Je fascinujúce na vlastné oči vidieť a sledovať škótsku Vysočinu. Čoskoro môžeme povedať, že sme ju videli celú, pretože už sme v meste Inverness, hlavnom meste tohto čarovného regiónu a obišli sme ju celú po jej obvode. Krásne sa menila, spočiatku rástla do zasnežených pahorkov nad údolím Glencoe a pri Ben Nevise, potom sa roztiahla na nehostinnú krajinu posiatu jazerami v oblasti Sunderlandu a napokon na severe sa krajina končila obrovskými, skalnatými útesmi padajúcimi do Severného mora. Tu na východnej strane sú pahorky miernejšie, čoraz viac sa tu objavujú malé dedinky či mestečká a jediné čo je rovnaké sú pasienky s krikľavo zelenou trávou a pasúcimi sa ovcami. Medzi skalnatými útesmi sme pohľadali jaskynu Smoo a nadýchli sa jej atmosféry, ktorú ohľušuje padajúca voda z fotogenického vodopádu. V našej obľúbenej krčme sme si posedeli na stejku, losose či pri pinte miestneho piva a následne sa kochali pohľadmi na nekonečné more z ktorého sa napokon vynorili tajomné ostrovy menom Orkeneje. Často sú zahalené v oblakoch či hmle, no pred nami sa predvádzali akoby tušili, že sme sa pri nich ocitli. Hľadeli sme na ne aj z najsevernejšieho bodu pevninskej Británe menom Dunnet Head. Maják sa stal symbolom tohto miesta a ožívajú v ňom romantické predstavy samoty obklopenej tichom, útesmi a lietajúcimi vtákmi. Prišli sme až na pomysený koniec sveta na známe miesto menom John o´ Groats odkiaľ je to na Severný Pól už len 3500 kilometrov a do Londýna takmer 1100 kilometrov. Ďalej sa jednoducho už ísť nedá. Cesta Vysočinou nás zaviedla na miesto, ktoré na prvý pohľad ani nie je škótske, pretože sme sa ocitli pod zámkom Dunrobin v ktorom sa miešajú škótske a francúzske vplyvy. Dodnes patrí aristokratickej rodine Sutherland a zámok je akoby ich rodinnou kronikou. Nielen on, ale aj priľahlé múzeum plné vypchatých zvierat, ktoré si klan priviezol z Afriky či Indie, kde sa zúčastňoval na luxusných poľovačkách. Je zvláštne vidieť toľko trofejí na tak malom kúsku, ale aj to je história koloniálnej Veľkej Británie. Poobede na nás čakalo jedno z najznámejších miest celého Škótska. Vydali sme sa totiž hľadať mystickú Nessie až k brehom jazera Loch Ness. Jej príbeh fascinuje svet už od roku 1933, kedy sa spustila vlna zaručených svedectiev, hoci už v kronikách zo 6.storočia sa objavuje niečo tajomné, čo strašilo ľudí a tí sa jazera báli. Výmysel? Dobre naplánovaný ťah? Pravda? Každá verzia má niečo pre a proti, no ako ukázal čas, mnohé sa neskôr stali podvrhom ako azda najznámejšia fotky Nessie, ako príšeru domáci familiárne prezývajú. Hľadali sme ju v mestečku Drumnadrochit, kde sme nazreli do jej múzea a napokon sme zišli až k brehom k pevnosti hradu Urquhart. Pohľadmi každý prečesával hladinu jazera, no nikomu sa ju nepodarilo zazrieť. Možno nabudúce. Človek nikdy nevie. Zdravíme z Inverness a zajtra na nás čaká niekoľko bonbónikov, pretože sa ideme pozrieť ako sa vyrába slávna škótsky whisky. Ozveme sa z Edinburghu!
Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
Tipy a zážitky - Škótsko
- Most Harryho Pottera
- Najväčší umelecký festival na svete - The Fringe
- Ako sa páli whisky? Dalwhinnie distillery
- Výstup na najvyšší vrch Škótska, Ben Nevis. Tipy a triky.
- Pálenica whisky Deanston
- Lochnesská príšera
- Neskorý obed u Jamieho Olivera s Jamiem
- Ikonický Eilean Donan castle - najkrajší hrad Škótska
- Urquhart castle a Lochnesská príšera
- Najsevernejšie miesto Británie
- Škótska vysočina
- Rosslynská kaplnka, Da Vinciho kód a tajomstvá templárov
- Najkratšia ulica na svete - Mackay´s hotel vo Wicku
- Najkrajšia pláž Škótska - Achmelwich
- Najkrajší hrad v Škótsku - Dunrobin castle
- Ostrov Skye - najväčší ostrov Hebríd
- Bitka o Glasgow: Rivalita medzi Celtic a Rangers
- Islay, Škótsko - hlavné mesto pravej škótskej whisky
- Škótska whisky chutí najlepšie s BUBO
- Edinburghský hrad