Úplne prvou reštauráciou rýchleho občerstvenia v Číne prekvapujúco nebol McDonald's ani Kentucky Fried Chicken (KFC), ale v roku 1984 bol založený prvý Yili's Fast Food Shop ako úplne prvá reštaurácia rýchleho občerstvenia v krajine. O tejto reštaurácii sa veľa hovorilo v médiách, samotný viceprimátor Pekingu Zhang Baifa prišiel osobne prestrihnúť pásku na oficiálnom otvorení. Po úpadku poslednej dynastie Qing na začiatku 20. storočia a preklenutí období I. a II. svetovej vojny sa Čína začala tešiť ekonomickému rastu a rýchlemu vývoju.
V spoločnosti sa začal meniť životný štýl a taktiež aj ich stravovacie návyky. Spotreba potravín ľudí z tradičnej stravy sa menila na západnú. Pri otváraní prvej Yili reštaurácie sa médiá vyjadrili, že ide „o ďalší krok v čínskej reforme a politike otvorených dverí voči Západu“. Yili bola založená dávnejšie škótskym obchodníkom už v roku 1906 a v 40. rokoch 20. storočia túto reštauráciu prevzala Čína. Yili sa stala uznávaná pekingská značka vďaka chlebu, ktorý bol pre túto značku známy, no až v roku 1984 sa preslávila ako reštaurácia rýchleho občerstvenia s teplovzdušným dúchadlom na sušenie rúk a zamestnanci používali elektronické kalkulačky na rýchle spracovanie zákazníckych objednávok. Reštaurácia uspokojila dopyt všetkých, ktorí chceli vyskúšať hamburgery, šunkové sendviče, či kávu a zažiť niečo „cudzie“.
Aj keď boli Yili úspešný, tri roky po ich otvorení ich absolútne zatienil príchod KFC a neskôr McDonald’s v roku 1990. Reštaurácia Yili bola v roku 2002 zbúraná. Vo svojich začiatkoch tieto stravovacie zariadenia navštevovali iba bohaté rodiny, ktoré sa chceli odlíšiť iným životným štýlom, tak sa KFC a McDonald’s stal symbolom nového životného štýlu.
Prvé KFC bolo postavené v Qianmen v Pekingu a zažilo extrémny úspech. V prvých rokoch prekonalo niekoľko svetových rekordov. Prvá reštaurácia mala 500 miest na sedenie a stala sa tak najväčšou reštauráciou rýchleho občerstvenia na svete. Za prvých 24 hodín od otvorenia predala viac ako 2 200 vedierok kuracieho mäsa a denne zarobila viac ako ktorákoľvek iná pobočka KFC, čo prinútilo reťazec otvoriť nové pobočky v Číne. KFC zistilo, že veľmi oslovuje deti. Čínski rodičia nechávali svoje deti, aby si vybrali samé svoju obľúbenú reštauráciu a tak začali reštaurácie zariaďovať detskými kútikmi, umývadlami vo výške detí, menším nábytkom a začali organizovať detské oslavy, ktoré začali byť v Číne fenoménom a tak sa KFC stalo vzrušujúcim a zábavným miestom pre deti.
Hoci McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Shenzene v južnej Číne už v roku 1990, ten v Pekingu otvorený dva roky neskôr zažil najväčší ošiaľ. V tom čase to bol najväčší McDonald’s na svete. Mal 700 miest na sedenie, 29 pokladníc na obsluhu zákazníkov a v deň otvorenia obslúžili 40 000 zákazníkov! Ulicu Wangfujing ovládli žlté oblúky. V USA to bolo lacné rýchle občerstvenie, ktoré ľahko viete nájsť, no v Číne to bolo niečo iné: symbol statusu. Mladí kozmopolitní obyvatelia to videli ako okno do sveta. Od Nixona po Obamu sa prezidenti zhodli na názore, že nezáleží na tom, či a ako dobre to funguje, ale vo všeobecnosti platí, že najlepší spôsob ako môžu Američania dosiahnuť pozitívne zmeny v Číne, je byť prítomný. Preto sa spolupráca Číny s americkým McDonald’s nazývajú aj zásnubami týchto dvoch krajín. Bill Clinton sa vo svojom prejave k študentom vyjadril na Univerzite Johna Hopkinsa: „Čím Čína viac liberalizuje svoju ekonomiku, tým viac uvoľní potenciál svojich ľudí.“
Číňania boli vždy zvyknutí na rýchle a lacné jedlo, ale exotický nádych amerického jedla ho robí o niečo žiadanejším. Ďalšia vec, ktorá podporuje tieto reťazce je, že americké reťazce kladú veľký dôraz na čistotu a hygienu a výhru nad čínskymi reťazcami jednoznačne podporili kupóny na zľavy a rôzne lákadlá na výhodnú kúpu menu, ktoré predtým tieto podniky nepoznali a americké reťazce tak svoje jedlo urobili dostupnejšie aj pre chudobných ľudí. Odvetvie amerických reťazcov rýchleho občerstvenia v Číne urobilo veľa zmien, ktoré sa prispôsobujú čínskemu trhu a v porovnaní s tým v USA sa zameriavajú na marketingové stratégie zamerané na čínskych zákazníkov.
Za posledné dve desaťročia sa v Číne rýchlo zvýšil priemysel rýchleho občerstvenia aj miera obezity a Pizza Hut, Burger King, KFC či McDonald’s nájdete na každom rohu. Číňania vyhľadávajú radšej čaj ako kávu, pretože staré legendy hovoria, že káva je jed, no napriek tomu je Starbucks a Costa Coffee na skoro každej ulici v meste. Jednoducho je to v 21. storočí IN. Presvedčte sa o tom sami počas zájazdu v Číne.
Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
Tipy a zážitky - Čína
- Suzhou a Hanzhou- to najkrajšie z Číny
- SARS priamo zo SHANGHAIA, Šanghaja
- Mestské hradby v Xi'Ane
- Kunming a Shilin
- Guilin - najkrajšie príroda Číny
- Huangshan - mosty a schody
- Mrakodrapy v Šanghaji
- Ako sa vyrába hodváb
- Moslimská štrť v Xi-Ane
- Starý Šanghaj mizne
- Hangzhou, chrám Linyin
- Záhrady v Suzhou
- Longmen - jaskyne pri Luoyangu
- Najvyššia vyhliadka na svete
- Hangzhou a Suzhou
- Xi An - historická Čína
- Kamenný les v Kunmingu
- Provincia Yunnan
- Liljang - úžasná Čína
- Roklina skákajúceho tigra