeciálny deň. Vydávame sa do dvoch viníc, ktoré sa špecializujú na výrobu boutique vína, čo znamená, že uprednostňujú malé objemy a kvalitu nad obrovskou produkciu a kvantitou. Víno je fantastické a v jednej vinici pestujú aj vlastné pistácie. Podľa môjho názoru sú to tie najlepšie v mojom živote. Ale možno to spravilo len to víno. A to nás čaká ešte posledná ochutnávka. Tá najlepšia. Bonbónik na záver. Keďže v BUBO sa nešpecializujeme len na unikátne ulovené zážitky, ale aj gurmánstvo, rozhodli sme sa vyskúšať to najlepšie, čo Mendoza ponúka - vinicu El Enemigo. V histórii argentínskeho vinárstva získali len 2 vína plných 100 bodov na stupnici Robert Parker. Jednou z nich je Malbec, od slávnej vinice Catena Zapata, a druhým Cabernet Franc od Casa Vigil (El Enemigo). Pozoruhodné je, že v oboch viniciach je hlavným vinárom Alejandro Vigil, ktorý je zodpovedný za oba stobodové výsledky. My máme v jeho rodinnom vinárstve zarezervovaný degustačný trojchodový obed s ochutnávkou vín. Jedlo je podľa očakávania fantastické - domáce argentínske klobásy s ovocným chutney, sťavnatučký medium rare rib eyer steak a na záver čokoládové fondue. Avšak víno je to, čo toto skvelé jedlo prekoná. Nevieme sa rozhodnúť, či je lepší Alejandrov Malbec alebo Cabernet Franc. V tom sa pri nás zastavuje samotný Alejandro a pýta sa či sme spokojní. Prikyvujeme a on nám s radosťou vysvetľuje, že je najviac hrdý na ten Cabernet Franc, lebo to nie je typická odroda pre Mendozu. Po obrovskom úspechu s Catenou Zapata chcel dokázať, že Argentína dokáže robiť aj iné skvelé víno. A podarilo sa mu to dokonale. My mu za to ďakujeme a na ďalšej ceste pozývame aj vás ochutnať to najexkluzívnejšie argentínske víno. Spoločne s BUBO. 

P

Peter Hliničan, BUBO

23

17:19

apr

2018

Veľa vody a motýľov Viac o krajine

Veľa vody a motýľov

Veľa vody a motýľov Dnes nás čaká jeden zo siedmych prírodných divov sveta, vodopády Iguazu. Prichádzame ráno do mesta Puerto Iguazu na argentínskej strane. Je to miesto stretu troch štátov, Argentíny, Brazílie a Paraguaja, takzvaná Triple Frontera. Po ceste pohodlným ležadlovým autobusom typu Semi - cama sme oddýchnutí, ale pre väčší komfort určite odporúčam možnosť preletu, čím získate aj ďalšiu noc navyše v Buenos Aires a tento čas môžete využiť napríklad na návštevu výbornej steakovej reštaurácie. Z argentínskeho Puerto Iguazú sa presúvame cez rieku Paraná na brazílsku stranu do mesta Foz do Iguazu, v rovnomennom brazílskom štáte Paraná. Prichádzame doobeda okolo 11, takže máme čas rozmeniť peniaze na brazílske reales a naobedovať sa. O 14 hodine je ideálny čas vyraziť, a navštíviť vodopády z brazílskej strany. Je to poldenný výlet, pohodlné oblečenie, pevnejšiu obuv a určite niečo na ochranu pred sprchou, ktorú zažije každý kto príde až pod vodopády. Je možnosť zakúpenia jednorazových pršiplášťov, prípadne si zoberiete jeden z tých na zábradlí, ktorý tam nechali turisti pred vami. Z celkovej rozlohy vodopádov má Brazília 20%, ale ponúka komplexný pohľad a práve z tejto strany si uvedomíte ich veľkoleposť. Lom v dĺžke 2,7 km vytvára ohromnú sústavu až 275 vodopádov v období kulminácie vodnej hladiny, čo ich radí do kategórie najväčšie na svete. Prichádzame k areálu, odkiaľ sa vstupuje do Národného parku (vyhlásený v roku 1939). Pri areáli je možnosť letu helikoptérou, aby ste toto dielo prírody mohli obdivovať aj z výšky. Let vieme objednať aj vopred, takže BUBO klienti nečakajú. Po areáli sa pohybujeme buď na otvorenom vyhliadkovom buse, alebo naším súkromným mikrobusom. Po približne 20 min. ceste vystupujeme a pokračujeme, tentoraz už po vlastných. Práve tu sa nám otvára úžasná scenéria vodopádov, ktorá akoby nemala konca. Za každým ďalším rohom nájdete minimálne 10 uhlov, ako zachytiť vodopády znovu, a znovu, a znovu, a ešte z tejto strany.. aha, ten motýľ ma číslo 88, atď. Človek nevychádza z úžasu. Cestu nám pretínajú quati, miestne nosále, ktoré sa rozhodli, že vám práve to vaše jedlo zoberú. Naučili sa, že turisti majú vždy niečo pod zub, zaujme ich papier, sáčok, ktorý vám trčí z tašky.. Hlavne nechytať a nekŕmiť, vedia aj poškrabať a pokúsať. Prichádzame k vodopádom, pod ktoré sa dostanete vďaka vybudovanému chodníku. Dnes už všetci máte smartfóny, takže vám odporúčam si už pred cestou zakúpiť vodotesné puzdro. Vodopády vás naozaj kvalitne osprchujú a je lepšie, ak človek nepríde o telefón a zážitky, ktoré má v ňom. Pri chodníku nesmie chýbať suvenírový obchod, kde si kúpite plyšových nosáľov quati. Ak už ste unavení, nevadí, šliapať hore nemusíte, je tu vybudovaný výťah a, samozrejme, občerstvenie, kde si kúpite niečo pod zub, vodu, alebo napríklad pivo. Ideálne zakončenie ideálneho dňa. BUBO je tu už ako doma, poďte, nebudete ľutovať (ponúkame najviac termínov počas roka - určite si vyberiete). Foto: motýľ z Iguazu, podobných sú tam stovky. Sledujte aj náš Instagram @bubotravelagency 

11

02:47

mar

2018

Požadujem, aby víkendy boli dlhšie Viac o krajine

Požadujem, aby víkendy boli dlhšie

Požadujem, aby víkendy boli dlhšie Buenos Aires sme vyžmýkali do poslednej kvapky. Najprv všetky turistické atrakcie. Pohár červeného vina, potom opojná vášeň tanga. Vynikajúce mäso. Argentínec inak nepovie hovädziemu ako “mäso.” Nič iné sa pre neho mäsom ani volať nemôže. A asi najväčší úspech aj tak zožal šalát “z palmy”. Áno, dobre počujete. Mladá palmička (samozrejme, nie každý druh je na to vhodný) sa zareže, naloží do nálevu a chutí asi niečo ako naše uhorky? No, proste k mäsu ideálne. Trošku kyselkavé, tak akurát mäkunké.. zalizoval sa asi každý, kto ochutnal. Tak ako chodíme my na vianočných trhoch na cigansku napríklad s uhorkami, Argentínec si kľudne dá k mäsu palmový šalát. A nielen to. Skamošili sme sa cez víkend s chalanmi v parku San Martin, pomenovaný podľa národného hrdinu, a ochutnali sme nielen mate, ale aj jeho paraguajskú ľadovú variantu terere. A veru vynikajúco nám padla, lebo počasie bolo viac než žiaduce. Keďže sme na južnej pologuli, tak nám tu práve končí leto. Prijemne teplé dni a slnka, tak akurát. Ak sa sem vyberiete, určite dôvodov na ideálnu dovolenku nájdete hneď niekoľko. A ešte jeden dôvod, prečo sa oplatí ísť do Argentíny: Mafalda. Je to geniálna akoby komiksová postavička, ktorá vás svojimi jednoduchými, ale zároveň hlbokými vetami absolútne dostane. Túto detskú figúrku s dospelými výrokmi o stave nášho sveta, vážnych, ale aj o banálnych problémoch svojej doby vymyslel v roku 1964 Joaquin Lavado, ktorý vošiel do komiksovej histórie pod prezývkou Quino. Tento dnes už 85 ročný pánko je snáď najgeniálnejším zrkadlom stavu spoločnosti, ktoré cez ústa útlej malej postavičky dáva nášmu svetu naozaj tragikomickú príučku. Jeho vtipné poznámky pôsobia až príliš vážne a vážne témy dostávajú vtipný raz. V malom počte slov v komiksovom obláčiku dokáže zhustiť celú podstatu tak dokonalo, že si vravíte, že ako je možné, že vy by ste to nikdy tak absolútne optimálne nepovedali. Každý jeden výrok je perla a jednoducho sa neviete nabažiť. Čítanie Mafaldy je ako Biblia :) môžete ju čítať donekonečna a stále tam niečo nového nájdete. Naozaj fascinujúce.. Takže, ak máte šancu, naučte sa po španielsky (anglický preklad je síce fajn, ale to pravé orechové je predsa len v origináli.. alebo nájdeme niekoho, kto Mafaldu preloží napr. do slovenčiny ako tak uspokojivo?) a vaša láska k Mafalde bude proste nekonečná!! A možno sa vám tiež bude chcieť zvolať: “Požadujem, aby víkendy boli dlhšie!!” Čo možno najpohodovejší víkend prajeme z Latinskej Ameriky.  

09

03:33

nov

2017

Kde niečo končí, niečo začína Viac o krajine

Kde niečo končí, niečo začína

Kde niečo končí, niečo začína Dnes nás čaká posledný deň nášho fantastického zájazdu, ktorý je podľa mňa suverénne najkrajším na americkom kontinente. A zakončíme ho ako sa patrí - prehliadkou bohémskeho Buenos Aires. Táto 14 miliónová metropola Argentíny je bezpochyby najkrajším a najkultúrnejším mestom Južnej Ameriky. A možno aj celého kontinentu. My si však dnes pozrieme len zopár najikonickejsich miest, keďže do tejto časti sveta sa ešte vrátime. V Patagónii sme všetci ochutnali calafate, bobuľky podobne drienkam/čučoriedkam a podľa legendy nám je súdene vrátiť sa. Takže do Buenos Aires len nakukneme. Obdivujeme jednu z najznámejších operných scén planéty - teatro Colon, v San Telmo si rozprávame o zrode tanga a pri obelisku o dvoch založeniach mesta Buenos Aires. Navštevujeme aj Floralis Generica, obrovskú mechanickú kvetinu vyrobenú z bývalého lietadla Lockheed Martin. Súčasťou prehliadky je aj zastávka pri hrobe milovanej a nenávidenej Evity Peron. Taktiež potulky farebnou Bocou musia byť a spomíname si božského Diega Maradonu, ktorý preslávil svoj materský klub Boca Juniors po celom svete. Na koniec prechádzka v modernom prístave Puerto Madero a kvalitný stejk ako rozlúčka s Argentínou. Nikto z nás však nepochybuje o tom že to nie je naposledy. Pridajte sa k nám nabudúce aj vy a odhaľte s nami to najkrajšie z toho čo ponúka absolútny juh Južnej Ameriky. Hasta la vista baby 

24

06:06

apr

2017

La Reina de la Plata Viac o krajine

La Reina de la Plata

La Reina de la Plata Sedím si tak na teraske jednej reštaurácie v Puerto Madero, popíjam vynikajúci argentínsky Malbec a čakám na svoj steak. Potichu rozmýšľam, koľko takých miest ako je Buenos Aires poznám. Prešiel som toho už dosť, ale s kráľovnou rieky La Plata sa ťažko zrovnáva. Je to mesto, ktoré má všetko. Juhoamerickú dušu, európsky šarm a severoamerickú organizáciu. Je to skvelé mesto. Zo začiatku som ho nemal rád, ale asi pri šiestej návšteve ma chytilo za srdce. Išiel som v noci za argentínskym kamarátom Matiasom do jedného z mnohých tajných barov, ktoré sú momentálne najväčším výstrelkom v meste. Prídete do obyčajnej malej pizzerie alebo kvetinárstva, ktoré zíva prázdnotou, poviete ‘tajne’ heslo a oni pre vás otvoria chladničku, alebo dvere do skladu a vy vstúpite do ukrytého miesta, kde sa v štýlovo zariadených priestoroch zabávajú desiatky ľudí. Niečo absolútne úžasné, ale o tom som nechcel. Sedel som v tom autobuse a pozeral sa cez ufúľané sklo na prekrásne budovy ‘Paríža 30tych rokov Ameriky’. V tom som si uvedomil, že taký obrovský počet monumentálnych budov a architektonických skvostov má len máloktoré európske mesto. A vtedy sa to stalo. Do Buenos Aires som sa zaľúbil a nedám odvtedy naň dopustiť. Fascinujú ma jeho široké bulváre, vynikajúce jedlo a skvelé víno, emóciami nabité tango, ktoré tancujú ľudia v Boce a San Telme na uliciach, futbalové šialenstvo fanúšikov Bocy a Riveru, bohémske štvrte Palerma alebo prekrásne parky Recolety. A to ani nespomínam modernú štvrť Puerto Madero, ktorá bola prerobená na jednu z najkrajších promenád mesta a kam pravidelne chodievame na najlepšie steaky na svete. Buenos Aires, argentínske hlavné mesto je úžasné a trúfnem si tvrdiť, že máloktoré mesto sa mu vyrovná. Dali by sa o nom napísať romány. Ale lepšie je ho aspoň raz zažiť. A s nikým ho za pár dní nespoznáte lepšie, ako s nami. Spýtajte sa mojej poslednej skupiny… 

P

Peter Hliničan z BUBO

BUBO Covid garancia v cene

Preplatíme vám test aj domácu karanténu