Karibu – vitajte v raji – píšem vo svojom prvom príspevku z Komorských ostrovov. V mnohých rozvojových krajinách som bol sklamaný, keď som zavítal na pláž. V Gabone som vedel, že tu nie sú žiadne fabriky, že more musí byť totálne čisté. National Geografic o tých plážach písal ako o Poslednom raji (Last eden). No na pláži boli vyplavené tony plastu, doplávalo to krížom cez celý Atlantik, až z Brazílie. To bolo hneď vidieť, keď sme sa začítali do nápisov na plastových fľaškách. Proste, krajiny tretieho sveta s tým majú problém. V klasických dovolenkových rezortoch pláže denne čistia, v Dubaji rozhadzujú dokonca mušle na dovezený piesok. Tu v krajinách tretieho sveta máte pravý piesok, nádhernú polohu pláže, milióny originálnych mušličiek, no chýbajú zamestnanci rezortu, ktorí by plážičky čistili. No na Komorských ostrovoch som našiel nádherné, totálne čisté pláže, ktoré by som rozhodne zaradil medzi svetové TOP. Na Komoroch bolo more nádherne čisté, no aj pláž bola nádherná a čistá. Piesok bol belší než na Madagaskare. Tu na Komorských ostrovoch je piesok bielučkej farby. Najkrajšie pláže sú na ostrove Mohéli. Toto je autonómny ostrov, ako vlastne všetky v štáte, ktorý sa v roku 2002 premenoval na Úniu Komorských ostrovov. Najmenší ostrov únie má vlastnú vlajku, žltá s červenou hviezdou a tá tu vlaje všade. Na ostrove sa nachádza jediný národný park štátu a inak ide o zaspatý ostrov s nádhernými plážami. Bývam v jednom z najlepších hotelov štátu južne od centra Moroni. Môj hotel Retaj je priamo na pláži a mám výhľad na more a vychutnávam si priamo z terasy mojej izby západy slnka. No kúpať sa tu nedá, more tu má silné prúdy a proste nikto sa nekúpe, more je iba nádhernou kulisou. V hoteli je bazén, ak trváte na tom, že sa chcete kúpať. Centrum Moroni tvorí prístav s rybím trhom, množstvom fotogenických drevených rybárskych lodičiek a otrasnou špinou. Tak tu sa rozhodne kúpať nebudete! Potom som bol ako profesionál v cestovnom ruchu pozrieť aj ďalší luxusný hotel, ktorý sa začiatkom roka premenoval na Golden Tulip. Premenovanie hotela mi znie vždy podozrivo. Hotel sa nachádza na sever od Moroni a ten mal plážičku vcelku fajn. Takú krytú zátoku. V Retaj nepodávajú alkohol, tu áno. No Retaj je 10 minút peši od centra mesta a tu si musíte zobrať taxík a je to 10 minút pomalou jazdou (väčšinou je dopravná zápcha) taxíkom. No aj tak by som vám za plážami odporúčal vyraziť ďalej. Komorské ostrovy sú ešte v štádiu, že na tých najlepších plážach hotely nie sú. Aj dva najluxusnejšie hotely, ktoré spomínam budú pre ľudí zvyknutých na vyšší štandard - napríklad na vcelku blízkom Mauríciuse – pôsobiť jednoducho. Do nižšieho štandardu, ak máte viac než 25 rokov, už nechoďte. Bol som pozrieť aj dva najdrahšie domy ponúkané cez Airbnb a boli otrasne špinavé. Celková úroveň je pre našinca nízka. Aj dva spomínané najluxusnejšie hotely vlastnia cudzinci a to je dôvod, že kvalita je znesiteľná. Jeden dobrý hotel priamo na pláži bol, ale v politickom pekle neprežil. Prešiel som celkovo 4 pláže a všetky boli skvelé. Vyberám pre vás dva tipy. Bouni beach a II. Galawa beach. I Pláž BOUNI sa nachádza na severovýchode ostrova. V treťom najväčšom meste ostrova Mbéni vojdem za námestie, ktoré teda väčšinou slúži ako futbalové ihrisko pre deti a podo mnou je obrovský padák, priepasť a výhľad do nekonečna. A tam dole trochu vľavo je malinká rybárska dedinka s asi 900 obyvateľmi (väčšinou detí), ktorá sa volá Bouni. Autom ideme dole asi 10 minút po kľukatých cestičkách a zastavíme na krajnici. Na pláž zbieham asi pol metra širokou (skôr úzkou) cestičkou medzi tropickým rastlinstvom. Ak Vás sem nedovedú ani vstup nenájdete. No keď vojdem na pláž, hneď vidím, že som objavil šperk. Pre mňa bola Bouni jednotkou. Piesok bol nádherne biely, vody Indického oceánu teplé. Dedinka je ďaleko vľavo. Kam mi oko dovidí, biely piesok a v pozadí palmy. Iba na obzore sa kolíše malá drevená rybárska bárka. Inak nikde nikto. Zhadzujem veci a skáčem do mora. No musím sa rýchlo vrátiť, je čas prílivu a ten je veľmi rýchli a aj keď mám veci 50 m od brehu, bolo to tak – tak. Na to pozor. Nevýhodou je, že na pláži nie sú krásne kokosovníkové palmy, tie sú až vzadu, vpravo aj vľavo od pláže takých 500 metrov. Bufet? Lehátka? Iné služby? A pre koho by to tu bolo? Luxusom je, že na pláži budete úplne sami. II Pláž GALAWA sa nachádza na severozápade ostrova v blízkosti druhého najväčšieho mesta Mitsamiouli. Je pomenovaná po tradičných lodičkách “galawa”, ktoré sú vyvážané na jednej strane paralelným drevom, aby sa neprekoprcli. Lodičky sú identické napríklad s tými vo Východnom Timore a tu vidieť, že toto plavidlo sem prišlo s prvými indonézskymi osadníkmi. Táto pláž je považovaná za najkrajšiu na ostrove Grand Comoros. To je dôvod prečo tu vystavali rezort s kasínom. No pozor pozor, rezort je teraz zatvorený. Prebehol som aj iné možnosti ubytovania a aj keď im dávajú na webe 4 hviezdičky, kvalita sa nedá porovnať s hotelmi, o ktorých hovorím vyššie. Tieto “hoteli” pri pláži Galawa nemajú v skutočnosti ani hviezdičku a nie sú až tak blízko pri pláži… Na pláž ide uzučká asfaltová cestička, ktoré je zahataná závorou a vy musíte závoru obísť cez les (mimo asfaltu) vpravo. Potom to je už iba asi 150 až 200 metrov a zastanete priamo na pláži. Aleja kokosovníkových paliem, kde sa každú chvíľu objaví domorodec. Ten si vybehne na palmu zhodiť si čerstvé orechy. Toto je taktiež jediný “bufet”, ktorý môžete na pláži využiť. Pláž sa viac zvažuje do mora, z tyrkysových vôd trčia čierne lávové kamene. Pláž je chránená pred prudkým vlnobitím a opäť nádherný bielučký piesok. Tu som už stretol troch ľudí. Na obrovskej pláži je to nič, ale Galawa je populárnejšia. Je to veľmi romantické miesto, taktiež absolútne čistá a bude to jedna z najkrajších pláží, aké ste v živote videli. Výhodou je, že sú tu kokosovníkové palmy a vy môžete ležať v tieni. Obe pláže sú 10, max 15 minút cesty autom od väčšieho mesta. No pozor, aj v týchto väčších mestách budete ako turista pôsobiť značne exoticky. Reštaurácie sú pre domácich a úroveň tomu zodpovedá. Je to veľmi jednoduché. V stánku si tu dávam kávičku, ten stánok robí iba jednu vec a to skvelú “arabskú” kávu. Šálka stojí 5 centov takže za 1 euro mám 20 káv. Pozvem všetkých naokolo a získam si ihneď kopu kamarátov. Na jedlo odporúčam Homára vo vanilkovej omáčke, aj keď to záleží od denného úlovku. No homáre a chobotnice sú tu bežné a je to na 80%. Na pláž si vždy zoberte fľaše s vodou, dbajte na ochranu proti slnku (viem prečo to prízvukujem) a kúpte si cestou ovocie. Úrodná lávová pôda, neustále dažde a tropická klíma znamenajú celoročnú úrodu. Ak porovnáme turistickú návštevnosť okolitých ostrovov, tak podľa UN World Tourism Organisation má Maurícius 1.2 milióna turistov ročne, Réunion 430 000, Seychely 276 000 turistov ročne a Komorské ostrovy majú stále iba 24 000 turistov ročne. Politická situácia je už dlhšie stabilná a teraz je tá doba pre dobrodružnejšie ladené povahy navštíviť novú neznámu krajinu a byť tu zopár rokov pred ostatnými. My v BUBO sa na objavovanie našej planéty špecializujeme. Byť niekde pred ostatnými je totižto najväčším luxusom v dnešnom cestovaní. Komorské ostrovy rozhodne nepatria medzi najmenej navštevované krajiny sveta No stále je to špecialita, ktorá sa skúsenejším cestovateľom bude páčiť. Zároveň ide o bezpečnú a vcelku lacnú krajinu. Kliknite si na (hore pri tomto príspevku) vlajočku Komorských ostrovov a dostanete sa ku všetkým mojim článkom o tejto krajine. Prajem šťastnú cestu. Foto: pózujem pre vás v sarongu na pláži Bouni. Biely piesok, v pozadí palmy, obrovská pláž a ani jeden človiečik. Tak toto je najväčší luxus v dnešnom preplnenom svete
Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
Tipy a zážitky - Komorské ostrovy
- Anjouan – Komorské ostrovy
- Moheli -ostrov na Komoroch
- Grande Comore, prírodný raj – politické peklo
- Chudobní ľudia, ktorí majú všetko
- Moslimská krajina so silným právom žien
- Jedlo - Komory
- Moheli Laka Lodge - tip na hotel
- Mkatra foutra- tip na jedlo
- Tip na kvalitný hotel Golden Tulip
- Mshakiki - tip na jedlo
- Langouste a la vanille- tip na jedlo
- Ako sa správať v núdzových situáciách - cyklón