Západné reťazce rýchleho občerstvenia v Číne a iné svetové rekordy

Západné reťazce rýchleho občerstvenia v Číne a iné svetové rekordy

Úplne prvou reštauráciou rýchleho občerstvenia v Číne prekvapujúco nebol McDonald's ani Kentucky Fried Chicken (KFC), ale v roku 1984 bol založený prvý "Yili's Fast Food Shop" ako úplne prvá reštaurácia rýchleho občerstvenia v krajine. O tejto reštaurácii sa veľa hovorilo v médiách, samotný viceprimátor Pekingu Zhang Baifa prišiel osobne prestrihnúť pásku na oficiálnom otvorení. Po úpadku poslednej dynastie Qing na začiatku 20. storočia a preklenutí období I. a II. svetovej vojny sa Čína začala tešiť ekonomickému rastu a rýchlemu vývoju.

V spoločnosti sa začal meniť životný štýl a taktiež aj ich stravovacie návyky. Spotreba potravín ľudí z tradičnej stravy sa menila na západnú. Pri otváraní prvej Yili reštaurácie sa médiá vyjadrili, že ide "o ďalší krok v čínskej reforme a politike otvorených dverí voči západu". Yili bola založená dávnejšie škótskym obchodníkom už v roku 1906 a v 40. rokoch 20. storočia túto reštauráciu prevzala Čína. Yili sa stala uznávaná pekingská značka vďaka chlebu, ktorý bol pre túto značku známy, no až v roku 1984 sa preslávila ako reštaurácia rýchleho občerstvenia s teplovzdušným dúchadlom na sušenie rúk a zamestnanci používali elektronické kalkulačky na rýchle spracovanie zákazníckych objednávok. Reštaurácia uspokojila dopyt všetkých, ktorí chceli vyskúšať hamburgery, šunkové sendviče, či kávu a zažiť niečo "cudzie".

Aj keď boli Yili úspešný, tri roky po ich otvorení ich absolútne zatienil príchod KFC a neskôr McDonald’s v roku 1990. Reštaurácia Yili bola v roku 2002 zbúraná. Vo svojich začiatkoch tieto stravovacie zariadenia navštevovali iba bohaté rodiny, ktoré sa chceli odlíšiť iným životným štýlom a tak sa KFC a McDonald’s stal symbolom nového životného štýlu.

Prvé KFC bolo postavené v Qianmen v Pekingu a zažilo extrémny úspech. V prvých rokoch prekonalo niekoľko svetových rekordov. Prvá reštaurácia mala 500 miest na sedenie a stala sa tak najväčšou reštauráciou rýchleho občerstvenia na svete. Za prvých 24 hodín od otvorenia predala viac ako 2 200 vedierok kuracieho mäsa a denne zarobila viac ako ktorákoľvek iná pobočka KFC, čo prinútilo reťazec otvoriť nové pobočky v Číne. KFC zistilo, že veľmi oslovuje deti. Čínski rodičia nechávali svoje deti, aby si vybrali samé svoju obľúbenú reštauráciu a tak začali reštaurácie zariaďovať detskými kútikmi, umývadlami vo výške detí, menším nábytkom a začali organizovať detské oslavy, ktoré začali byť v Číne fenoménom a tak sa KFC stalo vzrušujúcim a zábavným miestom pre deti.

Hoci McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Shenzene v južnej Číne už v roku 1990, ten v Pekingu otvorený dva roky neskôr zažil najväčší ošiaľ. V tom čase to bol najväčší McDonald’s na svete. Mal 700 miest na sedenie, 29 pokladníc na obsluhu zákazníkov a v deň otvorenia obslúžili 40 tisíc zákazníkov! Ulicu Wangfujing ovládli žlté oblúky. V USA to bolo lacné rýchle občerstvenie, ktoré ľahko viete nájsť, no v Číne to bolo niečo iné: symbol statusu. Mladí kozmopolitní obyvatelia to videli ako okno do sveta. Od Nixona po Obamu sa prezidenti zhodli na názore, že nezáleží na tom, či a ako dobre to funguje, ale vo všeobecnosti platí, že najlepší spôsob ako môžu Američania dosiahnuť pozitívne zmeny v Číne, je byť prítomný. Preto sa spolupráca Číny s americkým McDonald’s nazývajú aj zásnubami týchto dvoch krajín. Bill Clinton sa vo svojom prejave k študentom vyjadril na Univerzite Johna Hopkinsa: "Čím Čína viac liberalizuje svoju ekonomiku, tým viac uvoľní potenciál svojich ľudí."

Číňania boli vždy zvyknutí na rýchle a lacné jedlo, ale exotický nádych amerického jedla ho robí o niečo žiadanejším. Ďalšia vec, ktorá podporuje tieto reťazce je, že americké reťazce kladú veľký dôraz na čistotu a hygienu a výhru nad čínskymi reťazcami jednoznačne podporili kupóny na zľavy a rôzne lákadlá na výhodnú kúpu menu, ktoré predtým tieto podniky nepoznali a americké reťazce tak svoje jedlo urobili dostupnejšie aj pre chudobných ľudí. Odvetvie amerických reťazcov rýchleho občerstvenia v Číne urobilo veľa zmien, ktoré sa prispôsobujú čínskemu trhu a v porovnaní s tým v USA sa zameriavajú na marketingové stratégie zamerané na čínskych zákazníkov.

Za posledné dve desaťročia sa v Číne rýchlo zvýšil priemysel rýchleho občerstvenia aj miera obezity a Pizza Hut, Burger King, KFC či McDonald’s nájdete na každom rohu. Číňania vyhľadávajú radšej čaj ako kávu, pretože staré legendy hovoria, že káva je jed, no napriek tomu je Starbucks a Costa Coffee na skoro každej ulici v meste. Jednoducho je to v 21. storočí IN.


Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
B

Ázia   Amerika   Európa  

Taliansko, Peru, Mexiko, Jordánsko, India, Čína, Brazília


náročnosť

18 dní

Trvanie

13779 22224€
K

Ázia  

Čína


náročnosť

14 dní

Trvanie

4065 5420€
K

Ázia  

Čína


náročnosť

11 dní

Trvanie

4054
Pravda o Číne – vznik neporaziteľného draka Prémiový blog

Prémiový blog Pravda o Číne – vznik neporaziteľného draka

Čína porušuje ľudské práva, v obchode používa nekalé praktiky, porušuje duševné vlastníctvo, je neekologická, sleduje svojich občanov, ktorí žijú v…

Ľuboš Fellner 36 min. čítania
Pravda o Sin-ťiangu, Číne a budúcnosti Slovenska Prémiový blog

Prémiový blog Pravda o Sin-ťiangu, Číne a budúcnosti Slovenska

Ako to v Číne vyzerá naozaj? Ako je to s porušovaním ľudských práv? Sme my na západe slobodnejší a máme pred sebou lepšiu budúcnosť? Názor, ktorý…

Ľuboš Fellner 37 min. čítania
Marco Polo v Číne Prémiový blog

Prémiový blog Marco Polo v Číne

Marco Polo strávil v Číne vyše 17 rokov. Prejdeme sa s ním z dnes búrlivého Sin-ťiangu krížom cez celú obrovskú krajinu až do hlavného mesta.…

Ľuboš Fellner 20 min. čítania

Ďalšie dovolenky do krajiny:

Viac informácií o krajine:

Predaj sa začína o

- dní - hod -min -sek

OD PÓLU K PÓLU 2024

NAJVYŠŠIE ZĽAVY OD 13.9.