Všade sa píše, že ho objavili Holanďania v roku 1616, no keď si pozeráte zápisky plavieb Francisca Drakea, tak je vám jasné, že okolo plával prvý on a to 38 rokov pred Holanďanmi. Ja som okolo plával pred pár rokmi taktiež na svojej ceste na Antarktídu. Vyplávali sme z kanála Beagle a 3 dni sa plavili Drakeovým prieplavom na juh v najväčších vlnách, aké na mori môžete zažiť. Cape Horn je tam vpravo, ukazovali nám, no bola hmla, aká tu býva vždy a ja som videl iba smer, ale nevidel som nič. Loď sa nazývala Ushuaia, bola to argentínska loď a Cabo Horno sa nachádza na území Chile a tak sa tu nemožno vylodiť. No ani žiadna iná loď sa tu nevyloďuje. Túto exkluzivitu má iba naša loď. Prečo? No to musíte vedieť, ako to v Latinskej Amerike chodí. Našu loď vlastní rodina Menendéz a je to jasné. Písal som o nich v príspevku Martin Kukučín- Mateo Benkúr, ktorý nájdete pod krajinou Chile. Táto spoločnosť má monopol a tak je návšteva Hornovho mysu vskutku exkluzívna záležitosť. Naša loď je veľmi luxusná aj v iných smeroch – máme super najsuper all inclusive. Cestovné kancelárie tomu hovoria gold, royal a ja neviem ešte ako, ale nakoniec, vždy nájdete niečo za čo sa dá doplatiť. Na tejto lodi to nenájdete. Maximálny luxus a všetko je už v cene BUBO zájazdu. Máme iba 100 kajút a je to expedičná loď so zodiakmi, ktoré nám dovoľujú vylodiť sa na neuveriteľných miestach, kde iní nemajú šancu. Nie alkohol zdarma, ale práve toto je tá maximálna exkluzivita, maximálny luxus. No vylodenie na Hornovom myse nie je na 100% nikdy. More je tu drsné a ešte drsnejšie. Veď nie nadarmo medzi námorníkmi prekonanie “Horna” bolo brané ako zloženie rigoróznych skúšok, ako akási námornícka atestácia. Keď ste preplávali okolo Hornovho mysu raz, mohli ste mať v uchu jednu náušnicu, v krčme ste mohli mať na stole vyloženú jednu nohu a vraj ste dokázali “cikať” proti vetru. Keď ste preplávali hore-dole, tak ste mohli mať na stole vyložené obe nohy… Námorníci boli v tých dobách riadne uchá, tínedžeri, kto mal 28, to bol starý morský vlk. Keď sa námorníci plavili popri africkom pobreží, mali čerstvé mangá, výbornú stravu, no plaviť sa sem, to znamenalo boriť sa so skorbutom, zomierali veľmi mladí. Dnes sme sa plavili napríklad kanálom, kde Charles Darwin oslavoval 25 narodeniny a jeho kapitánom bol Robert Fitz Roy, iba o pár rokov starší. Nikto starší s rozumom by sa na tieto cesty nedal. Museli ste byť mladý blázon… V Beaglovom kanáli sme prešli 70 km od troch malilinkých neobývaných ostrovčekov: Lennox, Picton, Nueva, ktoré v roku 1978 argentínske vojsko obsadilo, no v roku 1985 vrátilo Chile. Teraz sme omnoho južnejšie pri skupine ostrovov na úplnom konci kontinentu. Prichádzame skoro ráno, ešte za tmy. Ako prebiehalo naše vylodenie, čítajte v druhej časti príspevku.
Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
Tipy a zážitky - Ohňová zem
- Wulaia Bay, Patagónia
- Martin Kukučín v Punta Arenas
- Magellanov prieliv a Ultima Esperanza
- Torres del Paine - výstup k vežiam
- Hrdinovia Patagónie
- Isla Magdalena, tučniaky
- Čo vidieť v Santiago de Chile
- Gran Torre Santiago – najvyšší mrakodrap
- Pablo Neruda – dom čilského básnika
- Ako vyzerá Ohňová zem
- Tip na hotel - Arakur, Ushuaia
- Ohňová zem, vlajka
- Ohňová zem, mapa
- Tip na hotel - Cauquenes, Ushuaia
- Tip na jedlo - Ushuaia
- Problémy s bobrami v Ohňovej Zemi
- Lago Fagnano, Ohňová zem
- Lago Escondido, Ohňová zem
- Hornov mys - vylodenie
- Vlak na koniec sveta